• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vem fixar ett Venus 165?

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Hej på er!

Jag har en gammal Breitling-kronograf med ett manuellt Venus 165-verk som är i tämligen dåligt skick. En del delar behöver bytas och en allmän service behöver göras. Jag har varit i kontakt med både Walter på ABC och Axel på Farfars Klocka och ingen av dem vill ta sig an arbetet då det, som jag uppfattar det, är för mycket (och osäkert) jobb då verket är i så pass dåligt skick. Jag skulle dock gärna vilja skrämma igång denna klocka då det ju är synd att den bara ligger och skräpar. Det går ju att hitta i princip hela verk att plocka reservdelar från (eller helt byta ut mot) för inte alltför många tusenlappar.

Har forumet något förslag på urmakare som skulle kunna vara intresserade att ta sig an detta jobb?

Henkan
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Hittade en mycket otydlig lapp jag fick efter senaste avvisningen. Där står (tror jag, det är ganska otydligt skrivet):

"Övre rubin sek hjul bytes
Dålig luft (? - kan även stå lyft) i brygga
Gånghake impulssten lös
Undre motsten krossad
Fodring för uppdragsbom nedsliten/alt fel uppdragsbom - styrning av tack vare kronan
Gånghjul superskevt
Bryggan ovan fjäder/spärrhjul sitter med 1 av 2 skruvar"

Som lekman tycker jag inte att det låter som om det är något som är omöjligt att fixa om man letar reda på lite delar alternativt hittar ett "donatorverk" att plocka ifrån, men vad vet jag om detta egentligen...
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Det låter som att det är en hel del jobb med den klockan. Någon som kört över den? :D
Det kanske är ovanligt mycket jobb, vad vet jag? Jag har haft den liggande i säkert 20 år och kommer knappt ihåg hur jag kom över den från början men det bör ha varit för kaffepengar i sammanhanget som gjorde att jag tänkte att "den här borde man köpa och se om det går att fixa till"... Den var mao i det här skicket när den kom till mig.
 

Matte85

Omega
För någon som sitter på reservdelar till denna är det absolut inte omöjligt att få till. Reparationskostnaden lär dock dra iväg en hel del.
 
Topp