Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Verifiring av min Omega...

Diskussion i 'Vintage' startad av Sond, 8 januari 2014.

1. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Lade just nu upp en bild i Wii s tråd. När jag såg bilden fick jag en smärre chock. Omegatexten såg helt märklig ut. Och på ett sätt som jag aldrig tänkt på tidigare. 1. till säkerhetsskåpet. 2. fram med klockan. 3. fram med kameran. 4...
    Omega.jpg Omega2.jpg

Puh, texten var okey... Eller hur..?

2. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    I mina ögon ser det inte konstigt ut. Om det skulle vara nåt så kanske "G" ser lite märklig ut. Men jag är långt ifrån expert.
    Ping Ariste

3. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Tyvärr tog jag det i för dåligt ljus. Men i verkligheten ser G:t lika bra ut som de andra. Så om de andra ser bra ut så ska nog allt vara under kontroll. Det var bara det att på den bilden jag la upp i din tråd såg det helt keff ut på min dator. Hoppas någon mer hoppar in och kommenterar. Annars förjag väl lägga upp den på K&S för att få fart på folk..:)

Det sista på skoj så klart..;)

4. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Är nog inget konstigt.
    Bilden i min tråd har nog en märklig vinkel.
    Bra strategi annars =)

Sond gillar detta.
  5. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Sorry för rubriken...

6. fc2

fc2 Borgare

Inte jättebra bilder men så vitt jag kan se är den ok.

Sond gillar detta.
  7. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Ska se om jag kan ta bättre bilder ikväll.

8. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Nu ska vi se om dessa bilder kan få någon att se om något ser keff ut. Enligt mig ser allt bra ut.
    Omega222.jpg Omega22.jpg Omega1.jpg

Ernesto gillar detta.
  9. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Då var den klar för K&S då..;) Skämt åsido. Som jag kan se det är det inget konstigt. Det var ett konstigt fotot via photobucket som ställde till det.

Cyklisten gillar detta.
  10. fc2

fc2 Borgare

Bara jag som inte riktigt kommer överrens med den applied logo som finns på detta exemplar?

11. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Intressant det här, vanligtvis brukar jag inte dyka ner i detaljer men nu när du ber oss så.
    Ett referensnummer samt kaliber- och verkets serienummer vore fint i jakten på referensbilder.
    Som fc2 antyder ovan ser den applicerade logon lite väl svängig ut, det finns många variationer men med så sköna kurvor och så otroligt "happy feet" har jag inte sett tidigare. Men det som oroar mig mest är typsnittet OMEGA är skrivet med och framför allt G:t som jag tycker "börjar" för tidigt och således inte linjerar med den högra sidan av G:t. Det kanske kan förklaras med trycksläpp och det borde du kunna se med en makrobild av tavlan. Det som inte kan förklaras med lacksläpp är den tighta vinkeln på A:t, jag tycker den ser snäv ut men det kan förklaras av bildvinkel, glas m m. Spekulationer från min sida men som sagt, med mer info går det att gräva djupare om du vill.

_jonte och Sond gillar detta.
  12. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Jag är allt annat en en klockmekaniker, men jag ska se om jag kan öppna den. Personligen skulle jag bli överraskad om det var något konstigt, men samtidigt gör det mig inget. Jag ser det mer som en resa i kunskap i så fall. Uppskattar mycket att du tar dig tid!

Ariste gillar detta.
  13. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Boetten är relativt ovanlig och den applicerade logon kan därför vara korrekt men bara annorlunda jämfört med mainstream-Omega från samma period. Med ref, verknumner och kaliber gräver vi mer. Hur långt tillbaka har du historik om den?

14. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Helt fejk... Köper den gärna för en billig peng :)

Nä men ärligt talat hur ska man göra ska man kika på en äldre omega att boett, urverk, baksida och allt är original?

Vem var och hur kan man få hjälp med en sån verifikation?

15. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    En erfaren urmakare som sett tusentals Omegor och som är vaken/kunnig vad gäller originalutförande bör kunna hjälpa dig. Du kan även göra en hel del själv, tog mig friheten att plita ner lite tips i jakten på kunskap kring vintage Omega. Friskriver mig eventuella felaktigheter och tar tacksamt emot tips på korrigeringar.

Vill du veta mer om en vintage Omega måste den öppnas och med hjälp av referensnumret i boettlocket går det oftast att hitta mer information i Omegas Vintage Database: http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/vintage-omegas/vintage-watches-database

Nu ger inte denna databas hela bilden vad gäller varianter av tavlor, visare, boettmaterial o s v men det är en bra början. När/Om du vet modellnamn och årtal (från verkets serienummer förutsatt att det är korrekt med referensen) så finns det kataloger, bilder, annonser på nätet där du kan leta efter information om just din variant och många forum där kunskapen frodas. Du kan även med hjälp av verkets serienummer (och boettens referensnummer) beställa ett utdrag ur Omegas arkiv för en summa stålars.

