• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Veckoexperimentet

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När jag sa jag bara hade två klockor, då exkluderade jag en ömtålig vintage och en ful beater sedan kommer det ev in nått nytt i morgon. Så jag hänger på! Mm sista dagen med subben idag då på 4-5 veckor..
Man får ju välja ut en rimlig mängd att rotera på utan att det är fusk, tycker jag. Har 5 klockor till som bara ligger men inte är varda att roteras. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Reflektioner vecka 2 -
SBGX117



Veckan i stort
Bytte snabbt till läderbeklätt gummi (Hirsch performance). Nu sitter klockan underbart. Tycker det matta lädret plockar fram klockans blanka partier.


Stressnivå
Dag 1: 1 (1-10)
Dag 2: 1 (1-10). Bytte dock till läder, annars hade stressnivån varit högre.
Dag 3: 4 (1-10). Båda mina automatiska klockor har nu somnat i lådan. Känns hemskt, samtidigt som det känns meningslöst att dra upp dem. :(
Dag 4: 1 (1-10).
Dag 5: 7 (1-10). Konferensdag imorgon och jag får inte byta klocka. :(
Dag 6: 8 (1-10) Panik! Måste fp byta klocka snart.

OWG-tanken
Vansinne! Hade aldrig klarat det. Bara tanken av att inte kunna byta klocka gör mig kallsvettig.

Klockan
Smidigt med vridring när man väntar på pizzan.


Det första som slår mot mig likt en hård vägg är vikten. Nästan 200 gram upplevs som vråltungt i förhållande till Bishopen, men som jag brukar tänka; "Tredygnsregeln funkar alltid" Efter tre dygn har jag säkert vant mig vid både storlek och vikt.

Första dagarna jag ägde den var jag lite tveksam just på grund av storleken och vikten, men detaljerna väger upp det med råge. Finishen är superb (förutom spännet) och detaljerna på urtavla och visare är utsökta. Ett stort plus är den obefintliga tidsavvikelsen och känslan av att den skulle tåla allt den utsätt för. Riktigt bekväm på läder. Skulle egentligen klara mig med enbart denna klocka och någon dressklocka.

Kolla in sekundvisaren på denna filmen. Två steg/sek. Mumma!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okej hörni, jag kanske är en svag människa, men detta är ren tortyr som inte för något positivt med sig! Varför köpa massa klockor som man inte kan bära precis när man vill?

Nu lägger jag ber skitexperimentet och kommer inte återuppta det. Känner att hela mitt intresse blivit lidande av detta och att fortsätta med detta i 2,5 veckor till känns idiotiskt.

Länge leve fri vilja! Idag VÄLJER jag att köra denna och om någon timma kanske jag byter klocka igen. :smug:
image.jpg
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Okej hörni, jag kanske är en svag människa, men detta är ren tortyr som inte för något positivt med sig! Varför köpa massa klockor som man inte kan bära precis när man vill?

Nu lägger jag ber skitexperimentet och kommer inte återuppta det. Känner att hela mitt intresse blivit lidande av detta och att fortsätta med detta i 2,5 veckor till känns idiotiskt.

Länge leve fri vilja! Idag VÄLJER jag att köra denna och om någon timma kanske jag byter klocka igen. :smug:
Hahaha bra försök! Jag som tyckte experimentet var roligt!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Bra yonsson ! Du bejakar du brist på uthållighet. En klockbytarsprinter, helt klart.

För egen del bar jag uteslutande min Rolex 14270 under tio års tid. Efter det bejakade också jag mitt klockbytarbehov. :D

... Tror jag ska byta klocka nu...
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tyckte jag också, i typ 2 dagar. :D
Alla experiment är inte lyckade.
image.jpg

Fri vilja FTW!
Sorry laketwig att jag gör dig besviken, här får du en tröstbild.

Jag är inte besviken, snarare imponerad över att du klarade dig förbi det första veckbytet :D. När du har uppnått min aktningsvärda ålder kommer du också att ha lärt dig att njuta på ett annat sätt. Allt ska gå så fort i ungtupparnas värld. Utöver din brist på tålamod tror jag att vi har lärt oss en annan sak. Du har helt klart favoriter i klocklådan. Inget fel med det, men då passar inte det här upplägget dig. Som jag sa tidigare, jag gillar alla mina klockor lika mycket, men på olika sätt, varför det här upplägget passar mig perfekt. Jag behöver inte fundera på vilken klocka jag ska ha och har inte dåligt samvete för att någon blir liggandes.

Poäng för att du försökte i alla fall. Many are called upon but few are chosen ... :cigar:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är inte besviken, snarare imponerad över att du klarade dig förbi det första veckbytet :D. När du har uppnått min aktningsvärda ålder kommer du också att ha lärt dig att njuta på ett annat sätt. Allt ska gå så fort i ungtupparnas värld. Utöver din brist på tålamod tror jag att vi har lärt oss en annan sak. Du har helt klart favoriter i klocklådan. Inget fel med det, men då passar inte det här upplägget dig. Som jag sa tidigare, jag gillar alla mina klockor lika mycket, men på olika sätt, varför det här upplägget passar mig perfekt. Jag behöver inte fundera på vilken klocka jag ska ha och har inte dåligt samvete för att någon blir liggandes.

Poäng för att du försökte i alla fall. Many are called upon but few are chosen ... :cigar:
Vete 17 om jag har tydliga favoriter faktiskt, men jag gillar ombyte. Att bli OWG hade aldrig funkat för mig och som veckoroterare är man i princip en OWG. Jag kan självklart ha samma klocka en hel vecka ändå, men så länge det är frivilligt är det inget problem.

Sen gillar jag verkligen att byta band också och har jag en klocka på mig, men vill testa en bandkombo på en annan klocka, så behöver jag ju kunna byta. Ikväll är jag exempelvis sugen på att testa GGB igen på min kvartsdykare.
 
Topp