• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vettigt pris för förkortning av länk?

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Antingen gör man det själv eller måste lämna in.

Sedan att man bitchar över det på forumet är en sak, men har varken upplevt dålig service på RobE eller Erikssons Urhandel och har fått betala för det jag lämnat in.

Nästa steg är väl att man bjuder på frakten och eventuell länkkortning om man säljer en klocka.
 
  • Like
Reactions: CLT

Allinger

Breitling
Anledningen till att man blir nekad till att korta en Rolex är att personen i butiken inte känner sig 100% säker på att göra länk kortningen. För om en klockbutik som inte är återförsäljare till Rolex råkar ha sönder någonting så går det inte bara att beställa den del som är trasig, utan då säger Rolex att ni får köpa en ny klocka för samma pris som för en vanlig kund. Vissa anser att det inte är värt risken att ens ta emot Rolex på grund av detta. Det finns ett gammalt fall från stjärnurmakarna som var uppe i domstol där en butik hade haft sönder en länk på en rolex och dem sa att de fick köpa en ny klocka som det blev ramaskri om.

Däremot så finns det flera stärnurmakare, klockmaster och andra urhandlare som inte är AD för rolex som ändå tar emot rolex. För dem flesta är det inga problem, för butiken som bara säljer "parfym klockor" blir det ofta så att dem är inte bekväma att korta rolex helt enkelt, därför får man ett nej!
 

Rookien

Panerai
Lånar tråden lite, behöver man loctite?
Jag har flyttat runt på lite länkbitar på Rolex 114270, har bara skruvat in dem utan något lim/smörja.
Vissa satt som satan, så de var säkert limmade el likn.
 

poormans

Rolex
självklart är det typ loctite på de nya rolex,

skulle plocka bort några länkbitar på en ny daytona å en ny sub och tog det säkra före det osäkra och körde lite med varmluftspistolen innan jag skruvade upp dem och mkt riktigt det var loctite på gängorna

har iofs aldrig varit med om att en skruv åkt ut så vet ej varför det behövs
de har ju några års garanti så kan ju vara därför
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Lånar tråden lite, behöver man loctite?
Jag har flyttat runt på lite länkbitar på Rolex 114270, har bara skruvat in dem utan något lim/smörja.
Vissa satt som satan, så de var säkert limmade el likn.

Många tillverkare använder inte loctite, så ska vara otur om du tappar en skruv. Men ifall du vill vara extra säker: Vit eller blå loctite, inte röd! Ifall du vill kunna få loss skruvarna igen dvs ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lånar tråden lite, behöver man loctite?
Jag har flyttat runt på lite länkbitar på Rolex 114270, har bara skruvat in dem utan något lim/smörja.
Vissa satt som satan, så de var säkert limmade el likn.
De skruvar som sitter med loctite brukar klara sig på den gegga som finns kvar i hålet efter att man har haft borta skruven då geggan ger lite extra friktion. Loctite finns dock där av en anledning. Det finns märken som har stift istället för skruvade länkar på sina dykarklockor av just den anledningen. Vet man att man ska bada en hel sommar med en klocka som från fabrik har loctite så finns det ju ingen anledning att inte trycka i lite nytt efter att man kortat länken.
 

MrPlow

Rolex
Ni som betalar en spottstyver för att korta länk. Hur tycker ni de ska hantera om de råkar repa länken eller dra sönder en skruv.

Ska ni bli ersatta för det? Eller ingår det i det billliga priset?
 

Jrgen

Cartier
200 kr kostar det hos min lokala stjärnurmakarna i byn där jag bor.
Däremot skulle jag inte korta en länk där om jag tex skulle ha en Rolex eller liknande.
Men skulle min lokala urmakare repa länken så skulle jag kräva ersättning oavsett klockans värde.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Ni som betalar en spottstyver för att korta länk. Hur tycker ni de ska hantera om de råkar repa länken eller dra sönder en skruv.

Ska ni bli ersatta för det? Eller ingår det i det billliga priset?

Det är väl rimligt att det utgår någon form av kompensation om de gör åverkan på klockan, oavsett vad du betalat? Vad tycker du själv?

Och i mitt fall så är det ju inte Alban på hörnet som också kopierar nycklar som kortat, utan utbildade urmakare.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ni som betalar en spottstyver för att korta länk. Hur tycker ni de ska hantera om de råkar repa länken eller dra sönder en skruv.

Ska ni bli ersatta för det? Eller ingår det i det billliga priset?
Repar uris länken så så spelar det väl knappast någon roll om man har betalat 200 eller 500kr.
En olycka kan hända den bästa, det är hur man hanterar en reklamation som är det intressanta.
 

MrPlow

Rolex
Gå inte runt och tro att det finns en korrelation mellan priset på länkkortningen och risken för repor...
Nej, men min poäng är hur de ska kunna ha marginal för att ersätta er... Alla kan göra misstag oavsett hur välutbildad man är!

Köper man det dyraste så får man sällan det sämsta var det någon som sa! För övrigt brukar man få batteribyte och kortning av länk som en fin gest om man är återkommande kund.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Nej, men min poäng är hur de ska kunna ha marginal för att ersätta er... Alla kan göra misstag oavsett hur välutbildad man är!

Köper man det dyraste så får man sällan det sämsta var det någon som sa! För övrigt brukar man få batteribyte och kortning av länk som en fin gest om man är återkommande kund.
Nu är det dessvärre så att vissa personer förväntar sig fina gester utan att vara kund överhuvudtaget;)
 

DB15

Panerai
Pledge Member
BUMP :D
Har precis blivit med Rolex och behöver korta länken. Är det smartast att gå till en AD (den är köpt här men är uttagen från Krons) samt är det en bra idé att ta med sig certet?

tack på förhand
Daniel
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
BUMP :D
Har precis blivit med Rolex och behöver korta länken. Är det smartast att gå till en AD (den är köpt här men är uttagen från Krons) samt är det en bra idé att ta med sig certet?

tack på förhand
Daniel
AD funkar bra men är dyrt om du får betala.

Dvs, har du tur behöver du inte betala ett öre. Annars 250-400kr.

Går du annars till random urmakare runt hörnet brukar dom kunna fixa det för 50-100 spänn.
 

Gnocchi

Omega
2-Faktor
BUMP :D
Har precis blivit med Rolex och behöver korta länken. Är det smartast att gå till en AD (den är köpt här men är uttagen från Krons) samt är det en bra idé att ta med sig certet?

tack på förhand
Daniel

Jag lämnade in min hos Rob. Fick en kaffe och dagens SvD samt choklad och 5-10 min senare satt länken som en smäck och jag var 450 SEK kortare. Kände mig inte bekväm med att göra det själv heller och Rob låg närmast. Jag är nöjd även om jag kände till alternativen i förväg.
 
Topp