• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart går gränsen för liknande, homage och kopia?

Det jag reagerade på var detta:

För mig såg det ut som att du tycker att det inte är några problem med att en Steinhart ser ut som en Rolex (och så ser det fortfarande ut för mig).
Verkar som jag missuppfattade detta, om så är fallet ber jag om ursäkt.

Jag har inte och kommer aldrig köpa en Steinhart, vill jag köpa en Rolex så sparar jag och köper en.

En inte alltför djärv tolkning av dina inlägg är att du tycker Steinharts plagiering av Rolex Sub är ok. Men jag kanske har fel i min tolkning...

Jag förstår inte hur du kan nå den slutsatsen baserat på något jag skrivit.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som någon skrev så betyder ordet hommage hyllning. Det är knappast en hyllning när ett billigt skitur kopierat något välkänt. En riktig hommage är däremot tex Tudors Heritage-serie som påminner om sina föregångare.

Var gränsen går? Pretty much där man själv tycker det är okej eller ej. Måste man fråga andra så antar jag att man redan passerat den gränsen och tycker det är fel då man måste ha andras hjälp för att rättfärdiga ett eventuellt köp.

Each to their own..
 

Mr Chance

Kalmar
Jag vill tolka ditt svar som att du är en av de som sitter och kritiserar Zara Larsson på hennes Instagram, inleder meningar med "jag är inte rasist men" och kör en Mercedes cabriolet från tidigt 2000-tal men intalar dig själv att du är en stekare.
Du får tolka mitt svar precis hur du vill.
Att du sen inte förstår att en av alla möjliga slutsatser av det du skrivit är den jag föreslog är...lite märkligt.
 

Code

AKA Vincent B
Lika spännande och läsa folks tänk och argument ang homager varje gång. En fråga ni som tex säger "Steinhart " är skit, har ni ens hållt i en Steinhart? Kan säga såhär. En Steinhart är väldigt prisvärd. Bra kvalite, robusta, ETA 2824-2 urverk. Väldigt bra som tex jobb klocka. Klart Rolex är bättre , men kostar ca 40-45k mer också. Folk verkar "störa" sig på dom bara för dom liknar Rolex. Men bara för den LIKNAR en Rolex gör inte klockan till skit.
 

Wiliamo

Panerai
Jag vill tolka ditt svar som att du är en av de som sitter och kritiserar Zara Larsson på hennes Instagram, inleder meningar med "jag är inte rasist men" och kör en Mercedes cabriolet från tidigt 2000-tal men intalar dig själv att du är en stekare.
6GbrHcb.png
 
Du får tolka mitt svar precis hur du vill.
Att du sen inte förstår att en av alla möjliga slutsatser av det du skrivit är den jag föreslog är...lite märkligt.

När folk drar slutsatsen "du tycker plagiat är ok" när ordet plagiat tidigare inte nämnts av mig så tycker jag det är rätt, för att använda dina ord, märkligt.

När denna person sedan inte är kompetent nog att förklara sin tankegång så leder det mig till tankarna att hen enbart är lite småbutter och bråkar för sakens skull.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lika spännande och läsa folks tänk och argument ang homager varje gång. En fråga ni som tex säger "Steinhart " är skit, har ni ens hållt i en Steinhart? Kan säga såhär. En Steinhart är väldigt prisvärd. Bra kvalite, robusta, ETA 2824-2 urverk. Väldigt bra som tex jobb klocka. Klart Rolex är bättre , men kostar ca 40-45k mer också. Folk verkar "störa" sig på dom bara för dom liknar Rolex. Men bara för den LIKNAR en Rolex gör inte klockan till skit.
Nä. Det gör den bara till en efterapning. Ordet hommage är bara fel då det inte är något annat än en kopia med egen logga. Är det fel? Upp till var och en att bestämma. Jag bryr mig lika lite om folk som köper fejkklockor som folk som köper dessa. Det finns trots allt ett fåtal Steinharts med egen design men av en händelse så är det nästan ingen som köper dessa.

