• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Veckans utmaning (under 20 Tkr)

En beggad Sub går ju "bara" på 30-40 och då får du precis det du vill ha. Jag tycker klart det är värt det! Jag är supernöjd med min sub ja precis köpte hem :D
 
Black Bay eller en Tag Heuer Aquaracer 500M (41mm) köp då med både gummi och länk så har du bra alts till din läderbeklädde SS
Lycka till!
 
V

Viggen

Guest
Om man gillar Porsche och något annorlunda: Hacher Chronograph GMT Pikes Peak -Walter Röhrl Edition-

Vet tyvärr inte mycket om detta märke då jag snubblade över den igår på Chrono24. Gick dock att få från 18Tkr.

Finns tre modeller i serien.
 

Bilagor

  • 2257334b.jpg
    2257334b.jpg
    43.6 KB · Visningar: 199

fredtiger

Cartier
Börjar ju landa i något att sikta på. Rolex Submariner ref. 14060 är förmodligen svaret på vad jag egentligen söker. Snygg, enkel och robust (safir känns praktiskt för vardagsbruk, no-date ger en känsla av robusthet). På mina handleder kommer den förmodligen bättre till sin rätt än SD ref. 16600 som skulle kunna vara ett alternativ. Får prova båda men på pappret har submarinern ett övertag.

Black bay är otroligt fin. Aldrig sett den på riktigt. Den röda bezeln är snygg, men känns som något man ev. tröttnar på med tiden. En liten fördel att märket inte sticker ut på samma sätt som Rolex (kan iof. kvitta, men lite kul med sådant som gemene man inte känner till).

Får spara och fundera ett tag till. Om någon sitter på en fin 14060 som ni vill bli av med så kan det vara värt att PM:a.

Tack för goda råd och bra input i tråden!

(Min fru har för övrigt fått mina första Rolex så inte mer än rätt om jag köper mig en ny...).
 

Sten

Cartier
fredtiger skrev:
Börjar ju landa i något att sikta på. Rolex Submariner ref. 14060 är förmodligen svaret på vad jag egentligen söker. Snygg, enkel och robust (safir känns praktiskt för vardagsbruk, no-date ger en känsla av robusthet). På mina handleder kommer den förmodligen bättre till sin rätt än SD ref. 16600 som skulle kunna vara ett alternativ. Får prova båda men på pappret har submarinern ett övertag.

Black bay är otroligt fin. Aldrig sett den på riktigt. Den röda bezeln är snygg, men känns som något man ev. tröttnar på med tiden. En liten fördel att märket inte sticker ut på samma sätt som Rolex (kan iof. kvitta, men lite kul med sådant som gemene man inte känner till).

Får spara och fundera ett tag till. Om någon sitter på en fin 14060 som ni vill bli av med så kan det vara värt att PM:a.

Tack för goda råd och bra input i tråden!

(Min fru har för övrigt fått mina första Rolex så inte mer än rätt om jag köper mig en ny...).


Känner SÅÅÅÅ igen mig. Det började med att jag vill ha en Longines hydroconquest (den var ju inom budgeten). Sen så prövade jag en Omega PO vilken jag gillade skarpt (dock lite för dyr). Det hela slutade med att jag köpte en ny Sub 14060m (alltför dyr). Jag kan ju inte påstå att jag ångrar mig :D
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Stämmer in i kören. Min säger hej.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk 21364637869.158527.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21364637869.158527.jpg
    76.4 KB · Visningar: 162

AndyK

Cartier
JackRasmus skrev:
Black Bay eller en Tag Heuer Aquaracer 500M (41mm) köp då med både gummi och länk så har du bra alts till din läderbeklädde SS
Lycka till!
Jag hade nog också kikat på TAG Heuer Aquaracer, men en 300M. Den går på ~15 kkr. 500M går på ytterligare ~3 kkr. Jag tycker generellt att TAG Heuer är mycket klocka för pengarna. Sen är den ju på samma sätt som Tudor lite diskretare än en Rolex.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Viggen skrev:
Om man gillar Porsche och något annorlunda: Hacher Chronograph GMT Pikes Peak -Walter Röhrl Edition-

Vet tyvärr inte mycket om detta märke då jag snubblade över den igår på Chrono24. Gick dock att få från 18Tkr.

Finns tre modeller i serien.

Hur tror du andrahandsvärdet blir för dessa?

Jag slår ett slag för ploprofen! Svårslagen klocka på många fronter. Över budget men spara ett tag till och prioritera så blir du nöjd sen :)

Välkommen och lycka till!

