• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vem vågar sig på att fixa en Mido Commander?

seikoswede

Panerai
Jag har en Mido Commander i fint skick men kronan har lossnat. Har med hjälp av alruts lyckats införskaffa ny krona och axel och behöver nu hjälp med att få den fixad.

Verket är antingen 2836-1 eller 2836-2 så inga konstigheter där men boetten är av Monocoque-typ så man måste angripa den framifrån med allt vad det innebär.

Har vi någon på forumet som vill och kan kika på den?

Vänligen

Jim
IMG_9231.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är mest 2836 som hindrar mig för det sitter oftast KIF stötskydd och jag har inte verktygen för dessa. Sedan är det ett nyare urverk så delar kan vara lite dyra då det inte finns så mycket skrotade urverk om man skulle behöva byta något.
 

seikoswede

Panerai
Tack för svar @Martin Lovasz !:)

Den fungerade innan jag drog ur kronan så jag tror inte det skall vara några jätteproblem och är beredd på att chansa om någon nu vågar sig på den.
Har axel och krona så det passar både 2836-1 och 2836-2 så där är saken biff i alla fall. Sedan tror jag alruts kan hjälpa till att få fram vissa delar om det behövs?
Klockan är i riktigt fint skick och det skulle vara tråkigt om det inte går att fixa den.

Vänligen

Jim
 
Har inga som passar så jag funderar på att skära till något i trä som passar.

Avråder från trä, det kommer gå sönder och du kommer få små träpartiklar i verket, bad idea.
Kör Horotec, Horia eller Bergeon så hittar UD garanterat. I mässing är ofta skonsammare om man inte är i full kontrol av det man gör.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Kan du ta en bild på hur kronan ser ut så man kan avgöra om det är en delad axel eller om den är av.

Hej Martin, det ät delad axel på dessa. Mistänker at det är ett 2836-1 verk, då axlarna brukar bli brutna på dessa om man drar upp dom manuellt. Fyrkanten på -1 verken är bara 1mm i diameter och således för svag. Åtgärdades på -2 verken. Jag skickade axlar till båda verken till @seikoswede , just in case. Allt annat av delar finns att få billigt över disk här i Bangkok, skaffar gärna vad som behövs.
 

seikoswede

Panerai
Hej Martin, det ät delad axel på dessa. Mistänker at det är ett 2836-1 verk, då axlarna brukar bli brutna på dessa om man drar upp dom manuellt. Fyrkanten på -1 verken är bara 1mm i diameter och således för svag. Åtgärdades på -2 verken. Jag skickade axlar till båda verken till @seikoswede , just in case. Allt annat av delar finns att få billigt över disk här i Bangkok, skaffar gärna vad som behövs.

@Alruts, du är kung! :)

Jim
 

Martin Lovasz

Audemars
Jätte bra!

Nästa sak man måste göra är att få ut den eventuellt avbrutna stumpen och då måste urverket tas ut och det gör man med en pump och blåser ut glaset, sedan skall urverket bara ramla ut i handen.
 
Topp