• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vatten-täthet/resistens på klockor i allmänhet och dykklockor i synnerhet

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack! Det var trevlig och nyttig läsning!
Har du någon uppfattning om olika metaller kräver olika tidsintervaller, för trycktest för att klara vattentåligheten.

Jag tänker närmast på att t.ex. gulduren "oftast" har sämre tålighet för vatten, eller kanske det inte är så?

Att man måste trycktesta klockan varje år för att vara säker är ju lite surt, fast det är klart det kan ju hända saker dagligdags som påverkar tätheten.
 

TKVF

Panerai
Kanonbra skrivet, men det finns vissa generaliseringar:
"Water Resistant 10 ATM or 100 m - Kan användas för normal semestersnorkling. - Ej för apparatdykning med tuber. Water Resistant 20 ATM or 200 m - Kan användas där klockan exponeras mycket för vatten. Kan användas för fridykning på mindre djup (ned till 5 meter). - Ej för dykning med tuber."

- Stämmer inte för samtliga märken. Exempelvis GS och Rolex menar 100m när det står 100m och 200m när det står 200m.
Japp det kanske stämmer, vissa märken skriver 100 meter å så menar dom faktiskt 100 meter. Om man går djupare in så ska ett ur som det står 50 meter på klara 50 meter. Men som sagt så väljer tillverkaren att testa en typ-klocka med det trycket. Att just din klocka inte tål det vet vi inget om, förrän du testat. Men, ska försöka kolla lite vad de stora tillverkarna använder och komplettera.
En fundering är varför inte fler tillverkare faktiskt testar enligt en standard så man lätt kan jämföra. Jo, kostnaden. Jag vet att exempelvis Rolex testar vissa av sina ur till 125% av det mätta djupet, frågan är om testerna är helt i överensstämmelse med Iso 6425 eller on det bara är djupet och lite annat man testar.
Har du klara besked på andra Seiko än just de som är märkta "Divers"?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ibland står det ATU (Vintage) istället för ATM, jag har försökt googla och några källor skriver att det är samma sak... Stämmer det, lust att förklara?
 

TKVF

Panerai
Ibland står det ATU (Vintage) istället för ATM, jag har försökt googla och några källor skriver att det är samma sak... Stämmer det, lust att förklara?

Jag är inte 100% säker på det. Men enligt vad jag förstår är det ungefär samma sak. ATU=Atmosfärer. Så exempelvis 3 ATU är då 30m enligt klocktillverkaren (egentligen 20 m).
 

Medstil

Omega
Nördigt och fantastiskt intressant visste inget av det här och har samlat klockor länge...det här forumet är galet bra :) gärna några exempel på riktigt bra dykare vore kul ??
 

TKVF

Panerai
Nördigt och fantastiskt intressant visste inget av det här och har samlat klockor länge...det här forumet är galet bra :) gärna några exempel på riktigt bra dykare vore kul ??

Bra dykare? Menar du klockor, utövare eller datorer? En av de mest prisvärda automatiska klockorna är nog Seikos SXK 007 (eller 009).
 

Medstil

Omega
Klockor menade jag såklart...har haft allt från sxk 007 till Tudor hydro 1200.

Men rent allmänt lite kul tråd bra dykarklockor genom tiderna tänker jag.
 

TKVF

Panerai
En bra dykare är ju en klocka som du använder tillsammans med djupmätare för att dyka säkert. Det är utan de två av de tre viktigaste sakerna att hålla reda på när du dyker. TID, DJUP och LUFT. Så en klocka oavsett modell är mycket viktigt, visst finns det klockor med inbyggd djupmätare, som har två av de tre viktigaste funktionerna. Men. Det finns ju ett gäng "legendarer". Blancpain FF, Rolex Sub anses väl av ett gäng förståsigpåare att vara moder till "alla" dykarur. Men det finns ju också Omegas PloProf som är "lite" av allt, en riktig användbar klocka IRL.
Det är väl lite svårt generellt att dra slutsatser om vilken klocka som är bäst när man faktiskt dyker, i dagens läge använder man oftast minst en dykdator, som har så många fler funktioner än en vanlig klocka, att en riktig klocka mest ses som en accessoar för en dykare. Dykdatorn som kostar från några tusenlappar upp till strax över 10 000 har alla funktioner och några till en normal cocktialdykare behöver.
 

Derpington

Breitling
Det är väl lite svårt generellt att dra slutsatser om vilken klocka som är bäst när man faktiskt dyker, i dagens läge använder man oftast minst en dykdator, som har så många fler funktioner än en vanlig klocka, att en riktig klocka mest ses som en accessoar för en dykare. Dykdatorn som kostar från några tusenlappar upp till strax över 10 000 har alla funktioner och några till en normal cocktialdykare behöver.

