• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Verifiering av kreditkort skulle ta upp till 10 dagar??

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej!
Har hittat ett intressant objekt hos en handlare inom EU, men de verkar ha lite regler kring att handla med kreditkort jag aldrig stött på tidigare, och jag undrar om någon annan i församlingen sett det tidigare.
Så här är de:
Använder något de kallar "Key client" som lager mellan köpare och säljare (krypterat).
Använder också "Verisign" vilket jag antar är den verifieringmetod som används av Mastercard och andra även här.

Enligt säljaren så har de någon form av samarbete med banken (deras bank) som försäkrar sig om att kreditkortet och betalningen är som utlovat, och den här kollen skall alltså ta mellan 4-10 dagar...vilket jag aldrig stött på tidigare!!
Normalt verifieras ju kreditkortet direkt.

Tacksam för input!:rolleyes:
 

babanker

Panerai
Det jag kan tänka att dom gör är att deras inlösande bank kontaktar din bank, oftast via fax, där dom ombeds bekräfta att kortnumret det namn+adress du angivit matchar.
Detta kan ibland dra ut på tiden lite då olika banker är olika snabba på att svara på dessa s.k "code 10".

Kan bli så att din bank i sin tur kontaktar dig via tel för att bekräfta transaktionen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det jag kan tänka att dom gör är att deras inlösande bank kontaktar din bank, oftast via fax, där dom ombeds bekräfta att kortnumret det namn+adress du angivit matchar.
Detta kan ibland dra ut på tiden lite då olika banker är olika snabba på att svara på dessa s.k "code 10".

Kan bli så att din bank i sin tur kontaktar dig via tel för att bekräfta transaktionen.


Tack för svar!
Ok, så för att snabba på det hela (om det nu blir köp) så skulle jag kunna kontakta min bank om att se till att vara på hugget och snabba om det kommer en sådan Code 10?
 

babanker

Panerai
Hej!

Tveksamt om dom tar bevakning på sånt, körs mig veterligen fortfarande via fax utan något automatiserat system hos bankerna. Tror mer att faxen kommer när den kommer till kortutgivande banken, och frågande banken får hoppas att någon engagerad arbetare tar emot det ologgade papperet så snabbt som möjligt.

Skadar dock aldrig att ringa. :D
 
Topp