• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Verktygssats

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur är denna sats https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331 något att satsa på?
Vill bla kunna justera länkar själv etc.

/Andreas
Inget vidare skulle jag tro, troligtvis samma kvalitet som lådorna för 150:- på ebay. Funkar väl till nöds att justera länkar etc, men verktygen kommer bli utslitna snabbt om du använder dem ofta. De saknar även den precision som bättre verktyg har.
 

DanneS

Omega
Jag har den Kjell-satsen. Den duger rätt okay i hobbysyfte ändå tycker jag.
Har både kortat och förlängt länkar, öppnat boetter och bytt band med gott resultat.
 

SeikoSan

Omega
2-Faktor
Som sagts tidigare är den där Kjelle-lådan (vad det ser ut som på bilderna) av typen som finns på Ebay. Har du inte dig att vänta kolla ebay UK. Brukar vara lite dyrare än direkt från Kina, men du har det inom nån vecka.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tänkte skapa en ny tråd men jag använder denna istället.
Tänkte att det var dags för en glaslyft. Börjar bli tröttsamt att byta med hjälp av buntband, dessutom så fungerar det inte alltid.

Är det någon som prövat de billiga från ebay? Typ denna http://www.ebay.com/itm/High-Qualit...280211?hash=item3d03d4c2d3:g:h0UAAOSwQPlV-TIP Fungerar de? Tycker de ser lite slå ut i klorna.

upload_2016-12-8_11-22-29.png
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte skapa en ny tråd men jag använder denna istället.
Tänkte att det var dags för en glaslyft. Börjar bli tröttsamt att byta med hjälp av buntband, dessutom så fungerar det inte alltid.

Är det någon som prövat de billiga från ebay? Typ denna http://www.ebay.com/itm/High-Qualit...280211?hash=item3d03d4c2d3:g:h0UAAOSwQPlV-TIP Fungerar de? Tycker de ser lite slå ut i klorna.

upload_2016-12-8_11-22-29.png
Funktion är enkel men risken med alla billiga verktyg är att man skadar det man ska byta. Jag har köpt billiga saker men har bytt ut dom efterhand. Hur ofta byter du glas? Kanske lönar sig att investera lite mer?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tänkte skapa en ny tråd men jag använder denna istället.
Tänkte att det var dags för en glaslyft. Börjar bli tröttsamt att byta med hjälp av buntband, dessutom så fungerar det inte alltid.

Är det någon som prövat de billiga från ebay? Typ denna http://www.ebay.com/itm/High-Qualit...280211?hash=item3d03d4c2d3:g:h0UAAOSwQPlV-TIP Fungerar de? Tycker de ser lite slå ut i klorna.

upload_2016-12-8_11-22-29.png
Köp en glaspress istället, har glaslyft både billiga från ebay och bergeon. Använder ändå nästan enbart min billiga glaspress.
Typ en sådan här.

http://m.ebay.co.uk/itm/13Pcs-Watch...%3A0f4e7b231590a786f5ff2cf2ffd1adcc%7Ciid%3A2
$_3 (10).JPG


(funkar fint men är sugen på att byta upp mig mot en bättre)
 

jurassicjay

Cartier
Tänkte skapa en ny tråd men jag använder denna istället.
Tänkte att det var dags för en glaslyft. Börjar bli tröttsamt att byta med hjälp av buntband, dessutom så fungerar det inte alltid.

Är det någon som prövat de billiga från ebay? Typ denna http://www.ebay.com/itm/High-Qualit...280211?hash=item3d03d4c2d3:g:h0UAAOSwQPlV-TIP Fungerar de? Tycker de ser lite slå ut i klorna.

