• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart köpa urverk för hemmafix?

SimonKarlsson

Breitling
Hej!
Jag heter Simon Karlsson och är 19 år gammal. Jag är intresserad av industriell design och håller för tillfället på med antagningsproverna till Umeå Designhögskola. En av uppgifterna i provet är att visa upp ett egendesignat föremål och jag är lite sugen på att försöka tillverka en klocka.

Jag undrar därför vart man kan hitta ett billigt urverk, då jag tänker tillverka höljet/glaset/bandet själv, inte själva mekaniken. Är alltså intresserad av ett begagnat/billigt urverk, alla tips är välkomna! Har redan en fin dyrare klocka som jag är väldigt nöjd med, så det behöver inte vara några märkesprodukter.

Om intresse finns kan jag uppdatera tråden allt eftersom projektet fortskrider.

Ha det fint!
Simon Karlsson
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen Simon.

Finns många billiga nya kinesiska automatiska urverk för en spottstyver. Kommer dock inte ihåg var man kunde beställa. Pingar en som vet. China

Lycka till med projektet. Glöm inte bilderna. :)
 

SimonKarlsson

Breitling
Välkommen Simon.

Finns många billiga nya kinesiska automatiska urverk för en spottstyver. Kommer dock inte ihåg var man kunde beställa. Pingar en som vet. China

Lycka till med projektet. Glöm inte bilderna. :)


Tackartackar!

Ja nu har jag ytterligare ett stort intresse. Design, kaffe och klockor, i den ordningen ;)

Åh, okej. Jag kollade lite på ebay, men själv hittade inget vettigt. Tack för hjälpen :)

Jag lägger upp bilder, så fort jag har något att dokumentera.

Ha det fint!
 

Onelund

Rolex
Vad är billigt?

Känns svårt att ge råd om man inte vet hur du tänkt dig designen, är finishen viktig på verket? Är gången viktig? Eller duger det om det tickar på?

Ett alternativ kan vara att köpa något vintageur på tradera och slakta för att ta verket, finns massor med billiga ur där det sitter vettiga verk i.

Siktar du på nytt så finns det en uppsjö av vettiga verk på ebay, både eta & miyota gör bra verk som borde passa din projektklocka, vill du ha ett lite större verk så brukar seagull göra rätt hyfsade cloner ex något sådant är http://www.ebay.com/itm/17-Jewels-S...437572740?pt=Wristwatches&hash=item4186fc8e84
 
C

China

Guest
Hej!
Jag heter Simon Karlsson och är 19 år gammal. Jag är intresserad av industriell design och håller för tillfället på med antagningsproverna till Umeå Designhögskola. En av uppgifterna i provet är att visa upp ett egendesignat föremål och jag är lite sugen på att försöka tillverka en klocka.

Jag undrar därför vart man kan hitta ett billigt urverk, då jag tänker tillverka höljet/glaset/bandet själv, inte själva mekaniken. Är alltså intresserad av ett begagnat/billigt urverk, alla tips är välkomna! Har redan en fin dyrare klocka som jag är väldigt nöjd med, så det behöver inte vara några märkesprodukter.

Om intresse finns kan jag uppdatera tråden allt eftersom projektet fortskrider.

Ha det fint!
Simon Karlsson

Som wundlander tipsat om, så finns det mycket att välja på hos cousins uk, där hittar du även visare till olika verk. Jagar du riktigt låga priser så är Kinesiska Tao Bao en guldgruva, men räkna med att ta hjälp av en agent som lägger på en slant för hanteringen, och att det tar lite tid.

Lycka till!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej
Verkmästarna i Västra Frölunda, har verk, delar och verktyg, där kan du få råd och hjälp, dom som driver företaget är urmakare och skruvar själva också. Kolla gärna deras webshop. www.verkmastarna.se


Fast nu ville han ju ha ett billigt urverk. Verkmästarna har ju oftast betydligt högre priser på samma produkter som cousinuk...


SimonKarlsson Kör på Chinas alternativ om du har tid att vänta och vet vad du letar efter.

Annars beställer från Cousin så har du grejerna på några dagar. Du kommer behöva lite verktyg också, så då kan du ju beställa det samtidigt när du ändå är i farten.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det kan ju i och för sig finnas en fördel att kunna bolla med någon när man är helt grön och inte riktigt vet vad man vill ha ..

Cousins har väl stängt ned sig frågelåda för att det blev för mycket frågor att besvara? Vet man inte vad man skall ha känns Cousins "svårjobbat".

