• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vem kan borra upp boetten på min Seiko....

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
...6105 ....och montera ny pinne/spärr till min krona så den låser? Trött på att datumet ändras när jag kommer åt kronan......

Bild för att liva upp....

image.jpg
 
...6105 ....och montera ny pinne/spärr till min krona så den låser? Trött på att datumet ändras när jag kommer åt kronan......

Bild för att liva upp....

image.jpg
Borra upp kronhålet, "kronskydden" eller borra upp kronhalsen? :p Är det bara halsen som är kinkig bör det väl rimligtvis gå att hitta en ny med större innerdiameter? Dock osäker hur det påverkar vattentäthet, om det ens gör det.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Borra upp kronhålet, "kronskydden" eller borra upp kronhalsen? :p Är det bara halsen som är kinkig bör det väl rimligtvis gå att hitta en ny med större innerdiameter? Dock osäker hur det påverkar vattentäthet, om det ens gör det.

Pinnen går att byta, men vilken uris kan fixa det inom riket?
 

Exxet

Rolex
Låter konstigt att datumet andras när kronan är i sitt innersta läge, så vitt jag vet ska väl datumet ändras först när man drar ut kronan i första klicket och visarna vid andra klicket, kan kanske bero på att det är lite "skit" i kronan så den inte går in tillräckligt långt. Det är väl ingen screwdown-krona utan en sorts låsning, pinnen ska väl gå in i en av jacken på kronans utsida.

Ett par bilder:
1.jpg
2.jpg


Men jag kanske är ute och cyklar:confused:
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Var ju det jag sade, men om du byter krona/packning kanske den kommer sitta hårdare? Iofs rätt svårt med de där kronorna har jag för mig...

Hade klockan på service i USA förra året....nya packningar och rubbet. Fick frågan om jag ville att de skulle borra ur gamla pinnen som låser kronan....hade gått av och urmakaren kunde sätta in en ny...för 80us extra. Var dumsnål och avböjde.....ångrar det nu....

Badade med klockan och då tog skiten in vatten.....så wtf!!

Datumet ändras om man skruvar på kronan när den är så att säga intryckt mot caset....att det skulle finnas en spärr mot det känns logiskt. Det går inte att ställa annat än tid när kronan är utdragen.....vem vet....kanske Molle bytte verk i den under hans ägo :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hade klockan på service i USA förra året....nya packningar och rubbet. Fick frågan om jag ville att de skulle borra ur gamla pinnen som låser kronan....hade gått av och urmakaren kunde sätta in en ny...för 80us extra. Var dumsnål och avböjde.....ångrar det nu....

Badade med klockan och då tog skiten in vatten.....så wtf!!

Datumet ändras om man skruvar på kronan när den är så att säga intryckt mot caset....att det skulle finnas en spärr mot det känns logiskt. Det går inte att ställa annat än tid när kronan är utdragen.....vem vet....kanske Molle bytte verk i den under hans ägo :)

Ändrar datum skall den inte göra i innersta läget vad jag vet, kommer ju inte ihåg vad min gjorde men det känns mycket underligt. du har med andra bara två lägen nu då? Innersta och ett yttre? Hade en annan klocka i usa för service och den gjordes det kaos med också, jänkare... Om din amerikanske urmakare erbjöd sig att ersätta pinnen känns det ännu underligare, pinnen låser ju mot de djupa yttre räfflorna på kronan till de breda boetterna. Tror du får ta ett snack med Molle eller urmakaren.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ändrar datum skall den inte göra i innersta läget vad jag vet, kommer ju inte ihåg vad min gjorde men det känns mycket underligt. du har med andra bara två lägen nu då? Innersta och ett yttre? Hade en annan klocka i usa för service och den gjordes det kaos med också, jänkare... Om din amerikanske urmakare erbjöd sig att ersätta pinnen känns det ännu underligare, pinnen låser ju mot de djupa yttre räfflorna på kronan till de breda boetterna. Tror du får ta ett snack med Molle eller urmakaren.


Thanx M8....kom på att jag nog inte orkar...det är ändå en jävla skitklocka.....börjra den strula så hivar jag surdegen i sjön.....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Thanx M8....kom på att jag nog inte orkar...det är ändå en jävla skitklocka.....börjra den strula så hivar jag surdegen i sjön.....

Hehe... Aja, det är väl det man har Seikos till. Annars kan du spänna upp den i en behållare med vatten så kan du se hur den långsamt rostar. Det låter som att du inte har en tillräckligt lång bom. De börjar iofs kosta pengar även hemma på tradera nu.

http://gamla.tradera.com/seiko-automatic-water-150m-resist-auktion_190204_212969270
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
De små 6105:eek:rna är svåra att få täta, jag lyckades aldrig med någon av mina. Kör på den större -811x istället.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hehe... Aja, det är väl det man har Seikos till. Annars kan du spänna upp den i en behållare med vatten så kan du se hur den långsamt rostar. Det låter som att du inte har en tillräckligt lång bom. De börjar iofs kosta pengar även hemma på tradera nu.

http://gamla.tradera.com/seiko-automatic-water-150m-resist-auktion_190204_212969270


Ja den stora har väl alltid kostat premium......sålde min då jag tyckte den var klumpig.

Respekt i annonsen är att de har satt ut vikten.....helt klart den mest viktiga faktorn.....
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ta isär klockan i delar och låt torka ögonaböj! Även om inte du sätter värde i den finns det kanske någon annan den gör glad, släng upp en välgörenhetsauktion!


http://sv.wiktionary.org/wiki/ögonaböj


Ähhh....det var ju förra sommaren......plockade isär den och gjorde rent....meckade ihop.,......funkade perfekt efteråt....tidhållningsmässigt.....visarna oxiderade kraftigt dock...men gjorde inget då de var nya...nu matchar de index bättre.....
 

Exxet

Rolex
Förmodligen fel bom och kronan ser inte rätt ut heller, funkar hackingen på den, visserligen bara på B-versionen, sälj den till mig istället ;)

Kolla den här länken:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har forskat en del i detta och såhär är det:
6105-8000 har ingen låsning utan endast en packning i kronan. Packningen finns där från början och går ej att byta om man inte är jävligt lurig och sabbar den och därefter återställer den. Alternativen för att få den tät är följande:

1: Byt till en ersättningskrona (och axel) från SEIKO. Den har packning i sig precis som originalet, men kronan ser inte likadan ut. Den är liiiite mindre och har ingen SEIKO-text. Det ligger ett set jag beställt hos en urmakare i GBG. Du kan få det sättet om du vill. Jag vill inte ha det. Pris: 300kr.

2: Köp en NOS-krona och ny axel. Det finns dock inga garantier för att detta kommer göra kronan tät eftersom packningen är från slutet av 60-talet. Pris: Cirka 750kr. PMa för kontakt.

3: Skicka klockan till Jack på IWW. Han kan göra en trip-lock modd på den, så den får skruvad krona med tre packningar. Dyrt, men en modern lösning.

4: Skit i det.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Grymt...stort tack Y-wing!!

Bara välja ett alt då.......
Grejen är att jag inte bryr mig om den är tät....den är crap...bara inse....men kool! Det var mest att datumet ändras så lätt av misstag som störde mig. Att skicka den till Jack är kanske en lösning....om än lite meck......
 
Topp