Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vattentät tank

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 23 september 2013.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Som så ofta blir man iband rastlös när det inte trillat in något nytt på ett tag. Då jag även vurmar för gammalt, mögel, vattentätt och det där lite unika jagar jag ofta de välbyggda gamlingarna som inte får mycket kärlek. Ibland ifrågasätter jag min smak eller känsla för kvalitet men oftast kör jag bara på mitt eget spår och köper det som är intressant för mig.

Nog svammel, jag hittade ett objekt på tratten som tillhör kategorin jag nämnde ovan. I detta fall en vattentät tank. Har sett lite olika varianter genom åren men har aldrig kännt på en. Jag ropade jag hem denna:

Som vanligt lite oklara bilder men jag såg att den var märkt både waterproof och antimagnetic. Mumma! Vad skiljer då denna tank sig från övriga gamla tanks? Bilden nedan ger en del av sanningen.

Det är en del extradelar till boetten som bidrar till vattentätheten. Förutom en packning i kronan är det en tidig monocoque som innebär att även kronaxeln är delbar för att få ut verket. Men det som är mest speciellt är hur man tätar glaset. De delarna med bandhornen på spänner fast glasringen, vilken är plan. Boetten är däremot curvformad. För att stänga uret trär man på bandhornsdelen på de två piggara på ena boettsidan. Sedan fixeras bandhornsdelen med en metallsprint. Nästa bandhornsdel pressar ned glasringen och med den glaset mot en tätningsmassa i boetten. Iom att man böjer glasringen kommer den konstant lägga tryck på glaset för att hålla boetten tät.

Sedan skadar det inte att den rostfria boetten har ett inlägg magnetskydd? i en annan metall. Urverket ser inte helt dumt ut heller och är justerat i två positioner. Tavlan har en fint spegelblankt parti innanför sekundmarkeringarna och är märkt Swim.

Priset var nästan gratis och efter en ordentlig tvätt sitter den nu på handleden med originalbandet. Mäter 22,2 X 41 mm.

Jokkmokkswe, Moviken, albinh och 27 andra gillar detta.
  2. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Trevligt! Grattis! Du går din egen väg. Kul!

En gammal tank är ju snyggt om man kan bära upp den :)

par gillar detta.
  3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Nice! Grattis!

4. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Svinball! Går den att få tät i praktiken? Älskar gamla klockor som håller tätt, ett tecken på sann ingenjörskonst :)

5. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    grym! börjar bli sugen på en tank!

vad kör du för band på cartier? rocka? tillverkare?

6. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Kul och intressant inlägg. Tack!

7. Warg

Warg Bonde

Härlig och fängslande berättelse.

8. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Tanker är tuffa! Det är stingrocka som jag tillverkat själv.
    Glömde testa det men är väldigt säker på att minst kronan läcker. Trodde min bubbleback skulle vara tät men även den släppte in vatten. Lite synd men jag tänker inte byta originalkrona och glas för att vara tät, men tanken lockar även mig.

9. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Alltid lika intressant att läsa om dina dissekeringar av udda klockor.

10. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

å satan. vansinnigt snyggt

11. _jonte

_jonte Friends of KS

Den var riktigt häftig! Tack för titten och grattis! :)

12. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Väldigt intressant och en typisk klocka för dig :)
    Ett stort grattis och snart hoppas jag på nåt banbrytande ;)
    Grymt med lite udda vintage

13. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Roligt!
    Finns en hel del fynd att göra på tratten om man kikar lite utanför boxen.

14. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Vilken häftig! Grattis ;)

15. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Aurum postar och vips så ligger prisbilden på 30-tals tanks 400% högre över en natt! ;)

Sjukt häftig klocka som andas historia!

Tar du några extra säkerhetsåtgärder när du mekar med radiummålade tavlor?

16. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Nje, har tänkt men inte kommit fram till hur läget ser ut egentligen. Men jag slickar inte på fingrarna i alla fall.

eriksson850 gillar detta.
  17. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Intressant läsning, snygg klocka - grattis!

18. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Haha, jag känner mig orolig över att bara byta glas på en klocka äldre än 60- tal. Radium bryts ju ner väldigt lågsamt, så även om det inte är någon lume kvar på tavlan så är strålningen i princip densamma som vid tillverkning.

En skillnad mot vid tillverkningen (kanske var ett pulver då också) är dock att det istället för att vara flytande nu ligger som ett damm på tavlan, var försiktig så du inte andas in det... Många tavelmålare som strök med i cancer på den tiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls

19. watchowner

watchowner Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Grattis - kör ditt race.

20. Grattis! vad är det för märke på den?

21. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

delikat sak! GRATTIS!!!:)

22. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Okej. Det kanske inte är värt för vad man får.
    Dock är det, precis som du säger, en kittlande tank(e) att få så gamla klockor täta och sedan använda dom fullt ut i vattenlekar.

23. _jonte

_jonte Friends of KS

Enda risken jag ser är, som du säger, om man andas in damm. Slicka på fingrarna kanske inte är att rekommendera heller. Strålningen från det på tavlan en kortare period kan man nog se som försumbar.

24. Kson

Kson Friends of KS

Grattis!

25. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    Har nu lagt hela morgonen på att leta tank klockor. Om du tröttnar så tjing! ;)

26. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Snyggt! Gick och köpte mig en väldigt snarlik, dock ej fungerande =/ Vet du vad du har för urverk? image1.JPG

_jonte och Aurum gillar detta.
  27. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Fin! Bandet sitter kanske sådär däremot... Har tyvärr ingen aning om vad det är för verk. Öppnade och såg att det såg fint ut och nöjde mig med det.

28. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Kan även uppdatera tråden med att jag bytte band:

image.jpg

29. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Tack, den är i ganska fint skick faktiskt. Bandet är bara en nödlösning för att undvika det äckliga, men perfekt matchande, som satt på.

Kan inte hitta mycket info om urverket, mitt är snarlikt ditt och är omärkt. Liknande klockor jag googlat fram har "mst cal 310" men hittar inte mycket info om det. Infon jag hittade hittar du här: http://forums.watchuseek.com/f11/wyler-etanche-mst-310-inside-924751.html