• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart ska man köpa en ny Rolex 114060 och hur gör man med försäkring?

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Skulle säga köp lätt begagnad av säljare med gott renommé här på KS alt: av AD, eller typ PlusWatch om skillnaden är substantiell.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Håller med övriga, inget att snacka om, köp från AD närmast dig om du endast sparar 2500:- . I den där prisklassen skulle det behövas minst 10 000:- för att ens överväga gråhandlare, hade också tänkt rekommendera begagnat, men den modellen ligger ju så jäkla högt på begagnat marknaden också, så jag tror det är bättre att köpa nytt.
Nu rör det sig i och för sig om ca 10.000:- eftersom du kan få klockan från ett annat europeiskt land för ca 55.000:- inklusive frakt och försäkring.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Finns ingen AD för rolex här heller, att kolla vad som finns i lager är en helt annan sak än att ringa och fråga om "bästa pris"
Så du använder aldrig Prisjakt eller Pricerunner när du ska köpa något utan gå istället direkt till närmsta butik och handlar?
Klart man kollar pris på kapitalvaror och ställer handlarna mot varandra och jag förstår inte varför klockor skulle vara något undantag?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Så du använder aldrig Prisjakt eller Pricerunner när du ska köpa något utan gå istället direkt till närmsta butik och handlar?
Klart man kollar pris på kapitalvaror och ställer handlarna mot varandra och jag förstår inte varför klockor skulle vara något undantag?
Det är väl inte riktigt samma sak som att ringa runt till olika AD och fråga, det är väl klart att jag använder prisjakt men inte när jag ska köpa klockor, det gör jag hos AD där jag redan har bra kontakt
 

noeLLY

Cartier
Så du använder aldrig Prisjakt eller Pricerunner när du ska köpa något utan gå istället direkt till närmsta butik och handlar?
Klart man kollar pris på kapitalvaror och ställer handlarna mot varandra och jag förstår inte varför klockor skulle vara något undantag?
Klart man gör det men att besöka butiken och visa att man är intresserad att göra affär är bra mycket bättre än att maila runt och fråga bästa pris.
 

kmg

Patek
2-Faktor
För att kommentera på försäkringsfrågan.
Enklaste sättet att "försäkra" en klocka är att se om den ryms inom hemförsäkringens drulle (drulle, allrisk eller så heter det något liknande). Länsförakringar Sthlm kör 100 tkr per skada så din klocka skulle rymmas inom gränserna. Krav brukar vara värderingsintyg som bevis vid eventuell skada. Separata försäkringar torde enbart komma i spel om klockan inte ryms inom hemförsäkringen. Notera att det just är "drulle-delen" som är intressant då anledningen till skada eller förlust inte påverkar ersättningen (finns säkert något undantag).
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Banköverföring går på en del ställen och avbryta och ta tillbaka, innan cashen har landat på rätt konto så att säga. Då skulle man i teorin kunna vissa en överföring som man sedan blixtsnabbt tar tillbaka.
En annan aspekt är att det tar en stund för pengarna att komma in om man för över själv.

Detta är ytterligare en anledning till att det är bra och vara i en kameratät miljö. :)

Är det första dyrare klockan skulle jag tveklöst rekommendera AD, framförallt för äktheten och känslan.
Samt eventuella garantiproblem som kan uppstå...

Jag gjorde en affär nu i veckan och kontaktade Handelsbanken i detta fall. Dem övertygade mig att den inte går att dra tillbaka en banköverföring från någon svensk bank eftersom alla hade samma regler gällande detta. Däremot går det att dra tillbaka en bankinbetalning! som görs som en bankgirobetalning eller direktbetalning. Detta går att dra tillbaka till dagen efter.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är väl inte riktigt samma sak som att ringa runt till olika AD och fråga, det är väl klart att jag använder prisjakt men inte när jag ska köpa klockor, det gör jag hos AD där jag redan har bra kontakt
Tycker gott man kan ringa eller maila och visa sitt intresse. I många branscher, med betydligt tuffare konkurrens än klockbranschen, ser de ett samtal eller mail som en möjlighet, inte som något jobbigt.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Tycker gott man kan ringa eller maila och visa sitt intresse. I många branscher, med betydligt tuffare konkurrens än klockbranschen, ser de ett samtal eller mail som en möjlighet, inte som något jobbigt.
Har man inget annat val så får man göra det, men har man möjlighet att besöka en AD så tror jag att man tjänar på det
 

Edin

Panerai
Om skillnaden enbart är 2.500:- är det i min värld en no-brainer. Gå forum sponsorn om du befinner dig i Stockholm så får du en trevlig upplevelse, en kaffe eller med lite tur kanske ett glas bubbel. Är du riktigt trevlig och frågar snällt kan du säkerligen få med lite Rolex give-aways istället för att försöka pruta.

