• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vem är "ansvarig" om ett paket försvinner?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vet, kände bara för att påpeka det uppenbara. :D

Kollade faktiskt upp detta vi pratar om just nu innan jag sålde en relativt dyr klocka till en forummedlem ganska nyligen. Posten står ju för 50 000 kr men då är vi drygt 100 000 kr kort om paketet kommer bort. Det jag tyst intalade mig var att det helt enkelt är fair att splitta förlusten med köparen ifall det som inte får hända faktiskt händer. Som tur var fick jag ett SMS att klockan hade kommit fram som den skulle :)

Phhhhhhhhh!
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
f2f förfan gubbar!!!
Vårt avlånga land är inte tillräckligt stort för att riskera belopp över 50.000kr!
 

_jonte

Patek
Köparen är förloraren så är det. Om man ser till lagstiftarens bakomliggande tanke varför så har det med att göra att det helt enkelt ligger i köparens intresse att få sina saker. Väljer denne då att säljaren ska frakta saken istället för att köpa den på plats eller köpa något annat lokalt så ska också denne stå risken. De flesta köp sker ju faktiskt lokalt och väljer köparen att frånträda detta ska han också lastat för det.
Om klockan är dåligt packad och skadas under transporten pga det; vem bär då ansvaret?
Man tycker ju självklart att det ska hamna på säljaren som packat dåligt... men hur ska det gå till om köparen juridiskt har ansvar för klockan under frakten?
Juridik.. :dead:
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
image.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Säljaren ansvarar för att det kommer fram. Han är den enda som kan försäkra försändelsen så i min värld så äger han ansvaret till dess paketet kommit fram. Vill han ha sitt på det torra så använder han en tredjepartsförsäkring för att inte behöver riskera sina pengar.

Sen att lagen säger annorlunda är som det är. Säljarens renommé is forever fucked om denne skulle försöka smita från ansvar.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tips till köpare är att alltid ange en företagsadress som du får klockan skickat till, då går det oftast fortare och paketet behandlas förhoppningsvis lite snällare.
 

plattfot

Rolex
Köparen är förloraren så är det. Om man ser till lagstiftarens bakomliggande tanke varför så har det med att göra att det helt enkelt ligger i köparens intresse att få sina saker. Väljer denne då att säljaren ska frakta saken istället för att köpa den på plats eller köpa något annat lokalt så ska också denne stå risken. De flesta köp sker ju faktiskt lokalt och väljer köparen att frånträda detta ska han också lastat för det.

Fair, du är juristen och torde veta. Men förändrar det något om man som privatperson, i en säljannons, skriver: "Pris: XXX SEK inklusive frakt - Postnord REK" ? Då bör väl ändå säljaren vara ansvarig till varan kommit fram till köparen? Grovt förenklat - den som betalar frakten är ansvarig för varan under transport?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Fair, du är juristen och torde veta. Men förändrar det något om man som privatperson, i en säljannons, skriver: "Pris: XXX SEK inklusive frakt - Postnord REK" ? Då bör väl ändå säljaren vara ansvarig till varan kommit fram till köparen? Grovt förenklat - den som betalar frakten är ansvarig för varan under transport?

Jag hade valt att formulera mig annorlunda om jag vill gardera mig genom att maila köparen och fråga om han står risken för varan tills den anländer till mig.
 

Veratio

Cartier
Säljaren ansvarar för att det kommer fram. Han är den enda som kan försäkra försändelsen så i min värld så äger han ansvaret till dess paketet kommit fram. Vill han ha sitt på det torra så använder han en tredjepartsförsäkring för att inte behöver riskera sina pengar.

Sen att lagen säger annorlunda är som det är. Säljarens renommé is forever fucked om denne skulle försöka smita från ansvar.

Håller med till 100 %. Men kan ju vara bra att lägga in en länk till den här tråden under good-guy/bad-guy tråden, så folk vet om dom handlar av någon som anser sig kunna släppa ansvaret så fort paketet ligger på lådan. I min värld ska klockan komma fram oskadd och kunna funktionstestas (någon dag) innan affären kan anses helt avslutad.
 

