• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart har ni studerat? (behöver hjälp med att välja högskola/universitet/

Hej! :)

Nu är det dags att välja lärosäte att studera i. Jag antar att jag inte är den enda som här i den här positionen så hoppas denna tråd kan komma till nytta för er andra också. Jag har bestämt mig att jag vill studera ekonomi, men har mycket svårare att bestämma vart. Jag har inte dem bästa betygen och har heller inte lyckats få bra poäng på högskoleprovet, därför är mitt utbud ganska begränsat till dem lite mindre prestige-fyllda skolorna.

Dessa skolor väljer jag mellan:
Örebro Universitet
Karlstad Universitet
Uppsala Gotland Campus
Umeå

Finns ju även andra skolor i landet som jag kommer in på, t.ex. Linnéuniversitet och Högskolan i Dalarna men tycker inte att dessa låter särskilt intressanta. Om nu någon inte håller med mig så säg gärna till så att jag inte går miste om något! :)

Så, nu till frågan. Vart har DU studerat? Vilka av dessa städer är den bästa studiestaden? Vilken är den bästa skolan?

All hjälp uppskattas!
Mvh
 

Rojalisten

Panerai
Örebro, Sveriges snabbast växande universitet, bra utbud på student bostäder, bra placering. Systembolaget ligger typ 300m från campus, de e king :)

Dessutom bra uteliv, mycket motvind och Joel Kinnaman ska öppna resturang i staden (snackas om det som fan här på närkesslätten)

Du får dessutom "tror vi är stockholmare men vi vill bo i Göteborg" attityd
 
D

Deleted member 5780

Guest
Investera ett halvår till ett år av ditt liv i att läsa upp betygen eller träna på HP. Sök dig sedan till HHS/SU/Lund och ge järnet i 4-5 år.

Garanterat bättre att göra rätt från början.

Nej - jag tror inte det är signifikant högre kvalitet på lärosätena. Däremot kommer det vara det på dina medstudenter. Man blir som man umgås...

Ledsen om någon blev kränkt men det är fakta att rätt varumärke, stimuli och kontakter öppnar helt andra dörrar.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Jag skulle läsa upp betygen och plugga på något av de mer välkända universiteten om jag var du. Pluggar på KTH för tillfället (Inte ekonomi, Civ.Ing inom data) och får känslan av att mindre universitet t.ex. inte har lika bra kontakt med näringslivet när jag pratar med vänner på olika håll i landet. Oddsen är bättre även om det i slutändan är upp till dig själv. Om inte tycker jag Örebro låter "bäst", har inte koll på skillnaden mellan "vanliga" Uppsala universitet och Uppsala Gotland campus är.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Går sista året av tre på LTU(Luleå)

generellt bra utbildningar, Deras utbildning nationalekonomi tror jag står(eller så kanske det var för några år sedan) över HH osv.
Med det som är speciellt medLTU, förutom den stora mängden snö och bra somrar(väldigt mörkt på vintern dock...) är att många flyttar upp utan att känna någon överhuvudtaget, vilket innebär att det är lätt att skaffa nya kompisar de första veckorna.
Boendet är nära och bra, klubben är ok men det finns tre klubbar i stan.

Gällande diskussionen angående plugga på de mer välkända uni för bättre jobbmöjligheter kan det mycket väl stämma. Det som dock spelar störst roll är passion för ämnet, att du är skön som person och passar in bland resten av teamet, man kommer bara så långt med bra betyg.

Kan ta mig som ett exempel, jag är den i klassen som har haft mest omtentor och kanske kompletteringar också, men jag har å andra sidan satsat mer på annat engagemang på skolan(arbetsmarknadsmässor och sådant). Fick nyss en traineeplats på en storbank, de har 1000 sökande på tio platser.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Handelshögskolan Stockholm. Utbildningen och studenterna är världsklass men Stockholm som universitetsstad är fullkomligt skit. Långa avstånd, dyrt boende, dyr mat, nämnde jag att allt var dyrt?'

