Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Verklighetsflykt?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Grön, 27 juni 2013.

1. Grön
    Trådstartare

Grön Bonde

Från:
    Göteborg
    Hur stor del av ert klockintresse handlar om verklighetsflykt? Till vardags är det svårt att hinna med alla måsten. Jobb och småbarn kan suga musten ur vem som helst. Eller kanske är det det bara en undanflykt? För att hänga här på klocksnack hinner jag ju med... Argumentet till mig själv är att det är ett sätt att varva ned (i värsta fall handlar det om att fly övrig livsångest men den tanken vågar jag inte ens tänka...:nailbiting:).

Igår spelade jag golf för första gången på mycket länge och insåg hur kul det faktiskt är och hur mycket man får tillbaka inte minst socialt. Hemska tanke: En veckas ackumulerad tid som jag spenderar på klocksnack = en golfrunda :confused:. Slutsats: Om jag istället för att klocksnacka hade tagit hand om barnen, vikt tvätt, städat och klippt gräsmattan mån-ons, så hade jag kunnat lämnat hem och barn till frun och spela golf varje torsdag.

Handen på hjärtat! Finns det alternativ till klocksnack som i ärlighetens namn hade gett mer livsenergi i långa loppet men att ni inte får tummen ur?

fredtiger, Pilot och stelah gillar detta.
  2. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Kanske, men det pallar man inte :D

Grön gillar detta.
  3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Funderar på att lämna fru och barn för att kunna ägna mig mer åt Klocksnack! Vilken klocka är bäst till golf?? :D

yonsson, Bojke, aosehus och 5 andra gillar detta.
  4. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Fast jag tar hand om barn, städar, renoverar, tvättar, klipper gräs etc. Även fast jag hänger på klocksnack? Den dagen mitt klockintresse går före mitt barn så ber jag om att bli borttagen.. Dock lär det aldrig hända.

Vad gäller golf så håller jag med om att det är kul men det tar alldeles för mycket tid, det gör inte klocksnack :)

Pilot, Danielle, Jockinho och 2 andra gillar detta.
  5. hook

hook I'm user not a dealer!

många green fees små blir en del skoj.

Fabian och Marckus gillar detta.
  6. Grön
    Trådstartare

Grön Bonde

Från:
    Göteborg
    Kanske var jag inte tillräckligt tydlig? Precis som du prioriterar jag på fritiden hem och barn. Därefter blir det lite slappa, läsa, film, klocksnack etc. Det blir lätt så för att det inte kräver någon framförhållning. Men att umgås med kompisar med bio, bärs och bunker (det är där jag hamnar när jag spelar golf) kräver trots allt lite planering och till det behöver man ork. Men kanske är det så att regelbundet golfande eller vad helst man vill göra i långa loppet ger mer energi än vad slösurfande gör?

analoguerogue, Sond och Asplund gillar detta.
  7. stelah

stelah Biskop

Vilket djupt och mycket intressant inlägg och så kul att det kommer upp just här och inte på ett forum för psykologer. Gränsen mellan intresse och fanatism är hårfin. Fanatism i vilken sort den är, omöjliggör en helhetssyn. Klockfanatism kan inte vara så farligt, förutom det du är inne på, vad prioriteras bort och vilken skada gör det? Lite sjuka är vi väl allihopa och lite verklighetsflykt till klockor är bara kul om det inte går till överdrift. Bara valet av klocka säger en del om oss.

8. Barda

Barda Friends of KS

Det är väl inte långt ifrån att vissa märken har en liten beef med varandra som skulle kunna sluta i krig långt senare? ;)

Edit: la till smiley..

stelah gillar detta.
  9. Wollen

Wollen Barfly

Fiskar mycket.
    Mycket övrig tid spenderas med att inta några kalla.
    Är singel om det undgick någon ;)

Fabian, Bojke och Asplund gillar detta.
  10. Barda

Barda Friends of KS

Har alldeles för många hobbys. Förutom löpningen så är de flest för kostsamma för mitt eget bästa. Skidor, cykel, skor... Skit också...

11. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Vi gömmer oss bara bakom referensnummer och lekmanskvasiharanger om verk och uspar.... Vi skiter i klockorna.... Kunde lika gärna vara ett knappnålsforum.... Vi gör allt för att fly vardagsångest och måsten. Nöjd nu din....... ?

JSP och Grön gillar detta.
  12. Grön
    Trådstartare

Grön Bonde

Från:
    Göteborg
    Tur att det är ett så trevligt flyktbeteende man fastnat för...

fredtiger gillar detta.
  13. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Jag arbetar som kurator.
    Tänker dock inte professionellt under semestern.
    Utan!.... Klockor är verkligt! De du har är verkliga. De du vill ha är oftast verkliga.
    Flykten kan du stoppa upp i ......
    Mår du dåligt får du PM:a, (700:-/tim + moms), men mitt hetaste tips är att köpa en klocka till.
    Moderatbandyn kan du lägga på hyllan. Basta!:bored:

Grön, Fabian, Kson och 2 andra gillar detta.
  14. Landshark

Landshark Borgare

Varje tillbringad kvart med familjen är ju en missad KS-kvart...?! Nä, inte riktigt, men allvarligt, vad skulle man annars göra?

