Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

verktygsfråga

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Warre, 10 november 2013.

1. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

Tjo
    Jag är på jakt efter ett verkty för att vinda ihop gångreserven på ett mekaniskt ur, finns det nån enkel plastvariant för något engågnsbruk, eller ska man försöka köpa någon beggad?
    jag har försökt vinda ihop gångreserven på ett mekanisk ur för hand och med en hemmabyggd uppvindare, men efter att ha tappat den ett par gånger och slagit "knut" på fjäden så är den alldeles skev och jag beställde en ny fjäder. Så innan jag ger mig ann på den så tänkte jag försöka hitta ett verktyg för detta.

har ni några tips?

// Johan

2. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Warre gillar detta.
  3. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

aah då provar jag helt enkelt att "knuffa" över den :)
    Jag har själv reagerat på att de är väldigt dyra för något som är ett ganska enkelt och oprecist verktyg.

Tack för tipset

4. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    När du knuffar över den, så tänk bara på att du vänder fjädern åt rätt håll.

Warre gillar detta.
  5. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

jo jag såg det, röda sidan upp :) fast jag vet ju hur fjädern ska vara vindad

6. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

Det gick bra, med bytet [​IMG]

Boris Balkan, Camo00, alexndr och 2 andra gillar detta.
  7. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Bra där. Intressant trumma.

8. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

Jag håller på att skeletta ett urverk, kände att jag behöver en pysselhobby och jag hittade ingen färdig som såg ut som jag ville ha :)

Camo00, Dagoberg och jabla gillar detta.
  9. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    KUl! Håll bara koll på vad som måste vara kvar och låt filen jobba ordentligt. Ett tips: ta en bild på verket, skriv ut stort och rita upp diverse idéer om hur du vill ha det. Vilket verk kör du på? 8O)

10. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

Den är mer eller mindre klar urverket är en 6498, ska bara göra rent juvelerna och smörja den och se ifall den funkar, är lite orolig över att få ihop balansen igen. Ska dock testa om det går att kallblånera metallen innan då jag skulle vilja ha urverket svart, annat fal kommer jag nog att försöka färga den med duracoat. ser detta urverk mer som ett test, har redan gjort några tabbar på det, inget allvarligt, men har lite saker jag skulle vilja ha gjort annorlunda.

eriksson850, jabla, _jonte och 1 annan gillar detta.
  11. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Kallblånera? Förklara detta. Har enbart blånerat stål, men vet att det ska gå att oxidera mässing helt svart. Blir riktigt glad över att få se andras projekt med urverk inblandat. Ska bli riktigt trevligt att se slutresultatet. Kämpa på 8O)

12. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

kallblånering är en lite enklare variant av blånering men blir inte rikgtigt lika svart, används för reparation av blåneringar på tex vapen som fått repor och slitage, fungerar dock ej på rostfritt. Känns lite säkrare att använda hemma än att börja blanda ihop riktig blåneringsvätska.
    Såg en polare använda detta på skruvar, man gjorde rent dem i ett acetonbad och sedan ner i blåneringsvätskan så blev de snyggt mattsvarta.

13. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Spännande! Jag har just beställt sån kemisk blåneringsvätska för att testa på ett par visare som borde vara blå/svarta istf blanka. (...hoppas bara de inte är för rostfria då???) :)

14. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Ok, trodde det var riktig blånering med värme på g, inte någon modern kemivariant. Har du sett Roger Smiths video-serie på Youtube där han visar hur han går till väga för att göra sina blånerade visare? http://www.youtube.com/user/rwsmithwatches
    Hur gör du med bryggorna? Blir det blästring med glaskulor? Genevastripes, förgyllning?

15. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

nä min vision är att bryggorna ska vara mattsvarta, kuggar, fjädrar och skruvar i originalfärg. Har hittat en snygg svart pvdbehandlad pilot boett med safirglas på en sida på nätet jag tänkte peta in allt i, sedan ska jag försöka måla sidorna av bryggorna med blå superluminova för att få en kall blå inre glöd i urverket.

eriksson850, Sandkvist, jabla och 2 andra gillar detta.
  16. RobinW

RobinW Bonde

Från:
    Göteborg
    Coolt projekt!

17. _jonte

_jonte Friends of KS

Följer nu detta med spänning, posta gärna massor av bilder! :)

18. Sundström

Sundström Friends of KS

Häftigt projekt! Följer med spänning. Superluminova på fler ställen än visare och urtavla låter super! Lycka till!

19. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Riktigt coolt!!! :)

20. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Ser verkligen fram emot fortsättningen.

21. Carolin

Carolin Friends of KS

Otroligt kreativt! Är sannerligen ingen urverksfantast men blir imponerad av andras intresse o passion, vision som mynnar ut i kreativitet. :)

22. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Låter häftigt. Går det inte att lura in tritiumtuber för ett konstant glöd måhända?

23. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

mjoo tritium hade ju varit bättre än något som måste "laddas" upp men vette fan vart man får tag i det och hur man får hem det det är ju lätt radioaktivt :)

24. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

hmm efter att ha googlat runt lite så inser jag att tritiumtuberna är snorigt dyra :) 1.5*3 mm låg på 7 dollar styck :) jag tyckte att superluminovan var dyr men ska fundera på detta om klockan blir bra och jag får den att funka kanske jag tar mig ann att göra en skarp version :)

wundlander gillar detta.
  25. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Tack för tipset om kanalen, underbar! :)

Dagoberg gillar detta.
  26. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    trevligt, kul att läsa trådarna med lite mer avancerade projekt! Se till att ta mycket bilder och dela med dig bara :)

27. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

provade att montera ihop delarna lite snabbt och såg att det finns nog en hel del mer att karva bort, insåg även på att jag borde ha gjort detta innan jag gjorde finputtsningen av delarna :) men men gör om gör rätt som man säger :)

Maro, eriksson850, _jonte och 1 annan gillar detta.
  28. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

en liten uppdatering har inte gjort några större framsteg annat än slipat och putsat alla delar och idag så blånerade jag bryggorna och vart riktigt nöjd, var lite osäker på om det skulle fästa då jag inte visste riktigt vad det är för material i delarna.
    Det är fortfarande lite olja kvar på delarna därför de ser "våta" ut.

Mkarlsson, Maro, wundlander och 1 annan gillar detta.
  29. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul att du uppdaterar. Jobba på nu. Vi vill se mera! :watching:

eriksson850 gillar detta.
  30. Warre
    Trådstartare

Warre Torpare

så nu har jag monterat ihop den, blåneringen var ganska repkänslig och fick några repor medans jag fumlade ihop urverket.
    baksidan
    framsidan

ska peta på ett par visare och se ifall den funkar nu :)

eriksson850, Mkarlsson, wundlander och 1 annan gillar detta.