Skulle jag göra valet igen undrar jag om inte Lund, Uppsala eller Linköping hade varit en trevligare upplevelse. Eftersom jag inte var intresserad av att jobba med finans i London har jag inte haft någon större nytta av varumärket Handelshögskolan ändå.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Uppsala. Läste inte ekonomi men känner många som läste det och var ofta på Ekonomikum. Mycket stockholmare, och ekonomprogrammet där kändes som en fortsättning av gymnasiet, typ. Med det sagt, tror det är en vettig ekonomiutbildning. Handels har många fördelar i och med det starka varumärket. Jag hade följt tipsen ovan att satsa på HP och söka dig till antingen Lund, UU eller HHS.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
SU, statsvetenskapliga och geologiska institutionerna samt juridicum
UU, juridicum
Sopis, sommarkurser i juridik
Umeå, INF/KAV OHS samt ett litet antal militära special- och vidareutbildningar

Jag har aldrig upplevt någon som helst kvalitetsskillnad på vare sig utbildningar eller medstuderanden. Välj det som funkar för dig logistiskt och ekonomiskt.
 

Leafvalley

Cartier
Hej! :)

Nu är det dags att välja lärosäte att studera i. Jag antar att jag inte är den enda som här i den här positionen så hoppas denna tråd kan komma till nytta för er andra också. Jag har bestämt mig att jag vill studera ekonomi, men har mycket svårare att bestämma vart. Jag har inte dem bästa betygen och har heller inte lyckats få bra poäng på högskoleprovet, därför är mitt utbud ganska begränsat till dem lite mindre prestige-fyllda skolorna.

Dessa skolor väljer jag mellan:
Örebro Universitet
Karlstad Universitet
Uppsala Gotland Campus
Umeå

Finns ju även andra skolor i landet som jag kommer in på, t.ex. Linnéuniversitet och Högskolan i Dalarna men tycker inte att dessa låter särskilt intressanta. Om nu någon inte håller med mig så säg gärna till så att jag inte går miste om något! :)

Så, nu till frågan. Vart har DU studerat? Vilka av dessa städer är den bästa studiestaden? Vilken är den bästa skolan?

All hjälp uppskattas!
Mvh

Jag skulle välja den som är lätt att ta sig till och från din hemort. Jag har själv studerat vid flera olika lärosäten: Karlstad universitet, Stockholm universitet, UWA och Uppsala universitet. Om du är från hufvudstaden så finns alternativ tex Södertörns Högskola, den nya rektorn är professor från KTH och de har flertalet kompetenta lärare så definitivt ett alternativ. Annars skulle jag rekommendera Uppsala eller Lund, studentlivet går inte att överträffa vid dessa två (Uppsala har bästa nationerna, men Lund har de bästa spexen imho)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Umeå känns som den bästa studentstaden (enda riktiga studentstaden!) av de du nämner (om studentlivet är viktigt för dig).
På minussidan är det ju lite kallare på vintern i Umeå jämfört med de andra orterna du är inne på...
(Läste själv i Luleå, men många av mina vänner läste i Umeå, och har varit på besök där många gånger...fantastiskt trevlig studentstad:))
 

Nebulosa

Breitling
KTH kan jag varmt rekommendera :)
Har även en vän som läser industriell ekonomi där med inriktning finansiell matematik och han är väldigt nöjd med utbildningen.
 

Hutti

Cartier
Jag har varit exakt i din situation för några år sedan. Jag studerar för tillfället ekonomi på Lunds universitet, men har tidigare studerat ekonomi på högskolan Väst, Göteborg universitet, Örebro universitet samt Linköping universitet.

Först och främst så vill jag säga att du har möjlighet att läsa fristående kurser, det är precis det jag gjort och därmed dem olika lärosätena. Är ett jättebra alternativ om man inte har tillräckligt med betyg.

Sedan vill jag även förtydliga att det inte alls är så stor skillnad som vissa här påstår på dem olika lärosätena. Självklart är man marginellt mer konkurrenskraftig om man läser på exempelvis Lunds universitet än Örebro, men det är knappt något man lägger mycket vikt på sålänge det inte handlar om exempelvis Södertörns Högskola. Viktigare är helt klart erfarenhet, personlighet, kontakter osv. Sedan är det inte någon skillnad på utbildningen heller, lika bra/dåliga lärare på samtliga högskolor jag studerat på.

