• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart vända sig för värdering/prisindikation?

Tim

Omega
Söker rekommendation på en av Handelskammaren godkänd värderingsman som har god insyn i begagnatmarknaden av moderna Rolex. Klockan kan tyvärr inte visas upp då den försvann i ett rån.

(Kaplans värderar tyvärr inte klockor som inte kan visas upp, dom har dock en avdelning som jobbar direkt mot försäkringsbolag, men som tyvärr inte vänder sig till privatpersoner. Nymans och Rob E. värderar inte heller klockor utan att kunna titta på den aktuella klockan.)

Hjälp mig – vem ska jag vända mig till för att få fram en prisindikation? :)
 

Hugii

Audemars
Söker rekommendation på en av Handelskammaren godkänd värderingsman som har god insyn i begagnatmarknaden av moderna Rolex. Klockan kan tyvärr inte visas upp då den försvann i ett rån.

(Kaplans värderar tyvärr inte klockor som inte kan visas upp, dom har dock en avdelning som jobbar direkt mot försäkringsbolag, men som tyvärr inte vänder sig till privatpersoner. Nymans och Rob E. värderar inte heller klockor utan att kunna titta på den aktuella klockan.)

Hjälp mig – vem ska jag vända mig till för att få fram en prisindikation? :)
Har inte försäkringsbolag några rekommendationer?
 

poormans

Rolex
har du referens nr och serie nr och det är en nyare modell ca 1985 och framåt så går de väl på nypris med åldersavdrag,

är det en 80-90-talare som fått "samlarvärde" kan man tex skriva ut de två senaste sålda, likvärdiga ex på kaplans auktioners värderingsstöd
 

Tim

Omega
Har inte försäkringsbolag några rekommendationer?
Jo! Jag har fått en värdering som jag inte är nöjd med. Mitt försäkringsbolag bad mig därför att göra ytterligare en. Jag var helt säker på att Kaplans, Rob eller Nymans kunde hjälpa mig. Nu undrar jag vem från Handelskammaren som är mest erfaren när dessa företag inte kan hjälpa mig.

Det gäller en klocka i nyskick från 2015 så värdet borde inte vara speciellt svårt att ta fram.
 

Chattras

Cartier
Jo! Jag har fått en värdering som jag inte är nöjd med. Mitt försäkringsbolag bad mig därför att göra ytterligare en. Jag var helt säker på att Kaplans, Rob eller Nymans kunde hjälpa mig. Nu undrar jag vem från Handelskammaren som är mest erfaren när dessa företag inte kan hjälpa mig.

Det gäller en klocka i nyskick från 2015 så värdet borde inte vara speciellt svårt att ta fram.
Värderas inte en såpas ny klocka till nuvarande listpris?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo! Jag har fått en värdering som jag inte är nöjd med. Mitt försäkringsbolag bad mig därför att göra ytterligare en. Jag var helt säker på att Kaplans, Rob eller Nymans kunde hjälpa mig. Nu undrar jag vem från Handelskammaren som är mest erfaren när dessa företag inte kan hjälpa mig.

Det gäller en klocka i nyskick från 2015 så värdet borde inte vara speciellt svårt att ta fram.
Nyvärde gäller ju första tre åren hos de flesta försäkringsbolagen.
 

tissoter

Audemars
Senast ändrad:

Apansson

Torpare
En klocka som finns i nuvarande kollektion värderas ofta till nypris på värderingsintyget. Det gjorde min från 2008 i det värderingsintyg jag fick av Krons. Jag har ju dock klockan...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Möjligt, men hur långt under det dåvarande listpriset (läs 2015, när klockan togs ut) värderades klockan till i första hand om man får fråga?

Den här tråden kan vara intressant och ta en titt på också, för det gäller väl ett försäkringsärende om klockan försvann vid ett rån misstänker jag :(
https://klocksnack.se/threads/hemförsäkring.41897/
Vad den värderas till och vad man får ut är ju inte nödvändigtvis samma sak beroende på vad som hänt men det fråntar ju inte faktumet att de flesta försäkringsbolag värderar till nyvärdet i 3 år. Får man full ersättning så ska man alltså kunna plocka ut en ny motsvarande.
 

tissoter

Audemars
Vad den värderas till och vad man får ut är ju inte nödvändigtvis samma sak beroende på vad som hänt men det fråntar ju inte faktumet att de flesta försäkringsbolag värderar till nyvärdet i 3 år. Får man full ersättning så ska man alltså kunna plocka ut en ny motsvarande.
Helt sant! Var bara lite nyfiken gällande att TS var missnöjd med den första värderingen :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker detta är lite märkligt så får man fråga vilket försäkringsbolag det är? Om du kan bevisa att du ägt klockan så borde det ju räcka för dem att kolla nypriset vilket enbart kräver ett samtal från dem till en återförsäljare.

Edit: Eller logga in på internet
http://www.nymansur.com/sortiment/rolex
 
Senast ändrad:

Tim

Omega
Nuvarande värdering motsvarar cirka 70% av nypriset @tissoter . Jag håller med @yonsson . Jag kan också bevisa att skicket var perfekt och med alla tillbehör från butik. Det enda jag vill göra är att köpa tillbaka en likadan men med den här värderingen kommer det kosta mig cirka 6-7 tusen extra vilket är trist.

Det är Trygg Hansa det gäller. Dom har skött det snyggt i övrigt så jag hoppas att det här går att lösa. Jag ska fråga varför man inte utgått från nypris då den inte ens var ett år gammal vid rånet. Det är vad som nämns i tråden som @tissoter länkade och även vad som står i mina villkor.
 

tissoter

Audemars
Nuvarande värdering motsvarar cirka 70% av nypriset @tissoter . Jag håller med @yonsson . Jag kan också bevisa att skicket var perfekt och med alla tillbehör från butik. Det enda jag vill göra är att köpa tillbaka en likadan men med den här värderingen kommer det kosta mig cirka 6-7 tusen extra vilket är trist.

Det är Trygg Hansa det gäller. Dom har skött det snyggt i övrigt så jag hoppas att det här går att lösa. Jag ska fråga varför man inte utgått från nypris då den inte ens var ett år gammal vid rånet. Det är vad som nämns i tråden som @tissoter länkade och även vad som står i mina villkor.
Hmm förstår om du är missnöjd, 70 låter inget vidare alltså. Med tanke på märkets generella värdeminskning. Jag menar en Rolex droppar ju inte 30% första året.
 

Tim

Omega
Pratade med en ny person på kundtjänst. Nu ändrade dom sig och menade att det blivit fel. Klockan borde inte ha värderats öht utan skulle ha ersatts utifrån nypriset. Dom kommer nu att ersätta nypriset men upp till gränsen i mina försäkringsvillkor. Bra skött!

Tack för er input!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Pratade med en ny person på kundtjänst. Nu ändrade dom sig och menade att det blivit fel. Klockan borde inte ha värderats öht utan skulle ha ersatts utifrån nypriset. Dom kommer nu att ersätta nypriset men upp till gränsen i mina försäkringsvillkor. Bra skött!

Tack för er input!
Hade du något tillägg i din försäkring hos TH eller var det en vanlig hemförsäkring?
 
Topp