upload_2016-12-8_11-22-29.png


Det här med buntband lät intressant. Har du lust att utveckla?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Det här med buntband lät intressant. Har du lust att utveckla?
Om du har ett glas som du kan dra ett buntband runt och får det att sitta kvar så kan det gå att byta glas.
Gör så här:
Dra ett lagom (prova dig fram) stort buntband runt glaset. Dra åt så hårt du kan. Ta sedan av det och spänn det ytterligare ett - tre klick. Nu är det bara att pressa på bandet runt glaset igen. Buntbandet pressar nu ihop glaset på samma sätt som en glasklo och du får förhoppningsvis i glaset i boetten. Lycka till! :)
 

jurassicjay

Cartier
Om du har ett glas som du kan dra ett buntband runt och får det att sitta kvar så kan det gå att byta glas.
Gör så här:
Dra ett lagom (prova dig fram) stort buntband runt glaset. Dra åt så hårt du kan. Ta sedan av det och spänn det ytterligare ett - tre klick. Nu är det bara att pressa på bandet runt glaset igen. Buntbandet pressar nu ihop glaset på samma sätt som en glasklo och du får förhoppningsvis i glaset i boetten. Lycka till! :)

Tack! Förstår jag rätt om detta kan gå för både påsättning och avlägsnande av glas? Jag antar att vi enbart pratar plexi här.. detta ska testas ikväll i alla fall. Har ett glas som måste av snarast. Seikologgan på tavlan har släppt och rasslar runt där inne. Känns som en tidsfråga innan det blir någon major fuck-up om det flyger runt där inne. Tack för tipset i alla fall!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tack! Förstår jag rätt om detta kan gå för både påsättning och avlägsnande av glas? Jag antar att vi enbart pratar plexi här.. detta ska testas ikväll i alla fall. Har ett glas som måste av snarast. Seikologgan på tavlan har släppt och rasslar runt där inne. Känns som en tidsfråga innan det blir någon major fuck-up om det flyger runt där inne. Tack för tipset i alla fall!
Fungerar bara på plexi, men inte särskilt bra när du ska ta av ett glas. Och inte särskilt bra när du ska sätta dit ett heller för den delen. Varför plockar du inte bara ur hela verket om du ska komma åt tavlan?
 

jurassicjay

Cartier
Fungerar bara på plexi, men inte särskilt bra när du ska ta av ett glas. Och inte särskilt bra när du ska sätta dit ett heller för den delen. Varför plockar du inte bara ur hela verket om du ska komma åt tavlan?

1. Jag är inte hundra på hur jag ska göra.
2. Glaset är ändå sprucket (från ett tidigare försök att avlägsna det), så det måste ändå bytas.
Har ju förvisso inget nytt glas hemma, så kan ju inte byta det nu ändå. Tänkte bara att det var enklare att ta bort glaset än att gå in bakifrån, men så kanske inte är fallet!

Är det enkelt att plocka ur verket?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
1. Jag är inte hundra på hur jag ska göra.
2. Glaset är ändå sprucket (från ett tidigare försök att avlägsna det), så det måste ändå bytas.
Har ju förvisso inget nytt glas hemma, så kan ju inte byta det nu ändå. Tänkte bara att det var enklare att ta bort glaset än att gå in bakifrån, men så kanske inte är fallet!

Är det enkelt att plocka ur verket?
Jag vill alltid ha ut verket om jag ska byta glas.
Att få ut verket är lätt - öppna baklocket, och dra ut bommen (sitter med en pigg eller skruv).
 

Martin Lovasz

Audemars
På 60-talet använde tillverkarna speciella glaslyft satser men på 70-talet kom man på att man kunde använda en pump istället så har man en klocka där urverket måste tas ut genom fronten så köp en pump, kronan sitter då på en delad axel och man helt enkel bänder av kronan.

Vill man inte plocka ut urverket på en vanlig klocka kan man även där testa att använda en pump men då måste först axel med krona tas ut på det normala sättet, sedan skruvar man dit locket igen och blåser ut glaset men pumpen.

Det finns även en del klockor där det ser ut som om urverket skall tas ut den vanliga vägen men där det tas ut genom glaset och då är det samma som på en vanlig klocka att kronan med axel först skall plockas ut.

Så här ser de ut och man får även med verktyget för att bända av kronan.
http://www.watchmaterial.com/bergeon-5011-watch-pressure-crystal-removing-pump/

Finns dock mycket billigare versioner och gamla dyker upp då och då på t ex Tradera, om man är händig kan man även göra en själv.
 

Häggvik

Omega
Finns det någon forumsponsor eller medlem som säljer verktyg? Jag är mest ute efter en sån där grej att korta länkar med, och ett bandverkyg.
 
Topp