• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Verktyg för att arbeta på band/länkar

Hej alla kunniga!
Jag har skrinlagt mina planer på att köpa ett enklare kit med en massa klockverktyg och bara skaffa mig det jag absolut behöver - dvs hyfsat bra verktyg för att jobba med band/länkar. Dvs för att kunna plocka lös dessa från klockan för rengöring och sen kanske också för att kunna ta bort/sätta dit någon länksektion.

Men vad behöver jag för detta, ett sånt här verktyg är väl för att pressa ut "pinnarna" när man ska korta av det? Men för att lossa hela länken från boetten behövs väl något annat verktyg - ett sånt här kanske?

Något tips på någon Europeisk eBaysäljare som har bra sådana, eller kanske någon lokal firma i Sverige... Budget några hundralappar för de bägge typ...

Cheerio!
/Rikard
 

_jonte

Patek
Definitivt Bergeon på "spring bar tool", stooor skillnad som lönar sig. Kostar bara ca en hunka. Det andra kan du köpa det billiga på Ebay.
 

max

Dancing Queen
AndyAnd skrev:
Köp Bergeon-grejer, det är avsevärd skillnad. Singulars bandbytarverktyg är billiga men ömtåliga och inte särskilt bra.
+1

Bergeons bandverktyg vilka är ljusår bättre än de lite billigare. Har både 6111 och 6767 och gillar 6111 bäst då stiften fästs fast av externa "fästen" till skillnad från både 6767 och alla "påköpet"/billiga varianter där själva stiften gängas fast.

Här finns bandverktygen lite billigare än watchtools, och fortfarande i europa så frakten brukar gå väldigt fort.
https://www.cousinsuk.com/catalog/tools/spring-bar-removing-tools

Och här finns alla tänkbara verktyg för att arbeta med länken. Pundet står lågt så det är bara att shoppa.
https://www.cousinsuk.com/catalog/tools/bracelet-adjusting

...skulle gärna ha en Bergeon 6825 från watchtool, men priset är lite väl saftigt :)
 
Topp