• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Veckoexperimentet

Compiss

Patek
2-Faktor
Faan, gillar du den nu? trodde det var lite sisådär först?
Helt rätt, men efter att kört denna i princip varje dag så har vi hittat varandra på ett mkt trivsamt sätt. Eftersom läderbandet var lite bångstyrigt i början kändes den inte helt hundra, i kombination med storleken. Men nu när jag vant mig vid de 44mm och att bandet nu något format sig så.... Ja då är det kärlek:)
Sedan är det ju en i mina ögon, satans snygg klocka.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Inget för oss som gillar knäppa och opraktiska klockor! Jag gillar att ha knasklockor som får väldigt lite handledstid, men förstår att konceptet funkar bra med en fin stålsportkvartett som laketwigs.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Hmm skulle kunna funka att testa. Mina tre favoriter klarar vatten, vilket är ett måste för mig då jag inte tar av mig klockan förrän läggdags ibland missar jag även detta:)
Min enda Rolex är sämst med sina ynka 100m.
Nää, kommer inte att prova skulle aldrig klara detta. Diagnos jag, nähej du inte den tonen;)
Men jag önskar dig yonsson lycka till!
 

john b

Rolex
Lycka till yonsson. Intressant, när jag har samma klocka länge tänker jag jämt att den är allt man behöver och det är vansinne med fler. Sedan köper jag nytt ändå...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Kul initiativ!
Har varit mer eller mindre OWG sedan min SD inhandlades och trivs urmärkt.
Borta är den stress jag ibland kände över att ha klockor liggande som inte användes, konstigt va?o_O
Visst finns tankar på att lägga till något i klocklådan, men nu med mer eftertanke än innan för att inte behöva fundera på att flippa inom kort.
En SD funkar till det mesta, men visst behövs något dressigt också för att täcka behovet.
 

Mr Chance

Kalmar
Men erkänn att du ändå har någon liten dressad vintagebit liggande...
Ja, okej då. Har nog ett tiotal gamla Timex liggande och sen har jag ju denna Tissot. Glömde det...
IMG_20141230_124740.jpg
 

Maro

Audemars
Ja vad säger man. Kanske nyttigt att hålla en på armen ett tag men jag hade då aldrig orkat. Även fast första tanken som slog mig var att det ska jag också testa:)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag gör det enkelt för mig och tar den klocka jag för stunden har lust att bära. Nu har jag bara två klockor iofs men välja bort känsla före en regel tar bort det spontana i livet vilket jag värdesätter högt.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha...lycka till mannen, det kan du behöva :D, själv skulle jag nog bara klara det i Max 1 1/2 dag. Verkar göra som många andra klocktokiga nördar här på forumet, jag själv byter ofta klockan när jag kommer hem från jobbet...

Tycker att laketwig är värd en medalj, att kunna hålla sig till en klocka i veckan är fan i mig inget annat än en stor bragd :wideyed: !
 

bartoldous

Cartier
Dåren laketwig roterar sina klockor en klocka/vecka. Jag gör tvärt om, byter klocka utifrån aktivitet och byter oftast klocka flera gånger per dag. Det gör även att mina automatiska klockor oftast slipper somna i lådan.

För tillfället har jag 5 klockor jag går runt på, vilket jag egentligen tycker är lite mycket, men nu är bara två av dessa automatiska, vilket känns bra då det blir mindre skruvande och mer bärande.

Hur som helst så tog jag det som en utmaning.
En klocka/vecka betyder således en 5 veckor lång testperiod. Jag tänkte att det vore kul att skriva lite reflektioner vecka för vecka under experimentet och dokumentera det i denna tråd. Bytet kommer att ske lagom till fredagstråden, allt enligt det användarmönster laketwig lever efter.

Reglerna är således
* 1 klocka/vecka, inga undantag.
* Det är OK att ta av sig klockan vid klockovänliga aktiviteter.
* Det är OK att byta band/länk.
* Det är OK att dra upp de klockor som ligger i lådan vid höga stressnivåer.



Reflektioner vecka 1 -SEIKO Bishop
image.jpg

Veckan i stort:
Klockan anlände i klocklådan i måndags, vilket innebär att första veckan varit 5 dagar. Jag måste även erkänna att jag fuskade och hade en annan klocka under nyårsafton. Således blev detta en smygstart på experimentet.

Stressnivå:
Ännu så länge är stressnivån 5 (på en skala 1-10). Delvis har det varit riktigt jobbigt även om klockveckan varit kort, men klockan har fungerat till allt utom bad, vilket innebär att den bara tagits av två gånger.

OWG-tanken
OWG-tanken har slagit mig en gång under veckan. "Är det så att detta skulle vara helt problemfritt med rätt klocka?" Svaret på frågan är hittills NEJ.

Klockan:
Vilken go klocka! Rolig estetik, bra funktionalitet, härligt och oväntat orasslig. Tunn och smidig är den också. Kul med ett urverk (7a28) med historisk signifikans.

Skojig tråd Yonsson,kommer att bli spännande att följa den men det börjar ju dåligt då 1:a klockan sitter lite snett från början ;)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
När jag sa jag bara hade två klockor, då exkluderade jag en ömtålig vintage och en ful beater sedan kommer det ev in nått nytt i morgon. Så jag hänger på! Mm sista dagen med subben idag då på 4-5 veckor..
 
Topp