N.Bathes

Cartier
Så fort du skickat övergår risken till mottagaren ich denne får driva ärendet mot transportören så länge du skickat enligt ök.
Den som skickar är ALLTID ansvarig så skicka alltid med spårning så har man bevis att det är inlämnat till tex posten. Då övergår ansvaret till budet. Annats är det avsändaren som skall bevisa att denne skickat iväg paketet och det skulle ju bli svårt...
Detta är enligt sv lag.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Om man köper utav mig så får man jätte gärna komma och hämta klockan, vill man inte det så kan jag skicka paketet med det fraktsätt köparen vill använda. Jag brukar skriva värdefrakt för jag antagit att det är säkrast men vill köparen att det ska skickas med DHL, UPS eller liknande så är det fine för mig. Den köparen som tror att jag står som ensam ansvarig för ett borttappat paket ska helt enkelt köpa av någon annan eller komma och hämta varan och bli bjuden på en kaffe.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag ansvarar alltid för varan tills den når köparens hand och är testat någon dag så vi vet allt är ok, skulle aldrig få för mig annat och skulle bli vansinnig om någon bad mig kolla lagen och skyll dig själv liksom utan att nämna detta innan. Är jag orolig att det ska komma bort blir det f2f helt enkelt.

Alla ni som tycker annat hoppas jag verkligen skriver det i en säljannons att ansvaret för frakten/paketet ligger på köparen när den lämnat er hand, det är iaf för mig en viktigt grej veta innan. Och skulle kunna vara en dealbreaker. Inte minst om summan är stor vilket den lätt blir på ett klockforum.
 

N.Bathes

Cartier
Jag ansvarar alltid för varan tills den når köparens hand och är testat någon dag så vi vet allt är ok, skulle aldrig få för mig annat och skulle bli vansinnig om någon bad mig kolla lagen och skyll dig själv liksom utan att nämna detta innan. Är jag orolig att det ska komma bort blir det f2f helt enkelt.

Alla ni som tycker annat hoppas jag verkligen skriver det i en säljannons att ansvaret för frakten/paketet ligger på köparen när den lämnat er hand, det är iaf för mig en viktigt grej veta innan. Och skulle kunna vara en dealbreaker. Inte minst om summan är stor vilket den lätt blir på ett klockforum.
Sant men alla är inte ärliga
Själv köpte jag en dyrare telefon
Den dök aldrig upp och jagchafe ju redan satt in pengar... 5 dagar efter servats den skylla varit framme så mailade jag personen om vad lagen säger!
Då dök den upp dagen efter....
Men håller med dig om att man får prata om hur man skall göra... Sen händer det ju iblan att posten slarvar bort ngt paket och då misstänker kanske köparen att du inte skickat det?...
Så bäst att bara skicka med spårningsid så är man på det torra och köparen kan testa i lugn och ro.
;)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Sant men alla är inte ärliga
Själv köpte jag en dyrare telefon
Den dök aldrig upp och jagchafe ju redan satt in pengar... 5 dagar efter servats den skylla varit framme så mailade jag personen om vad lagen säger!
Då dök den upp dagen efter....
Men håller med dig om att man får prata om hur man skall göra... Sen händer det ju iblan att posten slarvar bort ngt paket och då misstänker kanske köparen att du inte skickat det?...
Så bäst att bara skicka med spårningsid så är man på det torra och köparen kan testa i lugn och ro.
;)

Självfallet är jag noga med att påpeka om köparen snålar in på rek etc. kan det inte läggas på mig vid ev slarv av postnord vid hantering etc. Men jag berättar alltid det innan så köparen vet. Vid rek/värde är det en helt annan grej då det går att spåra, men även här är det ju en del som anser att ansvaret ligger på köparen när paketet lämnat säljaren. Jag anser det bör tydliggöras då jag iaf tagit för givet att det står utskrivet i annonsen isf (gör det ibland på utländska forum vid utlandsköp långt ifrån).
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Självfallet är jag noga med att påpeka om köparen snålar in på rek etc. kan det inte läggas på mig vid ev slarv av postnord vid hantering etc. Men jag berättar alltid det innan så köparen vet. Vid rek/värde är det en helt annan grej då det går att spåra, men även här är det ju en del som anser att ansvaret ligger på köparen när paketet lämnat säljaren. Jag anser det bör tydliggöras då jag iaf tagit för givet att det står utskrivet i annonsen isf (gör det ibland på utländska forum vid utlandsköp långt ifrån).
Tyvärr är ju detta som konstaterat inte något man bör utgå från, då det juridiskt sett faktiskt är tvärtom - vill du vara säker på att säljaren står risken måste du avtala om det.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tyvärr är ju detta som konstaterat inte något man bör utgå från, då det juridiskt sett faktiskt är tvärtom - vill du vara säker på att säljaren står risken måste du avtala om det.

