• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart ligger er smärtgräns?

Rossi

Rolex
2-Faktor
Just nu är 75' en outtalad smärtgräns för mig. Jag har ju turen som gillar Jäger som har bedrövligt andrahandsvärde. Efter 75' köper jag hellre bildelar och semestrar på Bahams. Förtillfället är jag på nästintill "noll" på kockkontot, men har något bättre på gång.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
100k känns väl som en rimlig gräns. Fick en del sudd efter en lägenhetsförsäljning, men har ett år kvar av studier. Annars hade det kanske blivit något smaskigt i form av DD 1803 eller nåt.
 

oscaroscar

Panerai
Baserat på ekonomi och intresse.. Är ung och har inget välbetalt jobb. I
början av förra året skulle jag köpa en Tissot, gränsen låg på 3k. När intresset steg så gjorde även budgeten det, 44k kostade min subc och jag kände ingen smärta alls då ha-begäret är mycket större :D
Mer har ja inte råd med just nu.
Men mer än 150k kommer jag nog aldrig lägga på en klocka!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Haha, kul att du nämner det, för det gör jag! Dock är samhällsvetenskapliga ämnen min grej! Men den faktiska studietiden här i Uppsala är inte särskilt påtaglig, så jag har möjlighet att arbeta samtidigt! Tanken är inte att bjuda upp till någon provokation, men det går att prioritera även som student. Huruvida det går i egenskap av familjefar/mor vågar jag inte spekulera i:)
Ja visst går det bra att jobba när man pluggar. Läser nationalekonomi med lite extra tillägg på heltid. Fjärde terminen är snart klar och det finns ingen månad under dessa två år som jag jobbat mindre än 100h/månad. Är man effektiv i plugget så behöver man inte lägga många timmar där egentligen...

Fördelen är att det blir kulor över att lägga på klockor! :)
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Gränsen är nådd den dagen när kortterminalen säger "medges ej" :)
Övre gräns finns väl egentligen inte för min del, allt handlar om saldot på kontot samt vad man har för prioriteringar.
Jag valde att köpa en ny bil för dryga 200' för cirka en månad sedan men kunde valt att köpa en billigare bil eller ingen alls och lagt stålarna på en klocka.
 

David

Bödeln
Haha, kul att du nämner det, för det gör jag! Dock är samhällsvetenskapliga ämnen min grej! Men den faktiska studietiden här i Uppsala är inte särskilt påtaglig, så jag har möjlighet att arbeta samtidigt!

Precis, jag gissar att det är väldigt få utbildningar, i alla fall i Sverige, som är så krävande att det inte går att jobba heltid och plugga heltid samtidigt med en gnutta disciplin. Själv läste jag när det var som mest stressigt ungefär 120% (bland annat matematik, faktiskt!) samtidigt som jag jobbade nära nog 100%, givetvis förutsatt att studier heltid antas vara 20hp/termin och arbete heltid är 40h/vecka.
 

luddviig

Panerai
Sen klockintresset började låg jag runt 5k, sedan gick det upp till 10k, sedan 20k och nu när jag kollar efter klockor så ligger ju uppe vid 30-40k. Ganska sjukt vad det kan eskalera, vart kommer det sluta tänker man ibland? Dock nu när man är student så måste man tänka lite vad man lägger pengarna på då jag inte har någon direkt inkomst :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vadå smärtgräns?! Vill man ha något så är det väl bara att casha upp, allt snack om mentala och ekonomiska spärrar är bara dravel tycker jag. Antingen har man råd eller så har man det inte, går inte att köpa något man inte har pengar till, oavsett ifall klockan, saken kostar 1kr, 100kr, 5k, 15k, 25k, 50k, 75k, 100k eller 250k, 250k+ .
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vadå smärtgräns?! Vill man ha något så är det väl bara att casha upp, allt snack om mentala och ekonomiska spärrar är bara dravel tycker jag. Antingen har man råd eller så har man det inte, går inte att köpa något man inte har pengar till, oavsett ifall klockan, saken kostar 1kr, 100kr, 5k, 15k, 25k, 50k, 75k, 100k eller 250k, 250k+ .
Njae. Problemet som uppstår, i alla fall för mig, är när man har skaffat fru, hus och barn, är hur jag skall prioritera. Även om jag har råd och har pengarna att köpa en klocka för X antal tusen så ligger det i bakhuvudet om jag verkligen skall prioitera att lägga pengarna på mig eller på fru, barn och/eller hus. Det är en gränsdragning i ansvarstagandet som inte alltid är helt lätt.
 
