• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vegetariska tråden!

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Nyfiken fråga. Hur får ni veganer i er era EAA i tillräckliga mängder? Det vill säga essentiella aminosyror som främst finns i kött.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Vart köper ni jackfruit?

Det finns bland annat på goodstore. Jag köpte från en hemsida som hette thaigrossisten vill jag minnas. Tog typ fyra dagar att få det levererat. Smakar sjukt likt pulled park efter tillagning :)

Bara att kila in på närmaste asiatiska livsmedelsbutik så bör dom ha :)
Inte provat detta själv men ser ju rätt skoj ut, skall bli skoj att laga!

I övrigt... Vi kanske kan lämna kött/veggo-fighten till andra forum? Äter själv kött dagligen men bryr mig ganska lite om vad andra äter sålänge det inte förs något sorts korståg där folk skall berätta vad som är "rätt" att äta (från båda hållen).
 

meo_swe

Audemars
Ett enkelt recept kan jag bidra med på morgonen. Ärtbiffar. De går att göra på miljoner sätt, och alla är bra typ.
Jag brukar köra 600g gröna ärtor, deträ räcker till två mätta själar plus en matlåda ungefär. Man behöver:

600g ärtor
Mjöl
Chili
Kanel
Koriander
Lime

Är ärterna okokt så koka dem, annars tina ärterna och lägg i en bunke. Stavmixer hela kalaset tills de blir gegga.
Krydda!
I med en grabbnypa salt och peppar.
I med massa koriander och en skvätt lime.
I med chili och kanel så det blir en skön balans och lite mjöl som binder det hela.

Stek på medelhög värme tills de får en fin yta, avnjutas gärna tillsammans med pasta och en kul sås.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Kan ju dra den där jag åt igår.
1 dl nötter, sötmandel, pumpafrön eller solrosfrön
250 g broccoli
50 g riven parmesan
1 dl olivolja
1 finhackad vitlöksklyfta
salt och peppar
320 g pasta
200 g halloumi
Ev citronsaft

Rosta nötter/mandlar/frön i torr het panna. Skär broccolin i bitar och koka den mjuk i lättsaltat vatten.
Mixa nötter, broccoli och ost med stavmixer. Tillsätt olja till krämig konsistens. Tillsätt vitlök. Smaka av med salt och peppar.
Koka pastan. Tärna halloumi och stek gyllene. Blanda pasta med pesto. Lägg på halloumitärningarna. Riv extra parmesan över och droppa över citronsaft.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Quinoa, baljväxter och en varierad kost.
Mycket vegetarisk mat är proteinrik, men få saker är fullvärdigt protein. Varierar man kosten är det dock inga problem
Som jag trodde alltså. De sa på kostrådgivningsutbildningen att det finns främst i quinoa och baljväxter om man är vegan men att man måste äta jäkligt mycket av det för att komma upp i rätt mängder som är behövligt för kroppen.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Kan ju dra den där jag åt igår.
1 dl nötter, sötmandel, pumpafrön eller solrosfrön
250 g broccoli
50 g riven parmesan
1 dl olivolja
1 finhackad vitlöksklyfta
salt och peppar
320 g pasta
200 g halloumi
Ev citronsaft

Rosta nötter/mandlar/frön i torr het panna. Skär broccolin i bitar och koka den mjuk i lättsaltat vatten.
Mixa nötter, broccoli och ost med stavmixer. Tillsätt olja till krämig konsistens. Tillsätt vitlök. Smaka av med salt och peppar.
Koka pastan. Tärna halloumi och stek gyllene. Blanda pasta med pesto. Lägg på halloumitärningarna. Riv extra parmesan över och droppa över citronsaft.
Det där lät sjukt gott! Försöker hitta vegorätter som köttbullsungarna accepterar, det är fan inte lätt alltså.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor

JaTack

Rolex
2-Faktor
Morotsbiffar, godare än vad det ser ut. Recept:
Riven morot
Sesamfrön
Ägg
Persilja, basilika eller annan färsk(/fryst) krydda
Mjöl
Peppar och salt

1. Blanda morötter, kryddor och ägg.
2. Blanda i sesam och mjöl, cirkus en deciliter per halvkilo morötter.
Sen kan man ha i feta, soltorkade tomater oliver mm. efter smak :)
DSC_2739.JPG
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bra tråd, vi har faktiskt övervägt att ha köttfria veckor. Tror det kan vara bra för kroppen.
Varför blir man vegetarian i övrigt? Finns det gastronomiska upplevelser att tillgå i sverige gjort på veg?

Cheers
 
Senast ändrad:

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Halloumi! Men inte söndertrasat på för hett grillgaller... Skiva, stek på grillpanna i olivolja med paprika, timjan och kanske lite chili flakes tills den får önskad färg. Klipp färsk persilja över och skvätt på lite citron. Serveras med mohammara, inlagd gurka, rödlök, tomat och bulgur. :)
 

meo_swe

Audemars
Nä nu ska jag fan bli vegetarian!
Receptet please, är beroende av svamp :)
Jag wingar ganska mycket när jag lagar mat. Men det är i grunden att jag gjorde en pajdegsbas. Därefter blandade jag ost, havregrädde, samt en grabbnäve quiona och kryddor (jag tog salt oxh peppar bara). Kokade broccoli i någon minut, tärnade svampen och hällde i det i smeten också. Häll i kalaset i pajdegen och sen in i ugnen på ca 200 grader i 45 minuter. Fantastiskt jävls god. Och jävligt mättande. Och både jagoch tjejen får matlåda till imorgon :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag wingar ganska mycket när jag lagar mat. Men det är i grunden att jag gjorde en pajdegsbas. Därefter blandade jag ost, havregrädde, samt en grabbnäve quiona och kryddor (jag tog salt oxh peppar bara). Kokade broccoli i någon minut, tärnade svampen och hällde i det i smeten också. Häll i kalaset i pajdegen och sen in i ugnen på ca 200 grader i 45 minuter. Fantastiskt jävls god. Och jävligt mättande. Och både jagoch tjejen får matlåda till imorgon :)
Thanx mate, riktigt bra! vi ska ha 1-2 veckor veggo hemma (10vardagar) då är dina och andras beprövade recept välkomna.
Ska min skäl ge mig på det redan på fredag kväll :cigar:
 

meo_swe

Audemars
Ikväll blire tacos!
Förutom den gången jag käkade tacos gjorda av en mexikan så har de veganska jag gjort varit de absolut godaste jag testat!
DSC_0820.JPG

Brutalt enkelt är det att göra också!
1gul lök
4 vitlöksklyftor
1paprika
250g Kidneybönor
Chili
Spiskummin
Oregano
Sirap
Äppelcidervinäger
Majs

Börjaed ett hacka en gul lök och studera i en väl oljad panna. När löken blir genomskinlig så häll i en tärnad paprika, pressad vitlök och kryddorna.
Stek på låg värme.
Mosa därefter kidneybönorna grovt och håll i tillsammans med ca 1matsked av både sirap och äppelcidervinägern. Oxh ca 2 matskedar vatten. Ev med kryddor beroende på smak. Häll i ca 200g majs och rör ihop. Stek på medelhög värme.

Till detta brukar hag köra en guac. Jag gillar simpel guac. Jag kör nästan bara avokado, lime, salt och peppar. Mixar och njuter!
 

Skolläraren

Panerai
Jag gjorde vegetariskt i går (eller ja, lakto-ovo-vegetariskt om jag har förstått termerna helt och hållet). Det blev detta recept (dock med mer svamp än angivet, för vem älskar inte svamp?):
http://receptfavoriter.se/recept/pasta-penne-med-svamp-och-graedde.html

Fantastiskt gott med färsk basilika som kryddval. Direkt en ny favoriträtt. Det gick åt så fort att jag inte ens tänkte på att ta ett foto, som en sådan här tråd egentligen kräver.
 
Bra tråd! Frugan har varit vegan i över ett halvår nu och jag skulle också verkligen vilja vara det. Har lite problem med att ställa om bara eftersom jag tycker att det finns dåligt med substitut för en del saker. Men det kanske beror på okunskap från min sida. Ett annat problem jag har dock är att jag verkligen inte tycker om varma grönsaker som t.ex. broccoli och blomkål. Känns som att det ställer till lite problem för min framtida veganism.. :bored:
 
Topp