Åldersbestämma Omegas urverk:
    http://www.omega-fanatic.com/pages/gallery/omega-codes-and-movement-numbers-2253.php

Kolla referensnummer (på boettens insida):
    http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas

Har du urverkets serienummer kan du beställa ett utdrag från Omegas arkiv:
    http://www.omegawatches.com/spirit/history/extract-of-the-archives

Här finns kataloger, annonser, instruktionsböcker m m till vintage Omega:
    http://www.old-omegas.com/

Här finns bra bilder på bl a olika boxar från Omega samt mycket annonser och annan nyttig information:
    http://www.omega-fanatic.com/

En väldigt bra referensbok är Omegas "A journey through time" som kan beställas från Omega i Europa:
    http://www.omegawatches.com/spirit/literature/omega-a-journey-through-time/summary

Har du tillgång till adress i USA eller Canada så beställ den här:
    http://www.watchtime.com/shop/books/omega-a-journey-through-time/

Omega case reference numbers - guides:
    http://www.old-omegas.com/omrefcod.html
    http://www.chronomaddox.com/casereferenceguide.html

Ranfft har en hel del nyttig information om Omegas kalibrar:
    http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk

Tillgången till referensbilder föreställande orörda klockor med samma eller liknande referens är guld värt i jakten på kunskap kring originalutförande på den referens du jagar. Det är en djungel därute bland frankens och redials så var beredd att lägga ner tid under resan.

fretig, WilhelmV, Hardy och 1 annan gillar detta.
  16. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Stort tack.... Tid har man ju , ja eller nåt som visar den ialla fall :)

Omega boken bör man köpa den , a journey trough time.. 1700 är det bra pris för den?

17. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Beroende på skick, så visst kan 1700kr vara ett bra pris! :)

18. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Kidnappar denna tråd och skriver följande

Har sett en klocka (Speedmaster Pro) på en annons som har följande info:
    på baklocket står:
    145022-74 ST
    men serienummret börjar på 31 och indikerar då 1970

Är klockan från 1970 eller 1974? (-74 står ju på baklocket)

eller är det nytt baklock eller verk?

/J

19. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Då har jag till slut tagit mig tid att öppna den. Vad tror ni?
    IMG_9634.jpg IMG_9635.jpg IMG_9637.jpg IMG_9638.jpg

Ska kolla lite på länkarna som finns här. Men det vore trevligt om någon kunnig kan tänka sig kolla lite.

Ping: Ariste

20. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Trevligt inre!:)
    Verket ser fint ut och matchar inskriptionen och referensen bra, det finns en del referenser på nätet som också är i 14K och som har liknande tavla, hittade bland annat denna som jag vågar påstå INTE är ommålad eller mixtrad med vad gäller logon: http://www.kaplans.se/sv/vara/887410/bilder/touch?image=0
    Om du jämför den med din så tycker jag att det är en skillnad på den applicerade logon och texten under som jag påpekat tidigare. Samtidigt är din tavla fin i färgen och känns naturligt åldrad, den stämmer på alla andra punkter så jag vet inte vad jag ska tro.:) Det finns gott om kunniga Omega-boys på omegaforums.net där du kan slänga ut frågan. Lycka till och njut av din fina klocka!

Sond gillar detta.
  21. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Tack! Jag har försökt att kolla runt lite. Otroligt svårt att få grepp om logga och text. A:t tycker jag att jag ser ibland. G:t lite svårare att bedöma och loggan vet jag inte om jag ännu hittat någon. Ska kolla på omegaforums.net

Ariste gillar detta.
  22. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

WilhelmV gillar detta.
  23. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Intressant hur vinklar och ljus påverkar, G:et ser mindre konstigt ut på detta foto men jag tycker fortfarande att applicerade logon har "glada fötter" och ser fram mot att lära mig något om detta från omegaforums.

24. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Om du har tid så ser du att det verkar luta åt helt ok på omegaforumet. Nu känner jag ju inte till någon av de som kommenterat, men en del har i alla fall många poster.

25. Daniel B

Daniel B Stadsbo

Från:
    Karlstad
    Jag hänger ganska mycket där, de som har kommenterat har riktigt bra koll.
    :)

Sond gillar detta.
  26. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    såg din tråd på omegaforums också. Där finns kunskap som bara fan.
    och de verkar ju säga att de är ok.

men jag får inte rätt feeling i logga och text. dock så är de på omegaforums betydligt kunnigare än vad jag är!

27. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Är du Hardy med 13 poster som kommenterat i min tråd..?

28. _jonte

_jonte Friends of KS

Tror du måste polera upp glaset och ta bättre bilder i rätt ljus för att få någon riktigt klarsida i detta. Går helt enkelt inte att se bra nog för att avgöra.
    Vad jag skulle vilja se bättre är:
    - Hur tavlan/färgen ser ut i ytan
    - Sidor på index
    - Trycket i makro, alla olika delar

edit: måste säga att den ser helt kosher ut, men du verkar vilja bli 100% säker, och då behövs bättre bilder. :)

29. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

stämmer! :) har inte postat mycket alls där. mest läst haha. enormt duktiga och trevliga snubbar.

tror du kan va lugn när det gäller din tavla!