• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Veckans Vintips V.49

Vad ansåg ni om denna lilla grej? vill ni att den forstätter?

  • Ja

    Röster: 64 94.1%
  • Nej!

    Röster: 4 5.9%

  • Totala väljare
    68
  • Enkät stängd .

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Veckans vintips från Sveriges södra delar är för er som gillar ett rött kött eller vilt och längtar att få smaka på ett absolut grymt vin för ett rimligt pris.

Denna vecka tar vi och reser till Stellenbosch, Sydafrika och hälsar på Herr Henry Kotze. Väl här bjuder Herr Kotze oss på hans gårds, Morgensters, flaggskepp "Estate" från 2010. Ett fantastiskt gott vin för 299 kr på systemet (nr 70996).

Vinet i sig består 48% av Merlot, 25% av Cabernet Sauvignon, 20% av Cabernet Franc samt 7% av Petit Verdot.

Morgenster Estate 2010 skapades i sammanband med en vinmakar-konsult, Pierre Lurton av Chateau Cheval Blanc som bland annat har gjort Le Petit Chaval samma år (2010)

Men vad om karaktären, eller karaktärerna rättare sagt, på vinet? Jo, Morgenester Estate från 2010 har ett djupt plommonrött sken och doftar mycket frukt och lite parfymigt. Väl vid första sippen avslöjar sig svarta vinbär och en viss ton av hallon med noter av Jasmin och rosenblad. De underliggande lagerna smaker av körsbär förstärks av en ton av lakrits, timjan samt skog. Vinet har ingen strävhet alls utan lägger sig silkeslent på tungan och välsignar mina smaklökar med sin fylliga karaktär

Detta kraftiga vinet passar alldeles utmärkt till en Hängmörad Gödkalv, alternativt och gärna, Lamm, Hjortinnanlår alternativt även Anka. Vinet är även ett sådant årgångsvin att det kan avnjutas bara för sig själv för att upptäcka alla de vackra underliggande och komplexa tonerna i det.

Ha en trevlig Vecka på er!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Mycket bra, fortsätt gärna.

Om du har något tips på en bra chablis med tydlig mineralitet, ett i 200-kronors klassen och ett i 500 så mottages det gärna!

Har i och för sig efterfrågningar i tipsväg men vi kan nog kunna sprida ut dessa på framtiden ;)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Bra initiativ! Fortsätt gärna med det :woot: Tråkigt bara att den du tipsade bara finns på beställningsortimentet vad jag kan se.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Jag är också i vinbranschen och kommer gärna med tips.

Veckans vita: 2012 Clos Windsbuhl Pinot Gris Domaine Zind Humbrecht (nr 99467) 239kr
Halvtorr alsacepinotgris från legendarisk vingård och legendarisk producent. Toner av aprikos och honung baölanserade av en trevlig syra, perfekt till thaimat eller som allroundvin till ostbrickan. Finns några flaskor kvar i Stockholmsorådet, skynda fynda eller beställ, kostar minst det dubbla i Europa.

Veckans röda: 2008 Brunello di Montalcino Poggio Nero (nr 75421) 169kr
Nyhet i beställningssortimentet. En Brunello som trycker på alla knappar, till ett fjantigt lågt pris. Körsbär och stall i lagom stram stil. Perfekt till Bistecca Fiorentina. Beställer man tre flaskor får man dessutom en snygg låda. Det här kommer nog ta slut snabbt.

Ha en fin vinvecka!

Jonas
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Jag är också i vinbranschen och kommer gärna med tips.

Veckans vita: 2012 Clos Windsbuhl Pinot Gris Domaine Zind Humbrecht (nr 99467) 239kr
Halvtorr alsacepinotgris från legendarisk vingård och legendarisk producent. Toner av aprikos och honung baölanserade av en trevlig syra, perfekt till thaimat eller som allroundvin till ostbrickan. Finns några flaskor kvar i Stockholmsorådet, skynda fynda eller beställ, kostar minst det dubbla i Europa.

Veckans röda: 2008 Brunello di Montalcino Poggio Nero (nr 75421) 169kr
Nyhet i beställningssortimentet. En Brunello som trycker på alla knappar, till ett fjantigt lågt pris. Körsbär och stall i lagom stram stil. Perfekt till Bistecca Fiorentina. Beställer man tre flaskor får man dessutom en snygg låda. Det här kommer nog ta slut snabbt.

Ha en fin vinvecka!

Jonas
De va mig ett lågt pris för en Brunello!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Bra Lifestyle-tråd!

Mw79; vad är problemet med att det gäller beställningssortimentet? Antar att det är där man hittar "godsakerna" som proffsen kan tipsa om! Det tar ju bara ett fåtal dagar att få hem det & du beställer enkelt via nätet?

Den däringa Brunellon blev jag sugen på... Tack uppkorkat!
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Mycket bra, fortsätt gärna.

Om du har något tips på en bra chablis med tydlig mineralitet, ett i 200-kronors klassen och ett i 500 så mottages det gärna!

Har i och för sig efterfrågningar i tipsväg men vi kan nog kunna sprida ut dessa på framtiden ;)

Ett vin i 500 kr klassesn har jag nu hittat som finns på systemet, är så van vid att man kan åka över sundet för ännu bättre sortiment men denna finns som BS.

En mer mineralig och syrlig chablis gjort på Chablis Grand Cru Les Clos Domaine Christian Moreau (nr 92361), Vintage:2012

kostar 499:- och här är några ord från producenten själv,
"Le terroir..............
Le Clos des Hospices is a Moreau family exclusivity, located in the vineyards that produce the Grand Cru Les Clos appellation. Our great great grandfather acquired this parcel of land at the Hôpital de Chablis (Chablis Hospice) in 1904.
In the south exposure, the soil is composed of kimmeridgien marl-calcium carbonate (upper Jurassic), and is rocky with white, dense clays.
Density plantation: 7000 vines/ha.
Average age of the vines: 28 years.

Vinification..............
Harvested by hand, carried by small trailers which unload the grapes byvibration to avoid crushing, then we use a sorting table to eliminate unripe or damaged grapes.
Pneumatic winepress.
Cool racking and temperature-controlled fermentation.
The winemaking process are all done in stainless steel vats and after we aged the wine 4 month in barrels (90% in 1,2 and 3 years old barrels, 10% in new and 1 year old barrels).
Natural tartaric stabilisation after 12 month of aging."
trevlig som tusan, har själv smakat denna årgång på en vinprovning här i malmö och den är verkligen något speciellt!
 
  • Like
Reactions: ZQT

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Bra Lifestyle-tråd!

Mw79; vad är problemet med att det gäller beställningssortimentet? Antar att det är där man hittar "godsakerna" som proffsen kan tipsa om! Det tar ju bara ett fåtal dagar att få hem det & du beställer enkelt via nätet?

Den däringa Brunellon blev jag sugen på... Tack uppkorkat!


Mw79 har rätt även. Ofta de mest insatta brukar köra BS, kommer även i fortsättningen prata om lite roliga Rioja, några Alejandro Fernandez Seleccion även som inte bara finns som BS utan som brukar finnas på de flesta välsorterade systembolag!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
BS är inga problem. Har ett par dagar, hämta upp, betala som vanligt i kassan. Klart
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag är också i vinbranschen och kommer gärna med tips.

Veckans vita: 2012 Clos Windsbuhl Pinot Gris Domaine Zind Humbrecht (nr 99467) 239kr
Halvtorr alsacepinotgris från legendarisk vingård och legendarisk producent. Toner av aprikos och honung baölanserade av en trevlig syra, perfekt till thaimat eller som allroundvin till ostbrickan. Finns några flaskor kvar i Stockholmsorådet, skynda fynda eller beställ, kostar minst det dubbla i Europa.

Veckans röda: 2008 Brunello di Montalcino Poggio Nero (nr 75421) 169kr
Nyhet i beställningssortimentet. En Brunello som trycker på alla knappar, till ett fjantigt lågt pris. Körsbär och stall i lagom stram stil. Perfekt till Bistecca Fiorentina. Beställer man tre flaskor får man dessutom en snygg låda. Det här kommer nog ta slut snabbt.

Ha en fin vinvecka!

Jonas
Tack för tipsen, gillar Italienska viner skarpt, 6 flaskor Brunello beställda! Keep em' coming!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Vin lär jag mig gärna mer om så fortsätt gärna. Men samla allt i en tråd så det inte blir hundra trådar och gamla tips försvinner. Trevligt att ha det samlat. :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Bra Lifestyle-tråd!

