Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vem kan borra upp boetten på min Seiko....

Diskussion i 'Vintage' startad av Davvan, 24 augusti 2014.

1. Davvan
    Trådstartare

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    ...6105 ....och montera ny pinne/spärr till min krona så den låser? Trött på att datumet ändras när jag kommer åt kronan......

Bild för att liva upp....

image.jpg

Icaras och Bojke gillar detta.
  2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Borra upp kronhålet, "kronskydden" eller borra upp kronhalsen? :p Är det bara halsen som är kinkig bör det väl rimligtvis gå att hitta en ny med större innerdiameter? Dock osäker hur det påverkar vattentäthet, om det ens gör det.

3. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......
    Pinnen går att byta, men vilken uris kan fixa det inom riket?

4. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Ja om det bara är att fixa en ny kronhals så bör väl vem som kunna det tycker jag? Pinnen/spärren antar jag att du menar inuti urverket så bommen sitter fast? Det ska nog också vilken urmakare som helst kunna tycker jag där med :p Ping McGyver

5. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......
    Nej....menar pinnen som låser kronan!

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hade även den där lilla frökenmodellen låsning?

7. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Då vet jag faktiskt inte alls vad du menar, något lås som i stil med panerai eller ngt?

8. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......
    Shit vad usel du är.....

Icaras, eriksson850 och Aurum gillar detta.
  9. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ska int va nån pinn på n'dänn!

yonsson, Icaras, Molle och 1 annan gillar detta.
  10. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......

Inte?....Fekk...

11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Var ju det jag sade, men om du byter krona/packning kanske den kommer sitta hårdare? Iofs rätt svårt med de där kronorna har jag för mig...

12. Exxet

Exxet Borgare

Låter konstigt att datumet andras när kronan är i sitt innersta läge, så vitt jag vet ska väl datumet ändras först när man drar ut kronan i första klicket och visarna vid andra klicket, kan kanske bero på att det är lite "skit" i kronan så den inte går in tillräckligt långt. Det är väl ingen screwdown-krona utan en sorts låsning, pinnen ska väl gå in i en av jacken på kronans utsida.

Ett par bilder:
    1.jpg 2.jpg

Men jag kanske är ute och cyklar:confused:

Davvan gillar detta.
  13. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......
    Hade klockan på service i USA förra året....nya packningar och rubbet. Fick frågan om jag ville att de skulle borra ur gamla pinnen som låser kronan....hade gått av och urmakaren kunde sätta in en ny...för 80us extra. Var dumsnål och avböjde.....ångrar det nu....

Badade med klockan och då tog skiten in vatten.....så wtf!!

Datumet ändras om man skruvar på kronan när den är så att säga intryckt mot caset....att det skulle finnas en spärr mot det känns logiskt. Det går inte att ställa annat än tid när kronan är utdragen.....vem vet....kanske Molle bytte verk i den under hans ägo :)

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ändrar datum skall den inte göra i innersta läget vad jag vet, kommer ju inte ihåg vad min gjorde men det känns mycket underligt. du har med andra bara två lägen nu då? Innersta och ett yttre? Hade en annan klocka i usa för service och den gjordes det kaos med också, jänkare... Om din amerikanske urmakare erbjöd sig att ersätta pinnen känns det ännu underligare, pinnen låser ju mot de djupa yttre räfflorna på kronan till de breda boetterna. Tror du får ta ett snack med Molle eller urmakaren.

15. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......

Thanx M8....kom på att jag nog inte orkar...det är ändå en jävla skitklocka.....börjra den strula så hivar jag surdegen i sjön.....

falten och Aurum gillar detta.
  16. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hehe... Aja, det är väl det man har Seikos till. Annars kan du spänna upp den i en behållare med vatten så kan du se hur den långsamt rostar. Det låter som att du inte har en tillräckligt lång bom. De börjar iofs kosta pengar även hemma på tradera nu.

http://gamla.tradera.com/seiko-automatic-water-150m-resist-auktion_190204_212969270

eriksson850 gillar detta.
  17. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Nej

18. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

De små 6105:eek:rna är svåra att få täta, jag lyckades aldrig med någon av mina. Kör på den större -811x istället.

Davvan gillar detta.
  19. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......

Jag märkte det :)

image.jpg

jabla och Icaras gillar detta.
  20. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......

Ja den stora har väl alltid kostat premium......sålde min då jag tyckte den var klumpig.

Respekt i annonsen är att de har satt ut vikten.....helt klart den mest viktiga faktorn.....

21. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Låter precis som Aurum säger som att bomen är för kort, alternativt att det är något fel i keyless works som får den att vars kvar i datumställäge trots att kronan är intryckt.

yonsson och plattfot gillar detta.
  22. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    orre gillar detta.
  23. _jonte

_jonte Friends of KS

Sälj skiten billigt till mig, så ska jag stirra på den tills den gör rätt! :D

Davvan gillar detta.
  24. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......

Ähhh....det var ju förra sommaren......plockade isär den och gjorde rent....meckade ihop.,......funkade perfekt efteråt....tidhållningsmässigt.....visarna oxiderade kraftigt dock...men gjorde inget då de var nya...nu matchar de index bättre.....

jabla, Aurum och eriksson850 gillar detta.
  25. Exxet

Exxet Borgare

Förmodligen fel bom och kronan ser inte rätt ut heller, funkar hackingen på den, visserligen bara på B-versionen, sälj den till mig istället ;)

Kolla den här länken:

Scaramanga gillar detta.
  26. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Har forskat en del i detta och såhär är det:
    6105-8000 har ingen låsning utan endast en packning i kronan. Packningen finns där från början och går ej att byta om man inte är jävligt lurig och sabbar den och därefter återställer den. Alternativen för att få den tät är följande:

1: Byt till en ersättningskrona (och axel) från SEIKO. Den har packning i sig precis som originalet, men kronan ser inte likadan ut. Den är liiiite mindre och har ingen SEIKO-text. Det ligger ett set jag beställt hos en urmakare i GBG. Du kan få det sättet om du vill. Jag vill inte ha det. Pris: 300kr.

2: Köp en NOS-krona och ny axel. Det finns dock inga garantier för att detta kommer göra kronan tät eftersom packningen är från slutet av 60-talet. Pris: Cirka 750kr. PMa för kontakt.

3: Skicka klockan till Jack på IWW. Han kan göra en trip-lock modd på den, så den får skruvad krona med tre packningar. Dyrt, men en modern lösning.

4: Skit i det.

Grafton, Maro, eriksson850 och 4 andra gillar detta.
  27. Davvan
    Trådstartare

Från:
    Fettefleur......
    Grymt...stort tack Y-wing!!

Bara välja ett alt då.......
    Grejen är att jag inte bryr mig om den är tät....den är crap...bara inse....men kool! Det var mest att datumet ändras så lätt av misstag som störde mig. Att skicka den till Jack är kanske en lösning....om än lite meck......