Svårare om man ska köpa tex. Panerai när det enbart finns en Svensk AD..
 

tissoter

Audemars
Jag gjorde en affär nu i veckan och kontaktade Handelsbanken i detta fall. Dem övertygade mig att den inte går att dra tillbaka en banköverföring från någon svensk bank eftersom alla hade samma regler gällande detta. Däremot går det att dra tillbaka en bankinbetalning! som görs som en bankgirobetalning eller direktbetalning. Detta går att dra tillbaka till dagen efter.
Aha, bra med ny info!
Tack
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tack för grymt snabba svar!!! Menar ni att en återförsäljare i Sverige skulle kunna tänka sig att gå ner mellanskillnad på 2500kr. Trodde de var benhårda med sina priser.
Spelar det någon större roll....2500kr i sammanhanget är väl ingen dealbreaker

Min gissning är att du inte kommer få någon rabatt hos ad så räkna med fullpris. Allt annat kan du glädjas åt
 

Mattias79

Cartier
Vad gäller egentligen när det kommer till försäkring? Länsförsäkringar kräver ett värderingsintyg för varje klocka som överstiger 10 000kr i värde. Detta ska förvaras separat från klockan. Dessutom finns ett aktsamhetskrav som kräver att du förvarat och handskats aktsamt med klockan "så långt det är möjligt". Jag tänker att "så långt det är möjligt" är ganska jävla långt. Har någon här erfarenhet av ett faktiskt försäkringsärende? Delge gärna.
 

tissoter

Audemars
Vad gäller egentligen när det kommer till försäkring? Länsförsäkringar kräver ett värderingsintyg för varje klocka som överstiger 10 000kr i värde. Detta ska förvaras separat från klockan. Dessutom finns ett aktsamhetskrav som kräver att du förvarat och handskats aktsamt med klockan "så långt det är möjligt". Jag tänker att "så långt det är möjligt" är ganska jävla långt. Har någon här erfarenhet av ett faktiskt försäkringsärende? Delge gärna.
Hmm, det är bra fråga om definitionen.
Jag tolkar det som att man ska ha haft klockan på sig och inte lämnat den utan uppsikt/haft den i en väska osv.
Men jag kan ha helt fel :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Vad gäller egentligen när det kommer till försäkring? Länsförsäkringar kräver ett värderingsintyg för varje klocka som överstiger 10 000kr i värde. Detta ska förvaras separat från klockan. Dessutom finns ett aktsamhetskrav som kräver att du förvarat och handskats aktsamt med klockan "så långt det är möjligt". Jag tänker att "så långt det är möjligt" är ganska jävla långt. Har någon här erfarenhet av ett faktiskt försäkringsärende? Delge gärna.
Svårt för LF att bevisa att du inte förvarat värderingsintyget separat från klockan. Värderingsintygskravet är ytterst rimligt. Aksamhetskravet är mer av papperstiger om det även gäller drullen. Drullen täcker oförutsedda händelser, tex om du råkar tappa klockan i asfalten. Ingen mer erfarenhet än att ha jobbat på LF back in the days.
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Länsförsäkringar kräver ett värderingsintyg för varje klocka som överstiger 10 000kr i värde. Detta ska förvaras separat från klockan.
Var i Länsförsäkringars villkor hittar du detta? Det närmaste jag kommer är:

E.4 Skada på lösegendom
E.4.1 Grundläggande bestämmelser
Vid skada ska du kunna styrka att du äger det skadade eller förlorade föremålet. Du ska även kunna styrka vad det är värt och hur gammalt det är. Kostnader du haft för att styrka eller framställa krav ersätts inte.​

Och då borde inköpskvitto räcka gott.

Edit: Hittade det du refererar till under Tillägsförsäkringar, K3.3 och K3.4, men bli bara ännu mer förvirrad eftersom det är en tilläggsförsäkring. Initialt listar de "smycken och armbandsklockor" till ett sammanlagt värde om 200.000 redan i grundförsäkringen och där kan knappast K3.3 och 3.4 vara tillämpligt.

Edit 2: Dåså.

Samlingar, smycken och armbandsklockor
I hemförsäkringen är högsta ersättningsbelopp för smycken och armbandsklockor
200 000 kronor. Har du sådan egendom för högre värden måste du komplettera din hemförsäkring med den här tilläggsförsäkringen. Den gäller vid skada på eller förlust av smycken och armbandsklockor samt mynt-, sedel- och frimärkssamlingar i bostaden.​

Alltså borde ett inköpskvitto räcka så länge man håller sig under 200.000 kr.
 
Senast ändrad:

månljus

Panerai
Om skillnaden enbart är 2.500:- är det i min värld en no-brainer. Gå forum sponsorn om du befinner dig i Stockholm så får du en trevlig upplevelse, en kaffe eller med lite tur kanske ett glas bubbel. Är du riktigt trevlig och frågar snällt kan du säkerligen få med lite Rolex give-aways istället för att försöka pruta.

Svårare om man ska köpa tex. Panerai när det enbart finns en Svensk AD..
Alltså jag håller med dig i sak, det skulle vara en no-brainer även för mig men måste ändå driva lite med bilden du målade upp. En kopp kaffe eller med lite tur ett glas bubbel istället för att spara 2500 kr. Och inte nog med det, fjäskar du tillräckligt mycket istället för att ens försöka förhandla om priset så kan du lämna affären nöjd och glad efter 10 minuter med en keps det står Rolex på. Kan faktiskt förstå att man som ny i klocksvängen inte riktigt hänger med här...:D
 

kmg

Patek
2-Faktor
Var i Länsförsäkringars villkor hittar du detta? Det närmaste jag kommer är:

E.4 Skada på lösegendom
E.4.1 Grundläggande bestämmelser
Vid skada ska du kunna styrka att du äger det skadade eller förlorade föremålet. Du ska även kunna styrka vad det är värt och hur gammalt det är. Kostnader du haft för att styrka eller framställa krav ersätts inte.​

Och då borde inköpskvitto räcka gott.

Edit: Hittade det du refererar till under Tillägsförsäkringar, K3.3 och K3.4, men bli bara ännu mer förvirrad eftersom det är en tilläggsförsäkring. Initialt listar de "smycken och armbandsklockor" till ett sammanlagt värde om 200.000 redan i grundförsäkringen och där kan knappast K3.3 och 3.4 vara tillämpligt.

Edit 2: Dåså.

Samlingar, smycken och armbandsklockor
I hemförsäkringen är högsta ersättningsbelopp för smycken och armbandsklockor
200 000 kronor. Har du sådan egendom för högre värden måste du komplettera din hemförsäkring med den här tilläggsförsäkringen. Den gäller vid skada på eller förlust av smycken och armbandsklockor samt mynt-, sedel- och frimärkssamlingar i bostaden.​

Alltså borde ett inköpskvitto räcka så länge man håller sig under 200.000 kr.
Vilket LF-bolag kollar du på? Alla LF-bolagen är självständiga och det kan skilja mellan försäkringarna.
 

Edin

Panerai
Alltså jag håller med dig i sak, det skulle vara en no-brainer även för mig men måste ändå driva lite med bilden du målade upp. En kopp kaffe eller med lite tur ett glas bubbel istället för att spara 2500 kr. Och inte nog med det, fjäskar du tillräckligt mycket istället för att ens försöka förhandla om priset så kan du lämna affären nöjd och glad efter 10 minuter med en keps det står Rolex på. Kan faktiskt förstå att man som ny i klocksvängen inte riktigt hänger med här...:D

Förstår även hur du menar men en sak som jag tycker spelar roll i detta är att en klocka i den prisklassen är ändå något som kvalar in i ren lyxkonsumtion och då ska det även kännas lyxigt att köpa och hämta ut varan. Att springa ner till tobaken på hörnet är så långt ifrån lyxigt och stämningsfullt man kan komma och det är den delen av upplevelsen som är värd den extra pengen. Och sen slippa sitta som på nålar för att inget ska hända med försändelsen i postens "varsamma" händer...

Alla är dock olika och får göra precis som dom vill men jag vill då inte hämta ut min nästa klocka som om det vore damsugarpåsar från nätet..
 

MrSnok

Breitling
Det skiljer nu nästan 12K (66 700-55 000) mellan AD-listpris och "gråhandlare med bra betyg". För mig blir det svårt att motivera en så stor differens. Några tusen, ja.
 

JohnDoe

Rolex
Nymans 66500 kr. När man rensat c24 från icke EU och de som bara är nästan nya, dvs preowned & unworn så hamnar man runt 57 plus frakt, iaf enligt växelkursen på c24. Vad växelkursen faktiskt blir beror ju på betalningsdag/bank/betalform. Så lägg på 1-2k för att vara på säkra sidan. Några tusenlappar går det att spara jmf med lokal AD. Om de tusenlapparna vore extremt viktiga för mig skulle jag hellre ta en resa söderut till spanien, italien, grekland och deala direkt med en riktig AD där än att köpa på postorder.
 

Mattias79

Cartier
Default City, Stockholm. ;)
Ok, ja jag blir inte riktigt klok på vad som gäller. Jag pratade med en bankanställd på LF Bergslagen när jag var inne på kontoret i ett annat ärende. Hon jobbade just på försäkringssidan. Även om jag inte ordagrannt minns vad hon sa så var andemeningen inte "under 200 000kr så är du täckt av hemförsäkringen". Jag kan ha missförstått, men jag förstod det som att alla klockor med ett värde över 10' ska ha ett värderingsintyg. Nymans ur, tex, utfärdar bara äkthetsintyg. Att få ett värderingsintyg på en klocka är inte lätt utanför Sthlm vad jag förstår.
 
Topp