Precis, att dyka med bara en "vanlig" klocka (oavsett om det är en Seiko eller Rolex) för att hålla koll på bottentid/dyktid känns i bästa fall lite pretto och i värsta fall direkt osäkert.

Själv dyker jag med en gammal Suunto Stinger (inte min bild men identisk med Zulu och allt):

Nesima_514.jpg

Den håller koll på dyktid (såklart), nuvarande djup, maxdjup, vattentemperatur, med mera, men framför allt så räknar den ut hur länge man får stanna nere innan man måste göra dekompressionsstopp på vägen upp.

Ett mer avskalat alternativ är en sk bottentimer:

BT.JPG

Med "avskalat" menas att den visar dyktid, maxdjup under dyket, nuvarande djup och vattentemperatur. Med en bottentimer förväntas man generellt sett göra dekompressionsrelaterade uträkningar (typ hur länge man får stanna på ett visst djup med en viss andningsgas) manuellt, vilket många avancerade dykare menar leder till bättre säkerhet för dykaren.

Förutom min Suunto så slänger jag ibland på mig en vanlig dykarklocka också under förevändning att det alltid är bra med en backup, men egentligen är den mest (som TKVF säger) en accessoar :).
 

TKVF

Panerai
Det är ju coolt att använda klocka under vattnet. Men många är dåliga på att räkna ut nr Ndl är nådd ändå. Få som inte dyker tekniskt har koll. Typ PADI, man 18 m, max 60 min. Typ inget kan gå fel. Bara tänk på att andas.
 

Derpington

Breitling
Bättre än ingenting är det absolut, men att låta coolhetsfaktorn avgöra ens val av kritisk utrustning är nog inte alltid det vettigaste :).

Mer ontopic: Vad dyker COMEX (etc) med när de ska riktigt djupt? Är det fortfarande något i stil med Sea Dweller eller har arbetsdykarna gått över till dedikerade bottentimers?
 

Jonte73

Audemars
Hahaha ubåtshistorien var ju tokrolig :)
Och tack för en kanonredogörelse i ett ämne man funderat kring.
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Jätteintressant "artikel"!
Du nämnde att man även testar temperaturtålighet, vet du hur höga/låga temperaturer man testar klockorna i?
 

Thorn

Friends of KS
Vill ni ha en lite bättre inblick i jobbet där man en gång i tiden faktiskt använde sig av en klocka med heliumventil så kan ni kika på detta:

Ganska kul att iom att de faktiskt lever i en heliumatmosfär så måste man ha en omvänd röstförvrängare för att faktiskt fatta vad de säger över radio. Hårda gubbar som tjänar bra deg men också inte har så många år i yrket. Nu för tiden är det i princip bara robotar så kallade rov som gör jobben i den här delen av världen. Sällan man ser dykoperationer i Nordsjön numera.
 

Thorn

Friends of KS
Helt off topic!

Låg bredvid en rig som hade en rov (undervattensrobott) nere. Helt plötsligt var det jävligt bråttom att få upp roboten ur vattnet och det visade sig att de hade tagit en marulk med robotarmen.
image.jpg

Lite svårt att se men det hänger en firre i armen på den fykantiga gula saken som är en rov. Djuplevande rovdjursfiskar har inga naturliga fiender så de är väldigt nyfikna på ljus och ganska lätta att ta även om gripklon på roboten inte är särskilt snabb.
 

NickG

Cartier
Väldigt intressant text! kan hända att detta redan står i texten och att jag missade den delen men när det står Water Resist 200m så kan den alltså användas till ett djup på ca. 5m men vad står m:et för efter 200? inte kan det vara meter då den inte kommer i närheten utav 200 meter, är det någon tryckenhet m:et står för?
 

TKVF

Panerai
Väldigt intressant text! kan hända att detta redan står i texten och att jag missade den delen men när det står Water Resist 200m så kan den alltså användas till ett djup på ca. 5m men vad står m:et för efter 200? inte kan det vara meter då den inte kommer i närheten utav 200 meter, är det någon tryckenhet m:et står för?

Nja. Det är väl inte riktigt så. Om tillverkaren säger att den är 200 m vattentät, så skall den vara det. Men de själva väljer metod att testa trycktåligheten. Med ett standardiserat ISO-test så vet vi exakt hur det är gjort.

Lägger in en länk hur IWC testar sina Aquatimer, vill bara säga att det är ett eget test dom gör, har inte all fakta kring exakta rutiner, men har mailat dom och dom säger att den skulle klara ISO6425, men det är ju så att i det testet skall vissa parametrar testas på varje enskilt exemplar!
http://www.iwc.com/en/experiences/test-lab/
 
Topp