• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varumärkesintrång? Creationwatches

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pluto

Cartier
Är det chill att beställa från creation nu tror ni? För hade precis tänkt att beställa en billig automatare från Orient....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det chill att beställa från creation nu tror ni? För hade precis tänkt att beställa en billig automatare från Orient....

Det är väl lite si o så med deras leveranser efter vad som skrivs i diverse trådar här. Kanske @yonsson har tips på någon bättre leverantör.
Vad gäller Orient så har jag handlat från seriouswatches flera gånger. De är AD, inom EU och billiga. När jag handlade hade de en promo code i videorna så man fick rabatt vid utcheckning. Jag har även handlat en del från creation men med tanke på att en hel del verkar knas så hade jag inte handlat av dem igen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är det chill att beställa från creation nu tror ni? För hade precis tänkt att beställa en billig automatare från Orient....
Seriouswatches.com
Orientuhren.de
Newcam.it
Longislandwatch.com
Valfri eBaybutik med höga omdömmen funkar bra för att handla Orient som inte är JDM.

Tänk på att long island ligger i USA samt om eBaybutiken ligger utanför EU för då kommer du att riskera att åka på tull och moms.
 

Pluto

Cartier
(som kommer vara tullfri då
Vad gäller Orient så har jac handlat från seriouswatches flera gånger. De är AD, inom EU och billiga. När jag handlade hade de en promo code i videorna så man fick rabatt vid utcheckning. Jag har även handlat en del från creation men med tanke på att en hel del verkar knas så hade jag inte handlat av dem igen.
Tack men när jag kollade senast tror jag inte seriouswatches har black ray raven som jag är ute efter :/
 

Pluto

Cartier
Seriouswatches.com
Orientuhren.de
Newcam.it
Longislandwatch.com
Valfri eBaybutik med höga omdömmen funkar bra för att handla Orient som inte är JDM.

Tänk på att long island ligger i USA samt om eBaybutiken ligger utanför EU för då kommer du att riskera att åka på tull och moms.
Tack ska kolla runt! Dock så är det inte tull på varor under 1500kr enligt tullverket.se iallafall.
Klockan kostar ca1400kr på creation. Hoppas att kunna hitta den för samma peng nån annan stans då! :)
 
Senast ändrad:

Pluto

Cartier
Tack ska kolla runt! Dock så är det faktiskt inte tull på varor under 1500 enligt tullverket.se iallafall.
Klockan kostar ca1400 på creation. Hoppas att kunna hitta den för samma peng nån annan stans då! :)
Creation verkar vara överlägset billiagst, ska avvakata ett tag tror jag..
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tack ska kolla runt! Dock så är det faktiskt inte tull på varor under 1500 enligt tullverket.se iallafall.
Klockan kostar ca1400 på creation. Hoppas att kunna hitta den för samma peng nån annan stans då! :)
Tullavgiften är nån tia så det gör ingen skillnad på priset. Momsen som fördyrar priset.
 

mannis

Cartier
Kostar den 1400 spänn så be dem skriva hela värdet på försändelsen så slipper du allt meck som jag behövde gå igenom bara för att dom skrev 48 dollar som värde......
Du åker ju inte på tull och moms på ett så lågt belopp (väl?)
 

Wheelie

Cartier
Jag köpte en Citizen-klocka från CreationWatches - Nu några dagar senare kommer en momsinbetalning från DHL !?!
Enligt deras hemsida betalar de in detta för att göra leveransen smidigare (och tar betalt för detta med genom ett tillägg på priset)

Är detta gängse standard idag att automatiskt göra så ? - Jag hade hellre väntat några dagar till och betalt momsen direkt till staten..........och sluppit DHL:s tvångsavgift !
 

Subby

Rolex
Jag köpte en Citizen-klocka från CreationWatches - Nu några dagar senare kommer en momsinbetalning från DHL !?!
Enligt deras hemsida betalar de in detta för att göra leveransen smidigare (och tar betalt för detta med genom ett tillägg på priset)

Är detta gängse standard idag att automatiskt göra så ? - Jag hade hellre väntat några dagar till och betalt momsen direkt till staten..........och sluppit DHL:s tvångsavgift !

Har köpt flera gånger från CW och aldrig sett att de betalar momsen?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag köpte en Citizen-klocka från CreationWatches - Nu några dagar senare kommer en momsinbetalning från DHL !?!
Enligt deras hemsida betalar de in detta för att göra leveransen smidigare (och tar betalt för detta med genom ett tillägg på priset)

Är detta gängse standard idag att automatiskt göra så ? - Jag hade hellre väntat några dagar till och betalt momsen direkt till staten..........och sluppit DHL:s tvångsavgift !
De gör förtullningen åt dig och det är det de tar betalt för. Tror inte du vill göra det själv, tullens handläggningstid är inte kul. Har fått göra det en gång själv, tog 2 veckor extra att få ut paketet. Lätt värt 50 spänn eller vad DHL tar för att göra det åt dig.
Har köpt flera gånger från CW och aldrig sett att de betalar momsen?
Om det är DHL som fraktar är de rätt "duktiga" på att betala moms på allt de tar in. Är det China Post eller dylikt så brukar det hända att de "glömmer" det. Vilket som är rätt får du själv avgöra.
 