Fast jag tycker det är sunt förnuft och lite överraskad över att andra tänker annat. Oavsett lag eller inte. Men visst i en situation där någon envist hävdar juridiskt så visst då är det kört. Jag skulle inte handla av säljare som frånskrev sig ansvaret, iaf inte när det rör stora summor. Och skulle ge dåligt omdöme om han/hon ej tog ansvar vid en olycka om denne inte påtalat deinnan. Vissa företag har ju den regeln, det står ju dock alltid tydligt. Kan tycka det är lite fegt/fel ej skriva ut det i en annons då det säkerligen påverkar ev. intressenter negativt.

Men endast min åsikt.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: 007

bjrn

Panerai
2-Faktor
Detta hände för massor av år sedan och det var Posten Regeringsgatan:
Själv skickade jag kontanter med gamla Posten och tror att jag rekade brevet, och i deras klausul så ersatte de upp till 5.000 kr har jag för mig....men jag hade skickat 7.000 och skrev tyvärr det på anmälan när det kom bort....och fick därför ingen ersättning alls då det översteg beloppet man fick skicka....:( Kassörskan såg mig stoppa i pengarna i brevet. Brevet försvann innan det gick ifrån kontoret......nu är hon inte kvar längre.....men hon var kvar många år efter att detta hände och varje gång jag såg henne tänkte jag att där är hon som snodde mina 7.000 kr......

Vad jag vill säga är att lägg aldrig mer värde i brev/paket än deras maxbelopp, för risken är att de inte ersätter något om det försvinner.
 

N.Bathes

Cartier
Tyvärr är ju detta som konstaterat inte något man bör utgå från, då det juridiskt sett faktiskt är tvärtom - vill du vara säker på att säljaren står risken måste du avtala om det.
KÖPRÄTT
Läs fetstilt

Köplagen
Postat paket försvunnet - kräva tillbaka betalning
2012-04-26 i KÖPLAGEN
FRÅGA
Hej! Jag köpte en mobiltelefon på Tradera för en månad sedan. Betalade samma kväll och fick mail dagen efter att hon skickat paketet, men jag har fortfarande inte fått det. Säljaren påstår att det måste ha kommit bort i postens hantering och att det inte är hennes problem, men hon har inget kolliid så det går inte att spåra paketet. I ett tidigare SMS skrev hon att om paketet inte skulle komma fram så skulle jag få pengarna tillbaka, men det gäller visst inte längre... Hon hade inte skrivit något i annonsen om att hon avskriver sig postens slarv och jag fick inte möjlighet att välja fraktalternativ. Har jag rätt att få mina pengar tillbaka? Finns det något jag kan göra? Jag har kontaktat posten men de kan inte se att något paket skickats från den butik som hon säger att hon skickat från.
SVAR
Hej!När ett paket skickas med Posten ska en fraktsedel skrivas ut till den som skickat paketet. Tanken är att denna fraktsedel ska fungera som ett kvitto och bevis på att paketet är inlämnat hos Posten. Ansvaret för paketet ligger från den stunden på Posten ända fram till att paketet hämtas ut hos mottagaren. Som du förstår kan naturligtvis inte Posten ansvara för ett paket som de i själva verket inte har fått. Därför kommer Posten att kräva ett kolli-id eller annan bevisning för att undersöka ifall de verkligen har mottagit paketet. Ansvaret att visa upp detta kolli-id ligger på personen som har skickat paketet och innehar fraktsedeln, där nödvändig information står.Det centrala är vad man brukar benämna som vem som står risken för varan. Detta regleras i Köplagen då både du och säljaren är privatpersoner. här Vad som är relevant i ditt fall är att den som står risken för varan är den som ska ersätta dig. Om det exempelvis är säljaren som står risken så ska denne ersätta dig, medan om det är du själv som står risken så blir du utan ersättning. Posten kan vi i detta skede bortse ifrån eftersom ingenting tyder på att paketet har varit i Postens händer.Säljaren står risken fram till att varan är avlämnad (13§ KöpL). Säljaren måste bevisa att den är avlämnad. Eftersom säljaren inte kan bevisa att varan är avlämnad på något sätt hos Posten så står säljaren för risken och måste ersätta din förlust. Med andra ord måste skicka tillbaka din betalning.Oavsett om något paket faktiskt har skickats eller inte så måste alltså säljaren antingen se till att du får telefonen eller skicka tillbaka pengarna.Det mesta tyder tyvärr på att det rör sig om ett bedrägeri. Du har betalat i förskott och ej mot postförskott, säljaren har inget kvitto (vilket i sig inte är konstigt om säljaren postat telefonen i ett brev direkt i postlådan) och att säljaren uppgett att paketet skickats från en butik som sedan inte kan bevisas. Något paket har alltså förmodligen aldrig skickats.Om du mot förmodan har säljarens telefonnummer, namn och adress så kan du berätta för säljaren att du har rätten på din sida och kommer att driva en rättslig process i domstol om säljaren inte betalar tillbaka pengarna. Förhoppningsvis räcker detta som påtryckning för att få tillbaka pengarna.Det du har råkat ut för är vanligt och tyvärr i en del fall lönsamt för en bedragare som sätter detta i system och enbart behöver betala tillbaka en del av pengarna och behålla överskottet. Självfallet kan dock säljaren i ditt fall vara en ärlig person. Oavsett fallet har du som sagt rätten på din sida.Lycka till!
- See more at: http://lawline.se/answers/13810#sthash.KNUJMuQZ.dpuf
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Kanske ska förtydliga mitt inlägg ovan, jag anser alltså inte att ansvaret ligger på köparen. Jag anser att det ligger på både köparen och säljaren något annat vore helt sjukt då jag självklart helst gör affären f2f.

