• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Veckovisare

WDWD

Omega
2-Faktor
Finns det några klockor (mekaniska förstås) som kan visa vecka? Gissar att det kanske tar ganska stor plats att ha ett sifferhjul med 1-53 men det kanske finns uppdelat på två hjul (kallas väl 'grand date' när det gäller datum)?

Nån som har några exempel?
 

max

Dancing Queen
Finns. Men jag kan inte minnas vem det var (det var typ GO, GP, ALS eller nåt sånt).

Stämmer, GO har en iaf. Alla våra leverantörer från tyskland och holland använder iaf vecka så det är inte bara i svedala vi kör med det :)

Glashütte Original Senator Calendar Week
post-236-1245216608.jpg
 

WDWD

Omega
2-Faktor
Glashütte:n var ju fin! Synd bara att 122k (uret.se) är lite över min budget...
 

fredtiger

Cartier
Stämmer, GO har en iaf. Alla våra leverantörer från tyskland och holland använder iaf vecka så det är inte bara i svedala vi kör med det :)

Glashütte Original Senator Calendar Week
post-236-1245216608.jpg

Snygg klocka! Personligen tycker jag att veckonummer vore otroligt mycket mer värdefullt än datum. Det sistnämnda är inget jag saknar på min SS och jag skulle utan tvekan kunna köpa en 5513/14060/114060 utan att fundera över datum då jag för det mesta vet datum eller kollar det enkelt i telefonen. Däremot de där f-e veckonumren... lyckas ALDRIG hålla kolla på dem och AVSKYR när folk anger tid med hjälp av veckonummer och veckodag!!! :rage: Å andra sidan har det just uppstått ett alldeles nytt klockbehov... :woot:

EDIT: insåg just att min SS har såväl datum som veckonummer om man bara tar sig ork och lyfter på locket!
 

Bodén

Panerai
Veckonummer skulle faktiskt vara användbart. Det känns som att jag i stort sätt varje dag måste googla eller fråga efter vilken vecka det är. Datumet håller man ju reda på, eftersom bytet sker med så korta intervaller. Skulle därför gärna byta ut datum mot vecka på uret. :)
 

Johan M

Cartier
Snygg klocka! Personligen tycker jag att veckonummer vore otroligt mycket mer värdefullt än datum. Det sistnämnda är inget jag saknar på min SS och jag skulle utan tvekan kunna köpa en 5513/14060/114060 utan att fundera över datum då jag för det mesta vet datum eller kollar det enkelt i telefonen. Däremot de där f-e veckonumren... lyckas ALDRIG hålla kolla på dem och AVSKYR när folk anger tid med hjälp av veckonummer och veckodag!!! :rage: Å andra sidan har det just uppstått ett alldeles nytt klockbehov... :woot:

EDIT: insåg just att min SS har såväl datum som veckonummer om man bara tar sig ork och lyfter på locket!

Vad är en SS?
 

fredtiger

Cartier

Undrar samma sak... De 'klockförkortningar' jag kan komma på är stainless steel, Sjöö Sandström och Superocean Steelfish men det verkar inte riktigt passa in ;)

EDIT:
Jo, kan kanske vara Sjöö Sandström ändå... :)
http://www.kronsur.com/sjoo-sandstr...th=2128_2139&zenid=37hk4ddgg40lri5stto5ek70o6


Helt rätt; jag syftar på min Sjöö Sandström (Chronolink) som jag har i min avatar. Den har även en digitalklocka under "locket". Låter sådär, men är ganska praktiskt och klockan ser bra ut IMO. Ledsen för otydligheten.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tänk om det fanns en klocka som var typ som en Rolex GMT fast med veckovisare. Det hade fan gjort en av de bästa (känns lamt att skriva bästa) klockorna som finns ännu bättre. Jag måste tamefan hitta en klocka med veckovisare som tål lite stryk...
 
Topp