• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vc overseas AP ro eller pp nautilus?

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Någon som har ägt dessa ur eller på annat sätt noggrant jämfört dem? ( gäller instegsmodellerna 36 37 mm i stål o stållänk
Automat. Beg köp)

Är det mest klocka för pengarna att köpa en vacheron overseas eller skall man lägga på 15000 för en royal oak
Eller ytterligare 15 - 20 000 för en nautilus
Tacksam för synpunkter om kvalitet. Verk,service och möjligheter att bli av med dem utan förlust när man ev har andra objekt att lägga pengar på
 

Guinness

Cartier
Alla klockor kommer som begagnade att (minst) hålla ett stabilt andrahandsvärde. Därför är det bara att välja den som du känner för. Dock vore det kul att se en VC med den schyssta länken:)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
1. Blåtavlad Royal Oak
2. Blåtavlad Nautilus

AP:n vinner på länken. Än så länge tilltalar inte Nautilus länken i stål mig.

Här är dock en annan femma...
XoqnuFk.jpg


Om du blir flippsugen tror jag att PP:n och AP:n är mest lättflippade, iaf på forumet med tanke på vad för klockor som finns här.
 

Whedda

Rolex
Det är ju mer en fråga om tycke och smak än tekniska skillnader.

För min del är Nautilusen vassast estetiskt, Royal Oaken (37mm) bäst på handleden och VC Overseas helt iskall...

Jag fick chansen att prova en Nautilus 5800 (37mm) och den bars väldigt mycket mindre än min Royal Oak 14790 (37mm).

14790 har ett känsligt JLC-baserat verk som heter 2225 som kan strula något om man inte tagit hand om det på länge vilket kan vara fallet i en del 20 år gamla klockor. Inget som inte en fullservice kunde lösa i mitt fall.

Formen på RO gör den klart större än Nautilusen trots en officiellt mindre diameter. Jumbon och 15300 är helt enkelt för stora över handleden på mig medan Nautilus som är kortare och bredare fungerar utmärkt iform av 5711 som mäter ca 40mm.
 

Whedda

Rolex
1. Blåtavlad Royal Oak
2. Blåtavlad Nautilus

AP:n vinner på länken. Än så länge tilltalar inte Nautilus länken i stål mig.

Här är dock en annan femma...
XoqnuFk.jpg


Om du blir flippsugen tror jag att PP:n och AP:n är mest lättflippade, iaf på forumet med tanke på vad för klockor som finns här.

En Nautilus är ju helt överlägsen i andrahandsvärde...Samtidigt gör det att man kan få en fin AP till klart lägre pris beggat.

Nautilus går knappast under 150k (ca 180k nypris), Royal Oak Jumbo från ca 80k (ca 170k nypris)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
En Nautilus är ju helt överlägsen i andrahandsvärde...Samtidigt gör det att man kan få en fin AP till klart lägre pris beggat.

Nautilus går knappast under 150k (ca 180k nypris), Royal Oak Jumbo från ca 80k (ca 170k nypris)

Så du kan svara här men inte på mobilen? ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En Nautilus är ju helt överlägsen i andrahandsvärde...Samtidigt gör det att man kan få en fin AP till klart lägre pris beggat.

Nautilus går knappast under 150k (ca 180k nypris), Royal Oak Jumbo från ca 80k (ca 170k nypris)

Sedan har man ju 15202 med loggan kl 6. Nytt eller gammalt - svindyra oavsett.
 

Whedda

Rolex
Sedan har man ju 15202 med loggan kl 6. Nytt eller gammalt - svindyra oavsett.

Den nya med AP kl 6 heter 15202. Går väl att få för ca 125k i nybeggat skick men som du säger stor skillnad mot "gamla" 15202 som har loggan kl 12. Den gamla med AP kl 6 är ju 5402 och endast A-serie ca (1000st från 1972) och då är det minst +150k men kan bli betydligt mer.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
En Nautilus är ju helt överlägsen i andrahandsvärde...Samtidigt gör det att man kan få en fin AP till klart lägre pris beggat.

Nautilus går knappast under 150k (ca 180k nypris), Royal Oak Jumbo från ca 80k (ca 170k nypris)


Ligger nypriset på en nautilus, tänker på 5711, verkligen runt 180'? Jag har alltid inbillat mig att nypriset skulle vara norr om 200'. Positivt överraskad i så fall.
 

Whedda

Rolex
Ligger nypriset på en nautilus, tänker på 5711, verkligen runt 180'? Jag har alltid inbillat mig att nypriset skulle vara norr om 200'. Positivt överraskad i så fall.

Den har ju ökat i pris för varje år...När jag började intressera mig för den låg den på 170k.

Spencer har klart bättre koll på Sverigepris. Beroende på valuta etc så kan det variera lite internationellt.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Är inget fan av Nautilus rent estetiskt men tack och lov finns andra värden.
Själv hade jag nog gott för AP. VC är också fantastisk på bild iaf, aldrig sett live.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Härligt! Hur tycker du den känns storleksmässigt?

Gillar verkligen hur det är en blandning mellan estetiken i 3700 och 5711.

Otroligt smidig och underbar runt handleden och under Skjorta och tröja.
Lite för nätt och lätt för att vara klockan som man har varje dag.
Jag tycker känslan av typ submariner/seamaster är toppen som varjedag-klocka.
/j
 

Icaras

Rolex
Njäe. VC Overseas är...ingen höjdare på andrahandsmarknaden.
Vad menar du med det? Att även tredjehandsvärdet skulle vara illa? Eller rentutav svårsåld?

Tycker själv att det hade varit roligt om någon VC hittade till forumet, börjar bli lite avtrubbad av alla Nautilus/Aquanaut... har dock inte känt på någon men av bilder att döma känns de en aning tråkiga.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Har själv tittat en hel del på både VC Overseas Chrono, AP 15400 och Natilus 5711 och gillar alla tre.
VCn är dyr om man köper den ny i butik. Andrahandsvärdet är ingen höjdare, de går begagnad för runt halva priset.
APn är riktigt fin och betydligt billigare än VC och Nautilus i nypris.
15202 har jag dock hört ska vara dyr i service när det väl kommer till kritan och det finns verkdelar som ska bytas ut.
 

meo_swe

Audemars
Är det rätt modell på overseasen så säger jag den. Dels för hipsterstatusen men också för att den är iskall. Dock kan den lätt se ut som en jetsetklocka på bild imo...
 

Sond

Patek
Var väldigt nära att köpa en VC Overseas men avstod med tanke på möjligheten att sälja. Jag kunde få en ca 5 år gammal som var nyservad hos AD för ca 40-42tkr. Box o papper. Det var trots priset inget objekt som gick direkt. Så prisfallet är kraftigt. Men en riktigt läcker klocka. Ytterligare en orsak att jag avsto var att den inte riktigt fyllde en lucka i min klocklåda. Inte den lucka jag vill fylla i alla fall.

Av de som det frågas om här skulle jag gå på PP för att det är en PP eller VC för att det är VC. Men VC bara om man verkligen ska behålla den.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Såg att Sami hade en Overseas till salu i grannforumet.

Min röst går till AP alternativt en VC 222 om man kan hitta en.
 
Topp