• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart går gränsen för liknande, homage och kopia?

Clark Kent

Patek
2-Faktor
- Nu får ni skärpa er härinne! En hommage är en hyllning, en kopia är en kopia, och en plagierad design är just det. Om vederbörande har svårt med dessa enkla definitioner så ska denne ägna sig åt annat än ett genuint intresse för ur.

- Därför att de gör ur som håller en riktigt låg skräpkvalitet samtidigt som de gör ur i allra högsta klass. Jag har svårt för tillverkare som är inkonsekventa och devalverar sitt varumärke.

Hur var det nu man skulle göra om man hade svårt att förstå enkla definitioner? ;)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Gissa märke och modell! :D
image.jpeg

Den där är ju i alla fall en modell som inte tillverkas längre av originaltillverkaren.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
- Därför att de gör ur som håller en riktigt låg skräpkvalitet samtidigt som de gör ur i allra högsta klass. Jag har svårt för tillverkare som är inkonsekventa och devalverar sitt varumärke.
Ganska smart av Seiko skulle jag vilja säga, eftersom inte alla nödvändigtvis vill lägga en eller flera månadslöner på en klocka och sen äta nudlar lika länge. Tjänar förmodligen mer pengar på det lägre prissegmentet också eftersom dom säljs i makalöst stor mängd.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
- Nej, det var i den meningen om man struntar att bära kvalitetsur........ Det är ju rimligen det "Klocksnack" försöker få gemene man att göra - hoppas jag.

Ok, då var det en knepigt formulerad mening.
"Om man struntar i att bära ett kvalitetsur kan man ju alltid köpa Steinhart, sunkiga Seiko, Ocean med tydlig designplagiering och annat skräp."

Steinhart, Seiko och Ocean med tydlig designplagiering. Det var så jag tolkade.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Däremot tycker jag att folk blandar ihop begrepp om efterapningar och kvalité. Kvalité jämfört med vad och i hänsyn till vilket pris? Jag ägde för ett antal år sedan en Steinhart, jag tror att modellen hette Ocean One. Det var inget snack om vad den klockan försökte se ut som och om det kan man tycka vad man vill. Men att per automatik säga att det är skitkvalite utan grunder tycker jag är fel. Den är naturligtvis av mycket sämre kvalité än originalet. Jag har också ägt en Certina Action Diver. Dessa två klockor hade samma urverk med mera och den upplevda kvalitén var väldigt jämförbar tycker jag, med plus och minus åt båda hållen. Gör det då att Certinan som så ofta rekommenderas här på forumet också är av skitkvalite? Jag är inte korkad och förstår att folk då säger: Men då köper man självklart Certinan som står på egna ben och inte försöker vara något annat. Visst, det är sant, men det är väl mer en fråga om stolthet och moral/värderingar än en fråga om fysisk kvalité?
 
Som klockdesigner har du ganska få element att jobba med. Index, urtavla, bezel, boett, visare och krona, säkert något mer. Då är det inte så konstigt att klockor liknar varandra. Och om nu designen är kopierad är väl inte det hela världen heller. Se det istället som en hyllning, om någon kopierar en annans design är det ett tecken på att originalet var väldigt bra.
 
- Nu får ni skärpa er härinne! En hommage är en hyllning, en kopia är en kopia, och en plagierad design är just det. Om vederbörande har svårt med dessa enkla definitioner så ska denne ägna sig åt annat än ett genuint intresse för ur.

Om man struntar i att bära ett kvalitetsur kan man ju alltid köpa Steinhart, sunkiga Seiko, Ocean med tydlig designplagiering och annat skräp. Eller så får man strama upp sig och hålla sig till riktiga grejer. Det behöver inte vara väldigt dyrt, och jag är övertygad att ni som verkligen har ett intresse för detta vet precis vad jag menar.

Fast problemet är väl ändå just detta?
Att folk kallar plagiat för "hommage", så de slipper erkänna att de egentligen ville köpa den äkta varan men inte kunde. Man lurar sig själv lite grann tror jag.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Varför ens bry sig om vad ett antal tröttmössor och foliehattar tycker?

Saken är den att varken Steinharts eller t.ex Invictas designer är att betrakta som plagiat eller varumärkesintrång. Som ett exempel så är t.ex. en del av Invictas designer i själva verket patenterade för varumärket, trots vad olika besserwissrar anser, för att vara rättvis så har några designer omarbetats efter kritik från Rolex. Det är inte så enkelt som att om en klocka liknar en annan, så rör det sig per automatik om varumärkesintrång. Vad kreti och pleti "tycker" saknar relevans.
Tillhör du kreti eller pleti? Framgår inte riktigt av ditt inlägg...
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Fast problemet är väl ändå just detta?
Att folk kallar plagiat för "hommage", så de slipper erkänna att de egentligen ville köpa den äkta varan men inte kunde. Man lurar sig själv lite grann tror jag.
Det kan ju också vara så att alla inte vill eller kan lägga 80 tusen på en klocka. Klockintresset kan ju finnas där ändå. Menar givetvis inte att man ska köpa rena fake klockor som även kopierar klocknamnet på urtavlan. Många kanske nöjer eller får nöja sig med t.ex en Steinhart och erkänner det, så det får väl accepteras.
Visst ser man skillnad så det borde inte lura någon superentusiast. Svider nog mest hos bärarna av homagernas förebilder.
 
Det kan ju också vara så att alla inte vill eller kan lägga 80 tusen på en klocka. Klockintresset kan ju finnas där ändå. Menar givetvis inte att man ska köpa rena fake klockor som även kopierar klocknamnet på urtavlan. Många kanske nöjer eller får nöja sig med t.ex en Steinhart och erkänner det, så det får väl accepteras.
Visst ser man skillnad så det borde inte lura någon superentusiast. Svider nog mest hos bärarna av homagernas förebilder.
Jag kan inte heller lägga 80k på en klocka. Skulle gärna köpa en Sub men jag kan inte lägga 40k "ens"...

Så, går jag då och köper en "hommage" som ser exakt likadan ut förutom loggan? Nej, för jag vet att jag inte skulle bli nöjd. Det är ju trots allt en Rolex jag vill ha...
Istället köper jag andra dykare som har en egen identitet men ändå har det grundläggande som gör en sub snygg. Problemet är att när man går in på detaljerna så blir det inte längre en hyllning, utan en kopia. Personligen gör jag inte mycket skillnad på en Steinhart och ett märke som också kopierar själva loggan. Båda är kopior i mina ögon, men den ena försöker inte bara göra pengar på designen, utan också bygga ett företagsnamn på att plagiera designer.

Jag vet inte vad jag tycker är värst...
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Jag kan inte heller lägga 80k på en klocka. Skulle gärna köpa en Sub men jag kan inte lägga 40k "ens"...

Så, går jag då och köper en "hommage" som ser exakt likadan ut förutom loggan? Nej, för jag vet att jag inte skulle bli nöjd. Det är ju trots allt en Rolex jag vill ha...
Istället köper jag andra dykare som har en egen identitet men ändå har det grundläggande som gör en sub snygg. Problemet är att när man går in på detaljerna så blir det inte längre en hyllning, utan en kopia. Personligen gör jag inte mycket skillnad på en Steinhart och ett märke som också kopierar själva loggan. Båda är kopior i mina ögon, men den ena försöker inte bara göra pengar på designen, utan också bygga ett företagsnamn på att plagiera designer.

Jag vet inte vad jag tycker är värst...
Detta har ju diskuterats både avigt och rätt massor av gånger. Har själv ingen Steinhart men dom är inte förbjudna här inne på KS vilket man kan se på köp/sälj emellanåt. Säljs faktiskt ganska fort så någon måste ju köpa dom. Kopior däremot är med all rätt bannlysta så viss skillnad är det nog. Dom som inte gillar exempelvis Steinhart behöver ju varken titta på eller köpa någon.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Som relativt ny i klockvärlden så är det ett fenomen över alla andra som fascinerar mig.

Hela grejen med homager och allt kring det, både att relativt kända och stora märken över huvud taget gör homager till att vissa verkar bli så extremt provocerade av det...

Hursomhelst så ska vi inte har en till tråd om själva homagerna, utan vad jag är mer nyfiken på är när en design går från att vara "lik" eller "samma stil" till att bli homage?

Är alla dykarur med vridring en homage till Rolex Submariner exempelvis?
Eller måste det finnas en exakt likadan modell för att det ska räknas som homage?
Borde inte vara så svårt att förstå/skilja på egentligen... 1. En kopia försöker ju efterlikna ett original. 2. För att vara lik kan ju räcka med några få attribut som färg eller material. 3.Samma stil är ju också lite luddigt men ligger väl inom samma fack, typ panda kronografer eller dykare med svart vridring. En homage ska ju vara en "hyllning" till ett original. Den behöver alltså inte vara en exakt kopia men ska tydligt anspela på ett original och vara av god kvalité. Tänkt tribute band kontra coverband. Eller alla bilar som släppts som hyllning till någon klassisk design, Beetle, Mini Cooper, T-bird, Charger, Challenger osv
 

ScubaKing

Audemars
Även seriösa märken gör mer eller mindre homager. Så länge dem inte kopierar märket på urtavlan eller namnet så bryr jag mig inte nämnvärt. Ser inte Steinharts homager som sämre än denna Davosa eller mängder av andra.
yachtgrey1.jpg
 

Oniel

Panerai
Hur långt ska man dra det? Royal oak kom först, sen kom nautilus som likanar RO, sen kom big bang och sist kom piaget (som visserligen fick massa skit), men var går gränsen? Nu tycker inte av att dessa klockor är jättelika varandra förutom piaget men personligen hade jag gärna haft en RO, inte för att den kom först utan för jag tycker sen är snyggast.
 
Topp