• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Veckans Vintips v.50

philip.eldh

Omega
2-Faktor
För er som missade förra veckans vintips finnes tråden här


Nu närmar sig julen med stormsteg och vad passar bättre i vinterrusket än en härlig, julig fiskgryta på saffran och grädde!

Till detta matchar vi ihop ett fantastiskt vitt vin, rättare sagt Chablis Premier Cru Beauroy (nr 90168), Ett fruktigt friskt vin från Domaine William Fevre. Vin i sig passar utmärkt till skaldjur och fisk med sin höga fruktsyra och sina djupa inslag av örter, äpplen och mineraler. Detta vin kan med fördel lagras för den som önskar en mognare smak på sina viner. Då rekommenderar jag att lagring sker i mörk, kall vinkällare alt. vinkyl utan display-belysning. Det speciella med veckans vin är att för enkelhetens skull har jag valt ett av mina favoriter som inte kräver en privatimport eller beställning på systembolagets hemsida.

Veckans röda matchar vi ihop med Ett kraftigt kryddat lammrack samt en Dijon och sötpotatis-stomp med en reducering som enda sås. Till denna smakkombination slår vi till med ett Don Jacobo Gran Reserva (nr.2378) från 2008. Producenten Bodegas Corral härstammar från Rioja som var den första regionen i Spanien som fick DO-status (med DO menas Denominación de Orígen) och höjdes sedan upp 1991 till DOC som är lite bättre, lite finare . Don Jacobo är baserat på druvorna Tempranillo, garnacha, mazuelo och graciano och har en mogen doft med toner av dill, choklad och kryddor, som ett ordentligt Rioja har.
Till smaken är Don Jacobo ett mustigt vin med noter av vanilj-ek och tunga röda frukter.
Don Jacobo kan också lagras med dricks med fördel även nu. Vinet i sig är redan bra moget och önskar man en ännu mognare ton på det så rekommenderas givetvis lagring!

Hoppas ni har en underbar klock- och vin-vecka framför er önskar Sommeliern!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
För er som missade förra veckans vintips finnes tråden här


Nu närmar sig julen med stormsteg och vad passar bättre i vinterrusket än en härlig, julig fiskgryta på saffran och grädde!

Till detta matchar vi ihop ett fantastiskt vitt vin, rättare sagt Chablis Premier Cru Beauroy (nr 90168), Ett fruktigt friskt vin från Domaine William Fevre. Vin i sig passar utmärkt till skaldjur och fisk med sin höga fruktsyra och sina djupa inslag av örter, äpplen och mineraler. Detta vin kan med fördel lagras för den som önskar en mognare smak på sina viner. Då rekommenderar jag att lagring sker i mörk, kall vinkällare alt. vinkyl utan display-belysning. Det speciella med veckans vin är att för enkelhetens skull har jag valt ett av mina favoriter som inte kräver en privatimport eller beställning på systembolagets hemsida.

Veckans röda matchar vi ihop med Ett kraftigt kryddat lammrack samt en Dijon och sötpotatis-stomp med en reducering som enda sås. Till denna smakkombination slår vi till med ett Don Jacobo Gran Reserva (nr.2378) från 2008. Producenten Bodegas Corral härstammar från Rioja som var den första regionen i Spanien som fick DO-status (med DO menas Denominación de Orígen) och höjdes sedan upp 1991 till DOC som är lite bättre, lite finare . Don Jacobo är baserat på druvorna Tempranillo, garnacha, mazuelo och graciano och har en mogen doft med toner av dill, choklad och kryddor, som ett ordentligt Rioja har.
Till smaken är Don Jacobo ett mustigt vin med noter av vanilj-ek och tunga röda frukter.
Don Jacobo kan också lagras med dricks med fördel även nu. Vinet i sig är redan bra moget och önskar man en ännu mognare ton på det så rekommenderas givetvis lagring!

Hoppas ni har en underbar klock- och vin-vecka framför er önskar Sommeliern!

Har du lite alternativ till det vita som kanske är typ halva pengen. Det du rekommenderar ligger väl en bit bra över 200 kr va?
Brunellon du rekommenderade förra veckan är grym. slog till på 12 flaskor
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Första intrycket av rekommenderad Brunello...
Lite svagt i färgen mot tidigare Brunello jag druckit, och även lute tunnare i smaken.
Jag tror det kanske tjänar på att ligga ett par år för att mogna lite.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Lever denna tråden?
Beställde precis 6 flaskor Sito Moresco nr 73877. Rikigt bra vin som jag iaf kan dricka bara sådär eller till kött ost, charkuteri
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor

Nya härliga som testats på Systemet är Falling Feather Nr 72972, denna går utmärkt som bara dricka-lätt och slätt vin tillsammans med gott sällskap.

Ser att där finns mycket att uppdatera men ett tips för fest om man vill ha prisvärd skumpa är att slå på ett bra vinhus alltid, Louis Roederer Premier Brut, nr 7602. kittlar dödsskönt i kistan varje gång
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Du/ni som kan, hur mycket "måste" man lägga för att etablera en vinkällare, alltså köpa hyfsat med vin som vill bli lagrat, gärna en del som vill ha kortare lagring och en del som vill ha längre? Känns trist att köpa typ en flaska av varje...

Kommer man någon vart med 10k? Sedan får man väl köpa intressanta lådor med potensial lite då och så.
 
Topp