Mw79; vad är problemet med att det gäller beställningssortimentet? Antar att det är där man hittar "godsakerna" som proffsen kan tipsa om! Det tar ju bara ett fåtal dagar att få hem det & du beställer enkelt via nätet?

Den däringa Brunellon blev jag sugen på... Tack uppkorkat!

Problem sa jag inte men lite omständigare blir det. Sedan när jag var inne och sökte på det vinet som det tipsades om i början av tråden så var det minst 8 dagar leveranstid enligt systembolaget.
Sedan så måste jag igen säga att jag gillar Systembolaget i NK om man vill hitta "godsakerna" som inte finns hos de "vanliga" butikerna.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Detsamma! 6 flarror beställda! :D

uppkorkat; Är denna mogen nu, så det bara är att korka upp en & testa när de kommer hem, eller ska de med fördel ligga en stund till?
(å andra sidan så måste man ju prova nu för att veta om man gillar den för att ev. köpa fler innan de tar slut... :p)

Aldeles utmärkt att dricka nu, föredrar du ett mer moget vin tycker jag du ska vänta lite. 5-10 år är inga problem.

Det är såklart bäst att du poppar en asap och bildar dig en egen uppfattning, du kommer inte bli besviken. Tänk på att vinet i denna "relativa" ungdom kommer vinna en hel del på att andas i en karaff ett par timmar innan det njuts.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Veckans vintips från Sveriges södra delar är för er som gillar ett rött kött eller vilt och längtar att få smaka på ett absolut grymt vin för ett rimligt pris.

Denna vecka tar vi och reser till Stellenbosch, Sydafrika och hälsar på Herr Henry Kotze. Väl här bjuder Herr Kotze oss på hans gårds, Morgensters, flaggskepp "Estate" från 2010. Ett fantastiskt gott vin för 299 kr på systemet (nr 70996).

Vinet i sig består 48% av Merlot, 25% av Cabernet Sauvignon, 20% av Cabernet Franc samt 7% of Petit Verdot.

Morgenster Estate 2010 skapades i sammanband med en vinmakar-konsult, Pierre Lurton av Chateau Cheval Blanc som bland annat har gjort Le Petit Chaval samma år (2010)

Men vad om karaktären, eller karaktärerna rättare sagt, på vinet? Jo, Morgenester Estate från 2010 har ett djupt plommonrött sken och doftar mycket frukt och lite parfymigt. Väl vid första sippen avslöjar sig svarta vinbär och en viss ton av hallon med noter av Jasmin och rosenblad. De underliggande lagerna smaker av körsbär förstärks av en ton av lakrits, timjan samt skog. Vinet har ingen strävhet alls utan lägger sig silkeslent på tungan och välsignar mina smaklökar med sin fylliga karaktär

Detta kraftiga vinet passar alldeles utmärkt till en Hängmörad Gödkalv, alternativt och gärna, Lamm, Hjortinnanlår alternativt även Anka. Vinet är även ett sådant årgångsvin att det kan avnjutas bara för sig själv för att upptäcka alla de vackra underliggande och komplexa tonerna i det.

Ha en trevlig Vecka på er!

Stort tack för att du skämmer bort oss med vintips! Tummen upp ;-)
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Jag är också i vinbranschen och kommer gärna med tips.

Veckans vita: 2012 Clos Windsbuhl Pinot Gris Domaine Zind Humbrecht (nr 99467) 239kr
Halvtorr alsacepinotgris från legendarisk vingård och legendarisk producent. Toner av aprikos och honung baölanserade av en trevlig syra, perfekt till thaimat eller som allroundvin till ostbrickan. Finns några flaskor kvar i Stockholmsorådet, skynda fynda eller beställ, kostar minst det dubbla i Europa.

Veckans röda: 2008 Brunello di Montalcino Poggio Nero (nr 75421) 169kr
Nyhet i beställningssortimentet. En Brunello som trycker på alla knappar, till ett fjantigt lågt pris. Körsbär och stall i lagom stram stil. Perfekt till Bistecca Fiorentina. Beställer man tre flaskor får man dessutom en snygg låda. Det här kommer nog ta slut snabbt.

Ha en fin vinvecka!

Jonas


Keep it coming, underbart att man kan få ta del av er kompetens
 
Topp