• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vettigt pris för förkortning av länk?

carlanton

Audemars
Spencer66 skrev:
carlanton skrev:
Lägg klockan bra, stoppa in en nål i hålet, banka på nålen till stiftet tittar ut, dra ut det med din Leatherman. Sedan gör du tvärtom när du ska sätta ihop den igen. Gratis!

Vad fan, Rolex har inga sketna stift. De är skruvade!

Där ser man! Jag tog för givet att alla förstod att det är superenkelt att ta isär en skruvad länk, men en stiftlänk är mer avskräckande. Då är det ju bara att skruva isär med en liten elektronikmejsel!
 
Föreslår att detta kan bli ett ämne vid eventuella gtg:er runtom i landet. Tag med lite olika länkar och verktyg. De som bytt tidigare undervisar noviserna.
Operationerna bör utföras innan middag avklarats/alkohol inmundigats :) .

Har ju märkt att vi är ett litet gäng i Jönköpings län, kanske dags att gtg:a?
 
carlanton skrev:
Spencer66 skrev:
carlanton skrev:
Lägg klockan bra, stoppa in en nål i hålet, banka på nålen till stiftet tittar ut, dra ut det med din Leatherman. Sedan gör du tvärtom när du ska sätta ihop den igen. Gratis!

Vad fan, Rolex har inga sketna stift. De är skruvade!

Där ser man! Jag tog för givet att alla förstod att det är superenkelt att ta isär en skruvad länk, men en stiftlänk är mer avskräckande. Då är det ju bara att skruva isär med en liten elektronikmejsel!


Konstigt att du inte vet att det är skruvar, men ändå uttalar dig om hur lätt det är.

Du visste att man måste ta bort bezeln först också eller?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Att korta länken är väl knappast ett service ärende? Varför behöva visa cert, suck.
Fast what's the fuzz, du har köpt en Rolex, har du inte råd med 500:- för att anpassa länken så du kan bära den?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ja det kostar 500:- att göra det överallt om man vill ha kvalité på arbetet och säkerhet för att fackmannen tar på sig ansvar om länken skulle repas. Jag skulle aldrig lämna in en Rolex till StjärnUrmakarna eller Ur&Penn.

Gör det själv, du löser det med dina små mejslar och en stadig hand. Tänk på att länken ska vara längre på kl 12-sidan för att få viklåset centrerat.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jokkmokkswe skrev:
Fast what's the fuzz, du har köpt en Rolex, har du inte råd med 500:- för att anpassa länken så du kan bära den?

Sådana här kommentarer är för roliga. Bara för att man köpt en Rolex betyder det inte att man gillar att slänga bort sina surt förvärvade slantar. Jag tycker att 500:- är åt helvete för mycket att betala för något som tar 5 min att utföra för en van urmakare. Dessutom har de mage att kräva cert och vara snorkiga på grund av att man inte köpt klockan där.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Men om man gjort valet att köpa från en gråhandlare, och sparat in antal tusenlappar, kan 500:- anses som dyrt då?
Hade inte varit något problem att korta länken om han hade köpt den av en svensk AD.
Känns inte det rimligt eller?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jokkmokkswe skrev:
Men om man gjort valet att köpa från en gråhandlare, och sparat in antal tusenlappar, kan 500:- anses som dyrt då?
Hade inte varit något problem att korta länken om han hade köpt den av en svensk AD.
Känns inte det rimligt eller?

Det känns rimligt att korta länken själv för min del eller betala max 300:- som jag gjorde hos Jarl Sandin i Göteborg.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Spencer66 skrev:
carlanton skrev:
Lägg klockan bra, stoppa in en nål i hålet, banka på nålen till stiftet tittar ut, dra ut det med din Leatherman. Sedan gör du tvärtom när du ska sätta ihop den igen. Gratis!

Vad fan, Rolex har inga sketna stift. De är skruvade!

+1 =)

När jag var rookie i klockträsket lämnade jag in min första sketa klocka med stift =) för att korta länken. Krons Ur skulle också ha 500 spänn och se cert. Känns pinsamt dyrt tar ju några minuter att göra det själv. Köp verktyg och gör det själv.

Nymans tog 200 spänn för att sätta en klick loctite och skruva in skruven(1 min jobb) på min sub.

Bo Berggren är de enda som hjälp mig gratis med små fix känns som alla har som regel att ta bra betalt för sånt här om du inte tidigare är kund och köpt ny klocka av dem.
 
Om AD´s och liknande skulle ta låt säga 300 så skulle dom ju få mer jobb och fler kunder i butiken, vilket de flesta som bedriver säljande verksamhet är intresserade av. En fot in i dörren där du får träffa en säljare anses ju som positivt, även om det inte blir affär varje gång så får du förhoppningsvis ett positivt intryck och sprider det vidare.. osv osv.
 
Så.

Gick in till Nymans på Biblioteksgatan idag och frågade om dom kunde hjälpa mig att korta länken.
"Ja, absolut. Vi tar 150 kr för det. Sätt dig bara ner och vänta"

Det tog 4 minuter. Och från och med idag slutar jag besöka Bergströms Uppsala, och håller mig till mina egna kvarter.
 

emil74

Omega
Hej

Min lilla urmakare gör det gratis. För han vet att jag kommer serva min Rolex där vid nästa tillfälle, trots att vi inte är tjenis med varandra.

