• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vattenskada på Tudor

Oskar.

Breitling
Bergströms ur i Uppsala missade att stänga mitt boett helt på min Tudor klocka... De kan knappast ha tryck testat den heller. :mad::mad::mad::mad::mad:
Resultatet ser ni i bifogade bilden..... Vad ska jag göra nu?

Har inte fått tag på dem då det verkligen hände nyss. Men får lite smått panik av det..
 

Bilagor

  • 12822186_10153995660361563_1328759895_n.jpg
    12822186_10153995660361563_1328759895_n.jpg
    54.4 KB · Visningar: 1,420

M.U

Rolex
Känns ju som de iallafall borde sätta dit boetten ordentligt och trycktesta så den är tät? Eller är inte det standard så fort de öppnar den?
 

Oskar.

Breitling
@Aurum :heart:Tack för tipset, vattnet verkar dragit sig ur, traskar in med klockan idag.

Bifoga en jämförelsebild med min DJ så ser n hur dåligt de satt dit baksidan, svårt att tänka mig att något sån passera igenom ett trycktest.
Tyvärr tänkte jag inte på de, man både ser och känner att den inte är stängd väldigt tydlig... :(

Inget speciellt egentligen, det är ju samma boett som en DJ med screw-down-crown, men jag tvättade av den iallfall.

Bergströms skulle kolla på verket som behövdes servas, men jag bestämde mig för att inte göra det hos dem.

Att tillägga är att jag haft den när jag bodde i Singapore(varm+pool), fått den öppnad och servad, aldrig haft problem med vatten varken då eller hemma :O
 

Bilagor

  • IMG_0214.JPG
    IMG_0214.JPG
    83.1 KB · Visningar: 773
Senast ändrad:

Oskar.

Breitling
@Torsten, När allt är på plats utom band/länk för att se att den monterats korrekt, det är iallfall vad jag lärt mig. I Asien kör de ofta trycktestet framför dig dessutom.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
@Torsten, När allt är på plats utom band/länk för att se att den monterats korrekt, det är iallfall vad jag lärt mig. I Asien kör de ofta trycktestet framför dig dessutom.
Okej! Anledningen till att jag frågar är att jag såg en video där en urmakare gjorde ett batteribyte samt trycktest och där det poängterades vikten av att inte ha verket monterat på grund av risken för att vattenskada det vid en eventuell läcka.
 

paradis

Audemars
Jag köpte privat en Rolex, för många år sen, som såg också som din på baksida. När urmakare öppnade den igen, då hade , dom satt packningen fel, men dom skruvade bakluckor på ändå. Det var så man knappt kunde se det.Tur att jag servade den ock då såg man det...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@Aurum :heart:Tack för tipset, vattnet verkar dragit sig ur, traskar in med klockan idag.

Bifoga en jämförelsebild med min DJ så ser n hur dåligt de satt dit baksidan, svårt att tänka mig att något sån passera igenom ett trycktest.
Tyvärr tänkte jag inte på de, man både ser och känner att den inte är stängd väldigt tydlig... :(

Inget speciellt egentligen, det är ju samma boett som en DJ med screw-down-crown, men jag tvättade av den iallfall.

Bergströms skulle kolla på verket som behövdes servas, men jag bestämde mig för att inte göra det hos dem.

Att tillägga är att jag haft den när jag bodde i Singapore(varm+pool), fått den öppnad och servad, aldrig haft problem med vatten varken då eller hemma :O
Har du en bättre bild på kronans Rolex-krona på tudorn?
 

Oskar.

Breitling
Säkert inte, men fokus var för dåligt för att avgöra. Hade en fakekrona på en av mina Tudor en gång i tiden, höll inte tätt.
Ah, klockan har hållit extremt tät och bra innan :(
Inboxar dig bättre bild senare, under min ägotid har jag servat den och ingen har påpekat något dock?!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
oj vad trist, hur mycket vatten har kommit? Har det läckt in genom boettlocket så har urverket redan börja rosta as we speak.
 

Mr Chance

Kalmar
Jag vet att åtminstone jag (och säkert flera andra) har fått klockor trycktestade i vatten. Klockan har då gått från handled till maskin utan att något annat än armband tagits av.
@Nicbex
Ok.
Urmakare Peter på Rob visade hur det går till med trycktest i vatten på ett av eventen som Rob haft oxh jag har för mig att han sa att de testen göts utan urverk. När jag skulle trycktesta min 5513 sa Jonas att ett 300 m-test tar längre tid än ett 100m-test då de först måste montera ur verket.
Jag antar att det kan vara olika, precis som det mesta. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
@Nicbex
Ok.
Urmakare Peter på Rob visade hur det går till med trycktest i vatten på ett av eventen som Rob haft oxh jag har för mig att han sa att de testen göts utan urverk. När jag skulle trycktesta min 5513 sa Jonas att ett 300 m-test tar längre tid än ett 100m-test då de först måste montera ur verket.
Jag antar att det kan vara olika, precis som det mesta. :)
Well, så länge de garanterar jobbet de gör så spelar det väl egentligen ingen roll vilken metod de använder ;)
 
Topp