• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varumärkesintrång Eller OK?

ScubaKing

Audemars
Är inte detta den grövsta sortens varumärkesintrång utan att faktiskt printa originalets namn på urtavlan? Formen, urtavlan, länken ja allt är nästan identiskt.

Går även att få med skruvar i bezelringen o_O

Och limiterade också, jo tjena Malena...

http://www.prydligt.se/herrklockor/kompass/kompass-breiton-blue-dial-steel-case-limited-edition.html

zzxVIC8.jpg


VGBSjLF.jpg


Saxat från hemsidan, Cit;

Kompass Breiton är enbart tillverkad i en limiterad upplaga på 300 stycken exklusiva klockor som alla är lasernumrerade från 1 till 300. Det finns enbart 100 klockor i världen av varje färg så vi behöver väl knappast säga att det är dags att passa på om du vill få tag på ett eget unikt exemplar.

Klockan levereras i en snygg originalbox med stämplat garantikort och äkthetsbevis.
 

wadstroem

Cartier
Ett riktigt vedervärdigt "märke". Deras två modeller säljs för 995 respektive 1 999, nedsatta från originalpris som är skrattretande 7 995 respektive 8 995 kronor (rekommenderat pris, enligt de själva).

Och ja, jag håller helt med dig, det är på gränsen till varumärkesintrång. De borde skämmas.

Edit. Hela den där hemsidan känns ju förövrigt tveksam. Om man kikar lite bland deras herrklockor, så har de bland annat en quartzare från märket Montegrappa (?) för 12 495 kronor. Löjligt.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Kom å tänka på en sak när jag såg tråden.
Någon som vet hur länge ett patent gäller? Vilken typ av patent söks när tex Rolex ska skydda en ny design?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Kom å tänka på en sak när jag såg tråden.
Någon som vet hur länge ett patent gäller? Vilken typ av patent söks när tex Rolex ska skydda en ny design?
Patent och designskydd är inte synonymer, patenten är flr att skydda tekniska lösningar medan mönsterskydd används för design :) Man söker mönsterskydd i femårsperioder som kan förnyas upp till 25 år.

Alltså är alla rolex:s gamla designer allmänt villebråd att hugga in på. Kort sammanfattning vad som krävs för att man ska få mönsterskydd: "Kraven för skydd är att mönstret skall vara nytt och särpräglat. Det skall inte finnas identiska mönster men ej heller mönster som ger samma helhetsintryck hos en kunnig användare av mönstret."

Finns en del rättsfall som behandlar detta, mest känt är NJA 1994 s. 74 som jag rekommenderar för den intresserade :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Är en hel del detaljer som skiljer samt att Royal Oak är över 30 år gammal så de kanske har sitt på den torra rent juridiskt men det är väldigt billigt gjort. Men det som stör mig mest är att jag hela tiden får upp reklam för den när jag går in på FB.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Det som stör mig är som du nämner, "ord pris". Vill gärna se en uppföljning om hur många som sålts till det priset. Till ev stackare som gjort det donerar jag gärna en slant till BCF för att kompensera till gott ändamål. Taskig pristransparens är bara förnamnet, lite Hemtex/jysk så att säga,
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Varumärkesintrång är kanske tveksamt. Riktigt risigt dock att snylta på det sättet.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Varumärkesintrång i all ära med AP bryr sig inte om att anmäla det. Vist kan det vid första ögonkast en dimmig dag på 30 meters håll misstas för en AP, men deras kundsegment är inte intresserade att köpa en "fake" så därför kan man iställer se det som gratis marknadsföring.

Kort sagt, ingen som vet vad det ska föreställe går på det, och dom som inte vet bryr sig inte eller vet inte att dom inte vet. AP förlorar inga kunder på det.
Vist är det fult gjort, men det är en annan disskusion.
 

Bluefade

Omega
Varumärkesintrång i all ära med AP bryr sig inte om att anmäla det. Vist kan det vid första ögonkast en dimmig dag på 30 meters håll misstas för en AP, men deras kundsegment är inte intresserade att köpa en "fake" så därför kan man iställer se det som gratis marknadsföring.