Jag har inte supermycket erfarenhet av verkmästarna men de verkar vara enklare att ha att göra med när man är hobbyurmakare än t.ex Ånge Urdelar som uttalat inte säljer till privatpersoner.
 

rogart-63

Patek
Han får väl presentera sitt bygge och sina planer så ska vi nog kunna hjälpa honom med ett passande verk . Mitt tips är att köpa ett miyota verk . 8205 om man vill ha ett automatiskt med dag datum eller 8215 med datum . Verken har samma storlek och samma värden . Kan vara lite svårt att hitta visare dock . Finns nån kina kopia på detta verk oxå .
 

SimonKarlsson

Breitling
Hej alla och stort tack för all hjälp!

Jag har börjat knåpa med några CAD-ritningar och lägger upp några "kladd renderingar" så fort jag tycker att jag fått till en design jag är ok nöjd med.

Angående urverk söker jag egentligen det billigaste och snabbaste alternativet som är möjligt. Med tanke på att deadline till detta projekt börjar närma sig, blir jag tvungen att lägga mindre energi på mekaniken och mer på klockans utvändiga design.
Om jag får mer tid (och högre budget) senare i vår är det inte omöjligt att jag gör en ny version, med både design- och urverksmässiga förbättringar.

Angående just urverk ser jag två alternativ. Antingen kör jag på OneLunds förslag och köper ett begagnat vintage ur och monterar ner det, alternativt köper jag ett billigare begagnat urverk tictac62 tipsade mig lite där. Anledningen till att jag inte köper från ebay är leveranstiden, det kommer bli tufft att hinna till deadline (slutet på februari) om jag måste vänta på delar så länge.

Jag lägger som sagt ut bilder så snart jag känner att jag har något att visa.

Återigen tack för hjälpen!
Simon
 

DrDre

Patek
Timezone tror jag det var hade en distanskurs i hur man skruvar med urverk. Då använde man Unitas/ETA 6498 (eller 6497, det är samma förutom sekundvisarens placering). Det kanske kan vara något? Det finns kinesiska kloner så kommer man lite billigare undan.
 

SimonKarlsson

Breitling
Återigen tack för hjälpen! Ska kika närmre på era förslag!

Angående yttre design har jag nu hittat en design jag är relativt nöjd med. Tänkte dela med mig av några snabba renderingar.
Jag ska försöka slimma den lite mer och är långt ifrån klar, men tycker ändå att tanken känns gedigen och att det inte är en rip off av en redan befintlig modell. Personligen är jag mer förtjust i minimalistisk design, men det kändes som att de skisser jag fick fram med det tänket var på tok för likt redan befintliga klockor.

Kommentera gärna vad ni tycker och ifall det är något ni ser direkt som ni tror inte kommer fungera.
PS. jag vet att klockans "krona" inte kommer att kunna vara kvar vid fräsning av objektet. Jag la till den bara för att få en uppfattning om hur det skulle kunna se ut. Vet även att ena skåran för armbandet inte är gjord. DS

Ha det fint!
Simon

Rend1.jpg
Rend2.jpg
Rend3.jpg
 

rogart-63

Patek
Funderar lite på hur du tänkt sätta fast verket . I de flesta fall så monteras verket i från undersidan och hålls på plats av verkskruvar eller hållare som trycker fast tavla och verk mot en kant . Nu får du montera allt uppifrån . Vilket oxå går att göra . Typ Omega Dynamic eller Tissot Sideral . Du bör då även ha en delad bom .
 

tictac62

Cartier
Återigen tack för hjälpen! Ska kika närmre på era förslag!

Angående yttre design har jag nu hittat en design jag är relativt nöjd med. Tänkte dela med mig av några snabba renderingar.
Jag ska försöka slimma den lite mer och är långt ifrån klar, men tycker ändå att tanken känns gedigen och att det inte är en rip off av en redan befintlig modell. Personligen är jag mer förtjust i minimalistisk design, men det kändes som att de skisser jag fick fram med det tänket var på tok för likt redan befintliga klockor.

Kommentera gärna vad ni tycker och ifall det är något ni ser direkt som ni tror inte kommer fungera.
PS. jag vet att klockans "krona" inte kommer att kunna vara kvar vid fräsning av objektet. Jag la till den bara för att få en uppfattning om hur det skulle kunna se ut. Vet även att ena skåran för armbandet inte är gjord. DS

Ha det fint!
Simon

Rend1.jpg
Rend2.jpg
Rend3.jpg

Grym design, passar bra med monocoqe boet som rogart63 förslår!