Det är vad det är. Förstår bara inte diskussionen som ofta ska till där man ska försöka övertala världen om att det är något annat. :)
 

Mr Chance

Kalmar
När folk drar slutsatsen "du tycker plagiat är ok" när ordet plagiat tidigare inte nämnts av mig så tycker jag det är rätt, för att använda dina ord, märkligt.

När denna person sedan inte är kompetent nog att förklara sin tankegång så leder det mig till tankarna att hen enbart är lite småbutter och bråkar för sakens skull.
Att det är möjligt tolkning beror på att du slutade diskutera utseendemässiga likheter när du började jämföra Steinharts plagiering av Rolex Sub och gick över till att helt fokusera på ändamål för klockan.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Lika spännande och läsa folks tänk och argument ang homager varje gång. En fråga ni som tex säger "Steinhart " är skit, har ni ens hållt i en Steinhart? Kan säga såhär. En Steinhart är väldigt prisvärd. Bra kvalite, robusta, ETA 2824-2 urverk. Väldigt bra som tex jobb klocka. Klart Rolex är bättre , men kostar ca 40-45k mer också. Folk verkar "störa" sig på dom bara för dom liknar Rolex. Men bara för den LIKNAR en Rolex gör inte klockan till skit.

Liknar?
 
Att det är möjligt tolkning beror på att du slutade diskutera utseendemässiga likheter när du började jämföra Steinharts plagiering av Rolex Sub och gick över till att helt fokusera på ändamål för klockan.

Person 1 säger: ändamålet är att likna Rolex Submariner.
Person 2 svarar : Den lyckas rätt bra.

Rent objektivt så vill jag påstå att person 2 har rätt jävla rätt.

Vill också påpeka att en Steinhart ligger någonstans mellan hemorrojder och aids på min "vill ha" lista. En Submariner ligger ovanför huvudvärk men under en alpacka.
alpacka01_norm_se.jpg

Detta är för övrigt en alpacka.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Person 1 säger: ändamålet är att likna Rolex Submariner.
Person 2 svarar : Den lyckas rätt bra.

Rent objektivt så vill jag påstå att person 2 har rätt jävla rätt.

Vill också påpeka att en Steinhart ligger någonstans mellan hemorrojder och aids på min "vill ha" lista. En Submariner ligger ovanför huvudvärk men under en alpacka.
alpacka01_norm_se.jpg

Detta är för övrigt en alpacka.
Ser ingen klocka under pälskossan?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Annars är ju "alpacca" den metall som på elektrolytisk väg silverbeläggs och sedan kallas nysilver.

OnT:
Exakt såhär ointressant tycker jag Steinhart är.
image.jpeg
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
En identisk fejk är ju uppenbar, inklusive fejkloggor etc.

Kopia för mig är en visuellt identisk, fast med en egen logga. (Bl.a. Steinhart)

En homage är när designern har sneglat ganska (för?) mycket på originalet. Bra exempel ovan av @Beastie mellan JLC och Montblanc. Det är ingen kopia, men kanske lite fult spel att härma.

Liknande klocka, t.ex. Milsuben och Seamastern som @Bossebäver lade upp tycker jag inte är några problem. De är ju lika för att de är designade för samma ändamål med samma målgrupp.

Håller med dig till fullo. Homage är för mig något som innehåller något designelement från det man "hyllar". Man tar en detalj och inkorporerar det i sin egen design. Bape skor är väl ett dåligt exempel då det kanske mer är att likställa med moddade rollar. Tänker också spontant på de fälgar som SAAB en gång gjorde som skulle påminna om flygplanspropellrar (långsökt jag vet..) Sen kan jag tycka att homagen bör vara av en produkt som inte heller längre görs. Steinhart är ju bara en en rip off rätt igenom med syfte att tjäna deg. Det är säkert en välgjord klocka med bra kvalité på urverk, prisvärd osv. Men den är ju gjord för att se ut precis som en Rolex. Tycker motivet till varför man gör som man gör spelar in mycket, även om det är svårt att bevisa.
 