Kort sagt, ingen som vet vad det ska föreställe går på det, och dom som inte vet bryr sig inte eller vet inte att dom inte vet. AP förlorar inga kunder på det.
Vist är det fult gjort, men det är en annan disskusion.
Bryr sig tror jag nog AP gör. Vad jag vet är de bland de allra mest aktiva vad det gäller att värna om sin design och varumärke. I stort sätt alla tvister jag hört om de senaste åren har alla varit från AP, men då gällt deras nyare designs som ROO. Den första som kommer till minnet är Hilfiger: http://www.hodinkee.com/blog/audemars-piguet-sues-tommy-hilfiger-and-movado-for

Låter troligt att anledningen varför dessa passerar är att mer än 25 år har gått sedan de kom ut med RO.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Bryr sig tror jag nog AP gör. Vad jag vet är de bland de allra mest aktiva vad det gäller att värna om sin design och varumärke. I stort sätt alla tvister jag hört om de senaste åren har alla varit från AP, men då gällt deras nyare designs som ROO. Den första som kommer till minnet är Hilfiger: http://www.hodinkee.com/blog/audemars-piguet-sues-tommy-hilfiger-and-movado-for

Låter troligt att anledningen varför dessa passerar är att mer än 25 år har gått sedan de kom ut med RO.

Min blivande fru (jurist på en av landets domstolar) hälsar:

En varumärkesinnehavare är skyddad mot att någon i näringsverksamhet använder ett med det varumärket identiskt kännetecken eller att det är förväxlingsbart. I grund och botten handlar det om hur stark särskillningsförmåga varumärket har.

Varumärket har bara ett extremt snävt skydd. Det finns bara så många sätt man kan göra en klocka på. Om dom inte är EXTREMT lika så faller det tyvärr på det. I alla fall i Sverige. Lagarna ska vara harmoniserade så det bör vara liknande i Europa.

Nog med juridik! Detta är ett klockforum!!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Min blivande fru (jurist på en av landets domstolar) hälsar:

En varumärkesinnehavare är skyddad mot att någon i näringsverksamhet använder ett med det varumärket identiskt kännetecken eller att det är förväxlingsbart. I grund och botten handlar det om hur stark särskillningsförmåga varumärket har.

Varumärket har bara ett extremt snävt skydd. Det finns bara så många sätt man kan göra en klocka på. Om dom inte är EXTREMT lika så faller det tyvärr på det. I alla fall i Sverige. Lagarna ska vara harmoniserade så det bör vara liknande i Europa.

Nog med juridik! Detta är ett klockforum!!

Tingsnotarie? ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är inte detta den grövsta sortens varumärkesintrång utan att faktiskt printa originalets namn på urtavlan? Formen, urtavlan, länken ja allt är nästan identiskt.

Går även att få med skruvar i bezelringen o_O

Och limiterade också, jo tjena Malena...

http://www.prydligt.se/herrklockor/kompass/kompass-breiton-blue-dial-steel-case-limited-edition.html

zzxVIC8.jpg


VGBSjLF.jpg


Saxat från hemsidan, Cit;

Kompass Breiton är enbart tillverkad i en limiterad upplaga på 300 stycken exklusiva klockor som alla är lasernumrerade från 1 till 300. Det finns enbart 100 klockor i världen av varje färg så vi behöver väl knappast säga att det är dags att passa på om du vill få tag på ett eget unikt exemplar.

Klockan levereras i en snygg originalbox med stämplat garantikort och äkthetsbevis.
Helt jävla sjukt, man kan tro att det står COMPISS på tavlan. Helt åt helvete.
 

Bluefade

Omega
Min blivande fru (jurist på en av landets domstolar) hälsar:

En varumärkesinnehavare är skyddad mot att någon i näringsverksamhet använder ett med det varumärket identiskt kännetecken eller att det är förväxlingsbart. I grund och botten handlar det om hur stark särskillningsförmåga varumärket har.

Varumärket har bara ett extremt snävt skydd. Det finns bara så många sätt man kan göra en klocka på. Om dom inte är EXTREMT lika så faller det tyvärr på det. I alla fall i Sverige. Lagarna ska vara harmoniserade så det bör vara liknande i Europa.