TicTac62
------------------------------------------------------
Urmakare since 1981
 

tictac62

Cartier
Funderar lite på hur du tänkt sätta fast verket . I de flesta fall så monteras verket i från undersidan och hålls på plats av verkskruvar eller hållare som trycker fast tavla och verk mot en kant . Nu får du montera allt uppifrån . Vilket oxå går att göra . Typ Omega Dynamic eller Tissot Sideral . Du bör då även ha en delad bom .

Passar perfekt med Delad bom
 

tictac62

Cartier
Hej!
Jag har adapter hona/hane som man kan anpassa och korta ner rembommen!
Så det kan man fixa
--------------------------------------------------------
Urmakare since 1981
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Återigen tack för hjälpen! Ska kika närmre på era förslag!

Angående yttre design har jag nu hittat en design jag är relativt nöjd med. Tänkte dela med mig av några snabba renderingar.
Jag ska försöka slimma den lite mer och är långt ifrån klar, men tycker ändå att tanken känns gedigen och att det inte är en rip off av en redan befintlig modell. Personligen är jag mer förtjust i minimalistisk design, men det kändes som att de skisser jag fick fram med det tänket var på tok för likt redan befintliga klockor.

Kommentera gärna vad ni tycker och ifall det är något ni ser direkt som ni tror inte kommer fungera.
PS. jag vet att klockans "krona" inte kommer att kunna vara kvar vid fräsning av objektet. Jag la till den bara för att få en uppfattning om hur det skulle kunna se ut. Vet även att ena skåran för armbandet inte är gjord. DS

Ha det fint!
Simon

Rend1.jpg
Rend2.jpg
Rend3.jpg
Du kanske ska överväga att ha ett hål för kronan :)
 

SimonKarlsson

Breitling
Rogart-63: Ja, det där har jag inte tillräckligt bra koll på än tyvärr. Tanken är att få hem urverket först och därifrån ta mått m.m för att anpassa lösningar osv. Med tanke på det du säger kanske det smidigaste är en delad bom då. Jag får läsa på mer om det.

Tictac62: Tackar! Ja det blir nog en delad bom då helt enkelt, får fördjupa mig i det.

Eriksson850: Tack! Ska fördjupa mig i delad bom-ämnet och se om det kan fungera.

Leben: Absolut! Där ska det i CAD-filen istället för en fyrkantig "krona" vara ett hål. Jag tyckte bara man fick en bättre känsla för designen med den detaljen också :)


Angående projektet har jag nu fått stor hjälp av tictac63 här på forumet som kommer att sponsra mig med ett komplett urverk. Detta bugar och bockar jag givetvis djupt för och jag slipper vänta på frakt från fjärran länder.
Nästa steg blir att läsa på mer om hur en klocka är uppbyggd, ta mått på urverket och designa boetten därefter.
Tack tictac63 för det och tack alla andra för bra kommentarer.

Ha det fint!
Simon
 
Kul att du söker dig till UID! Helt rätt val. Går själv där och kan klart rekommendera.

Ont: När jag byggt grejer har verkmästarna varit hjälpsamma med tips, samt att få fram grejer i konstiga dimensioner. Man ska heller inte underskatta att gå in hos urmakare i närområdet. Ibland kan man få ordentligt med hjälp.

OT: Sen är det bara att önska lycka till med arbetsproverna! Tänk på att ha en så transparent process du kan. Förklara varför du gjort de val du gjort och helt enkelt känna efter så att allt känns motiverat och att det finns en tydlig röd tråd. Tänk även på att processen är lika viktig som slutresultat!

Går du förberedande?

//Philemon
 

SimonKarlsson

Breitling
Kul att du söker dig till UID! Helt rätt val. Går själv där och kan klart rekommendera.

Ont: När jag byggt grejer har verkmästarna varit hjälpsamma med tips, samt att få fram grejer i konstiga dimensioner. Man ska heller inte underskatta att gå in hos urmakare i närområdet. Ibland kan man få ordentligt med hjälp.

OT: Sen är det bara att önska lycka till med arbetsproverna! Tänk på att ha en så transparent process du kan. Förklara varför du gjort de val du gjort och helt enkelt känna efter så att allt känns motiverat och att det finns en tydlig röd tråd. Tänk även på att processen är lika viktig som slutresultat!

Går du förberedande?

//Philemon


Åh, se där! Kul att du finns här på Klocksnack också. Jag har verkligen fått ett bra intryck av Umeå och tror att det skulle passa mig bra. Det är ju dock väldigt hög konkurrens, så det ska bli spännande att se hur det går.

