• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vaxning Barbourjacka

E.Z.

Panerai
Tjena,

Söker lite input på vaxning av Barbourjacka:

- ni som gjort själva - blev det bra?
- ni som lämnat in, vart lämnade ni in den (i Göteborg)?

Mvh
E.Z.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Gjort det själv en gång med min Beaufort. Gick alldeles utmärkt, men kräver noggrannhet för att få det snyggt och jämnt. Tog säkert 1,5-2 h.

Tror annars alla som säljer Barbour-jackor ska kunna ta emot jackor, som de skickar iväg för vaxning. NK i Stockholm skickar till något ställe i Vingåker som vaxar för ungefär 500 kr, har jag för mig.
 

POO

Panerai
Göra det i solen är nyckeln. I strålande sol blir de mörka jackorna riktigt varma om de får ligga lite och vaxet stelnar och klumpar sig inte. Eventuellt hårtork men det brukar faktiskt inte behövas. Proffsen använder tydligen värmebord för att hålla jackan varm.
 

E.Z.

Panerai
Gjort ett par gånger själv och varit nöjd varje gång. Tagit under en timme samtliga gånger. Att använda hårtork är nyckeln.

Göra det i solen är nyckeln. I strålande sol blir de mörka jackorna riktigt varma om de får ligga lite och vaxet stelnar och klumpar sig inte. Eventuellt hårtork men det brukar faktiskt inte behövas. Proffsen använder tydligen värmebord för att hålla jackan varm.

Lägg ner burken i ett vattenbad och bara pensla på. Går utmärkt, och so what om det blir lite halvdant egentligen? Det är så en Barbour ska se ut!

Verkar som man ska pröva själv då!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Gjort det själv många ggr. Blir bra. Brukar hänga den framför brasan så blir de stora delarna bra.
Hade en av jackorna på lagning, men hoppade vax.

Lycka till!
 

Edin

Panerai
Lämnat in min International två gånger och båda gångerna på NK (dock i Stockholm) där jag även köpte den för många år sedan (långt innan de blev populära). Vart riktigt nöjd båda gångerna och sist lagade de även ärmsluten då det blivit stress håll.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Ni som har vaxade jackor som inte kan tvättas. Hur håller ni dom fräscha invändigt? Luktar dom inte skunk efter ett par år? Vanliga jackor behöver ju en tvätt då och då.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ni som har vaxade jackor som inte kan tvättas. Hur håller ni dom fräscha invändigt? Luktar dom inte skunk efter ett par år? Vanliga jackor behöver ju en tvätt då och då.
Har inte varit några problem alls för mig. Har haft min väst i alla fall i 11 år utan tvätt. Ena beaufort i ca fyra år, den andra är köpt begagnad sedan i alla fall sex år. Inga problem alls.
Jackor tvättar man väl oftare för att de är smutsiga på utsidan än insidan.
 

Fjmo

Omega
Jag har fått berättat för mig att alla återförsäljare av Barbour måste ta in jackor för vaxning enligt Barbours återförsäljarkontrakt. De skickas sedan vidare till Barbours servicecenter i Sverige där vaxning och ev. lagningar utförs (butikerna funkar alltså alltid som mellanhänder).
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Bra tips, vad gick det på?
Kommer inte ihåg exakt. Skulle gissa på ett pr hundra plus frakt. Fundera på om du skall läderkanta ärmsluten och jagslutet när den ändå är inne. Det har jag gjort.
Jag har fått berättat för mig att alla återförsäljare av Barbour måste ta in jackor för vaxning enligt Barbours återförsäljarkontrakt. De skickas sedan vidare till Barbours servicecenter i Sverige där vaxning och ev. lagningar utförs (butikerna funkar alltså alltid som mellanhänder).
Precis så verkar det vara.

En bild på mina förlängda ovh lädrekantade ärmar.
image.jpeg
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Det blev riktigt snyggt, men det kostade väl mer än ett par hundra det?
har för mig att det kostar typ 200:- i frakt. Plus kanske 200 för läderkantnigen och kanske 200 för förlängningen. Jag kantade längst ner och så också. Det är ju fast pris på vissa bitar så skickar man dit kanske man passar på att vaxa också...

Jag har haft att göra med jakt och friluftsgården http://www.friluftsgarden.se som har ett formulär de fyller i. Förra gången jag hade en jaga för reparation så ringde sömmerskan upp mig innan hon började så att de inte missat ngt. Mycket servicevänligt.
 

tossefar

Cartier
Jag har fått berättat för mig att alla återförsäljare av Barbour måste ta in jackor för vaxning enligt Barbours återförsäljarkontrakt. De skickas sedan vidare till Barbours servicecenter i Sverige där vaxning och ev. lagningar utförs (butikerna funkar alltså alltid som mellanhänder).
Korrekt. Alla återförsäljare skickar till serviceställe i Katrineholm. Räkna med 4-6 veckor vid den här tiden. 600 pix för omvaxning (och rengöring).
 

Klahr

Omega
Lämnade in min för några år sedan och blev inte imponerad. Känns som att dom dränkte jackan i vapenfett och efter några dagar så var den lika "matt" som innan.
 
Topp