• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart ligger er smärtgräns?

Rivalen

Rolex
Intressant. Jag har möjlighet, men eftersom jag inte vill sälja annat än vid absolut kris, så vill jag inte ta en del av den buffert jag anser att vi bör ha i familjen och lägga det på en klocka - i alla fall inte just nu. Naturligtvis har det stor betydelse hur min partner ser på ekonomisk trygghet och hur tjock "kudde" hon vill vill ha att sitta på för att inte känna obehag. Lätt att förstå bvägge era resonemang.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag förstår resonemanget, men i min värld så har man inte råd om man måste prioritera klockor, saker när det kommer till köp. Antingen har man råd eller så har man det inte, jag har också en del cash, och jag skulle vilja ha en ny bil tex för en 700-800k, men jag anser inte att jag har råd, visst skulle jag kunna prioritera, men jag anser att jag inte har råd helt enkelt.

Exakt så jag tänker.

Behöver man prioritera och ha sig, då är det fel.
Min GMT och DD var båda impulsköp och jag ångrar mig inte en sekund.
Men jag vet att så fort jag skaffar hus så får jag nog avyttra dom, för då har jag helt enkelt inte råd längre.
Stör det mig, inte nämnvärt. Men jag vet min egna ekonomi och vad jag har råd med och inte råd med.
Ena dagen har man råd med en sak, nästa dag kanske inte.

Så är det bara.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Man kan prioritera bort saker fast man har råd. T ex kan man prioritera bort en sak nu som man har råd med för att få råd med en sak i framtiden (bil, hus, blåval) som man inte har råd med just nu.

Så nej bara för att man väljer att prioritera bort något, betyder det inte att man inte har råd med den bortprioriterade saken. Man kanske har andra livsprioriteringar än det bästa skrytobjektet på KS ;)
 

viqs

Omega
Vet inte om jag har någon gräns för klockor, men jag köpte en Oris Aquis ganska nyligen hos AD och det var då trevligt.

Däremot har jag en annan hobby och när jag skickade iväg en bit över 60 kring jul till en kille som skulle skicka till en annan så var det rätt svettigt, men då var det några kockar inblandade också. Det var inga problem, men när pengarna gick iväg så var jag inte jätteball tbh.
 

Kawe

Omega
Denna frågeställning är konstig. Man kan väl inte sätta en gräns för vad en klocka ska kosta. Det är ju som att sätta en gräns för vad en bil ska kosta. Det beror väl på vad man får för nytta av bilen, vilket andrahandsvärde den har och hur ofta man kan använda den. Oavsett vad du har för gräns så är det ganska värdelöst att köpa en Smart om du har en stor familj. Jag tycker man ska sätta mål och försöka uppnå dom istället. Med stor sannolikhet kommer uppfyllande av målet innebära att nytt mål sätts upp vilket i sig är ganska angenämt...
 
P

Philippe Stern

Guest
Vet inte om jag har någon gräns för klockor, men jag köpte en Oris Aquis ganska nyligen hos AD och det var då trevligt.

Däremot har jag en annan hobby och när jag skickade iväg en bit över 60 kring jul till en kille som skulle skicka till en annan så var det rätt svettigt, men då var det några kockar inblandade också. Det var inga problem, men när pengarna gick iväg så var jag inte jätteball tbh.
Va? Vilken hobby?
 

Rey

Rolex
Langade i runda slängar 60tkr för senaste klockan vilket när man tänker på det är väldigt tokigt med tanke på att man är fattig student numera.. Får ligga lågt under närmaste studietiden för att senare kunna gå upp någon nivå till allt eftersom. Klockor om något känns som en relativt bra sak att lägga pengar på med tanke på att det finns ett andrahandsvärde på det mesta. Vet man vad man gör är det ju inte så annorlunda från att sätta in pengarna på ett sparkonto med möjligtvis lite negativ ränta och det kan man ju leva med med tanke på att styrräntan till och med är negativ idag haha ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Langade i runda slängar 60tkr för senaste klockan vilket när man tänker på det är väldigt tokigt med tanke på att man är fattig student numera.. Får ligga lågt under närmaste studietiden för att senare kunna gå upp någon nivå till allt eftersom. Klockor om något känns som en relativt bra sak att lägga pengar på med tanke på att det finns ett andrahandsvärde på det mesta. Vet man vad man gör är det ju inte så annorlunda från att sätta in pengarna på ett sparkonto med möjligtvis lite negativ ränta och det kan man ju leva med med tanke på att styrräntan till och med är negativ idag haha ;)
Det är kul att köpa klockor. Det är också kul att se hur "är det värt det?"-beslutet byggs upp ;) För visst har ett sparkonto ett regelbundet servicebehov som kostar ett antal tusenlappar...
 

