• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vettigt pris för förkortning av länk?

V

Cartier
Vad är det för fel idag att vara aktiv konsument? Är det fult att betala lägre boränta, låg bilförsäkring, låg villaförsäkring osv. Måste VD-bonusar bli högre för varje år som går??

Det är inte det minsta fult men det är heller inte fult att få verksamheten att gå runt eller gud förbjude, tjäna pengar om man har egen firma.

EDIT: Du skrev "fel", jag "ful"...men jag menade samma :)
 

ScubaKing

Audemars
Vad är det för fel idag att vara aktiv konsument? Är det fult att betala lägre boränta, låg bilförsäkring, låg villaförsäkring osv. Måste VD-bonusar bli högre för varje år som går??


Jag tror inte den stora målgruppen för armbandsur i dessa prisklasser är som du säger "aktiva konsumenter", jag tror inte dem söker lägre bilförsäkringar och dylika. Jag tror det skulle kosta dem mer att lägga tiden på att söka efter detta än att lägga tiden på sitt arbetsliv, möten, affärer o.s.v.
 

Hugii

Audemars
Det är inte det minsta fult men det är heller inte fult att få verksamheten att gå runt eller gud förbjude, tjäna pengar om man har egen firma.
...gud också förbjuder att man bjuder på nåt som tar 2 minuter och får en "nöjd och återkommande" kund. Håller med dig annars, alla får sätta pris och tjäna pengar på det de är bäst på. Men ibland måste man vara smidig och taktiskt (kostar inget men får bra reklam).
Som i det här fallet skapar de dåligt rykte om sig, och kanske många väljer att fixar det själva.

SÅ du tycker att det är helt OK att springer i butiken i 40min och provar varenda klocka (fota och lägga på forumet). Men det är inte OK att hjälpa en kund med ett problem som inte kostar bolaget nåt och bara tar 2min?
 

Hugii

Audemars
Jag tror inte den stora målgruppen för armbandsur i dessa prisklasser är som du säger "aktiva konsumenter", jag tror inte dem söker lägre bilförsäkringar och dylika. Jag tror det skulle kosta dem mer att lägga tiden på att söka efter detta än att lägga tiden på sitt arbetsliv, möten, affärer o.s.v.

Det vet inte du, och det vet inte jag heller. Men vi har alla hört det att tex Ingvar Kamprad gör det :)
"Mycket vill ha mer" heter av en viss anledning :)
 

V

Cartier
...gud också förbjuder att man bjuder på nåt som tar 2 minuter och får en "nöjd och återkommande" kund. Håller med dig annars, alla får sätta pris och tjäna pengar på det de är bäst på. Men ibland måste man vara smidig och taktiskt (kostar inget men får bra reklam).
Som i det här fallet skapar de dåligt rykte om sig, och kanske många väljer att fixar det själva.

SÅ du tycker att det är helt OK att springer i butiken i 40min och provar varenda klocka (fota och lägga på forumet). Men det är inte OK att hjälpa en kund med ett problem som inte kostar bolaget nåt och bara tar 2min?
Morr...datorns batteri dog efter ett långt svar...så här kommer ett komprimerat.
För det första får du ju hjälp även om du får betala, eller hur? Sen kommer en motfråga...hur många minuters arbete ska vara gratis och ses som goodwill? 2 minuter som du skriver, eller kanske 4 minuter? Byta bandstift, glas eller spänne på olika band? Jag garanterar att gränsen för vad folk vill ha utfört gratis kommer att flyttas framåt om man skulle korta länkar gratis per automatik. Sen går det inte att jämföra att visa klockor mot att utföra en tjänst, förutsättningarna för resonemanget är enligt mig orimliga.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Jag konstaterar två saker: 1. Det är tillåtet, och helt okej, att en yrkesman/företagare sätter vilket pris hen vill på den tjänst kunden vill ha utförd. 2. Det är tillåtet, och helt okej, att kunden tackar nej till det erbjudna priset och går någon annanstans.

Sen konstaterar jag en sak till, det blir tre: 3. Om en urmakare vill ha 500 spänn för att korta en länk går jag någon annanstans. Hos någon annanstans kanske de tar en hundring, eller bjuder på det.

Och så konstaterar jag en fjärde sak: 4. Om jag en tid senare bestämmer mig för att slå till på den där klockan för 35 lax jag spanat på länge, då går jag först någon annanstans. Men det är jag det.
 

Hugii

Audemars
Morr...datorns batteri dog efter ett långt svar...så här kommer ett komprimerat.
För det första får du ju hjälp även om du får betala, eller hur? Sen kommer en motfråga...hur många minuters arbete ska vara gratis och ses som goodwill? 2 minuter som du skriver, eller kanske 4 minuter? Byta bandstift, glas eller spänne på olika band? Jag garanterar att gränsen för vad folk vill ha utfört gratis kommer att flyttas framåt om man skulle korta länkar gratis per automatik. Sen går det inte att jämföra att visa klockor mot att utföra en tjänst, förutsättningarna för resonemanget är enligt mig orimliga.

Hur många minuter tycker du att man ska lägga på däcksparkare som vill bara prova en ny modell men de kommer aldrig i livet att köpa den. hmmmm
Har du nån gång tänk att du tar säljarens tid när du står där och klämmer på klockor, och du tar för givet att han/hon ska ge dig den tid som du anser att du behöver.
Tycker du att butiken ska ta betalt då oxå?
Hej vill du prova Rolex?
- inga problem, det kostar 25kr/minut. :)

Butiken har fortfarande samma fasta kostnader (personal, hyra, osv) allt för tt du ska känna dig nöjd när du/jag testar klockan. :)
 

V

Cartier
Hur många minuter tycker du att man ska lägga på däcksparkare som vill bara prova en ny modell men de kommer aldrig i livet att köpa den. hmmmm

Eftersom du aldrig kan veta vem som ska köpa klockan/bilen/huset/jackan tycker jag att man ska lägga precis så mycket tid som man har inom ramarna för ett i den branschen korrekt kundmottagande.
 

