Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vart får man tag på ett NASA Velcro strap till sin speedy?

Diskussion i 'Diskussion' startad av FilipF, 28 oktober 2015.

1. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    I morse såg jag en annons här på KS fem minuter för sent…

Ända sen jag skaffade mig min speedy har jag varit på jakt efter ett old school kardborrearmband alá NASA att bära den på.
    Som på den gamla goda tiden.
    (lånad bild från nätet)
    nasaspeedystrap7.jpg
    Som sagt, i morse såg jag en annons för precis ett sådant men va för sen för att lyckas lägga vantarna på det :(:shifty:

Jag har spenderat större delen av dagen med att Googla men bara för att komma fram till att det inte verkar finnas att tillgå i dagens läge (?!).
    Alltså, ingen stans! Alls!! Va fan?!

Så nu vänder jag mig till de goda massorna här på KS. Om vi slår våra kloka huvuden ihop borde vi kunna finna en lösning tycker jag!

Var sjutton får man tag på en bit kardborre som är klassat att kunna åka ut i rymden? (eller tja, en repliks av det i alla fall)

2. denjohan

denjohan Friends of KS

De dyker upp med oregelbundna mellanrum i bukten. Det är bara att ha tålamod.

Erik1 gillar detta.
  3. marer

marer Stadsbo

Från:
    Luleå
    Är det en kort version du söker eller det långa bandet som man kan ha utanpå rymddräkten?
    Det långa följer ju med i de nya boxarna vilket fall. Men det är inte så värst bekvämt att köra dubbelvarv.

Vet att http://www.gasgasbones.com/ har lite olika versioner.

Paul60, Dixie och yonsson gillar detta.
  4. soderlund

soderlund Stadsbo

Från:
    Storstan
  5. Starship

Starship Stadsbo

Paul60 gillar detta.
  6. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    @FilipF du kan beställa ett från Omega AD, det är väl det närmsta original du kan komma. Kostar dock närmre en tusing har jag för mig.

7. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Hmmmm... Spännande...

8. Starship

Starship Stadsbo

Jag är skeptiskt till att Omega hade någonting med armbanden att göra.

9. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Varför skulle dem inte ha med armbandet att göra?

10. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Det va väll beställt och specat av NASA? Jag vet inte inte, men ska ringa och fråga idag i alla fall

11. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Precis, Nasa specade banden likt klockorna dem testade enligt DWG SEB 12100030, någon måste ha tillverkat dem och jag är skeptiskt till att Nasa satt och sydde dem själva.

Gummo och FilipF gillar detta.
  12. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Haha, hade vart kul att se annars!

Asplund gillar detta.
  13. Starship

Starship Stadsbo

Jag kan inte påstå att jag vet vem som tillverkade banden, men precis som du tror jag inte att NASA gjorde det själva. Jag antar att det fanns ett antal textildetaljer i rymdprogrammet, typ fästband med karborre, snören för att hållla fast saker etc. Min gissning är att ett fåtal underleverantörer tillverkade alla dessa saker, inklusive banden.
    Historien säger att NASA testade ett antal kronografer för att hitta en som fungerade. Det känns logiskt att banden togs fram i en helt annan och oberoende process. Om Omega tillverkat banden känns det som att de också skulle ha sålts av Omega under lång tid.
    Det här är en spännande diskussion. Hoppas att någon kan visa vem som tillverkade orginalet, för det skulle vara fett att ha ett orginal!
    Hittade ritningen: http://www.chronomaddox.com/omega/archives/Velcro_blueprints/band_specs_current.jpg

Stefanweei, Arvis, Icaras och 2 andra gillar detta.
  14. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Kan säkert stämma att Omega inte tillverkade banden från början, dock lär väl Omega tillverka dem enligt originalritning och enligt samma standard i dagsläget, annars finns det ingen mening att skicka med dem med Månklockan (enligt mig)

15. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Du syftar på den övre bandet på bilden?

(lånad bild)
    Moon-new-watch-box-open-909x430.jpg

16. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Intressant. Nasa hade ju underleverantörer till typ allt. Och underleverantörerna hade sina egna underleverantörer. Omegaklockorna köptes dock off the rack.
    Det logiska kanske är att ILC Dover, som gjorde dräkterna också gjorde banden. Eller kanske företaget Velcro själva? Kul att se om någon hittar ett svar.
    http://www.ilcdover.com/space
    http://www.velcro.com

Icaras gillar detta.
  17. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Onekligen något att undersöka!

18. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Nä de där är korta, går att beställa dem långa också.

19. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Pratat med Krons och dom skulle undersöka saken och återkomma..
    Det man får med i lådan verkar som sagt vara det korta och "enkla" bandet. i princip en bit kardborre med en skylt på som man trär genom klockan. Jag skulle nog föredra den mer arbetade versionen där man har två "öglor" att sätta bandstiften genom.
    Vet du om "den långa" är av samma typ?

20. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Nej jag vet faktiskt inte, läste allt i en tråd på Omega Forums. Ska se om jag hittar tråden sen.

Icaras gillar detta.
  21. bluetrain

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
    Det är helt korrekt att du kan köpa det äkta dvs NASAspecade strapen hos omega AD. De kommer antagligen säga nej först eftersom de är relativt ovanliga men stå på dig. Det finns. kostar runt femhundringen.

22. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Inväntar som sagt var från Krona. Nån som har bild?

23. bluetrain

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
  24. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
  25. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Vad ska du med det långa till? Det går ju inte använda direkt. (om du inte har en rymddräkt som du brukar springa runt med i hemmet)

eriksson850, Magnlar och Icaras gillar detta.
  26. bluetrain

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
    Det finns isåfall flera versioner, varav den som är på bilden, med text, ovan måste vara en senare utgåva, eller kanske mer troligt, någon form av specialutgåva? Standardnasastrapen har iaf ingen text. Det är jag tämligen säker på då jag äger en själv. :)

27. bluetrain

bluetrain Bonde

Från:
    Syd
    Medger att det inte är helt praktiskt. Den "går" att använda om man snurrar något varv till men det blir är knappast praktiskt eller bra, det blir väldigt sladdrigt. Så en rymddräkt är att föredra helt klart.

FilipF gillar detta.
  28. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Alla har vi våra böjelser..

Chagall, Asplund, Patrik72 och 1 annan gillar detta.
  29. Patrik72

Patrik72 Stadsbo

Från:
    Vetlanda
    Det verkar som om Boeing hade huvudansvaret för tillverkningen av Nasa´s strap.
    IMG_7034 (2).jpg

Patrik J gillar detta.
  30. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Orkar ju inte ringa Boeing och börja rodda i deras byråkrati.. Får väll nöja mig med en replika :(;)

Patrik72 och Asplund gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield