• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Veckan är räddad! Avsnitt 2 - Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851

nissehult

Patek
2-Faktor
Bra gjort att dra dit en urmakare för att svara på frågor. Hoppas den biten blir ett stående inslag.

En fråga som kan diskuteras i poden är: Hur lång tid tar det att göra en normal service, förutsatt att klockan inte behöver skickas utomlands och att inga delas behöver beställas? Och varför behöver man (de flesta...) lämna in klockan och sedan vänta 5-15 veckor på att klockan skall bli klar, varför inte "boka tid" på verkstaden och lämna in klockan en eller ett par dagar innan urmakaren börjar greja med den?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra gjort att dra dit en urmakare för att svara på frågor. Hoppas den biten blir ett stående inslag.

En fråga som kan diskuteras i poden är: Hur lång tid tar det att göra en normal service, förutsatt att klockan inte behöver skickas utomlands och att inga delas behöver beställas? Och varför behöver man (de flesta...) lämna in klockan och sedan vänta 5-15 veckor på att klockan skall bli klar, varför inte "boka tid" på verkstaden och lämna in klockan en eller ett par dagar innan urmakaren börjar greja med den?

Just den frågan lyfts i kommande avsnitt... #cliffhanger
 

Wiliamo

Panerai
Just den frågan lyfts i kommande avsnitt... #cliffhanger
Avsnitt 3, where u at?!:woot: Man blir lätt rastlös i väntan på fler avsnitt, sjukt genomarbetad och informativ podd det här! Riktigt kul, du och Viggo väger dessutom upp diskussionerna riktigt bra med lite olika infallsvinklar och preferenser. Blir mer intressant att lyssna då, vilket ni lyckas med till 100%! Big up :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trevligt och informativt med en Pod och det finns några saker ni behöver förbättra. Bestäm er för om ni ska använda svenska begrepp eller engelska vad gäller nomenklaturen om ur. Produktionsbolaget verkar ha problem med ljudtekniken, ljudet föll bort vid ett flertal tillfällen. Podden blev tidvis lite barnslig och tramsig, det kändes som jag lyssnade på två kompisar som satt och hade det mysigt, ett tydligare manus vore bra. Avsnittet med urmakaren var den största behållningen.

Tack för ert arbete och ser fram mot nästa avsnitt!

Tack för din feedback! Dessvärre kommer vi nog alltid att bjuda på både engelska ord och en god portion "trams", det är så vi vill göra podden. Kul att du uppskattade inslaget med urmakaren, han är en återkommande gäst som du säkerligen kommer att ha nöje av även framöver. ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Trevligt och informativt med en Pod och det finns några saker ni behöver förbättra. Bestäm er för om ni ska använda svenska begrepp eller engelska vad gäller nomenklaturen om ur. Produktionsbolaget verkar ha problem med ljudtekniken, ljudet föll bort vid ett flertal tillfällen. Podden blev tidvis lite barnslig och tramsig, det kändes som jag lyssnade på två kompisar som satt och hade det mysigt, ett tydligare manus vore bra. Avsnittet med urmakaren var den största behållningen.

Tack för ert arbete och ser fram mot nästa avsnitt!
Det är nog första gången som ordet "nomenklaturen" skrivs på KS! Grattis till att du nu utvidgat dina språkpolisiära uppgifter från att gälla diskussionsforum på nätet till att även gälla podcasts:) Din arbetsbörda har nu mångdubblats! Men eftersom du känner dig manad så gör gärna en svensk/engelsk ordlista med alla begrepp som vi vanligtvis så vårdslöst slänger oss med här på Klocksnack. Snack är ju slang vilket jag tolkar som att det går bra att använda ett ledigare språkbruk. Jag tror de flesta hellre lyssnar på en pod som låter som två kompisar som har det mysigt än två stela typer som sitter och korrigerar varandra på ett omysigt men fullt korrekt sätt.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tycker inte du det finns något att förbättra med tanke på att det ligger ett produktionsbolag bakom det hela? De vill ju uppenbarligen ha åsikter om podden. Vad ska jag skriva så att du känner dig nöjd? - Härligt, mysigt och fantastiskt, kan inte bli bättre.....
Du får skriva hur du vill och skriver väl knappast på KS för att göra mig nöjd. Svarade dig för att jag inte höll med (förutom ljudbortfall vilket jag också irriterar mig på). En pod som heter Klocksnack gör att jag förväntar mig ett avslappnat vänskapligt samtal likt det som oftast pågår här vilket du konstigt nog verkar störa dig på. Som med allt annat här så får du tycka och tycka om precis som du vill men på ett diskussionsforum så kommer någon alltid tycka annorlunda.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
- Du verkar kommentera mina kommentarer i affekt; känner du någon av forumägarna? Eller är du kompis med någon på Nymans ur? Mina åsikter borde vara uppskattade likt de som tycker och ger förslag på förbättringar.och det är ju det som efterfrågas - eller? Ett avslappnat vänskapligt samtal blir det per automatik eftersom Nymans är sponsorer. Jag är inte bara kritisk utan också analytisk eftersom jag ger förslag på förbättringar.

Ser fram mot del 3.
Nädå jag är inte i affekt och tycker du missar poängen med min kommentar. Jag försökte, lite ironisk, återknyta till en diskussion som du och jag haft tidigare där du störde dig på att du tyckte folk slarvade med språket på ett klockforum på internet. Sen kommenterade jag för att jag, i motsats till dig, tycker att just tonen är helt i min smak. Om forumägarna (som jag träffar ett par av då och då) skulle göra en pod som passade din smak mer och tex hette "Högtravande och helt korrekta samtal om horologi och teknik" så skulle de minsann få höra på min kritik.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
"Kom ihåg att gärna recensera och prenumerera" Detta står det i blänkaren till avsnittet. Det blir tämligen märkligt när du kommenterar mina kommentarer och synpunkter som forumägarna efterlyser. (Återkoppling har jag fått från de som ville ha det). Jag antar att du redan tryckt på "gilla".
Vaför är det märkligt att kommentera folks kommentarer? Det är själva idén med ett diskussionsforum och i alla trådar här på KS så kommentar man varandras kommentarer. Jag har aldrig skrivit att du gör fel i att komma med dina åsikter skrev bara att jag verkar tycka precis tvärt emot dig vad gäller tonen i Klocksnacks pod. Ingen stor sak att man tycker olika om en klockpod, en klockas utseende eller något annat man diskuterar här. Känn lugnet nu på valborgskvällen trots någon har kommenterat en kommentar du har skrivit på internet och dessutom verkar ha en helt motsatt åsikt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Igår körde jag långt. Solen sken och landskapet böljande vackert, naturen fylld av knoppar och musöron. Jag passade på att lyssna en gång till på avsnitt två och njöt. Jag känner en liten oro när jag läser inläggen i tråden. Åh vad bra, fantastiskt, ni är bra etc är kul att få för de som producerat, men det är inte ja-sägarna som ger konstruktiva idéer för förbättringar. Det finns en risk att konstruktiv kritik slutar skrivas om den ifrågasätts av de som bara skriver "härligt". Hoppas egna icke mainstreamåsikter också får plats. Producenterna bestämmer ändå i slutändan hur de väljer att förhålla sig till det konstruktiva/negativa. Slutligen ett par idéer som kanske kan användas framöver. Kanske ett block som tar upp lyssnarnas frågor och en del som kan vara helt live där lyssnarna kan ringa in i realtid. Då blir det nerv.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Igår körde jag långt. Solen sken och landskapet böljande vackert, naturen fylld av knoppar och musöron. Jag passade på att lyssna en gång till på avsnitt två och njöt. Jag känner en liten oro när jag läser inläggen i tråden. Åh vad bra, fantastiskt, ni är bra etc är kul att få för de som producerat, men det är inte ja-sägarna som ger konstruktiva idéer för förbättringar. Det finns en risk att konstruktiv kritik slutar skrivas om den ifrågasätts av de som bara skriver "härligt". Hoppas egna icke mainstreamåsikter också får plats. Producenterna bestämmer ändå i slutändan hur de väljer att förhålla sig till det konstruktiva/negativa. Slutligen ett par idéer som kanske kan användas framöver. Kanske ett block som tar upp lyssnarnas frågor och en del som kan vara helt live där lyssnarna kan ringa in i realtid. Då blir det nerv.

Folk tycker olika. Vi får dessutom konstruktiv kritik från alla möjliga håll, inte bara här på KS. Och precis som du skriver väljer vi ju själva hur vi förhåller oss till kritiken och vad vi väljer att justera eller bara notera. Vissa grejer är ju rätt givna, om ljudet faller bort på sina håll eller andra tekniska issues är ju självklart no brainers att korrigera och göra bättre till nästa gång. Andra saker, som att det förekommer engelska uttryck eller att någon/några tycker att vi ibland skojar/tramsar för mycket är ju på en högst subjektiv nivå. Och där kanske man inte ska räkna med att vi ändrar på något. Vi gör trots allt en podcast som vi själva kan stå för och som har en ton den stora majoriteten uppskattar. Men oavsett så lyssnar vi alltid på konstruktiv och välkomnar den.