Subby

Rolex
De gör förtullningen åt dig och det är det de tar betalt för. Tror inte du vill göra det själv, tullens handläggningstid är inte kul. Har fått göra det en gång själv, tog 2 veckor extra att få ut paketet. Lätt värt 50 spänn eller vad DHL tar för att göra det åt dig.

Om det är DHL som fraktar är de rätt "duktiga" på att betala moms på allt de tar in. Är det China Post eller dylikt så brukar det hända att de "glömmer" det. Vilket som är rätt får du själv avgöra.

Mitt inlägg handlade inte om just det du säger, ville påpeka att jag aldrig läst på cretionwatches att de betalar importmomsen åt en.
 

Wheelie

Cartier
De gör förtullningen åt dig och det är det de tar betalt för. Tror inte du vill göra det själv, tullens handläggningstid är inte kul. Har fått göra det en gång själv, tog 2 veckor extra att få ut paketet. Lätt värt 50 spänn eller vad DHL tar för att göra det åt dig.

Om det är DHL som fraktar är de rätt "duktiga" på att betala moms på allt de tar in. Är det China Post eller dylikt så brukar det hända att de "glömmer" det. Vilket som är rätt får du själv avgöra.

Ja de tog 100 kr för besväret - Problemet är väl egentligen inte 100-lappen som sådan, det är att de lagt detta som "tillval" som att det är jag som beställt deras tjänst. Men det har aldrig varit tal om att jag kunnat göra ett tillval om jag vill att de ska ombesörja förtullning eller om jag ska göra det själv.

Jag anser att de (utan att fråga) ombesörjt något (och tagit betalt för detta) utan att jag blivit tillfrågad om jag vill utnyttja tjänsten.
 

Wheelie

Cartier
Moms och tull är olika saker, CW kan ha betalat tullkostnaden för att det ska gå snabbare men momsen är ditt ansvar att sköta då det är du som importerar varan.

Helt rätt - Och det var jag såklart också beredd att göra, men nu hade DHL redan gjort detta åt mig (utan att fråga) - Och såklart tar de en avgift för sin service.

Det är detta jag anser vara en påtvingad tjänst, som jag borde fått godkänna innan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Helt rätt - Och det var jag såklart också beredd att göra, men nu hade DHL redan gjort detta åt mig (utan att fråga) - Och såklart tar de en avgift för sin service.

Det är detta jag anser vara en påtvingad tjänst, som jag borde fått godkänna innan.
Om du detaljstuderar deras säkert 100-sidiga transportvillkor ska du se att det står nånstans att du förbinder dig till att acceptera det.
 

JohnDoe

Rolex
Det är ganska basic att transportföretagen tar en hundring plus moms i adminavgift för mindre importärenden. Det är alltid importörens (dvs du som beställer) skyldighet att hålla reda på vad som gäller vid import. Transportörens avgift i detta fall är mycket lägre än om du vill ordna allt själv med tullmyndigheterna och registrera "importkonto". Saknar man kunskaper om import så bör man köpa inom EU. Vad tror du det slulle kosta om de skulle kontakta o hästhandla med folk i varje sådant här ärende, lätt en vbit norr om tusenlappen, är det bättre tycker du.
 

Wheelie

Cartier
Det är ganska basic att transportföretagen tar en hundring plus moms i adminavgift för mindre importärenden. Det är alltid importörens (dvs du som beställer) skyldighet att hålla reda på vad som gäller vid import. Transportörens avgift i detta fall är mycket lägre än om du vill ordna allt själv med tullmyndigheterna och registrera "importkonto". Saknar man kunskaper om import så bör man köpa inom EU. Vad tror du det slulle kosta om de skulle kontakta o hästhandla med folk i varje sådant här ärende, lätt en vbit norr om tusenlappen, är det bättre tycker du.

Alltså......
Jag har importerat varor MASSVIS med gånger, fått ett momsföreläggande från tullmyndigheten och betalt detta. Varan har sedan "släppts" och levererats till mig. Inte komplicerat, inte tusen papper att skriva under............allt brukar gå smidigt, har faktiskt aldrig varit med om att det inte gått smidigt !

Med risk för att bli missförstådd än en gång...