För mig ligger nog den mentala spärren vid runt 40-45 men min eknomiska är nog snarare runt 10 en bra dag :)

Har bara vanligt simpelt kontorsjobb med en flickvän som är helt ointresserad av ytliga ting men som birnner för att resa (liksom jag) och med ett barn på G med allt det innebär och nytt boende så är det svårt att prioritera. Jag hoppas dock att kunna köpa en klocka för ovan nämnda peng innan jag är 40 (9 år dit) :) har dock stort intresse av kläder vilket också är dyrt vilket gör det svårt också haha

Sen vad gäller svensson debatten är den väl dum att dra igång igen, men kör man Ferrari och har dyra klockor är man inte Svensson, bara osmakligt att benämna sig som sådan :D
 

Rivalen

Rolex
Den dag jag kan prioritera klocka igen, så ligger taket på runt 50k. Då får jag "min" klocka och 50k är nog mer än väl vad jag är bekväm med att ha på handleden. När den dagen kommer...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Njae. Problemet som uppstår, i alla fall för mig, är när man har skaffat fru, hus och barn, är hur jag skall prioritera. Även om jag har råd och har pengarna att köpa en klocka för X antal tusen så ligger det i bakhuvudet om jag verkligen skall prioitera att lägga pengarna på mig eller på fru, barn och/eller hus. Det är en gränsdragning i ansvarstagandet som inte alltid är helt lätt.



Jag förstår resonemanget, men i min värld så har man inte råd om man måste prioritera klockor, saker när det kommer till köp. Antingen har man råd eller så har man det inte, jag har också en del cash, och jag skulle vilja ha en ny bil tex för en 700-800k, men jag anser inte att jag har råd, visst skulle jag kunna prioritera, men jag anser att jag inte har råd helt enkelt.
 

CarlV

Cartier
Jag har råd att köpa mig en klocka över 100K inga proplem! Det är inte ekonomin som sätter gränsen utan den mentala känslan! Känns inte av någon anledning inte rätt för mig att spendera så mycket på en klocka! Så den mentala gränsen är max 30k
 

Joseph

Cartier
Även om jag är student så har jag en del "fritt kapital" (öronmärkta till handpenning men dröjer nog minst ett år innan dess). Mitt tak är alltså den ev. Värdeminskning. Köpte förra året en klocka för 45 som jag sedan lyckades få iväg för 10% mer. Men sådana chanser dyker inte upp allt för ofta.

Sammanfattningsvis, har jag ingen smärtgräns så länge värdeminskning är försumbar.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag förstår resonemanget, men i min värld så har man inte råd om man måste prioritera klockor, saker när det kommer till köp. Antingen har man råd eller så har man det inte, jag har också en del cash, och jag skulle vilja ha en ny bil tex för en 700-800k, men jag anser inte att jag har råd, visst skulle jag kunna prioritera, men jag anser att jag inte har råd helt enkelt.
Och jag förstår ditt resonemang. Jag antar att vår gemensamma frågeställning är mer i stilen "Är det värt pengarna för mig att just nu köpa just den här klockan/bilen/möbeln/glassen?" Även om jag har pengarna (råd), och har möjligheten att prioritera inköpet, så är frågan om inköpet är värt pengarna just nu med tanke på det som istället väljs (prioriteras) bort.
 
Topp