Zingo

Rolex
Tycker det är en tråkig attityd i tråden och respektlösa påhopp på Steinhards design avdelning.De har säkert lagt flera timmar på att designa typsnittet på texten. Helt klart en jämförelse av äpplen och päron, knappt samma designdrag överhuvudtaget, titta som sagt på texten på tavlan.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Dom som inte ser skillnad på t.ex Steinhart och Rolex dom är förmodligen inte så hemskt intresserade av klockor ändå.(Givetvis inga på KS) I det fallet luras ingen av eventuella liknelser. Inte heller luras någon mer kunnig och klockintresserad eftersom tydlig skillnad syns på en homage, t.ex klockans namn som står på urtavlan.:D Finns egentligen ingen större anledning till irritation i detta ämne. Den oinvigde ser lika ofta fel på en Tag Heuer och en Breitling. Man bär väl en klocka för eget välbehag och egen njutning?
 

china

Torpare
Varför ens bry sig om vad ett antal tröttmössor och foliehattar tycker?

Saken är den att varken Steinharts eller t.ex Invictas designer är att betrakta som plagiat eller varumärkesintrång. Som ett exempel så är t.ex. en del av Invictas designer i själva verket patenterade för varumärket, trots vad olika besserwissrar anser, för att vara rättvis så har några designer omarbetats efter kritik från Rolex. Det är inte så enkelt som att om en klocka liknar en annan, så rör det sig per automatik om varumärkesintrång. Vad kreti och pleti "tycker" saknar relevans.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tråden har för lite bilder ;)
IMG_1145.JPG

Alltid retar det någon, homage stör inte mig (eller jo det gör det ju faktiskt förresten...) men köper gladeligen originalet när cash finns. Vilket det inte gör och lär inte göra på ett bra tag heller. Men jag står för den, fulplankning tilltrots den har allt jag vill ha i en dykare: matt tavla, orange plongeur, glimrande bezel och mattborstad.

:blackeye::blackeye::blackeye::blackeye::blackeye:
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tråden har för lite bilder ;)
IMG_1145.JPG

Alltid retar det någon, homage stör inte mig (eller jo det gör det ju faktiskt förresten...) men köper gladeligen originalet när cash finns. Vilket det inte gör och lär inte göra på ett bra tag heller. Men jag står för den, fulplankning tilltrots den har allt jag vill ha i en dykare: matt tavla, orange plongeur, glimrande bezel och mattborstad.

:blackeye::blackeye::blackeye::blackeye::blackeye:
Jag tycker inte du ska störa dig, lämna det åt världsmästarna. ;)
Jag har en MkII som jag gillar väldigt mycket. De gör heller ingen hemlighet av att de gör klockor som liknar gamla utgångna Rolex och Omega. Små upplagor som verkar ta en herrejösses tid att få färdiga av någon anledning, så inkomstmässigt så kan det inte vara någon större succé.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
- Nu får ni skärpa er härinne! En hommage är en hyllning, en kopia är en kopia, och en plagierad design är just det. Om vederbörande har svårt med dessa enkla definitioner så ska denne ägna sig åt annat än ett genuint intresse för ur.

Om man struntar i att bära ett kvalitetsur kan man ju alltid köpa Steinhart, sunkiga Seiko, Ocean med tydlig designplagiering och annat skräp. Eller så får man strama upp sig och hålla sig till riktiga grejer. Det behöver inte vara väldigt dyrt, och jag är övertygad att ni som verkligen har ett intresse för detta vet precis vad jag menar.

Varför blev Seiko inblandade?
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
- Nu får ni skärpa er härinne! En hommage är en hyllning, en kopia är en kopia, och en plagierad design är just det. Om vederbörande har svårt med dessa enkla definitioner så ska denne ägna sig åt annat än ett genuint intresse för ur.

Om man struntar i att bära ett kvalitetsur kan man ju alltid köpa Steinhart, sunkiga Seiko, Ocean med tydlig designplagiering och annat skräp. Eller så får man strama upp sig och hålla sig till riktiga grejer. Det behöver inte vara väldigt dyrt, och jag är övertygad att ni som verkligen har ett intresse för detta vet precis vad jag menar.
Började bra... till att senare kasta bort inlägget med att beblanda Seiko i samma fack som Steinhart...
Troll, you shall not pass
 
Topp