Jag har EJ givit DHL mandat att göra detta åt mig. Möjligt att jag trots detta VALT att låta dem göra detta ***OM*** jag fått frågan, men jag FICK alltså inte denna frågan !

Jag har INTE fått någon möjlighet att slippa deras tjänst - Försök förstå att det INTE handlar om beloppet, det handlar om SÄTTET att sälja en påtvingad tjänst som de dessutom valt att kalla TILLVALSTJÄNST !!!! - Om något är ett TILLVAL är det en extra tjänst som jag som kund har möjlighet att påverka (ex vis ett dyrare hotellrum som vetter mot havet, hotellfrukost eller någon tjänst som inte ingår i standardpriset, men som jag (om jag godkänner och betalar) kan VÄLJA TILL om jag anser att jag behöver detta).
 

JohnDoe

Rolex
Alltså......
Jag har importerat varor MASSVIS med gånger, fått ett momsföreläggande från tullmyndigheten och betalt detta. Varan har sedan "släppts" och levererats till mig. Inte komplicerat, inte tusen papper att skriva under............allt brukar gå smidigt, har faktiskt aldrig varit med om att det inte gått smidigt !

Med risk för att bli missförstådd än en gång...

Jag har EJ givit DHL mandat att göra detta åt mig. Möjligt att jag trots detta VALT att låta dem göra detta ***OM*** jag fått frågan, men jag FICK alltså inte denna frågan !

Jag har INTE fått någon möjlighet att slippa deras tjänst - Försök förstå att det INTE handlar om beloppet, det handlar om SÄTTET att sälja en påtvingad tjänst som de dessutom valt att kalla TILLVALSTJÄNST !!!! - Om något är ett TILLVAL är det en extra tjänst som jag som kund har möjlighet att påverka (ex vis ett dyrare hotellrum som vetter mot havet, hotellfrukost eller någon tjänst som inte ingår i standardpriset, men som jag (om jag godkänner och betalar) kan VÄLJA TILL om jag anser att jag behöver detta).
Men det är väl inte du som beställt frakten, det är väl avsändaren. Att det är en tillvalstjänst betyder inte nödvändigtvis att det är mottagaren som beställt tjänsten. Snarast är det avsändaren som valt den tjänsten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alltså......
Jag har importerat varor MASSVIS med gånger, fått ett momsföreläggande från tullmyndigheten och betalt detta. Varan har sedan "släppts" och levererats till mig. Inte komplicerat, inte tusen papper att skriva under............allt brukar gå smidigt, har faktiskt aldrig varit med om att det inte gått smidigt !

Med risk för att bli missförstådd än en gång...

Jag har EJ givit DHL mandat att göra detta åt mig. Möjligt att jag trots detta VALT att låta dem göra detta ***OM*** jag fått frågan, men jag FICK alltså inte denna frågan !

Jag har INTE fått någon möjlighet att slippa deras tjänst - Försök förstå att det INTE handlar om beloppet, det handlar om SÄTTET att sälja en påtvingad tjänst som de dessutom valt att kalla TILLVALSTJÄNST !!!! - Om något är ett TILLVAL är det en extra tjänst som jag som kund har möjlighet att påverka (ex vis ett dyrare hotellrum som vetter mot havet, hotellfrukost eller någon tjänst som inte ingår i standardpriset, men som jag (om jag godkänner och betalar) kan VÄLJA TILL om jag anser att jag behöver detta).
DHL, FedEx och UPS gör på samma sätt. De plockar ut paketet manuellt vid tulldeklareringen och efterkräver pengarna + administrationsavgift för att de gjort detta. De gör det för att transporten ska gå snabbt och skillnaden i tid är ibland väldigt stor. Första gången jag råkade ut för det störde jag mig också på det men nu tycker jag istället att det är kanon.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
DHL, FedEx och UPS gör på samma sätt. De plockar ut paketet manuellt vid tulldeklareringen och efterkräver pengarna + administrationsavgift för att de gjort detta. De gör det för att transporten ska gå snabbt och skillnaden i tid är ibland väldigt stor. Första gången jag råkade ut för det störde jag mig också på det men nu tycker jag istället att det är kanon.

Samma här, störde mig på det väldigt mkt (iaf när det var 50% av beloppet att betala när summan var liten) men tänker att göra detta själv måste va bra mkt krångligare och att få klockan snabbt betalar jag hellre lite extra för. Sen om en nu vill slippa allt detta är det ju bara att köpa från EU, det är oftast dyrare men slipper man allt vad moms etc innebär. Personligen kan jag se fördelar i båda sätten.

Sen finns det säkert någon del i det som. någon skrev att vid köp godkänner du detta (rutan man fyller i oftast vid utcheckningen).

(Hela svaret ovan inte riktat som svar på citeringen av ditt inlägg Yonsson utan mer hela tråden)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp