• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Veckoexperimentet

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dåren laketwig roterar sina klockor en klocka/vecka. Jag gör tvärt om, byter klocka utifrån aktivitet och byter oftast klocka flera gånger per dag. Det gör även att mina automatiska klockor oftast slipper somna i lådan.

För tillfället har jag 5 klockor jag går runt på, vilket jag egentligen tycker är lite mycket, men nu är bara två av dessa automatiska, vilket känns bra då det blir mindre skruvande och mer bärande.

Hur som helst så tog jag det som en utmaning.
En klocka/vecka betyder således en 5 veckor lång testperiod. Jag tänkte att det vore kul att skriva lite reflektioner vecka för vecka under experimentet och dokumentera det i denna tråd. Bytet kommer att ske lagom till fredagstråden, allt enligt det användarmönster laketwig lever efter.

Reglerna är således
* 1 klocka/vecka, inga undantag.
* Det är OK att ta av sig klockan vid klockovänliga aktiviteter.
* Det är OK att byta band/länk.
* Det är OK att dra upp de klockor som ligger i lådan vid höga stressnivåer.



Reflektioner vecka 1 -SEIKO Bishop
image.jpg

Veckan i stort:
Klockan anlände i klocklådan i måndags, vilket innebär att första veckan varit 5 dagar. Jag måste även erkänna att jag fuskade och hade en annan klocka under nyårsafton. Således blev detta en smygstart på experimentet.

Stressnivå:
Ännu så länge är stressnivån 5 (på en skala 1-10). Delvis har det varit riktigt jobbigt även om klockveckan varit kort, men klockan har fungerat till allt utom bad, vilket innebär att den bara tagits av två gånger.

OWG-tanken
OWG-tanken har slagit mig en gång under veckan. "Är det så att detta skulle vara helt problemfritt med rätt klocka?" Svaret på frågan är hittills NEJ.

Klockan:
Vilken go klocka! Rolig estetik, bra funktionalitet, härligt och oväntat orasslig. Tunn och smidig är den också. Kul med ett urverk (7a28) med historisk signifikans.
 

Onelund

Rolex
Bra jobbat. Tror din stressnivå kommer öka allt eftersom veckorna går, ungefär som en pundares avvänjning. Undrar när din turning point kommer och du faller till ro med en klocka i veckan? Kanske aldrig :arghh:

Oavsett vad ska du ha cred för att du testar & rapporterar
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har tvingats att köra samma klocka i flera månader i väntan på min andra ska komma!
Det är tungt. Men mitt stall är bara 3 ur.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Dåre och dåre? Jag säger som Mekmek sa tidigare: "Alla mina låssaskompisar säger att jag är fullt frisk.". :D

Cred för att du provar och dessutom publicerar resultatet. Det är bara en fråga om självdisiplin min vän. Lyckas du uppnå det blir njutningen så mycket större vid veckans klockbyte. :cigar:
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Dåren laketwig roterar sina klockor en klocka/vecka. Jag gör tvärt om, byter klocka utifrån aktivitet och byter oftast klocka flera gånger per dag. Det gör även att mina automatiska klockor oftast slipper somna i lådan.

För tillfället har jag 5 klockor jag går runt på, vilket jag egentligen tycker är lite mycket, men nu är bara två av dessa automatiska, vilket känns bra då det blir mindre skruvande och mer bärande.

Hur som helst så tog jag det som en utmaning.
En klocka/vecka betyder således en 5 veckor lång testperiod. Jag tänkte att det vore kul att skriva lite reflektioner vecka för vecka under experimentet och dokumentera det i denna tråd. Bytet kommer att ske lagom till fredagstråden, allt enligt det användarmönster laketwig lever efter.

Reglerna är således
* 1 klocka/vecka, inga undantag.
* Det är OK att ta av sig klockan vid klockovänliga aktiviteter.
* Det är OK att byta band/länk.
* Det är OK att dra upp de klockor som ligger i lådan vid höga stressnivåer.



Reflektioner vecka 1
image.jpg

Veckan i stort:
Klockan anlände i klocklådan i måndags, vilket innebär att första veckan varit 5 dagar. Jag måste även erkänna att jag fuskade och hade en annan klocka under nyårsafton. Således blev detta en smygstart på experimentet.

Stressnivå:
Ännu så länge är stressnivån 5 (på en skala 1-10). Delvis har det varit riktigt jobbigt även om klockveckan varit kort, men klockan har fungerat till allt utom bad, vilket innebär att den bara tagits av två gånger.

OWG-tanken
OWG-tanken har slagit mig en gång under veckan. "Är det så att detta skulle vara helt problemfritt med rätt klocka?" Svaret på frågan är hittills NEJ.