"Jobbe?!" [det ska läsas på gotländska].

Jämfört med (amatör) golf? Kanske en bra runda på tio. Kanske två riktigt klockrena (!) utslag på en bra runda och en sänkt långputt. Alltså två till tre minuters tillfredsställelse per 40 investerade timmar! Snacka om dåligt utfall och illa investerad tid! :rolleyes::oops: ;)

Grön, Bojke och fredtiger gillar detta.
  15. China

China Guest

Det kan nog variera, för min egen del handlar det snarare om en livsstil än verklighetsflykt.;)

Grön, Bojke och Kson gillar detta.
  16. vekktah

vekktah Borgare

Hänger bara på forum under typ läggningar och väntetider. Aldrig att jag skulle sitta och surfa (oavsett) en minut då jag hade tid för egna saker. (Just nu med slumrande ettåring på armen)

daviden och Landshark gillar detta.
  17. Kson

Kson Friends of KS

Ett tips är att kolla Ks på jobbet : )

16610, Grön, Camo00 och 1 annan gillar detta.
  18. fredtiger

fredtiger Stadsbo

Klump i magen, spot on! :nailbiting:

Grön gillar detta.
  19. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Tror att det finns ett ganska stort antal medlemmar som (likt jag själv) nyligen har gått från dink-tillvaro med dyra, urbana och egocentriska vanor till småborgerligt villaförortsliv med småbarn, dagishämtningar och nya prioriteringar. Hemlevererade matkassar för att maximera egentiden och löpning i tunnsulade skor som träning för att det är effektivast och modernast. Smartphonen hänger med på det enda stället där man får vara i fred (gissa...) och dyra klockor är ju en liten påminnelse om det gamla livets prioriteringar.

Min verklighet är verkligen ingenting att "fly" ifrån (vem vill inte ha två söta lintottar på en studsmatta och en grill stor som en släpkärra?), men visst är det en form av verklighetsflykt...

Jakobb, vekktah, Grön och 2 andra gillar detta.
  20. urinvånaren

urinvånaren Guest

Tyst med dig! jag är arbetsgivare......:)

16610, Grön, stelah och 1 annan gillar detta.
  21. Landshark

Landshark Borgare

Attans, Chefen hänger här! :bag: Jag "jobbar" hemifrån i morgon ;)

urinvånaren gillar detta.
  22. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Jag byggde/bygger skiten, det tog/tar lång tid...

Fast värt det, får så enormt mycket värme från er medlemmar.

CaptainOats, Vesper, 16610 och 8 andra gillar detta.
  23. Kson

Kson Friends of KS

Jag väljer oftast själv när mina raster ska tas och jag kan sprida dessa miuter på hela dagen :happyhappy:
    Arbetar du med? Har för mig att jag läst att det är transport? Men kan ha fel..

24. Kson

Kson Friends of KS

Detta ska du ha ett jävla stort tack för!!!------KRAM!!! :)

daviden gillar detta.
  25. urinvånaren

urinvånaren Guest

Och du ska få det riktigt varmt om öronen nästa vecka...brumm brumm:eek: ....och tack för allt arbete du lägger ner :)

daviden gillar detta.
  26. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Är livrädd för att krascha den... Fast det löser du. ;)

urinvånaren gillar detta.
  27. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Men innan du ska göra allt det där ska du nog se till att du har några dinkor att byta mellan :D

daviden och Grön gillar detta.
  28. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    KS är ju perfekt när man tar en mikropaus på jobbet. 3min KS= energi till 57min koncentrerat arbete x 8. +att man måste gå på toa 5ggr om dagen. Om man då alltid sitter ner, så får man 5x3min KS-tid. Kassakön på ICA=2min/dag.

Lägg till 5min i samband med frukost och lunch, så är man uppe i 51min/dag. Så...
    Hänger jag mycket här? Ja.
    Tar det tid från annat? Tveksamt.

Åker jag dessutom kommunalt till och från arbetet, så tillkommer 80min/dag till valfritt surfande.

ADHD? Nääääää, bara rastlös. :D

Kson och daviden gillar detta.
  29. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Man surfar ju på arbetstid såklart.
    Man ska självklart kunna surfa och ändå sköta sitt jobb.

Kson gillar detta.
  30. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    På min myndighet var det för några år sedan en tjänsteman i arbetsledande ställning som åkte dit på extensivt porrsurfande. Han försvarade sig med att han kunde skriva under beslut med ena handen och surfa med den andra. Jag har sedan dess funderat på om han kanske har tre händer.... Dessutom inträffade detta i Malmö, says it all :cool:

Wollen gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield