Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vem är "ansvarig" om ett paket försvinner?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Norrlänningen, 19 oktober 2015.

1. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

Detta är bara ett hypotetiskt scenario men det kanske skulle vara bra att reda ut?

Lek med tanken att jag säljer en klocka till någon på forumet, jag får betalt i förskott och skickar med värde via posten.

Posten förlorar paketet och en process dras igång med allt vad detta nu kan innebära med inlämning av kvitton, kollinummer och allt möjligt.

Är det jag som säljare eller köparen som sköter detta med posten och deras klanterier? Vem av oss äger ärendet?

Samt vem står som förlorare om posten schabblar bort en klocka som är värd mer än vad som täcks upp under ett värdepaket?

Någon smart person kanske kan reda ut detta. :)

2. maximuspro

maximuspro Stadsbo

Från:
    Partille
    Så fort du skickat övergår risken till mottagaren ich denne får driva ärendet mot transportören så länge du skickat enligt ök.

3. cab

cab Friends of KS

Brukar ju oftast bli säljaren då det är han som lämnar in på posten. Att skicka något som överstiger värdefrakt är ju ingen höjdare i detta avseende.

4. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

Två bud mottagna, tyvärr med helt skiljas åsikter. Vad är det som gäller egentligen? :)

Eurenius gillar detta.
  5. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Beror ju på var köparen och säljaren befinner sig. Kolla Köplag för mer info.

6. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Du som skickat klockan får nog driva det. Svårt för köparen utan inlämningskvitto osv.

Rivalen gillar detta.
  7. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    15 §Avser köpet en vara under transport, går risken över på köparen vid köpet, om det inte framgår av omständigheterna att köparen har åtagit sig att bära risken från den tidpunkt då varan överlämnades till den transportör som har utfärdat transportdokumentet. Säljaren bär dock alltid risken för att varan vid köpet har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat, om han kände till eller borde ha känt till detta men inte har upplyst köparen om det.

ErikGBG och alfgren gillar detta.
  8. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Svårt om värdet överstiger maxvärdet på värdefrakt.

Men annars tycker jag att säljaren ansvarar för frakten.

Rivalen och Jockinho gillar detta.
  9. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Det är fel paragraf.

10. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Min källa var köplagen ifall det inte framgick automatiskt: https://lagen.nu/1990:931
    Säljaren har ansvaret fram till köparen mottagit varan.

N.Bathes och Belic gillar detta.
  11. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Varor under transport

12. 007

007 Friends of KS

Utan hänsyn taget till ev. juridik. Så tycker jag nog att "moraliskt" så borde säljaren vara ansvarig.
    Som sagts tidigare i tråden så har ju den inlämningskvittot och vet ju hur paketet ser ut och vad det i detalj innehåller.

13. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Om köparen uttryckligen har betalat, säg 70 tkr + fraktkostnad så övergår risken på köparen när paketet skickats.

Har säljaren sålt för 70tkr och sagt "jag står för frakten" så bär säljaren risken ända tills köparen hämtat ut den.

Har jag för mig... Minns att jag kollade detta när jag hade trassel med en klocka jag sålt.

plattfot gillar detta.
  14. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Ja, precis. Inte köper du klockan under tiden den transporteras någonstans.

Tomas Eriksson gillar detta.
  15. MrSundstrom

MrSundstrom Friends of KS

Vad i... många är ju helt ute och cyklar o_O det är köparen som är ansvarig..

15 § är inte tillämplig..

7 § 2 st däremot:
    Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.

Ola G, Tomas Eriksson och Guskleto gillar detta.
  16. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

Det känns som att det kan underlätta ja.

Men moraliskt och ekonomiskt kan vara två skiljda saker, så vem förlorar pengarna om klockan försvinner och den är värd mer än det den är försäkrad till? (Max 50k med värde)

17. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

När räknas den som köpt? När pengarna kommit fram, när paketet är lagt på posten eller då köparen har kvitterat ut paketet?

18. Banankontakt

Banankontakt Stadsbo

Du får se till att alltid ange att du säljer enligt Ex Works https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ex_Works

Ingen aning om man kan hävda det som privatperson. Som företag är det dock inte så dumt.
    Om man inte kommer överens om något innan borde ansvaret för varan gå över till köparen när pengarna byter ägare.

19. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    När ni är överens om priset, hur den ska fraktas och annat som är relevant för att affären ska anses klar. Om du går med på att köparen ska betala efter sex månader har således mindre betydelse.

20. cab

cab Friends of KS

Tror man inte blir så långvarig här om man ska börja hänvisa till paragrafer när något skiter sig.

Grundregel = skicka inget som överstiger försäkringen med större summor.

Jockinho gillar detta.
  21. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

Så det anses inte som att mottagandet av själva paketet är ett krav för att köpet skall ses som genomfört?

Då känns det som att det är jag som köpare som står som förlorare om paketet försvinner och jag har betalat det i förskott.

22. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Du har rätt, tack för rättningen
    Man ska nog börja skriva leveransklausul vid distansklockköp

joca gillar detta.
  23. MrSundstrom

MrSundstrom Friends of KS

Ja tyvärr är det så.. om ni inte AVTALAR om något annat.

Håller faktiskt med om att det i många fall känns mycket märkligt..

24. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

Visst är det så..

25. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Köparen är förloraren så är det. Om man ser till lagstiftarens bakomliggande tanke varför så har det med att göra att det helt enkelt ligger i köparens intresse att få sina saker. Väljer denne då att säljaren ska frakta saken istället för att köpa den på plats eller köpa något annat lokalt så ska också denne stå risken. De flesta köp sker ju faktiskt lokalt och väljer köparen att frånträda detta ska han också lastat för det.

nissehult, Randel, Norrlänningen och 1 annan gillar detta.
  26. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Eller kanske ska klåparen som tappade bort prylen lastas för det? Känns rimligare tycker jag. :)

27. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Tja, så är det. Men säljaren har likväl inget ansvar.

MrSundstrom gillar detta.
  28. Norrlänningen
    Trådstartare

Norrlänningen Präst

Thnx,

Ett bra och informativt svar. :)

Syftet med tråden är alltså att klargöra detta då vi ofta skickar dyra klockor med både rek och värde, och väldigt ofta överstiger man det försäkrade maxbeloppet för frakten.

Jag tror att det är bra att båda parterna är införstådda i den juridiska biten så att man kanske anpassar sitt fraktsätt utefter detta och den eventuella risken man kan tänka sig att ta.

Rearden, Tomas Eriksson och Guskleto gillar detta.
  29. Strindberg

Strindberg Biskop

Om Dum-Postnord vimsat bort - rent hypotetiskt - ett paket i en Passaround så blir det upp till den förste stackaren som inte fick provköra att jaga. De (postis) anser att det är den som ska ha paketet som är "ägaren".

30. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Vet, kände bara för att påpeka det uppenbara. :D

Mårtenssons ur Brookfield