Blir liksom samma grej när jag är köpare som när jag är säljare.
 
  • Like
Reactions: cab

Anden

Cartier
2-Faktor
KÖPRÄTT
Läs fetstilt

Köplagen
Postat paket försvunnet - kräva tillbaka betalning
2012-04-26 i KÖPLAGEN
FRÅGA
Hej! Jag köpte en mobiltelefon på Tradera för en månad sedan. Betalade samma kväll och fick mail dagen efter att hon skickat paketet, men jag har fortfarande inte fått det. Säljaren påstår att det måste ha kommit bort i postens hantering och att det inte är hennes problem, men hon har inget kolliid så det går inte att spåra paketet. I ett tidigare SMS skrev hon att om paketet inte skulle komma fram så skulle jag få pengarna tillbaka, men det gäller visst inte längre... Hon hade inte skrivit något i annonsen om att hon avskriver sig postens slarv och jag fick inte möjlighet att välja fraktalternativ. Har jag rätt att få mina pengar tillbaka? Finns det något jag kan göra? Jag har kontaktat posten men de kan inte se att något paket skickats från den butik som hon säger att hon skickat från.
SVAR
Hej!När ett paket skickas med Posten ska en fraktsedel skrivas ut till den som skickat paketet. Tanken är att denna fraktsedel ska fungera som ett kvitto och bevis på att paketet är inlämnat hos Posten. Ansvaret för paketet ligger från den stunden på Posten ända fram till att paketet hämtas ut hos mottagaren. Som du förstår kan naturligtvis inte Posten ansvara för ett paket som de i själva verket inte har fått. Därför kommer Posten att kräva ett kolli-id eller annan bevisning för att undersöka ifall de verkligen har mottagit paketet. Ansvaret att visa upp detta kolli-id ligger på personen som har skickat paketet och innehar fraktsedeln, där nödvändig information står.Det centrala är vad man brukar benämna som vem som står risken för varan. Detta regleras i Köplagen då både du och säljaren är privatpersoner. här Vad som är relevant i ditt fall är att den som står risken för varan är den som ska ersätta dig. Om det exempelvis är säljaren som står risken så ska denne ersätta dig, medan om det är du själv som står risken så blir du utan ersättning. Posten kan vi i detta skede bortse ifrån eftersom ingenting tyder på att paketet har varit i Postens händer.Säljaren står risken fram till att varan är avlämnad (13§ KöpL). Säljaren måste bevisa att den är avlämnad. Eftersom säljaren inte kan bevisa att varan är avlämnad på något sätt hos Posten så står säljaren för risken och måste ersätta din förlust. Med andra ord måste skicka tillbaka din betalning.Oavsett om något paket faktiskt har skickats eller inte så måste alltså säljaren antingen se till att du får telefonen eller skicka tillbaka pengarna.Det mesta tyder tyvärr på att det rör sig om ett bedrägeri. Du har betalat i förskott och ej mot postförskott, säljaren har inget kvitto (vilket i sig inte är konstigt om säljaren postat telefonen i ett brev direkt i postlådan) och att säljaren uppgett att paketet skickats från en butik som sedan inte kan bevisas. Något paket har alltså förmodligen aldrig skickats.Om du mot förmodan har säljarens telefonnummer, namn och adress så kan du berätta för säljaren att du har rätten på din sida och kommer att driva en rättslig process i domstol om säljaren inte betalar tillbaka pengarna. Förhoppningsvis räcker detta som påtryckning för att få tillbaka pengarna.Det du har råkat ut för är vanligt och tyvärr i en del fall lönsamt för en bedragare som sätter detta i system och enbart behöver betala tillbaka en del av pengarna och behålla överskottet. Självfallet kan dock säljaren i ditt fall vara en ärlig person. Oavsett fallet har du som sagt rätten på din sida.Lycka till!
- See more at: http://lawline.se/answers/13810#sthash.KNUJMuQZ.dpuf

