Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Verktyg för hantering av tavla och visare?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av David, 19 augusti 2013.

1. David
    Trådstartare

David Bödeln

Vad ska man använda för att plocka med tavla och visare från en vintage-klocka utan att fläcka ner dem med fingerfett eller repa dem? En plastpincett? Eller funkar det med en vanlig oräfflad pincett?

2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Gummitutor till fingrarna kanske .Sen om det skulle bli nåt smuts på tavlan finns nåt som heter Rodico ..Finns på ebay

3. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Rodico är heller inte jättebra, lämnar spår efter sig också. Gummitutor är som sagt bra, men hantera tavlor så lite som möjligt, renoveringar efter repor och andra skador är dyra.

4. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Tycker det beror på hur man jobba med Rodicon. Min erfarenhet är att den fungerar väldigt bra för att plocka smuts och små partiklar. Att stryka med den på tavlan kan dock lämna spår.

5. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Det ska visst finnas en ny sort av Rodico, tror Rolex använder den. Har dock inte testat den ännu, så jag vet inte hur den är.

6. David
    Trådstartare

David Bödeln

Jag vill kunna plocka med delarna med större precision än vad som är möjligt med fingrarna, jag misstänker alltså att det är någon sorts pincett jag är ute efter.

7. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Plast eller mässingspincett kanske?

8. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Om Du pratar små hår och damm så är det helt omöjligt, känns det som! :(

9. China

China Guest

Eller så klär man en pincett med filtmaterial (för att hantera urtavlor), inte optimalt när det gäller att få ett bra grepp, men ingen risk för repor.

10. David
    Trådstartare

David Bödeln

Nej, nej, det struntar jag i, jag vill alltså kunna lyfta och flytta lösa tavlor och visare utan att skada dem, inte göra rent dem.

11. China

China Guest

Testa med en dammpust, handlar det inte om ingrott damm, så brukar det fungera.:)

Camo00 gillar detta.
  12. David
    Trådstartare

David Bödeln

13. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Pincetter har man för att plocka stickor ur fingrar. Inom urmakeri kallas det för korntänger. Snobberi kanske, men rätt ska vara rätt. Föreslår att du använder fingertutor när du hanterar urtavlor, inga filtbeklädda pincetter. Fibrerna i filten kan fastna under exempelvis index, och har du otur så lossnar indexet och en reparation blir nödvändig. Inte alltid kul. Greppa tavlorna ute på radien för att minska kontaktytorna. Kom dock ihåg att tavelpelarna är ömtåliga så du inte knäcker dessa.
    När det gäller korntänger, så föredrar jag en korntång liknande Dumont Electronic nummer 7 till de flesta standardjobb. Vid finare jobb, spiralarbeten och liknande använder jag en Dumont 4772-4.

medinfoto gillar detta.
  14. David
    Trådstartare

David Bödeln

"En korntång i plast, tack!"

Samma resultat på Apoteket, Clas Ohlson och ett gäng andra butiker.

"En vaförnåt? Vad ska du ha den till? Jaha, en pincett, menar du! Vi har dessa, i stål."

Hittade på Kjell & Co:

15. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Kan ju bero på att de inte är inom yrket. Men för all del, fortsätt gärna söka efter pincetter. Men ett tips: när du kontaktar de som verkligen har det du söker, typ Ånge urdelar eller verkmästarna, kalla det för vad det är, en korntång, så de vet vad du vill ha.