V

Cartier
Har du nån gång tänk att du tar säljarens tid när du står där och klämmer på klockor, och du tar för givet att han/hon ska ge dig den tid som du anser att du behöver.
Tycker du att butiken ska ta betalt då oxå?
Hej vill du prova Rolex?
- inga problem, det kostar 25kr/minut. :)

Butiken har fortfarande samma fasta kostnader (personal, hyra, osv) allt för tt du ska känna dig nöjd när du/jag testar klockan. :)

Det där svarade jag ju på i det förra meddelandet. Självklart ska de inte ta betalt för det och självklart är det helt orimligt att göra den jämförelsen.
 

Hugii

Audemars
Det där svarade jag ju på i det förra meddelandet. Självklart ska de inte ta betalt för det och självklart är det helt orimligt att göra den jämförelsen.

Jämförelsen är relevant :)

Låt oss säga att du och jag befinner oss i samma butik samtidigt. Du hinner före mig och ska titta på klockor i 40 minuter. Jag kommer efter dig och ska korta en länk för 500kr. Jag väntar i 15minuter men efter säljaren är ensam hinner han aldrig hjälpa mig och dra in 500kr :) Jag blir förbannad och går därifrån, du blir nöjd efter att ha provat 8 klockomodeller. :) Indirekt har du orsakat en förlust för butiken. :)

JAG håller med dig! Är man egenföretagare så skall det vara upp till var och en att prissätta sitt "arbete".
 

V

Cartier
Jämförelsen är relevant :)

Låt oss säga att du och jag befinner oss i samma butik samtidigt. Du hinner före mig och ska titta på klockor i 40 minuter. Jag kommer efter dig och ska korta en länk för 500kr. Jag väntar i 15minuter men efter säljaren är ensam hinner han aldrig hjälpa mig och dra in 500kr :) Jag blir förbannad och går därifrån, du blir nöjd efter att ha provat 8 klockomodeller. :) Indirekt har du orsakat en förlust för butiken. :)

JAG håller med dig! Är man egenföretagare så skall det vara upp till var och en att prissätta sitt "arbete".

Bra att vi är överens om fri prissättning :) Tror också att vi är överens om att det är dyrt med 500sek för att kosta en länk.
Resten lämnar jag därhän då dina förutsättningar i resonemanget saknar en oerhört viktig variabel....verkligheten ;)
 

Hugii

Audemars
Bra att vi är överens om fri prissättning :) Tror också att vi är överens om att det är dyrt med 500sek för att kosta en länk.
Resten lämnar jag därhän då dina förutsättningar i resonemanget saknar en oerhört viktig variabel....verkligheten ;)

..och verkligheten är? :)
 

Hugii

Audemars
Just nu är verkligheten är en tur till ICA och sedan matlagning, men att jag gärna fortsätter diskussionen senare alternativt på ett framtida GTG :)

... till ica på en måndag kl 20. ... tror du får söka hjälp för ditt KS-beroende :) Men vi kan diskutera det närmare på ett ev GTG :) om vi är fler så kan vi pressa ner priser :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Busenkelt! :D

56pYjyd.jpg
 

Ninen79

Audemars
500kr var standardpriset hos Sundbyberg hos Eriksson sa personalen efter att ha tittat i sin lista. Han var "snäll" den dagen och erbjöd mig kompispriset 300kr för de 4 minuterna.

Personligen så går jag aldrig dit igen, kändes jävligt slentrian.
Dom ville ha 600 kr för att korta länken på min gamla breitling cockpit...jag sätter aldrig min fot där igen!
 

almeyero

Panerai
500kr var standardpriset hos Sundbyberg hos Eriksson sa personalen efter att ha tittat i sin lista. Han var "snäll" den dagen och erbjöd mig kompispriset 300kr för de 4 minuterna.

Personligen så går jag aldrig dit igen, kändes jävligt slentrian.


På min klocka så gjorde dom det gratis. Dock så hade jag köpt den där tidigare.
 

Patrike

Omega
Är hur smidigt som helst att göra själv. Gjorde det just på min nya Daytona.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

Joseph

Cartier
Skulle aldrig betala mer än 100kr. Var idag hos en urmakare precis intill Konserthuset ( Hötorget ). Skulle korta ned min AT, köpa ett Nato och sedan få det ditmonterat. 159kr tog herren för hela kalaset och jag gick nöjd därifrån.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Skulle aldrig betala mer än 100kr. Var idag hos en urmakare precis intill Konserthuset ( Hötorget ). Skulle korta ned min AT, köpa ett Nato och sedan få det ditmonterat. 159kr tog herren för hela kalaset och jag gick nöjd därifrån.
Vad hette stället? Måste korta en länk snart :)

Andra tips på billiga länkförkortningar i centrala sthlm/ Östermalm/ Odenplan vore guld det med!
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Var förbi Rob snabbt förra veckan och behövde korta länken lite i förbifarten, annars gör jag det själv. Rob bjöd på det samt en trevlig pratstund!:)

Nu har jag inte handlat hos AD i Stockholm, men all denna goodwill som Rob E uppvisar gång på gång gör självklart att jag går dit först om jag är i huvudstaden och ska köpa ny klocka. Tänk om fler AD hade sådant kundtänk!
 
Topp