• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart ska man köpa en ny Rolex 114060 och hur gör man med försäkring?

Mattias79

Cartier
Ok. Hemförsäkringen eller tillägget allrisk?
Hade för mig att allrisken var 100 tkr/skada, och i fallet klockor med krav på att kunna styrka värdet.
Du som faktiskt har erfarenhet från försäkringssidan, var du någonsin med om ett ärende då någon ersattes på ett smidigt och rimligt vis för en klocka i högre prisklassen?
 

MrSnok

Breitling
Nymans 66500 kr. När man rensat c24 från icke EU och de som bara är nästan nya, dvs preowned & unworn så hamnar man runt 57 plus frakt, iaf enligt växelkursen på c24. Vad växelkursen faktiskt blir beror ju på betalningsdag/bank/betalform. Så lägg på 1-2k för att vara på säkra sidan. Några tusenlappar går det att spara jmf med lokal AD. Om de tusenlapparna vore extremt viktiga för mig skulle jag hellre ta en resa söderut till spanien, italien, grekland och deala direkt med en riktig AD där än att köpa på postorder.
Hmm. Hittar från Storbritannien för 5000GBP inklusive frakt. 5000*10,9365(som jag får med Skandiabanken)=54682 SEK. 66500-54682=11 818 SEK. +-några tusen kan det säkert bli men att det bara skulle skilja några tusen mellan AD och gråhandlare vet jag inte om jag håller med om.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hmm. Hittar från Storbritannien för 5000GBP inklusive frakt. 5000*10,9365(som jag får med Skandiabanken)=54682 SEK. 66500-54682=11 818 SEK. +-några tusen kan det säkert bli men att det bara skulle skilja några tusen mellan AD och gråhandlare vet jag inte om jag håller med om.
Lägger ju hellre drygt 11.000:- på något "lyxigare" än att få kliva in hos en svensk AD och dricka ett glas bubbel :cool:
 

Josa

Omega
2-Faktor
@Mattias79 För ungefär 3 år sedan tappade jag min Rolex Datejust 1601 i golvet. Krona, hals mm lossnade. Ringde 3 kronor(Swedbank), det var inga problem, ingick i drulle.
Han önskade ett kostnadsförslag från AD för att ha en kostnad att skadereglera mot, Han värderade då en 1601 för cirka 17500kr vid en sökning på diverse begagnat siter ( oklart vilka). När jag hade scannat in förslaget med kvitto på att jag hade betalt, hade jag pengarna 2 bankdagar senare.
 

JohnDoe

Rolex
Hmm. Hittar från Storbritannien för 5000GBP inklusive frakt. 5000*10,9365(som jag får med Skandiabanken)=54682 SEK. 66500-54682=11 818 SEK. +-några tusen kan det säkert bli men att det bara skulle skilja några tusen mellan AD och gråhandlare vet jag inte om jag håller med om.
De jag såg från uk runt 5 stod det nya på men sen när man läste texten så var de beggade men i skick som nya. Dvs inte helt ny och jämförbar med butik. Dessutom tittade jag endast på säljare med trusted check out. Klart det finns billigare i närmaste gränd.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
De jag såg från uk runt 5 stod det nya på men sen när man läste texten så var de beggade men i skick som nya. Dvs inte helt ny och jämförbar med butik. Dessutom tittade jag endast på säljare med trusted check out. Klart det finns billigare i närmaste gränd.
Här har du exempel på ett par stycken nya, i lager och med Trusted Checkout och ett pris runt 56-57 (från Italien):
http://www.chrono24.se/rolex/submariner-no-date-114060--new---full-set--id4696037.htm
http://www.chrono24.se/rolex/submariner-no-data-ceramica--id2069960.htm
http://www.chrono24.se/rolex/rolex-submariner-no-data-new-114060-nuovo--001--id2911127.htm

Sen kommer en drös på 57-58.

Här har du en från UK för 53:
http://www.chrono24.se/rolex/submariner--id4618963.htm
 
Finns det etablerade urmakare i Sverige som inte är AD och säljer begagnade klockor i det övre skiktet som tex Rolex. Tänker att då skulle man få tryggheten och ändå ett lägre pris än en ny.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Finns det etablerade urmakare i Sverige som inte är AD och säljer begagnade klockor i det övre skiktet som tex Rolex. Tänker att då skulle man få tryggheten och ändå ett lägre pris än en ny.
Här är 3 st som jag känner till:
http://www.luxurywatches.se/watches
http://gripenbro.se/artiklar/watches/
http://www.swissera.se/shop/

Kollade lite snabbt på LW och de har modellen du söker men priset är lite i överkant tycker jag:
http://www.luxurywatches.se/rolex/rolex-submariner-14060-luxurywatches-stockholm

(Hittar ingen sökfunktion så du får surfa runt på LW)
 

JohnDoe

Rolex
Jo men det var ju exakt vad jag skrev. Runt 57 finns det många. Den där från uk verkade lite skum då de har hemligt/kontantkortsnr, inget momsregnr och ingen vettig kontaktinfo. Sen får de vara hur trusted som helst men jag skulle aldrig göra affärer med någon handlare som är så hemlig. Lär vara svårt att få tag i om det är något problem. Du bekräftar ju helt enkelt det jag skrev med dina länkar. Eller läste du inte mitt inlägg?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jo men det var ju exakt vad jag skrev. Runt 57 finns det många. Den där från uk verkade lite skum då de har hemligt/kontantkortsnr, inget momsregnr och ingen vettig kontaktinfo. Sen får de vara hur trusted som helst men jag skulle aldrig göra affärer med någon handlare som är så hemlig. Lär vara svårt att få tag i om det är något problem. Du bekräftar ju helt enkelt det jag skrev med dina länkar. Eller läste du inte mitt inlägg?
Klart jag läste ditt inlägg! :)