En sak jag märkt med Lund som är en utav de största studentstäderna är att alkoholen förstör studierna för många, tror det mest beror på kulturen man trycks in i via nollningen osv. För och nackdelar helt enkelt.

Så att du skall lägga ner tid på att få dig ett bra HP tycker jag kan vara lite onödigt. Hellre att du börjar plugga omgående, skaffar kontakter, extrajobb inom ekonomi, bra betyg osv.

Ifall du har några frågor så är det bara att fråga, har ju som sagt varit i din sits.
 
Har läst ekonomi i Lund och läser på FHS.
Umeå verkar vara en fin stad med ett kul studentliv. Eftersom "alla" flyttar in är många sociala. De jag känner som har pluggat där (medicin och psykolog) har varit nöjda).

Efter att ha varit på Gotland för ett år sen så blev jag småkär i ön, men jag har ingen uppfattning om utbildningen.

Börja plugga och byt om du känner för det under eller tex läs en master på ett annat universitet. Tror att det kan vara mer stimulerande än att harva på komvux. Högskoleprov kan du skriva under tiden och du kan tillgodoräkna det du läser.
 

Helvetia

Cartier
Testar att stjäla lite uppmärksamhet i tråden.
Är lastgammal men tanken är att jag tillsist ska börja plugga i höst.

Har en garanterad plats på Juristprogrammet på SU men funderar lite på företagsekonomi på SU istället.

Är rädd för att korvstoppningen på jurist kommer knäcka mig. Har barn och kommer behöva extrajobba en viss del för att få ekonomin att gå ihop. Förstått det som att det är något lättare att lyckas kombinera jobb och studier som ekonomstudent?

Tror att jag skulle finna båda utbildningar givande men företagsekonomi känns mer genomförbart medan jurist känns som mer stabilt val karriärsmässigt.

Några reflektioner?
 

Leafvalley

Cartier
Testar att stjäla lite uppmärksamhet i tråden.
Är lastgammal men tanken är att jag tillsist ska börja plugga i höst.

Har en garanterad plats på Juristprogrammet på SU men funderar lite på företagsekonomi på SU istället.

Är rädd för att korvstoppningen på jurist kommer knäcka mig. Har barn och kommer behöva extrajobba en viss del för att få ekonomin att gå ihop. Förstått det som att det är något lättare att lyckas kombinera jobb och studier som ekonomstudent?

Tror att jag skulle finna båda utbildningar givande men företagsekonomi känns mer genomförbart medan jurist känns som mer stabilt val karriärsmässigt.

Några reflektioner?
Välj det ämne du trivs bäst med, det gör mycket för motivationen att studera.
 

Rey

Rolex
Testar att stjäla lite uppmärksamhet i tråden.
Är lastgammal men tanken är att jag tillsist ska börja plugga i höst.

Har en garanterad plats på Juristprogrammet på SU men funderar lite på företagsekonomi på SU istället.

Är rädd för att korvstoppningen på jurist kommer knäcka mig. Har barn och kommer behöva extrajobba en viss del för att få ekonomin att gå ihop. Förstått det som att det är något lättare att lyckas kombinera jobb och studier som ekonomstudent?

Tror att jag skulle finna båda utbildningar givande men företagsekonomi känns mer genomförbart medan jurist känns som mer stabilt val karriärsmässigt.

Några reflektioner?

First off, kul att du funderar på att plugga! :)

Har studerat en termin på Juridikprogrammet i Uppsala själv innan jag bytte till Medicin och har flera vänner som är klara med Juristutbildningen där och även flera vänner som gått Ekonomiutbildningen på UU. De flesta jag som gick ekonomiutbildningen söp sig igenom de två första åren, väldigt mycket tid för egna studier och utrymme för att jobba extra. Har några kompisar som kört både ekonomi och juridik samtidigt (dock utan barn i bilden) och det har gått att kombinera med bra betyg. Därmed borde det även gå att jobba extra utan problem även på Juridikprogrammet. Juridiken tar helt klart mer tid i anspråk verkar det som generellt men som med allt annat handlar det om hur ambitiös man är, finns självklart folk på ekonomiprogrammen som nöter rejält med plugg också. Jag skulle säga att om du lägger motsvarande en arbetsvecka i snitt på plugget så är du utan tvekan hemma med god marginal. Jag la kanske 3-4h / vecka utöver 2x2h case redovisningar den första terminen som var något lugnare än de terminerna som följer.

Jag skulle gå på det som du tycker är mest intressant och inte på vad som känns mest genomförbart, det är trots allt det som är viktigast. Tror du skulle klara av bägge delarna och det är trots allt en begränsad tid man pluggar. Jag led igenom min termin på Juridiken då det verkligen inte var något för mig. Är Juridik något du är intresserad av så är det förmodligen som du säger ett mer säkert och stabilt val. Gå på magkänslan! ;)
 

bluetrain

Cartier
Som någon skrev, det är nog ingen dum idé att överväga läsa upp betygen för att kunna komma in på de bättre lärosätena. Att kvaliteten på själva utbildningarna egentligen skiljer speciellt mycket är jag tveksam till men att plugga är ju så mycket mer. Väljer du en av de klassiska studieorterna (tänker framförallt på lund, uppsala) så är det så oerhört mkt studiesociala aktiviteter vid sidan om som i sig skulle jag säga gör det värt att plugga där.

Det bästa av allt är att det finns så oerhört många olika nationer, föreningar, kårer och gud vet vad att du antagligen hittar något meningsfullt att aktivera dig med som du är intresserad av eller upptäcker nya saker. Visst är alkoholkulturen påtaglig på många sätt men skulle också säga att bredden av utbud gör att man lätt hittar sitt sammanhang även utan.
 

Zingo

Rolex
Tipset är att byta skola efter ett par år (lätt dock att bli fast) till någon av de stora skolerna inom ekonomi som generellt ses som SH, SU, Uppsala, Lund, Linköping och Göteborg. Umeå börjar väl ses som ok. Skolor primärt är för de som inte kom in på "bättre skola" är lite fördomsfullt Södertörn, Linné U, Karlstad, Mälardalen, Örebro, Blekinge, Mitthögskolan mfl.

För vissa arbetsgivare är skola viktigt men för andra oväsentligt. Sen påverkar konjunkturen också, idag är det bra arbetsmarknad.

I övrigt, välj efter skola som upplevs roligt att plugga vid.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Uppsala, men av de du nämnde så tror jag på Umeå. Riktig studentstad och hört att det ska var en trevlig stad (något man inte får glömma bort om man ska ägna 3-5 år av sitt liv där)
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Har läst på Örebro uni och är väldigt nöjd. Ett tips är att läsa kandidat på något av de du nämnde sen läsa master på ett "finare". Själv läste jag även master i Örebro. Valet beror ju även på vilka ambitioner du har efter studierna. Själv har jag inga ambitioner att flytta till storstan eller utomlands. Iaf inte så länge barnen är små. Så för de jobben jag sökte och siktade på efter examen så tror jag inte det spelade så stor roll vilket universitet jag hade studerat vid. Lycka till!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Min fru är från Karlstad så vi har spenderat en hel del tid här. Som lundastudent måste jag säga att jag inte alls är imponerad över studentlivet i Värmland. Örebro vet jag, av vänner jag litar pås erfarenhet, är riktigt bra.
 

Hutti

Cartier
Min fru är från Karlstad så vi har spenderat en hel del tid här. Som lundastudent måste jag säga att jag inte alls är imponerad över studentlivet i Värmland. Örebro vet jag, av vänner jag litar pås erfarenhet, är riktigt bra.