Nog med juridik! Detta är ett klockforum!!
Jag ser inte riktigt hur din kommentar är kopplad till det jag skrev, men det är helt rätt att APs försök att gå vidare med fallen sällan/aldrig resulterat i något mer än PR. Det kommenteras även i artikeln från Hodinkee. Tyvärr finns det sällan något att göra i dessa fallen så länge det inte gäller helt rena kopior, men det stoppar inte AP från att ta upp frågan och poängtera att det är deras ikoniska design. Om inte annat skapar det ju alltid rubriker som Hodinkees :)
 

carlanton

Audemars
Nu måste vi skilja lite på begreppen här. En klockas design och dess olika delar kan skyddas av patent, varumärkesskydd (registrerat eller oregistrerat), mönsterskydd (registrerat eller oregistrerat) och upphovsrätt. Varumärkesskyddet kan vara bra att hävda om man vill få igenom ett snabbt förbud mot försäljning av den nya produkten (då talan förs genom marknadsdomstolen och inte tingsrätt), men annars är det betydligt bättre (men antagligen svårare) att försöka få igenom en talan om upphovsrätt eftersom den är betydligt starkare och gäller längst av alla skydd. Dessutom finns det ju en mängd olika designelement i en klocka som för sig eller tillsammans kan skyddas. Exempelvis är jag helt övertygad om att en ny klocktillverkade inte kan använda en femuddig kungakrona som logotyp eller utsmyckning på kronan.

Skulle kunna skriva en hel C-uppsats om detta, men det får vänta lite!
 

noxela

Omega
Nu måste vi skilja lite på begreppen här. En klockas design och dess olika delar kan skyddas av patent, varumärkesskydd (registrerat eller oregistrerat), mönsterskydd (registrerat eller oregistrerat) och upphovsrätt. Varumärkesskyddet kan vara bra att hävda om man vill få igenom ett snabbt förbud mot försäljning av den nya produkten (då talan förs genom marknadsdomstolen och inte tingsrätt), men annars är det betydligt bättre (men antagligen svårare) att försöka få igenom en talan om upphovsrätt eftersom den är betydligt starkare och gäller längst av alla skydd. Dessutom finns det ju en mängd olika designelement i en klocka som för sig eller tillsammans kan skyddas. Exempelvis är jag helt övertygad om att en ny klocktillverkade inte kan använda en femuddig kungakrona som logotyp eller utsmyckning på kronan.

Skulle kunna skriva en hel C-uppsats om detta, men det får vänta lite!

Bra inlägg. En liten detalj är att varumärkesskyddet kan gälla längst. Det har ingen tidsbegränsning så länge som det har en särskiljande förmåga. Om det däremot degenereras genom att bli en generisk benämning för produktkategorin så upphör det att gälla oavsett ålder eller skydd.
 

carlanton

Audemars
Bra inlägg. En liten detalj är att varumärkesskyddet kan gälla längst. Det har ingen tidsbegränsning så länge som det har en särskiljande förmåga. Om det däremot degenereras genom att bli en generisk benämning för produktkategorin så upphör det att gälla oavsett ålder eller skydd.


Helt sant! Men, i praktiken förekommer i princip inte talan om varumärkesdegenerering. Det enda moderna europeiska rättsfallet jag kan tänka på är det svenska fallet om Bostongurka och den slutade med förlikning. Helt omvänt förekommer alltså sällan också rättsfall där ett potentiellt degenererat varumärke (ex Thermos) stämmer potentiella intrångsgörare, av den enkla anledningen att en misslyckad talan om intrång ju (beroende på hur svaranden reagerar) kommer leda till att varumärket anses vara degenererat. Därför stämmer man, som jag förstår det, i sådana fall hellre på andra grunder än just varumärkesintrång.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Helt sant! Men, i praktiken förekommer i princip inte talan om varumärkesdegenerering. Det enda moderna europeiska rättsfallet jag kan tänka på är det svenska fallet om Bostongurka och den slutade med förlikning. Helt omvänt förekommer alltså sällan också rättsfall där ett potentiellt degenererat varumärke (ex Thermos) stämmer potentiella intrångsgörare, av den enkla anledningen att en misslyckad talan om intrång ju (beroende på hur svaranden reagerar) kommer leda till att varumärket anses vara degenererat. Därför stämmer man, som jag förstår det, i sådana fall hellre på andra grunder än just varumärkesintrång.

Så talar en juriststudent! :)
 
P

Philippe Stern

Guest
Är inte detta den grövsta sortens varumärkesintrång utan att faktiskt printa originalets namn på urtavlan? Formen, urtavlan, länken ja allt är nästan identiskt.

Går även att få med skruvar i bezelringen o_O

Och limiterade också, jo tjena Malena...
Jag tycker inte att den är särskilt lik Rolex Submariner.
 
Topp