Ville bara lista ett par exempel!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Ja det är helt sant, trygghet i kombination med ett bra pris är nog det jag söker. Vill ha en klocka som är i väldigt fint skick eller ny men som ändå har det bästa priset med variabeln att jag till 100 % säkerhet (med min ringa kompetens) vet om att den är äkta. Därför har jag nog nu de senaste dagarna funderat på ett begagnat ur från en svensk urmakare. Det känns kanske som den optimala ekvationen.... :):rolex::)
 
Nu fortsätter jag denna tråd. Jag har nu varit på banken och har bestämt mig för att köpa en Rolex 114060.
Som jag ser det har jag nu tre alternativ:
1. Köpa en ny hos en etablerad AD
Fördel är att jag garanterat inte blir lurad
Naktdel det är dyrare
2. Köpa klocka på nätet genom ex uret.se
Fördel är att det är billigare
Naktdel är att jag inte känner mig 100% säker på att jag får en äkta klocka
3. Köpa en begagnad hos en etablerad urmakare (affär) som har funnits länge
Fördel den är billigare och jag kommer inte känna mig lurad då det är en etablerad rörelse
Naktdel är att jag inte hittar sånna urmakare.

Min fråga är kan ni hjälpa mig att hitta etablerade urmakare med affär som säljer begagnade kvalitetsur? :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Nu fortsätter jag denna tråd. Jag har nu varit på banken och har bestämt mig för att köpa en Rolex 114060.
Som jag ser det har jag nu tre alternativ:
1. Köpa en ny hos en etablerad AD
Fördel är att jag garanterat inte blir lurad
Naktdel det är dyrare
2. Köpa klocka på nätet genom ex uret.se
Fördel är att det är billigare
Naktdel är att jag inte känner mig 100% säker på att jag får en äkta klocka
3. Köpa en begagnad hos en etablerad urmakare (affär) som har funnits länge
Fördel den är billigare och jag kommer inte känna mig lurad då det är en etablerad rörelse
Naktdel är att jag inte hittar sånna urmakare.

Min fråga är kan ni hjälpa mig att hitta etablerade urmakare med affär som säljer begagnade kvalitetsur? :)
Jag hade kört på alternativ 4:
Köp från känd handlare från chrono24 och spara upptill 10k! Ingen risk att du skulle bli lurad om du väljer en med goda referenser!
 
Problemet är att jag inte vet vilka de kända handlarna är samt att jag inte känner någon referens som jag litar på.
Då blir det för mig bara alt 1 eller 3 som gäller och helst vill jag köra alt 3.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Problemet är att jag inte vet vilka de kända handlarna är samt att jag inte känner någon referens som jag litar på.
Då blir det för mig bara alt 1 eller 3 som gäller och helst vill jag köra alt 3.
Jag hade kört på pluswatch! Sök på dem här på forumet så ska du se att det endast är positiva referenser!
http://www.chrono24.com/en/rolex/rolex-submariner-no-data-new-114060-nuovo-g1--id4474653.htm

Edit: givetvis skall du ju känna dig trygg i ditt köp, kör på svensk AD ifall du är alldeles för osäker :)
 
Det jag menar är en riktig urmakare som har funnit i samma lokaler/stad de senaste 20-30 åren som säljer klockor. Ingen ny handlare som en pojkspoling nyss har öppnat utan en som har ett gediget företag med ett bra rykte sedan många år.
 
Chrono24 är säkert bra men jag skulle inte känna mig trygg i affären då jag inte känner någon här heller. Har en bitter erfarenhet när en god vän blev blåst på en stor summa pengar på etablerad webbplats för amerikanska bilar, vill inte hamna i den känslan.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Chrono24 är säkert bra men jag skulle inte känna mig trygg i affären då jag inte känner någon här heller. Har en bitter erfarenhet när en god vän blev blåst på en stor summa pengar på etablerad webbplats för amerikanska bilar, vill inte hamna i den känslan.
Chrono24 är säkert bra men jag skulle inte känna mig trygg i affären då jag inte känner någon här heller. Har en bitter erfarenhet när en god vän blev blåst på en stor summa pengar på etablerad webbplats för amerikanska bilar, vill inte hamna i den känslan.
Då är det bara att gå till AD, var glad, trevlig och tydlig så kanske du kanske kan få några tuss i rabatt också!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det jag menar är en riktig urmakare som har funnit i samma lokaler/stad de senaste 20-30 åren som säljer klockor. Ingen ny handlare som en pojkspoling nyss har öppnat utan en som har ett gediget företag med ett bra rykte sedan många år.
Gör det då?

Känns som att du skiter rätt mycket i vad forumet rekommenderar, så det är väl bara att gå in i en butik och öppna plånboken.
Tror inte du sparar särskilt många kronor hos en svensk begagnathandlare med butik för övrigt. Och inte sällan har vissa av dessa butikerna betydligt sämre rykten än de "pojkspolings-handlarna" på nätet som du dissar utan något kött på benen. :)
 

dekadent

Omega
2-Faktor
2. Köpa klocka på nätet genom ex uret.se
Fördel är att det är billigare
Naktdel är att jag inte känner mig 100% säker på att jag får en äkta klocka
Köper du av uret.se så får du en äkta klocka. Punkt. Och om du nu ändå vill ha hängslen och livrem, köp den från uret.se mot faktura och du har 14 dagar på dig att få äktheten dubbelkollad hos AD utan att ens behöva ligga ute med en enda krona.
 
Topp