Klockan:
Vilken go klocka! Rolig estetik, bra funktionalitet, härligt och oväntat orasslig. Tunn och smidig är den också. Kul med ett urverk (7a28) med historisk signifikans.
Det kommer säkert att gå bra Yonsson. I alla fall hoppas jag det, för klarar du av det ska jag också försöka :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Detta upplägg kräver mycket av klockorna, i princip behöver ju alla klockor man har vara OWG klockor om de ska fungera till alla tillfällen under en vecka. I mitt fall allt från vedhuggning och bada barn till jobbrelaterade aktiviteter i kostym. Skulle nog inte funka så bra med min klocklåda. :)

Edit: önskar dig förstås lycka till yonsson , ska bli kul att följa.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jäklar va skoj test. Detta ska bli roligt att följa. Jag gör som du yonsson och byter efter behov och ofta så detta blir ju givande. Lycka till
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta upplägg kräver mycket av klockorna, i princip behöver ju alla klockor man har vara OWG klockor om de ska fungera till alla tillfällen under en vecka. I mitt fall allt från vedhuggning och bada barn till jobbrelaterade aktiviteter i kostym. Skulle nog inte funka så bra med min klocklåda. :)

Edit: önskar dig förstås lycka till yonsson , ska bli kul att följa.
Instämmer och tror inte på "systemet" så detta kommer bli mentalt tufft. Ta av sig klockan är dock OK, så barnbad är ju lätt löst. Arbetet kräver inte heller kostym vilket underlättar. :)
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Ska bli kul att följa, ser framför allt fram emot lite snygga bilder på de fem uren som skall cirkuleras.
Synd att man ska behöva vänta en hel vecka bara :(
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Detta upplägg kräver mycket av klockorna, i princip behöver ju alla klockor man har vara OWG klockor om de ska fungera till alla tillfällen under en vecka. I mitt fall allt från vedhuggning och bada barn till jobbrelaterade aktiviteter i kostym. Skulle nog inte funka så bra med min klocklåda. :)

Edit: önskar dig förstås lycka till yonsson , ska bli kul att följa.

Självklart kräver detta upplägg en hel del av din klocksamling. Jag skulle utan tvekan kunna bli en OWG med vilken som helst av mina klockor, då ingen är extrem, har datum och minst 100m WR, men det skulle inte vara lika roligt. Därför är jag istället en OWOWG (One Week One Watch Guy). :D

wundlander missar poängen i sitt inlägg ovan. Jag lider inte det minsta av att gå runt med min SD den kommande veckan. :happyhappy: Däremot börjar jag redan tänka på nästa fredag, då det är Exp II'ans tur. Poängen är att bara behålla klockor man verkligen tycker om och se till att utnyttja dom. Efter ett antal veckor dyker samma klocka upp igen på armen och känns nästan som ett nyköp. ;)

Perverst? Sjukt? Visst, men vi i den här svängen har väl alla någon diagnos ...? :D
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Självklart kräver detta upplägg en hel del av din klocksamling. Jag skulle utan tvekan kunna bli en OWG med vilken som helst av mina klockor, då ingen är extrem, har datum och minst 100m WR, men det skulle inte vara lika roligt. Därför är jag istället en OWOWG (One Week One Watch Guy). :D
...

Det låter som ett svettigt upplägg:) jag har sett att du hållit din vana trogen sålänge jag hängt på KS vilket är kul!
Personligen gör jag som TS default, roterar klockorna jag har ofta, ibland byter jag under dagen.
Datum är ingen must have på min lista men däremot WR är ett absolut krav.
Som du säger så kan man vara OWG på i princip allt i din samling medan jag bara klarar den grenen med drygt 50% av mina tickande vänner, ja jag har också ett gäng diagnoser:)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Självklart kräver detta upplägg en hel del av din klocksamling. Jag skulle utan tvekan kunna bli en OWG med vilken som helst av mina klockor, då ingen är extrem, har datum och minst 100m WR, men det skulle inte vara lika roligt. Därför är jag istället en OWOWG (One Week One Watch Guy). :D

wundlander missar poängen i sitt inlägg ovan. Jag lider inte det minsta av att gå runt med min SD den kommande veckan. :happyhappy: Däremot börjar jag redan tänka på nästa fredag, då det är Exp II'ans tur. Poängen är att bara behålla klockor man verkligen tycker om och se till att utnyttja dom. Efter ett antal veckor dyker samma klocka upp igen på armen och känns nästan som ett nyköp. ;)

Perverst? Sjukt? Visst, men vi i den här svängen har väl alla någon diagnos ...? :D
Jag gillar tanken och avundas dig lite för ditt system med att bära klockorna. Har själv tänkt tanken att pröva det nån gång eftersom vissa av mina klockor får för lite tid. Stannar nog tyvärr bara vid en tanke. Har sällan samma klocka två dar i rad som det är nu.
 
Känns ju astråkigt Jönsson (inte experimentet du gör men själva tänket), okej am man bara har typ 3 klockor som man gillar lika mycket och i princip så bör ju alla klockorna vara väldigt allround för att kunna funka 24/7 en hel vecka...

Annars så får du (i ditt fall) bara använda din favoritklocka var femte vecka...samt att hela tänket (som vi lever för här) med , dykare, dressare, beater osv spricker...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Självklart kräver detta upplägg en hel del av din klocksamling. Jag skulle utan tvekan kunna bli en OWG med vilken som helst av mina klockor, då ingen är extrem, har datum och minst 100m WR, men det skulle inte vara lika roligt. Därför är jag istället en OWOWG (One Week One Watch Guy). :D

wundlander missar poängen i sitt inlägg ovan. Jag lider inte det minsta av att gå runt med min SD den kommande veckan. :happyhappy: Däremot börjar jag redan tänka på nästa fredag, då det är Exp II'ans tur. Poängen är att bara behålla klockor man verkligen tycker om och se till att utnyttja dom. Efter ett antal veckor dyker samma klocka upp igen på armen och känns nästan som ett nyköp. ;)

Perverst? Sjukt? Visst, men vi i den här svängen har väl alla någon diagnos ...? :D
Diagnos? Absolut, och min diagnos idag är att jag håller med dig :D
 
Topp