8DFB3012-A445-4323-B4FE-B9679D322B8F-10287-000005ECD429D2F0.jpg
 

David

Bödeln
Aquaracer2 skrev:
Tudor heritage Black Bay har du missat med råge!

Även Tudor Sub om du gillar vintage. Du kan kolla på Tudor Pelagos om du kan trycka upp budgeten lite.

Lätt +1 på den. Trots drivor med Rolex, både Sub och andra, är Tudor Black Bay en stabil tvåa på min önskelista.
 
V

Viggen

Guest
TomasBc skrev:
Viggen skrev:
Om man gillar Porsche och något annorlunda: Hacher Chronograph GMT Pikes Peak -Walter Röhrl Edition-

Vet tyvärr inte mycket om detta märke då jag snubblade över den igår på Chrono24. Gick dock att få från 18Tkr.

Finns tre modeller i serien.

Hur tror du andrahandsvärdet blir för dessa?

På ett klockforum blir det nog sämre. Men säljer man klockan på ett Porsche eller Audi forum så blir andrahandsvärdet garanterat högre. Herr Röhrl körde en Audi Quattro när han vann på Pikes Peak, dock är han ju en legend inom Porsche-världen. Bil/motorsports-entusiaster bryr sig inte alltid om märket på själva klockan. :)
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Viggen skrev:
TomasBc skrev:
Viggen skrev:
Om man gillar Porsche och något annorlunda: Hacher Chronograph GMT Pikes Peak -Walter Röhrl Edition-

Vet tyvärr inte mycket om detta märke då jag snubblade över den igår på Chrono24. Gick dock att få från 18Tkr.

Finns tre modeller i serien.

Hur tror du andrahandsvärdet blir för dessa?

På ett klockforum blir det nog sämre. Men säljer man klockan på ett Porsche eller Audi forum så blir andrahandsvärdet garanterat högre. Herr Röhrl körde en Audi Quattro när han vann på Pikes Peak, dock är han ju en legend inom Porsche-världen. Bil/motorsports-entusiaster bryr sig inte alltid om märket på själva klockan. :)


Intressant.. Tror inte andrahandsvärdet är bra på varken Porsche eller Audiforum. Varför värdesätter inte bilentusiaster märken eller historia?
 
V

Viggen

Guest
TomasBc skrev:
Viggen skrev:
TomasBc skrev:
Viggen skrev:
Bil/motorsports-entusiaster bryr sig inte alltid om märket på själva klockan. :)


Intressant.. Tror inte andrahandsvärdet är bra på varken Porsche eller Audiforum. Varför värdesätter inte bilentusiaster märken eller historia?

Vad jag menar är ex, att om man försöka sälja ett pilotur på ett dykarforum så kvittar det vad andrahandsvärdet är på klockan, de skulle aldrig betala något i närheten. Går man då istället till ett forum för flyg så lär man få den såld för det värde klockan har, kanske även mer om det nu är en samlare som gärna vill ha den.

Förstår inte vad du fick "Varför värdesätter inte bilentusiaster märken eller historia" ifrån.

Sedan var klockan bara ett exempel som alla andra här. Det är ju inte precis som så att jag personligen försöker kränga klockan, varken till dig eller någon annan.
 

fredtiger

Cartier
Chilla nu killar! Jag är tacksam för alla tips, men siktar in mig på en Rolex submariner 14060 med SD som alternativ pjäs. Enda alternativet som det känns just nu är Tudor (snowflake eller BB).

Sparar och funderar. Om någon har en Rolex 14060 / 14060m till salu så kan ni ju alltid höra av er och fresta lite...
 

fredtiger

Cartier
Är nu helt fast på en 14060 / 14060m. Lite roligt med tanke på den ursprungliga budgeten, men känner att det är hitåt det drar. Känns som en perfekt kompromiss mellan estetik/funktionalitet. Har inte helt landat i om jag ska gå på en tidigare med tritium lum, eller en senare "m" med 3130 urverk. Lutar åt den senare då jag primärt är ute efter en klocka som tål tuffa tag. Det gör säkert båda men den uppdaterade bör rimligen vara bättre på just denna punkt så vitt jag förstått.

Har börjat leta nu och det finns ett par stycken på Chrono24 som är intressanta. Tar tacksamt emot referenser på bra Rolexhandlare på Chrono24 (se även separat tråd).

Tack för bra input i den här tråden!

/Fredrik
 
Topp