• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Verktyg för hantering av tavla och visare?

David

Bödeln
Vad ska man använda för att plocka med tavla och visare från en vintage-klocka utan att fläcka ner dem med fingerfett eller repa dem? En plastpincett? Eller funkar det med en vanlig oräfflad pincett?
 

rogart-63

Patek
Gummitutor till fingrarna kanske .Sen om det skulle bli nåt smuts på tavlan finns nåt som heter Rodico ..Finns på ebay
 

Dagoberg

Omega
Rodico är heller inte jättebra, lämnar spår efter sig också. Gummitutor är som sagt bra, men hantera tavlor så lite som möjligt, renoveringar efter repor och andra skador är dyra.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Rodico är heller inte jättebra, lämnar spår efter sig också. Gummitutor är som sagt bra, men hantera tavlor så lite som möjligt, renoveringar efter repor och andra skador är dyra.

Tycker det beror på hur man jobba med Rodicon. Min erfarenhet är att den fungerar väldigt bra för att plocka smuts och små partiklar. Att stryka med den på tavlan kan dock lämna spår.
 

Dagoberg

Omega
Det ska visst finnas en ny sort av Rodico, tror Rolex använder den. Har dock inte testat den ännu, så jag vet inte hur den är.
 

David

Bödeln
Jag vill kunna plocka med delarna med större precision än vad som är möjligt med fingrarna, jag misstänker alltså att det är någon sorts pincett jag är ute efter.
 

Dagoberg

Omega
Pincetter har man för att plocka stickor ur fingrar. Inom urmakeri kallas det för korntänger. Snobberi kanske, men rätt ska vara rätt. Föreslår att du använder fingertutor när du hanterar urtavlor, inga filtbeklädda pincetter. Fibrerna i filten kan fastna under exempelvis index, och har du otur så lossnar indexet och en reparation blir nödvändig. Inte alltid kul. Greppa tavlorna ute på radien för att minska kontaktytorna. Kom dock ihåg att tavelpelarna är ömtåliga så du inte knäcker dessa.
När det gäller korntänger, så föredrar jag en korntång liknande Dumont Electronic nummer 7 till de flesta standardjobb. Vid finare jobb, spiralarbeten och liknande använder jag en Dumont 4772-4.
 

David

Bödeln
"En korntång i plast, tack!"

Samma resultat på Apoteket, Clas Ohlson och ett gäng andra butiker.

"En vaförnåt? Vad ska du ha den till? Jaha, en pincett, menar du! Vi har dessa, i stål."

Hittade på Kjell & Co:

null-2.jpg
 

Dagoberg

Omega
Kan ju bero på att de inte är inom yrket. Men för all del, fortsätt gärna söka efter pincetter. Men ett tips: när du kontaktar de som verkligen har det du söker, typ Ånge urdelar eller verkmästarna, kalla det för vad det är, en korntång, så de vet vad du vill ha.
 
Topp