• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

vart gör ni upp ert köp/sälj

Boris Balkan

Fark you!
Vad innebär det? Varför skulle personen behöva en bulvan?

Vad det innebär: "Bulvan är en fysisk eller en juridisk person som för annans räkning, i eget namn, företar rättshandling som uppdragsgivaren själv föredrar att inte utföra. Skillnaden jämfört med en kommissionär är att det ligger i huvudmannens intresse att dölja att det är han som är huvudman."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bulvan

Varför?

Vet ej.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oj! Merparten via nätet. Sen har det varit i bilen sena kvällar och tidiga morgnar,lekplatser,restauranger,Banker,tågstationer, hotel mm. När man läser det rätt upp och ner skulle de flesta platser passa för affärer av helt andra slag..;-)
 

Ola G

Cartier
Café på Kastrup, på gatan, tågstationen, i bil iaf om det är en säljaren härifrån som är "känd" över tid, annars kulle jag nog välja bank

Mvh
Ola G
 

SJ Smythe

Cartier
Hos AD, i hotellobby, på parkering. Ändå ganska trevligt att snacka över en bit mat eller en kaffe om ingen är särskilt jäktad, finns ju minst ett gemensamt intresse att diskutera.
 

Apansson

Torpare
De två gånger det varit "nya" personer så har jag gjort upp affären på cafe i stan. Senast var det en forumbekant som råkar bo i närheten, så vi sågs snabbt på lokalhaket vid tågstationen.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
När jag sålde min Rolex DD ,så gick vi till Rolex Ad för att köparen skulle kunna kontrollera att allt var ok med klockan. Jag hade nästan nya service papper .Tycker det är ändå bra att se innan köpet att klockan är bra, ock det bästa är hos en urmakare. Det brukar kosta något 100-500 Annars på en bank är inte helt fel heller...........:)
Hur gör man affär hos AD, ringer man först eller går man bara in och ber dem kolla att klockan är äkta och betalar dem för det?

Jag har bara gjort några live affärer, en på Biblioteksgatan, en hemma och en utanför Katarinahissen och det har gått bra.
Sålt via Kapland några gånger, vilket jag ångrar nu när man hittat forumet, då avbränningen i provision är massiv.
 

paradis

Audemars
Hur gör man affär hos AD, ringer man först eller går man bara in och ber dem kolla att klockan är äkta och betalar dem för det?

Jag har bara gjort några live affärer, en på Biblioteksgatan, en hemma och en utanför Katarinahissen och det har gått bra.
Sålt via Kapland några gånger, vilket jag ångrar nu när man hittat forumet, då avbränningen i provision är massiv.

Någon av oss ringde dagen innan till Bergströms i Malmö , ock frågade om dom kunde titta på klockan ,ock det gick bra + att för 500 så fick köparen papper på klockan i hans namn. Så ring innan.........:)
 
Har gjort tre klocktransaktioner här på KS, en sälj och två köp. Alla på distans och med betalning utan att klockan testats av köparen.

Kändes lite spooky första gången när jag köpte en klocka för nästan 10 kakor som jag godtroget skickade till säljaren utan att jag träffat hen tidigare.

Vid dyrare köp kommer jag nog vilja göra affären F2F.
 

Weberg

Audemars
På kontoret eller bank. Fördelen med den sistnämnda är att båda blir filmade ifall det skulle uppstå problem.

Men det jag uppskattar med Klocksnack är det enorma förtroende som faktiskt finns bland oss här; man litar helt enkelt på omdömen och tidigare gjorda affärer och framför allt - man vågar lita på att människan är god i grunden. Det är unikt!
 

Limpas

Cartier
Har gjort majoriteten av affärerna f2f, mest för att det är trevligt och har varit möjligt. Har då varit både på parkeringar och i hotellobby. Har inget emot distansaffärer, men för dyrare klockor skulle jag nog ha svårt för att skicka pengar i förskott och jag skulle gärna se att det görs upp hos urmakare.
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
När det gäller F2F är en säljprocess väl inte sällan indelad i ett par steg, åtminstone i mitt fall. Första för kläm och känn och sedan för eventuell betalning/uthämtning hos kontroll. Om det är jag som är säljare, ser jag gärna till att det är på en offentlig plats, gärna med kameraövervakning om möjligt. Själva betalningen brukar vara på bank med överföring på plats. ADs brukar väl inte vara så pigga på att man joxar med en deal precis framför deras disk och det kan jag förstå. Swish är ju fiffigt och kan skötas på alla möjliga ställen där solen aldrig skiner, håller jag på att säga, men även här gärna på en hyfsat säker plats där inte någon av parterna kan dra iväg en spurt med både klocka och pengar...
 

M021

Rolex
2-Faktor
Burger king, espresso house, scandic lobby,
Beror helt på referenser osv. Men ta alltid det säkra före det osäkra, du köper säljaren först och främst.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Beror ju på vem man köper från/säljer av.
Hemma hos mig, hemma hos säljaren/köparen, på min innergård eller via posten. Litar man inte på personen så pass mycket stt det känns tryggt oavsett plats så ska man inte köpa/sälja F2F. Svårare än så är det inte.
 

Jaguaren

Omega
Min köp och sälj av billigare klockor har gjorts upp på sms och ett telefonsamtal och sen skickats eller kommit med posten.
Min första klocka för ett femsiffrigt belopp hämtade min fru på säljarens jobb i centrala Stockholm.
När hon kollat att allt var ok swishade jag över pengarna.

Hon ringde mig direkt efter och svor över tyngden på lådan klockan kom i trots att jag varnat henne flera gånger innan.;)
 

xmb216bc

Panerai
Har köpt via blocket ett par gånger, den sista säljaren kontaktade jag igen senare för kolla om han hade något mer, det blev ytterigare köp där. Det sista köpet jag gjorde blev dock f2f vid gbgoperans parkering
 
Topp