Jag tror inte heller att du behöver vara orolig för att någon inte skulle våga kritisera, KS medlemmar är inte direkt kända för att inte ha åsikter. Däremot så får man nog alltid ta in i kalkylen att ens åsikt kan bemötas med en annan åsikt, det ingår i konceptet diskussionsforum. ;)

Gällande lyssnarfrågor så är fråga urmakaren ett stående inslag med frågor som vi plockat upp här på KS. Delar av innehållet utgår också från hur diskussionerna ser ut på forumet. Men har man förslag på ytterligare innehåll är det bara att hojta till. :)

Att sända live är inte aktuellt i dagsläget, så även om det vore kul med ett telefonväkteri så ligger det i dagsläget en bit utanför pod-konceptet.

:)
 

Ruben

Rolex
Då har även jag lyssnat igenom de båda avsnitten.
Informativt och underhållande, framförallt historiestunden.
Ett avsnitt i framtiden med inriktning på vintage kanske skulle vara nåt.

Det nämndes väl aldrig vilken seiko modell viggo fick? Eller missade jag det.

Ser fram imot nästa avsnitt :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Riktigt att det är grejen med ett forum. Men du "delar säng med forumägarna" och är mycket partisk. Sedan menar du att jag vill att det ska bli ett torrt och träigt program. Vidare har du uppenbarligen svårt med att jag uppskattar det svenska språket och att svenska uttryck bör användas när det finns det.

Detta forum är nu på +++, sponsorerna "strömmar till". Jag tycker att det borde funderas hur bemötande av kritik görs och hur det skrivs. Sponsorer och deltagare är lika lojala likt ett småbarn som väntar på nästa sötsak.

Apropå sabrering av Champagne; jag har sett detta i verkligheten, på en mäss efter att det skjutits två skott i taket med 39B. Det var tider det, och det var fan ingen som funderade på om armbandsuret stod pall!
Delvis bra sammanfattning av din och min diskussion med med vissa konspiratoriska antaganden! Ja, jag gillar klocksnack och tonen i poden samt har träffat ett par av forumägarna i trevliga sammanhang typ GTG och KS-event. Hävdar fortfarande bestämt att en manusbunden pod skulle bli träigare och tråkigare. Jag tror det förstör det spontana samtalet som man kan förvänta sig av en pod som vuxit fram från ett diskussionforum. Du har dock helt missförstått att jag skulle ha svårt för din uppskattning för språkvård. Det är tvärtom, jag älskar det! Tror dock att du får det väldigt besvärligt och att du ständigt kommer störa dig om du har för höga förväntningar på språket på ett diskussionsforum eller i en Klocksnackspod.

När du luftar dina tankar om hur kritik framförs/tas emot och hur detta kan tänkas vara sammanvävt med att sponsorer strömmar till så får du diskutera detta vidare med andra än mig. Du är säkert en bra kille att ha på sin sida om det uppstår tvister i tex vägföreningen eller liknande :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då har även jag lyssnat igenom de båda avsnitten.
Informativt och underhållande, framförallt historiestunden.
Ett avsnitt i framtiden med inriktning på vintage kanske skulle vara nåt.

Det nämndes väl aldrig vilken seiko modell viggo fick? Eller missade jag det.

Ser fram imot nästa avsnitt :)

Ett vintageavsnitt ligger i inspelningsplaneringen och kommer släppas lagom till sommaren. Tror att det blir ett höjdaravsnitt med kul och kunniga gäster!

Viggos Seiko är denna (den understa alltså...):

image.jpeg


Tyvärr kommer jag aldrig ihåg vad modellen heter... ;)
 

Ruben

Rolex
Ett vintageavsnitt ligger i inspelningsplaneringen och kommer släppas lagom till sommaren. Tror att det blir ett höjdaravsnitt med kul och kunniga gäster!

Viggos Seiko är denna (den understa alltså...):

image.jpeg


Tyvärr kommer jag aldrig ihåg vad modellen heter... ;)
Kul, det ser jag fram emot!:)
Snk45 eller nåt sånt tror jag den heter
 

Snårtas

Rolex
Ytterligare ett kul och intressant avsnitt. Jättekul att ni lägger ner tiden på att producera detta. Ser fram emot fortsättningen!
 
Topp