Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vattenskada på Tudor

Diskussion i 'Diskussion' startad av Oskar.k, 6 mars 2016.

1. Oskar.k
    Trådstartare

Oskar.k Torpare

Från:
    Knifetown
    Bergströms ur i Uppsala missade att stänga mitt boett helt på min Tudor klocka... De kan knappast ha tryck testat den heller. :mad::mad::mad::mad::mad:
    Resultatet ser ni i bifogade bilden..... Vad ska jag göra nu?

Har inte fått tag på dem då det verkligen hände nyss. Men får lite smått panik av det..

Bifogade filer:

2. klocknooben

klocknooben Borgare

Jag beklagar. Hoppas de är medgörliga med att hitta en lösning som känns tröstande.

3. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    ajfan. Börja med att kontakta dom. Hur kom det in vatten?

4. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Vad gjorde du med klockan, så att det kom in vatten ?

5. M.U

M.U Biskop

Känns ju som de iallafall borde sätta dit boetten ordentligt och trycktesta så den är tät? Eller är inte det standard så fort de öppnar den?

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Dra ut kronan och lägg den varmt. Sedan bör du nog skriva vad Bergströms gjorde och vad du gjort med uret?

yonsson, ozzyozzy, Omen och 7 andra gillar detta.
  7. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Trist, hoppas det löser sig.

8. JayJay

JayJay Biskop

+1

Arsius11 och Oskar.k gillar detta.
  9. Oskar.k
    Trådstartare

Oskar.k Torpare

Från:
    Knifetown
    @Aurum :heart:Tack för tipset, vattnet verkar dragit sig ur, traskar in med klockan idag.

Bifoga en jämförelsebild med min DJ så ser n hur dåligt de satt dit baksidan, svårt att tänka mig att något sån passera igenom ett trycktest.
    Tyvärr tänkte jag inte på de, man både ser och känner att den inte är stängd väldigt tydlig... :(

Inget speciellt egentligen, det är ju samma boett som en DJ med screw-down-crown, men jag tvättade av den iallfall.

Bergströms skulle kolla på verket som behövdes servas, men jag bestämde mig för att inte göra det hos dem.

Att tillägga är att jag haft den när jag bodde i Singapore(varm+pool), fått den öppnad och servad, aldrig haft problem med vatten varken då eller hemma :O

Bifogade filer:

Senast ändrad: 7 mars 2016
  10. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Kondens?

Oskar.k gillar detta.
  11. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Görs inte trycktesten utan verket i boetten?

12. Oskar.k
    Trådstartare

Oskar.k Torpare

Från:
    Knifetown
    @Torsten, När allt är på plats utom band/länk för att se att den monterats korrekt, det är iallfall vad jag lärt mig. I Asien kör de ofta trycktestet framför dig dessutom.

13. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Okej! Anledningen till att jag frågar är att jag såg en video där en urmakare gjorde ett batteribyte samt trycktest och där det poängterades vikten av att inte ha verket monterat på grund av risken för att vattenskada det vid en eventuell läcka.

14. Oskar.k
    Trådstartare

Oskar.k Torpare

Från:
    Knifetown
    @Torsten Självklart, men ett trycktest involverar INTE vatten, att testa uret innan montering är ju dessutom poänglöst, testet görs för att förhindra just det som skedde för mig, slarvig montering.

Matts, rillesnille och Arsius11 gillar detta.
  15. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

300 m (och djupare) trycktest görs med vätska, men såklart utan verk monterat.

swedesoc, Torsten och Oskar.k gillar detta.
  16. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag köpte privat en Rolex, för många år sen, som såg också som din på baksida. När urmakare öppnade den igen, då hade , dom satt packningen fel, men dom skruvade bakluckor på ändå. Det var så man knappt kunde se det.Tur att jag servade den ock då såg man det...

17. Oskar.k
    Trådstartare

Oskar.k Torpare

Från:
    Knifetown
    Coolt! Man lär sig nytt varje dag, men det genomförs ett trycktest efter montering med?

@paradis Jag men det kan man förvänta sig om någon privatperson fingrat lite där, men inte en Auktoriserat Tudor & Rolex butik?

18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har du en bättre bild på kronans Rolex-krona på tudorn?

19. Oskar.k
    Trådstartare

Oskar.k Torpare

Från:
    Knifetown
    Hm, kan fixa, nått skumt?

20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Säkert inte, men fokus var för dåligt för att avgöra. Hade en fakekrona på en av mina Tudor en gång i tiden, höll inte tätt.

21. Oskar.k
    Trådstartare

Oskar.k Torpare

Från:
    Knifetown
    Ah, klockan har hållit extremt tät och bra innan :(
    Inboxar dig bättre bild senare, under min ägotid har jag servat den och ingen har påpekat något dock?!

22. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    oj vad trist, hur mycket vatten har kommit? Har det läckt in genom boettlocket så har urverket redan börja rosta as we speak.

23. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Det är jag dock osäker på, tror bara trycktest med vätska görs utan verk. Någon annan vet säkert svaret.

24. Oskar.k
    Trådstartare

Oskar.k Torpare

Från:
    Knifetown
    Ja, tänkte på ett med vaccum efter montering :)

25. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Kanske missade, men vad gjorde du när du fick fukt innanför glaset?

26. Nicbex

Nicbex Biskop

Källa? Det är ju helt meningslöst att trycktesta utan urverket i eftersom poängen med trycktest är att se att monteringen är tät när klockan ska till kund?

stabil gillar detta.
  27. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Jag vet att åtminstone jag (och säkert flera andra) har fått klockor trycktestade i vatten. Klockan har då gått från handled till maskin utan att något annat än armband tagits av.

swedesoc, David och Spencer gillar detta.
  28. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Edit: Fel av mig...

29. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

@Nicbex
    Ok.
    Urmakare Peter på Rob visade hur det går till med trycktest i vatten på ett av eventen som Rob haft oxh jag har för mig att han sa att de testen göts utan urverk. När jag skulle trycktesta min 5513 sa Jonas att ett 300 m-test tar längre tid än ett 100m-test då de först måste montera ur verket.
    Jag antar att det kan vara olika, precis som det mesta. :)

30. Nicbex

Nicbex Biskop

Well, så länge de garanterar jobbet de gör så spelar det väl egentligen ingen roll vilken metod de använder ;)

Mr Chance gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield