Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Velar... ej flippa, Seamaster 300 eller billig sub

Diskussion i 'Diskussion' startad av LongCon, 27 oktober 2012.

1. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Går inte en dag utan att jag funderar på att flippa de klockor jag har nu för att köpa EN klocka och känna mig trygg och hemma med den. Är egenligen nöjd med Longines Legend Diver och min Breitling Steelfish men kan inte släppa tanken på en billig Rolex sub eller kanske en Seamaster 300. Min budget är föräldraledighetmedtvillingartight så jag kan tyvärr inte bara köpa mig en ny utan att först sälja de jag har. Säljer jag Longinesen, Bratten och lite andra billigare ur får jag en budget runt ca 20k.

Är det ens möjligt att köpa sig en överpolerad skruttrolex för dom pengarna? Vad ger man för en hyffsat orginal Seamaster 300?

Vad skulle ni göra i mitt ställe?

/LongCon

2. Dobben

Dobben Torpare

Jag skulle ta ut så få dagar som ekonomin tillåter och vara Pappaledig så länge det bara går. Den här tiden med dina barn får du aldrig igen, jobba och köpa klockor hinns alltid med senare.

Dessutom är det två toppenklockor du har.

3. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Kloka ord! Blir hemma till augusti nästa år och det får räcka :) Klockorna jag har är det absolut inget fel på, kan bara inte släppa tanken på en ny...

4. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    No date subarna börjar vid 23k och kommer förmodligen ligga därifrån ett bra tag till.

5. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Tack! 23k kan jag lyckas skrapa ihop :)

Känns som att det är svårt att hitta en genuin Seamaster 300 i och med de där hopplocken från Australien. Någon som vet vad man får pynta för en riktig vintage (om det ens går att särskilja dom)?

6. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Köpte mig en 14060-Sub i ett mycket fint skick för 25k utan länk, som jag senare köpte till. Mycket klocka för pengarna måste jag säga.

Lycka till!

Bifogade filer:

7. TomasBc

TomasBc Dirty rotten scoundrel

Kör! Inget är för evigt och allt som går Att köpa går att sälja. Prova dig fram!

8. Rossi

Rossi Präst

De flesta vet ju redan att när väl Subtankarna börjat gro går de oftast inte över förens det sitter en Sub på armen. :D

Jag skulle inte sälja LLD som dessutom har sharkmesh. Den döhäftig. Kanske skulle jag flippa Bratten och satsa på en Speedy Pro.

S300an är en riktigt häftigt klocka men det finns för många franken av den för att det ska vara riktigt roligt.

9. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Tack för all input!

Det verkar ju onekligen som att när man väl fått sub i tankarna så är det svårt att släppa. Är det endast 14060 man kan få för under 25k? Går det att få en sub med lite år på nacken med plastglas för dom pengarna? Testade svärfars GMT II och den imponerade inte särskilt mycket faktiskt, kändes lite livlös. Min Breitlings upplevda kvalité kändes högre också.

Det jag egentligen vill ha är en klassisk substyle med lite ålder och patina. Viktigt är också att den kan bäras dagligen, att den är vattentålig samt tål en del stryk. Helst en Omega eller Rolex men det kanske finns andra märken som funkar med, fast det är tveksamt att jag skulle nöja mig med något annat i längden.

Även varit sugen på en Citizen 150m men tror det bara skulle stilla begäret en kort stund.

Speedy har jag haft och den är go men går bort pga vattentåligheten...

LLD älskar jag men den funkar inte på jobbet.

10. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

En plexi får du nog räkna med att vara dyrare än en safir Sub..

11. trumpetera

trumpetera Borgare

Från:
    Göteborg
    Varför inte en Tudor Sub?

Färre kopior av dom....

12. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Tudor är ju riktigt coola men risken finns att jag ändå vill att det ska stå Rolex på tavlan. Ska dock seriöst överväga en Tudor. Frågan är om Tudor är sitt eget märke eller uppfattas det som en cheapo Rolex...

Spencer: Trist att det mest tilltalande alltid är dyrare även om det är en självklarhet. Man får liksom vad man betalar för.

13. Det känns som det är en Rolex du verkligen vill ha, om du köper något annat liite billigare nu kommer du ändå flippa dom tills du köpt din Sub och det kan då ha blivit dyrare då...

Spara lite extra och köp en beggad 14060 Sub ND, bör kunna hittas för rubnt 25k +/- några papp...

14. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Fullt möjligt att det är så. Verkar dock bli ett byte rakt av. Mina klockor mot flingan under köp/sälj. Den verkar ha mycket själ :)

Kanske ångrar jag mig sedan men då har jag iallafall testat en tudor.

Tack för input!

Mårtenssons ur Brookfield