• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vem är "ansvarig" om ett paket försvinner?

Detta är bara ett hypotetiskt scenario men det kanske skulle vara bra att reda ut?

Lek med tanken att jag säljer en klocka till någon på forumet, jag får betalt i förskott och skickar med värde via posten.

Posten förlorar paketet och en process dras igång med allt vad detta nu kan innebära med inlämning av kvitton, kollinummer och allt möjligt.

Är det jag som säljare eller köparen som sköter detta med posten och deras klanterier? Vem av oss äger ärendet?

Samt vem står som förlorare om posten schabblar bort en klocka som är värd mer än vad som täcks upp under ett värdepaket?

Någon smart person kanske kan reda ut detta. :)
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Så fort du skickat övergår risken till mottagaren ich denne får driva ärendet mot transportören så länge du skickat enligt ök.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Brukar ju oftast bli säljaren då det är han som lämnar in på posten. Att skicka något som överstiger värdefrakt är ju ingen höjdare i detta avseende.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
15 §Avser köpet en vara under transport, går risken över på köparen vid köpet, om det inte framgår av omständigheterna att köparen har åtagit sig att bära risken från den tidpunkt då varan överlämnades till den transportör som har utfärdat transportdokumentet. Säljaren bär dock alltid risken för att varan vid köpet har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat, om han kände till eller borde ha känt till detta men inte har upplyst köparen om det.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
15 §Avser köpet en vara under transport, går risken över på köparen vid köpet, om det inte framgår av omständigheterna att köparen har åtagit sig att bära risken från den tidpunkt då varan överlämnades till den transportör som har utfärdat transportdokumentet. Säljaren bär dock alltid risken för att varan vid köpet har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat, om han kände till eller borde ha känt till detta men inte har upplyst köparen om det.

Det är fel paragraf.
 

007

Cartier
Utan hänsyn taget till ev. juridik. Så tycker jag nog att "moraliskt" så borde säljaren vara ansvarig.
Som sagts tidigare i tråden så har ju den inlämningskvittot och vet ju hur paketet ser ut och vad det i detalj innehåller.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Om köparen uttryckligen har betalat, säg 70 tkr + fraktkostnad så övergår risken på köparen när paketet skickats.

Har säljaren sålt för 70tkr och sagt "jag står för frakten" så bär säljaren risken ända tills köparen hämtat ut den.


Har jag för mig... Minns att jag kollade detta när jag hade trassel med en klocka jag sålt.
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Vad i... många är ju helt ute och cyklar o_O det är köparen som är ansvarig..

15 § är inte tillämplig..

7 § 2 st däremot:
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.
 
Utan hänsyn taget till ev. juridik. Så tycker jag nog att "moraliskt" så borde säljaren vara ansvarig.
Som sagts tidigare i tråden så har ju den inlämningskvittot och vet ju hur paketet ser ut och vad det i detalj innehåller.


Det känns som att det kan underlätta ja.

Men moraliskt och ekonomiskt kan vara två skiljda saker, så vem förlorar pengarna om klockan försvinner och den är värd mer än det den är försäkrad till? (Max 50k med värde)
 
B

Banankontakt

Guest
Du får se till att alltid ange att du säljer enligt Ex Works https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ex_Works

Ingen aning om man kan hävda det som privatperson. Som företag är det dock inte så dumt.
Om man inte kommer överens om något innan borde ansvaret för varan gå över till köparen när pengarna byter ägare.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
När räknas den som köpt? När pengarna kommit fram, när paketet är lagt på posten eller då köparen har kvitterat ut paketet?

När ni är överens om priset, hur den ska fraktas och annat som är relevant för att affären ska anses klar. Om du går med på att köparen ska betala efter sex månader har således mindre betydelse.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Tror man inte blir så långvarig här om man ska börja hänvisa till paragrafer när något skiter sig.

Grundregel = skicka inget som överstiger försäkringen med större summor.
 
När ni är överens om priset, hur den ska fraktas och annat som är relevant för att affären ska anses klar. Om du går med på att köparen ska betala efter sex månader har således mindre betydelse.


Så det anses inte som att mottagandet av själva paketet är ett krav för att köpet skall ses som genomfört?

Då känns det som att det är jag som köpare som står som förlorare om paketet försvinner och jag har betalat det i förskott.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ja, precis. Inte köper du klockan under tiden den transporteras någonstans.
Du har rätt, tack för rättningen
Vad i... många är ju helt ute och cyklar o_O det är köparen som är ansvarig..

15 § är inte tillämplig..

7 § 2 st däremot:
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.
Man ska nog börja skriva leveransklausul vid distansklockköp
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Så det anses inte som att mottagandet av själva paketet är ett krav för att köpet skall ses som genomfört?

Då känns det som att det är jag som köpare som står som förlorare om paketet försvinner och jag har betalat det i förskott.

Ja tyvärr är det så.. om ni inte AVTALAR om något annat.

Håller faktiskt med om att det i många fall känns mycket märkligt..
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Så det anses inte som att mottagandet av själva paketet är ett krav för att köpet skall ses som genomfört?

Då känns det som att det är jag som köpare som står som förlorare om paketet försvinner och jag har betalat det i förskott.

Köparen är förloraren så är det. Om man ser till lagstiftarens bakomliggande tanke varför så har det med att göra att det helt enkelt ligger i köparens intresse att få sina saker. Väljer denne då att säljaren ska frakta saken istället för att köpa den på plats eller köpa något annat lokalt så ska också denne stå risken. De flesta köp sker ju faktiskt lokalt och väljer köparen att frånträda detta ska han också lastat för det.
 
Köparen är förloraren så är det. Om man ser till lagstiftarens bakomliggande tanke varför så har det med att göra att det helt enkelt ligger i köparens intresse att få sina saker. Väljer denne då att säljaren ska frakta saken istället för att köpa den på plats eller köpa något annat lokalt så ska också denne stå risken. De flesta köp sker ju faktiskt lokalt och väljer köparen att frånträda detta ska han också lastat för det.


Thnx,

Ett bra och informativt svar. :)

Syftet med tråden är alltså att klargöra detta då vi ofta skickar dyra klockor med både rek och värde, och väldigt ofta överstiger man det försäkrade maxbeloppet för frakten.

Jag tror att det är bra att båda parterna är införstådda i den juridiska biten så att man kanske anpassar sitt fraktsätt utefter detta och den eventuella risken man kan tänka sig att ta.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om Dum-Postnord vimsat bort - rent hypotetiskt - ett paket i en Passaround så blir det upp till den förste stackaren som inte fick provköra att jaga. De (postis) anser att det är den som ska ha paketet som är "ägaren".
 
Topp