• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Verktyg för hemmafix

Clemons

Rolex
2-Faktor
Har samlat på mig en del verktyg och pill under åren, men saknar vitala saker för att exempelvis olja och skruva upp mainsprings.

Någon som kan hjälpa mig en bit på traven med vad verktygen heter.

Moebius
- vilka här är måsten? Finns det någon som kan användas till allt/generellt?

Verktyget för att applicera olja på juveler etc, vad kallas detta, behöver man ha fler än 1?

Mainspring winders
- är det ett krav på amatörnivå, är det omöjligt att göra det bra på annat vis?

Verktyg för att öppna boetter - räcker det med en 8-ball och vanliga boettöppnare (knivliknande verktyget)? Kommer inte pilla på Rolex utan mest vintage Omega.

Tack på förhand!
 

MrBeam

Cartier
Hej, antar att du demonterat och tvättat en del klockor redan om du ska olja.
Jag gjorde som så att jag skaffade det jag kände att jag behövde om vartannat.

Här är lite info om att olja:

Jag rekommenderar verkligen att införskaffa bra oljegivare då det blir jobbigare och ofta sämre resultat med billiga varianter.
Det finns väldigt många olika boetter och dessvärre likaså många olika sätt att öppna de på.
Jag har hanterat mina huvudfjädrar för hand, men man bör vara beredd att ersätta till en ny då olyckor sker lätt.
Hoppas det hjälper och lycka till!
 
Senast ändrad:
Topp