Örebro är helt okej, men går inte alls att jämföra med Lund på långa vägar.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Uppsala (fek redovisning)
Stockholm (fek entreprenörskap)
Gävle (datavetenskap)
 

Helvetia

Cartier
First off, kul att du funderar på att plugga! :)

Har studerat en termin på Juridikprogrammet i Uppsala själv innan jag bytte till Medicin och har flera vänner som är klara med Juristutbildningen där och även flera vänner som gått Ekonomiutbildningen på UU. De flesta jag som gick ekonomiutbildningen söp sig igenom de två första åren, väldigt mycket tid för egna studier och utrymme för att jobba extra. Har några kompisar som kört både ekonomi och juridik samtidigt (dock utan barn i bilden) och det har gått att kombinera med bra betyg. Därmed borde det även gå att jobba extra utan problem även på Juridikprogrammet. Juridiken tar helt klart mer tid i anspråk verkar det som generellt men som med allt annat handlar det om hur ambitiös man är, finns självklart folk på ekonomiprogrammen som nöter rejält med plugg också. Jag skulle säga att om du lägger motsvarande en arbetsvecka i snitt på plugget så är du utan tvekan hemma med god marginal. Jag la kanske 3-4h / vecka utöver 2x2h case redovisningar den första terminen som var något lugnare än de terminerna som följer.

Jag skulle gå på det som du tycker är mest intressant och inte på vad som känns mest genomförbart, det är trots allt det som är viktigast. Tror du skulle klara av bägge delarna och det är trots allt en begränsad tid man pluggar. Jag led igenom min termin på Juridiken då det verkligen inte var något för mig. Är Juridik något du är intresserad av så är det förmodligen som du säger ett mer säkert och stabilt val. Gå på magkänslan! ;)

Tack så jättemycket för det matnyttiga svaret. Kan vara svårt att få ett hum om saker utifrån.

Intressant med mängden plugg som behövs. Misstänker att du är mer begåvad än många av dina medstudenter med den tiden som du la på studier men har också fått känslan att studenter i allmänhet och juristsrudenter i synnerhet gillar att krydda hur tuff en utbildning är. Har hört tiofalt antal timmar än vad du sa behövs är legio.

Har fortfarande inte bestämt mig men lutar mer och mer åt ekonom då det känns bredare och dessutom lättare att ha nytta av utanför Sverige. Jag är allmänt vetgirig så intressanta skulle båda utbildningarna vara.
 

Rey

Rolex
Tack så jättemycket för det matnyttiga svaret. Kan vara svårt att få ett hum om saker utifrån.

Intressant med mängden plugg som behövs. Misstänker att du är mer begåvad än många av dina medstudenter med den tiden som du la på studier men har också fått känslan att studenter i allmänhet och juristsrudenter i synnerhet gillar att krydda hur tuff en utbildning är. Har hört tiofalt antal timmar än vad du sa behövs är legio.

Har fortfarande inte bestämt mig men lutar mer och mer åt ekonom då det känns bredare och dessutom lättare att ha nytta av utanför Sverige. Jag är allmänt vetgirig så intressanta skulle båda utbildningarna vara.

Folk kryddar såklart gärna hur mycket som krävs för just deras utbildning. Det som man bör ha i åtanke kring både Jurist och Ekonom är ju dock att det finns en betyggskala med mer än bara G och IG och det råder en viss betygshets om man säger så. Kanske särskilt på Juristlinjen. Vill man åt de högsta betygen krävs givetvis ett högre antal timmar än om man nöjer sig med enbart godkänt. Jag hade verkligen inte någon fallenhet för juridik och fick ändå BA på tentan (mellanbetyget) men jag vet att det blir svårare ju längre terminerna går.

Just det du säger med att det är lättare att ha nytta av Ekonomi av utanför Sverige var också något som jag störde mig på med Juridiken, att man var rätt så låst till Sverige med tanke på att man studerade just Svensk lag. Som sagt kör på magkänslan, om du tycker bredd känns bra och tror att båda ämnena är intressanta så kör på ekonomi då isåfall :) Du kan ju alltid att ångra dig senare om du känner att du valt fel!

Lycka till med studierna! :)
 
Topp