Jag måste nog be att du klargör vad det var du ville säga med det där, förutom att säljaren ansvarar för paketet tills det lämnats till Posten.
 

Rivalen

Rolex
Man bör alltså komma överens om ett leveransvillkor. Orimligt att köparen skall betala i förskott och sedan också ta ansvar för en frakt som säljaren köpt. Säljaren skall försäkra för att skydda sig vid förlust. Skriv ner vad ni är överens om.
.
Har skrivit mycket om detta här http://klockinfo.hemsida24.se/försäkring-16683519

Skall komplettera omgående med att köplagen kanske inte är till massiv hjälp och hänvisa till denna tråden.
 

N.Bathes

Cartier
Phhhhhhhhh![/QUOTE]
Jag måste nog be att du klargör vad det var du ville säga med det där, förutom att säljaren ansvarar för paketet tills det lämnats till Posten.
Jag måste nog be att du klargör vad det var du ville säga med det där, förutom att säljaren ansvarar för paketet tills det lämnats till Posten.
Att
Man inte måste avtala om att Säljaren är ansvarig för att paketet kommer fram.
För det är han än då.
För att lämna ansvaret till tex posten måste man lämna paketet och få kvitto på det
Du skrev:
Tyvärr är ju detta som konstaterat inte något man bör utgå från, då det juridiskt sett faktiskt är tvärtom - vill du vara säker på att säljaren står risken måste du avtala om det.

Ta nu en öl och ha en trevlig kväll med din klocka.
 

Rivalen

Rolex
Inom Sverige. Köparen behöver inte vara förlorare om alla gjort det som överenskommits. Säg att inget leveransvillkor överenskommits så köplagen gäller rakt av. Men ni har kommit överens om att en klocka värd 45K skall skickas med Postens Värde. Säljaren gör som sagts och risken övergår till köparen när Posten tagit emot paketet. Det kommer bort. Säljaren förser dig med Postens kvitto på mottagen värdetransport. Du går till Posten och reklamerar med stöd av kvittot och er korrespondens runt köpet om vad som köpts och till vilket pris. I normalfallet ersätter Posten köparen?

Ni har kommit överens om transport och försäkringsmetod och säljaren har gjort som överenskommet. Då är det väl rimligt att köparen tar risken med frakten? jag bortser nu från att jg tycker att säljaren skall ta risken med frakten. Vid en reklamation måste man samarbeta så att inte fraktföraren kommer undan sitt ansvar på teknikaliteter.
 

N.Bathes

Cartier
image.jpeg
Inom Sverige. Köparen behöver inte vara förlorare om alla gjort det som överenskommits. Säg att inget leveransvillkor överenskommits så köplagen gäller rakt av. Men ni har kommit överens om att en klocka värd 45K skall skickas med Postens Värde. Säljaren gör som sagts och risken övergår till köparen när Posten tagit emot paketet. Det kommer bort. Säljaren förser dig med Postens kvitto på mottagen värdetransport. Du går till Posten och reklamerar med stöd av kvittot och er korrespondens runt köpet om vad som köpts och till vilket pris. I normalfallet ersätter Posten köparen?

Ni har kommit överens om transport och försäkringsmetod och säljaren har gjort som överenskommet. Då är det väl rimligt att köparen tar risken med frakten? jag bortser nu från att jg tycker att säljaren skall ta risken med frakten. Vid en reklamation måste man samarbeta så att inte fraktföraren kommer undan sitt ansvar på teknikaliteter.
 
Topp