Tack, det ska jag tänka på! Kring ett så komplext ämne som klockor känns det som att det bara är att ta ett steg tillbaka och lyssna på de som verkligen har koll, trots att man gärna vill tro att man har stenkoll på allting själv. ;)

Jag läser inte förberedande, men har tagit ett år nu och arbetat med lite egna projekt. Jag kommer även läsa en kurs som Folkuniversitet håller nu till våren. Stort tack! Jag har pratat runt med några andra studenter (Lund och Umeå) och samtliga har sagt just det du säger med att man ska visa hela sin tankeprocess. Jag ska verkligen försöka tänka på det när jag presenterar uppgifterna.

Om det är okej skickar jag gärna iväg ett PM till dig imorgon också, så vi slipper skriva på tråden :)

Ha det fint!
Simon
 

SimonKarlsson

Breitling
Hej igen!

Igår fick jag ett mycket trevlig paket från tictac62. Såhär såg innehållet ut:
Foto 2015-01-22 13 00 03.jpg




Två klockor (Cesare från Lambretta) + verktyg som jag kan använda under utvecklandet av min egen klocka. Återigen stort tack för sponsringen med detta Anders!

Efter att ha suttit uppe halva natten lutar det mer åt denna design än den jag tidigare visade. Detta beror dels på att det var svårare att tillverka den förra och dels på att jag nu förstår bättre hur en klocka är uppbyggd.
Observera att jag valt att inte ha med ett hål för kronan i dessa bilder.

Rend1.jpg
Rend1.jpg
Rend2.jpg
Rend3.jpg



Nästa steg blir att dubbelkolla mått/göra finjusteringar. Sen återstår det att hitta någon som kan fräsa den också.
Jag har även en idé kring läderrem som jag tror kommer bli riktigt snyggt.

Någon som vet var man kan få tag i sådan där "förstärkningsrör" som behövs i fästet på en läderrem?

Ha det fint!
Simon
 

SimonKarlsson

Breitling
Dags för lite uppdateringar!

Efter mycket om och men valde jag att 3D-printa boetten istället för att fräsa.
Jag har även laserskurit ut ett gäng urtavlor i läder, som jag tror kan bli riktigt bra. Nu väntar jag bara tills helgen då jag ska gå en läderkurs och förhoppningsvis få koll på mitt band (tror det kommer bli riktigt schysst). Därefter är det montering och sen borde jag vara hemma för den här gången.

Foto 2015-02-13 16 22 00.jpg
Foto 2015-02-13 16 22 00.jpg
Foto 2015-02-13 16 22 15.jpg
Foto 2015-02-13 16 22 58.jpg


// Simon
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Dags för lite uppdateringar!

Efter mycket om och men valde jag att 3D-printa boetten istället för att fräsa.
Jag har även laserskurit ut ett gäng urtavlor i läder, som jag tror kan bli riktigt bra. Nu väntar jag bara tills helgen då jag ska gå en läderkurs och förhoppningsvis få koll på mitt band (tror det kommer bli riktigt schysst). Därefter är det montering och sen borde jag vara hemma för den här gången.


// Simon


Hur fungerar det med höjden på visarna? Ska du fästa lädertavlan på en befintlig tavla? I så fall måste du nog tunna ut lädret ännu mer (svårt att se hur tjockt det är), för att inte visarna ska ta i tavlan.
 

SimonKarlsson

Breitling
Som alltid när man sätter upp en optimistisk deadline blir det tight mot slutet, så även för mig. Det blev inte precis som jag tänkt mig, men jag lärde mig mycket och det var ett roligt projekt. Jag kommer att fortsätta utveckla den nu när jag har lite mer tid också.

Såhär blev det iallafall:

BRA 1 1.jpg
BRA 3 3.jpg
BRA 2 2.jpg


STORT TACK till alla som varit med och hjälpt, särskilt tictac62 för sponsring av urverk!
 
Snyggt! Du kan ju skicka efter en ny print från exempelvis Shapeways så att du får boetten i metall (eller något annat material som går bättre med mässing och läder än PLA). Kul sätt att göra bandet på

//Philemon
 

SimonKarlsson

Breitling
Snyggt! Du kan ju skicka efter en ny print från exempelvis Shapeways så att du får boetten i metall (eller något annat material som går bättre med mässing och läder än PLA). Kul sätt att göra bandet på

//Philemon

Tackar, bandet är det jag är mest nöjd med faktiskt.
Åh fasen, det ska jag kolla direkt! Visste inte att metallprintingen var så utbredd.

//Simon
 
Topp