Mitt tips är att göra det själv. Har precis köpt denna skruvmejsel för att klara jobbet bäst. Den ska vara tillverkad för Panerais skruvar. Enligt vad jag läst är det exakt samma dimension och mejsel som kommer med Sea-Dwellern. Så alternativen är att köpa denna eller en Sea-Dweller mejsel. Har inte testat själv ännu, har precis beställt.

http://watchpart.co.uk/panerai-exact-st ... -4895.html
/Emil
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Sådärja. Var för ett par timmar sen och kortade min länk på Omega-boutiquen i Hamburg. Kostade gratis!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Betala för att korta länk :|
Det är ungefär som att betala för att någon ska tanka bilen. Något ska man väl ändå göra själv för att skapa en relation med klockan? Det är ju liksom hela vitsen med att äga en klocka. Det är ju inte direkt raketforskning vi talar om.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vettigt pris för förkortning av länk?

yonsson skrev:
Betala för att korta länk :|
Det är ungefär som att betala för att någon ska tanka bilen. Något ska man väl ändå göra själv för att skapa en relation med klockan? Det är ju liksom hela vitsen med att äga en klocka. Det är ju inte direkt raketforskning vi talar om.

+1
Jag är utan tvekan seriöst ohändig och klumpig. Korta länkar är extremt enkelt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Vettigt pris för förkortning av länk?

Camo00 skrev:
+1
Jag är utan tvekan seriöst ohändig och klumpig. Korta länkar är extremt enkelt.
Dessutom blir det PRECIS som man vill ha det när man gör det själv och inte utifrån hur löst/tight någon annan tycker att länken ska sitta.
 
Re: Sv: Vettigt pris för förkortning av länk?

yonsson skrev:
Camo00 skrev:
+1
Jag är utan tvekan seriöst ohändig och klumpig. Korta länkar är extremt enkelt.
Dessutom blir det PRECIS som man vill ha det när man gör det själv och inte utifrån hur löst/tight någon annan tycker att länken ska sitta.


Den blir inte mer eller mindre tight när jag ber dom att ta bort EN länkbit.
Jag testade lite lätt med en mindre skruvmejsel, men det kändes som att jag skulle behöva ta i.
Och jag hade ingen lust att repa en 3 dagar gammal Daytona.


Det är enkelt att snitta blommor också, men jag låter gärna floristen göra det åt mig.
Och tankar jag bilen i Italien, så gillar jag att någon annan fortfarande gör det åt en.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vettigt pris för förkortning av länk?

San Gennaro skrev:
yonsson skrev:
Camo00 skrev:
+1
Jag är utan tvekan seriöst ohändig och klumpig. Korta länkar är extremt enkelt.
Dessutom blir det PRECIS som man vill ha det när man gör det själv och inte utifrån hur löst/tight någon annan tycker att länken ska sitta.


Den blir inte mer eller mindre tight när jag ber dom att ta bort EN länkbit.
Jag testade lite lätt med en mindre skruvmejsel, men det kändes som att jag skulle behöva ta i.
Och jag hade ingen lust att repa en 3 dagar gammal Daytona.


Det är enkelt att snitta blommor också, men jag låter gärna floristen göra det åt mig.
Och tankar jag bilen i Italien, så gillar jag att någon annan fortfarande gör det åt en.

Hahaha! Får man +1:a olika åsikter?? :D
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Re: Sv: Vettigt pris för förkortning av länk?

San Gennaro skrev:
Den blir inte mer eller mindre tight när jag ber dom att ta bort EN länkbit.
Jag testade lite lätt med en mindre skruvmejsel, men det kändes som att jag skulle behöva ta i.
Och jag hade ingen lust att repa en 3 dagar gammal Daytona.


Det är enkelt att snitta blommor också, men jag låter gärna floristen göra det åt mig.
Och tankar jag bilen i Italien, så gillar jag att någon annan fortfarande gör det åt en.

+1 Tycker att du ska lämna in den. Eftersom det är en sprojlans Daytona och du, som jag, inte har någon länkkortningserfarenhet. 500 kr är dock rena rånet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart du ska göra precis som du vill. Ring mig nästa gång. Jag tar gärna dina 150kr och köper något roligt för de samtidigt som du väntar i trappen. :D
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vettigt pris för förkortning av länk?

carlanton skrev:
Jag tänkte ungefär så när jag betalade 100 kr för att byta armband på min Zenith med sprintlås. För dom pengarna fick jag ett gäng sköna repor på bandhornen på köpet!

Mmm, det är rätt många historier nu om anställda i klockaffären repar och förstör fina ur... :/
 
Som jag skrev innan.
Nu är länken förkortad och klar. Och först nu kan jag bära klockan med stolthet, kändes pinsamt när den la sig lite "Sopranos" på handleden.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag arbetar med uppsökande försäljning och vet vikten av långsiktiga kundrelationer.

Kortar urbutiken länken gratis kan de räkna med återkommande kunder. Om inget annat sprider kunden ryktet om schysst butik och snöbollen är i rullning. Så jäkla många watchaholics springer det inte in och kortar länkar att urmakarna måste jobba gratis halva dagen...

Kortsiktiga investeringar som att ta 500kr för ett sådant jobb lönar sig för dagen kanske men inte i längden, Istället kan urbutiken tjäna tusenlappar under flera år framöver om de tänker långsiktigt och kundvårdande.

Cheers Chuck
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Lyfter tråden då jag behöver korta en länk. Någon som har aktuella prisuppgifter för Stockholm? Var ska man gå?
 

Kim

Panerai
150:- pix på NK. 250:- på Rob. Gjorde Omegan på NK och Rollen på Rob. Har du köpt uret på samma affär brukar det vara gratis.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ibland är det kanon att bli bekant med en lokal uris. Har både kortat och förlängt länkar hos min lokale uris med en påse kanelbullar och lite klocksnack som betalning. Känner mig dock tvungen att handla lite av honom då och då, oftast läderband, så det jämnar väl ut sig. Brukar vara rätt trevligt också. Men inne i Malmö kostar det mer än bullar, det är sant.
 
Topp