• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vaxning Barbourjacka

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ni som funderar på hur det kommer att se ut har ju uppenbarligen inte fattat grejen. Jag har vaxat min två gånger och lämnat in den en gång för diverse lagningar och tog då även en vaxning. Nu efter 10 år början jackan kännas sådär genuint insliten som bara en Barbour kan kännas. Men nu börjar den tyvärr falla i bitar, så det är väl dessvärre inte många år kvar på den nu... :(
 

Maro

Audemars
Ni som funderar på hur det kommer att se ut har ju uppenbarligen inte fattat grejen. Jag har vaxat min två gånger och lämnat in den en gång för diverse lagningar och tog då även en vaxning. Nu efter 10 år början jackan kännas sådär genuint insliten som bara en Barbour kan kännas. Men nu börjar den tyvärr falla i bitar, så det är väl dessvärre inte många år kvar på den nu... :(
Någon här som har kontaktuppgifterna direkt till stället Barbour använder i Sverige?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Som nämnt innan är hårtork att rekommenderas som efter behandlingen ! Jag på förde på vaxet med tvättsvamp var lite skeptisk att göra det själv. Men resultatet blev mycket bra!
 

trumpetera

Panerai
Gammal tråd, men vet någon hur lång tid dom behöver ha jackan om man lämnar in den på exempelvis Ströms i Göteborg?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Gammal tråd, men vet någon hur lång tid dom behöver ha jackan om man lämnar in den på exempelvis Ströms i Göteborg?

Beror på säsong. Alla "AD" (eller vad det nu kallas för när det kommer till jackor) skickar till samma ställe i typ Västerås. Det börjar väl bli dags att lämna in snart om du ska vara säker på att ha den till hösten. (Dvs augusti...)

Edit: Katrineholm verkar det vara... och det var jag själv som skrev det några poster upp... :)
 

MrPlow

Rolex
http://www.barbour.com/repairs-reproofing står att läsa:

Sweden, Norway, Denmark, Iceland, Finland, Estonia, Latvia and Lithuania only:
Fourfield Scandinavia Distribution AB
(Barbour)
Lästmakargatan 20, 1TRN
SE-111 44 Stockholm
+46 (0) 8 505 720 05
[email protected]

När jag begärde pris från Barbour UK 2015 fick jag följande priser: "The cost of the service will depend on the repairs quoted by our factory, the reproofing cost is £30.00 and a small repair is £20.00."
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Vad det kostar framgår i en annan tråd, men jag är inte den som är den.
2016-12-04 09.50.19.jpg


Lite olika lagning, kantning av fickor samt div blen en tusing. Exkl vaxning som jag gärna gär själv.
 

OBRKV

Cartier
Kan man vaxa en jacka som inte är vaxad från början? Har en APC-jacka (field jacket) som inte är vaxad och varje gång jag åker ut till landstället i ruggigt väder tänker jag "fan, borde kolla om jag kan vaxa den här"
 

kmg

Patek
2-Faktor
Körde en impregnering ikväll. Hittade en produkt från Nikwax som ska vara utvecklad med/för Barbour (? Oklart om stämmer). Hursomhelst, tänkte att det var värt ett räddningsförsök av min 6 år gamla Beaufort (färg sage).

Produkten:
IMG_1951.JPG

IMG_1952.JPG


Jackan före:
IMG_1954.JPG

IMG_1955.JPG


På med spray och gnugga in:
IMG_1956.JPG

IMG_1957.JPG


Halva klar:
IMG_1958.JPG


Nu hänger jackan på tork. Får återkomma med bilder på slutresultatet. Lite oklart om det är en vaxning eller en impregnering. Även om jackan inte torkat kändes det lite som en ny jacka.

Stod tydligen att man skulle ha handskar. Skippade detta så händerna är nu ofrivilligt vattenavstötande.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Nu så. Behandling klar. Har inte testat den i regnet än så vet inte om den är tillräckligt dränkt i spray. Jag upplever att färgen är lite mörkare och att ytan känns rätt mättad. Vissa delar blev lite ljusare (se framfickor) så jag funderar på att dra på ett till lager.
IMG_1965.JPG

IMG_1966.JPG
 

kmg

Patek
2-Faktor
Kan konstatera att min jacka fick mycket bättre vattenavstötningsförmåga efter behandlingen ovan. Dock skulle den må bra av en omgång till över axlarna som är ett rätt utsatt område. Summa summarum kan jag rekommendera produkten
 

Lowe92

Cartier
Om man nu ska vaxa sin jacka själv, var köper man vax och är det endast barbours egna som gäller eller? Funderar på om vax från andra källor kan vara lila bra eller bättre. Om det bara är paraffin och bivax borde ju märket inte spela så stor roll tänker jag? Eller har de annat i också kanske...
 

JohnDoe

Rolex
Min jacka från 92 börjar bli dags att vaxa o laga lite. Härligt insliten. Men det verkar ta minst 8v enligt NK. Någon som har tips på en skräddare som kan fixa det som ska sys? Vaxa kan jag nig greja.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Min jacka från 92 börjar bli dags att vaxa o laga lite. Härligt insliten. Men det verkar ta minst 8v enligt NK. Någon som har tips på en skräddare som kan fixa det som ska sys? Vaxa kan jag nig greja.
Har skickat in min(a) till servicecenter utan att vaxa några gånger. De har lagat o lappat. Jag har varit nöjd.
Frågade en skräddare en gång och hon ville inte sy om.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Tjena,

Söker lite input på vaxning av Barbourjacka:

- ni som gjort själva - blev det bra?
- ni som lämnat in, vart lämnade ni in den (i Göteborg)?

Mvh
E.Z.
Hej, här är mitt stalltips:
1. Värm upp burk i hett vatten innan.
2. gnid in med svamp (ta ej för mkt åt gången)
3. Häng i varmt torkskåp ca 1h så att vax smälter in i tyget. Är det fortf kladdigt efteråt har du tagit för mkt.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Naturkompaniet lämnade jag in min. Förlängde armarna, med skinn nertill.
Tur det var m skinn armarna färlängdes...

köpte en som var kort i ärmarna, förlängde m wax cotton. Passade på att skinna ärmsluten och längst ner på jackan. Det håller mkt bättre då.
Alla ändringar i sverige som förmedlas via AD görs av samma företag i katrineholm.
 

daniel_se

Omega
Kommer inte ihåg exakt. Skulle gissa på ett pr hundra plus frakt. Fundera på om du skall läderkanta ärmsluten och jagslutet när den ändå är inne. Det har jag gjort.

Precis så verkar det vara.

En bild på mina förlängda ovh lädrekantade ärmar.
image.jpeg
Ganmal tråd, men sugen på att göra detta på min Bristol. Jag tycker den är aningen kort och vid i ärmarna, det blåser in. Hade dock en idé om att låta sy dit muffar istället, tror det är skönare och skyddar uret bättre.

Men skulle det se sjaskigt ut tro?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Göra det i solen är nyckeln. I strålande sol blir de mörka jackorna riktigt varma om de får ligga lite och vaxet stelnar och klumpar sig inte. Eventuellt hårtork men det brukar faktiskt inte behövas. Proffsen använder tydligen värmebord för att hålla jackan varm.

Har man ett klassiskt torkskåp hemma funkar det även alldeles utmärkt. Tricket är att få det jämnt utsmetat och att det med värme går in i tyget.
 

POO

Panerai
Har man ett klassiskt torkskåp hemma funkar det även alldeles utmärkt. Tricket är att få det jämnt utsmetat och att det med värme går in i tyget.

Är jackan kall när man kletar på stelnar vaxet och man får jobba som en dåre. Är jackan däremot varm förblir vaxet smält och det blir ett mycket lättare arbete. Ett torkskåp fyller inte alls samma funktion.
 
Topp