Rey

Rolex
Det är kul att köpa klockor. Det är också kul att se hur "är det värt det?"-beslutet byggs upp ;) För visst har ett sparkonto ett regelbundet servicebehov som kostar ett antal tusenlappar...


Nej såklart! ;) Räknar med en service under studietiden och det känns som en rimlig kostnad mot vad det ger mig i glädje. Efter studierna kommer servicebehovet svida mindre också. Klockor är som du säger kul och ett intresse, intressen får man oftast lägga pengar på oavsett vad det handlar om.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Beror på klockkontot, nu är det tomt så då gör allt ont!

Men generellt har man blivit Fartblind, första Certinan för 5' var sjukt mycket. Nu ser det lite annorlunda ut, men allt över 5 är fortfarande ganska mycket trots att både AP,rolex, zenith och omega har spontantinhandlats.
 

Max N S

Omega
Beror nog på..
Jag är nog ganska skadad, kör en 05 Volvo, bor i hyresrätt, sparar knappt något men har bara detta år köpt klockor för mer än 30.000, 4 st olika där(Rolex DJ 16030) var dyrast. Nu tittar jag på en sea-dweller eller en submariner i min årgång(1991)

Roliga är att jag "aldrig har pengar" förutom när det kommer till klockor :facepalm:
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Min smärtgräns är relativ. Just nu är den noll och intet då jag har två klockor som täcker mitt 'behov'
Senare i vår när motorcykeln är såld så tänjs smärtgränsen avsevärt! Även behoven förändras med mer pengar på fickan.
 

TCB

Cartier
Jag förstår vad du menar men jag tänker inte riktigt så. Kan få känslor likt "är det verkligen rätt pris?", "borde jag inte dammsugit marknaden bättre?" "gör jag en bra affär nu?".

Att det är en hög summa pengar, jovisst men en bra affär är en bra affär. Köpa en klocka för 4000 kr som är värd 1000 kr är en sämre affär än att köpa en klocka för 500 000 kr som är värd just 500 000 kr eller mer.

Man kanske kan dra parallellen med när man köper bostad, sinnessjuka belopp men så länge det är ett bra köp. Signera och le.
 

Pälle

Cartier
Pledge Member
Jag Köpte en klocka för runt 20k från tyskland men när det hade gått 2 veckor från att jag hade betalat den och den inte hade kommit hem började jag bli lite skitnödig! sen kom den hem och allt va i sin ordning :) över 50k skulle jag nog vilja göra f2f affär helst!
 

Snilsson

Cartier
Jag har inte några bekymmer att rent privatekonomiskt inhandla en ny Rolex, Panerai eller annat fint för den delen men den mentala spärren går i dagsläget vid 20. Svårt att ens rättfärdiga det.

Det ska väl dock tilläggas att jag för några månader sedan inte kunde tänka mig gå över 3000. Det slutade med ett inköp för 7000. :facepalm:
Imponerande integritet..
 

Rojalisten

Panerai
Tappade ut 40k på en trottoar i stan under rusningstid när jag skulle handla en snöskoter, så att vaska 5k för en klocka känns som kaffe pengar då ;)
 
  • Like
Reactions: SSL

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Allt över 40 tycker jag är för dyrt. Inte för att det Är mycket pengar utan för att det finns så sjukt mycket för max 40 att det blir obefogat att lägga mer på EN klocka.
 
Topp