• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart får man tag på ett NASA Velcro strap till sin speedy?

FilipF

Vacheron
2-Faktor
I morse såg jag en annons här på KS fem minuter för sent…

Ända sen jag skaffade mig min speedy har jag varit på jakt efter ett old school kardborrearmband alá NASA att bära den på.
Som på den gamla goda tiden.
(lånad bild från nätet)
nasaspeedystrap7.jpg

Som sagt, i morse såg jag en annons för precis ett sådant men va för sen för att lyckas lägga vantarna på det :(:shifty:

Jag har spenderat större delen av dagen med att Googla men bara för att komma fram till att det inte verkar finnas att tillgå i dagens läge (?!).
Alltså, ingen stans! Alls!! Va fan?!

Så nu vänder jag mig till de goda massorna här på KS. Om vi slår våra kloka huvuden ihop borde vi kunna finna en lösning tycker jag!

Var sjutton får man tag på en bit kardborre som är klassat att kunna åka ut i rymden? (eller tja, en repliks av det i alla fall)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
@FilipF du kan beställa ett från Omega AD, det är väl det närmsta original du kan komma. Kostar dock närmre en tusing har jag för mig.
 

Starship

Cartier
Precis, Nasa specade banden likt klockorna dem testade enligt DWG SEB 12100030, någon måste ha tillverkat dem och jag är skeptiskt till att Nasa satt och sydde dem själva.
Jag kan inte påstå att jag vet vem som tillverkade banden, men precis som du tror jag inte att NASA gjorde det själva. Jag antar att det fanns ett antal textildetaljer i rymdprogrammet, typ fästband med karborre, snören för att hållla fast saker etc. Min gissning är att ett fåtal underleverantörer tillverkade alla dessa saker, inklusive banden.
Historien säger att NASA testade ett antal kronografer för att hitta en som fungerade. Det känns logiskt att banden togs fram i en helt annan och oberoende process. Om Omega tillverkat banden känns det som att de också skulle ha sålts av Omega under lång tid.
Det här är en spännande diskussion. Hoppas att någon kan visa vem som tillverkade orginalet, för det skulle vara fett att ha ett orginal!
Hittade ritningen: http://www.chronomaddox.com/omega/archives/Velcro_blueprints/band_specs_current.jpg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag kan inte påstå att jag vet vem som tillverkade banden, men precis som du tror jag inte att NASA gjorde det själva. Jag antar att det fanns ett antal textildetaljer i rymdprogrammet, typ fästband med karborre, snören för att hållla fast saker etc. Min gissning är att ett fåtal underleverantörer tillverkade alla dessa saker, inklusive banden.
Historien säger att NASA testade ett antal kronografer för att hitta en som fungerade. Det känns logiskt att banden togs fram i en helt annan och oberoende process. Om Omega tillverkat banden känns det som att de också skulle ha sålts av Omega under lång tid.
Det här är en spännande diskussion. Hoppas att någon kan visa vem som tillverkade orginalet, för det skulle vara fett att ha ett orginal!
Hittade ritningen: http://www.chronomaddox.com/omega/archives/Velcro_blueprints/band_specs_current.jpg

Kan säkert stämma att Omega inte tillverkade banden från början, dock lär väl Omega tillverka dem enligt originalritning och enligt samma standard i dagsläget, annars finns det ingen mening att skicka med dem med Månklockan (enligt mig)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kan säkert stämma att Omega inte tillverkade banden från början, dock lär väl Omega tillverka dem enligt originalritning och enligt samma standard i dagsläget, annars finns det ingen mening att skicka med dem med Månklockan (enligt mig)

Du syftar på den övre bandet på bilden?

(lånad bild)
Moon-new-watch-box-open-909x430.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Nä de där är korta, går att beställa dem långa också.
Pratat med Krons och dom skulle undersöka saken och återkomma..
Det man får med i lådan verkar som sagt vara det korta och "enkla" bandet. i princip en bit kardborre med en skylt på som man trär genom klockan. Jag skulle nog föredra den mer arbetade versionen där man har två "öglor" att sätta bandstiften genom.
Vet du om "den långa" är av samma typ?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Pratat med Krons och dom skulle undersöka saken och återkomma..
Det man får med i lådan verkar som sagt vara det korta och "enkla" bandet. i princip en bit kardborre med en skylt på som man trär genom klockan. Jag skulle nog föredra den mer arbetade versionen där man har två "öglor" att sätta bandstiften genom.
Vet du om "den långa" är av samma typ?

Nej jag vet faktiskt inte, läste allt i en tråd på Omega Forums. Ska se om jag hittar tråden sen.
 

bluetrain

Cartier
Det är helt korrekt att du kan köpa det äkta dvs NASAspecade strapen hos omega AD. De kommer antagligen säga nej först eftersom de är relativt ovanliga men stå på dig. Det finns. kostar runt femhundringen.
 

bluetrain

Cartier
Det är det visst, bara kolla originalritningen.
Det finns isåfall flera versioner, varav den som är på bilden, med text, ovan måste vara en senare utgåva, eller kanske mer troligt, någon form av specialutgåva? Standardnasastrapen har iaf ingen text. Det är jag tämligen säker på då jag äger en själv. :)
 
Topp