• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vettigt pris för förkortning av länk?

Var inne med min nya Daytona idag på Bergströms i Uppsala för att jag ville ta bort en länkbit.
Dels ville dom se mitt cert ("det gör vi alltid första gången"), sen ville dom ha 500kr för att klockan inte var köpt där.

Är det rimligt?
Och är det så svårt att göra själv?
 

Målarn

The Steak
Betalade ca 250-300kr hos Stjärnurmakarna i Solna när jag förlängde Subben..

Så med andra ord tycker jag att 500kr är lite för mycket :)
 
Målarn skrev:
Betalade ca 250-300kr hos Stjärnurmakarna i Solna när jag förlängde Subben..

Så med andra ord tycker jag att 500kr är lite för mycket :)

Pratade med en kille som var inne med sin sub just där i Solna och blev nekad att förkorta.
Dom sålde inte Rolex, och ville därför inte riskera att nånting hände klockan eller dess garantier sa dom..
 
Jag är ingen moddare öht. Men det ser inte ut att krävas kirurgi för att klämma in nått stift.
Eller är jag ute på hal is?
 

Målarn

The Steak
San Gennaro skrev:
Målarn skrev:
Betalade ca 250-300kr hos Stjärnurmakarna i Solna när jag förlängde Subben..

Så med andra ord tycker jag att 500kr är lite för mycket :)

Pratade med en kille som var inne med sin sub just där i Solna och blev nekad att förkorta.
Dom sålde inte Rolex, och ville därför inte riskera att nånting hände klockan eller dess garantier sa dom..

Haha fan va sjukt.. Va där och förlängde Subben ca 3-4mån sen
 
C

China

Guest
San Gennaro skrev:
Var inne med min nya Daytona idag på Bergströms i Uppsala för att jag ville ta bort en länkbit.
Dels ville dom se mitt cert ("det gör vi alltid första gången"), sen ville dom ha 500kr för att klockan inte var köpt där.

Är det rimligt?
Och är det så svårt att göra själv?

Har du köpt din Daytona hos en Svensk AD?

Om inte så kan det vara en förklaring till prislappen, gråhandeln slår ganska hårt mot butikerna.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Nu vet jag inte hur små handleder du har... men skruvarna måste du ju ändå kunna få ut själv?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
China skrev:
San Gennaro skrev:
Var inne med min nya Daytona idag på Bergströms i Uppsala för att jag ville ta bort en länkbit.
Dels ville dom se mitt cert ("det gör vi alltid första gången"), sen ville dom ha 500kr för att klockan inte var köpt där.

Är det rimligt?
Och är det så svårt att göra själv?

Har du köpt din Daytona hos en Svensk AD?

Om inte så kan det vara en förklaring till prislappen, gråhandeln slår ganska hårt mot butikerna.

Knappast så att tex bmw inte skulle serva min egenimporterade bmw, dom tjänar ju pengar på det.
Förstår inte vad butikerna klagar på egentligen.
 
C

China

Guest
CaptainOats skrev:
China skrev:
San Gennaro skrev:
Var inne med min nya Daytona idag på Bergströms i Uppsala för att jag ville ta bort en länkbit.
Dels ville dom se mitt cert ("det gör vi alltid första gången"), sen ville dom ha 500kr för att klockan inte var köpt där.

Är det rimligt?
Och är det så svårt att göra själv?

Har du köpt din Daytona hos en Svensk AD?

Om inte så kan det vara en förklaring till prislappen, gråhandeln slår ganska hårt mot butikerna.

Knappast så att tex bmw inte skulle serva min egenimporterade bmw, dom tjänar ju pengar på det.
Förstår inte vad butikerna klagar på egentligen.

Förmodligen några hundra miljoner i utebliven försäljning. Om det sedan är rätt väg att ta ut extra avgifter vid en service kan givetvis diskuteras.
 

naggge

Panerai
500 kr på Bergströms här i Göteborg också.

Eller så köper man lite loctite och en mejsel själv, för mindre än 500 kr
 
  • Like
Reactions: Man
Bäste San Gennaro!
Det är väl ändå bäst att folk avstår från att göra en operation, om de inte känner sig kompetenta. Alternativet kunde ju ha varit att de klantar till det och skadat länken. Man skall bara göra ett ingrepp om man kan det, eller gör det under kompetent övervakning!
 

carlanton

Audemars
Lägg klockan bra, stoppa in en nål i hålet, banka på nålen till stiftet tittar ut, dra ut det med din Leatherman. Sedan gör du tvärtom när du ska sätta ihop den igen. Gratis!
 
China skrev:
San Gennaro skrev:
Var inne med min nya Daytona idag på Bergströms i Uppsala för att jag ville ta bort en länkbit.
Dels ville dom se mitt cert ("det gör vi alltid första gången"), sen ville dom ha 500kr för att klockan inte var köpt där.

Är det rimligt?
Och är det så svårt att göra själv?

Har du köpt din Daytona hos en Svensk AD?

Om inte så kan det vara en förklaring till prislappen, gråhandeln slår ganska hårt mot butikerna.

Nej, köpt hos kanadensisk AD. Men så långt kom vi inte i samtalet. Hon ville se ett cert om klockan öht skulle lämnas in.
De har rätt att begära betalt för länkjobbet, men mitt cert har hon ju ingen nytta av.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
carlanton skrev:
Lägg klockan bra, stoppa in en nål i hålet, banka på nålen till stiftet tittar ut, dra ut det med din Leatherman. Sedan gör du tvärtom när du ska sätta ihop den igen. Gratis!

Vad fan, Rolex har inga sketna stift. De är skruvade!
 
San Gennaro skrev:
Var inne med min nya Daytona idag på Bergströms i Uppsala för att jag ville ta bort en länkbit.
Dels ville dom se mitt cert ("det gör vi alltid första gången"), sen ville dom ha 500kr för att klockan inte var köpt där.

Är det rimligt?
Och är det så svårt att göra själv?

500 känns som ett hån, har lämnat in klocka hos flera urmakare i Stockholm och tror aldrig jag fått betala något...kanske ett Uppsala/GBG/landet pris :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Spencer66 skrev:
carlanton skrev:
Lägg klockan bra, stoppa in en nål i hålet, banka på nålen till stiftet tittar ut, dra ut det med din Leatherman. Sedan gör du tvärtom när du ska sätta ihop den igen. Gratis!

Vad fan, Rolex har inga sketna stift. De är skruvade!

Då borde det va enkelt att skruva ut själv och förkorta?? Om inte det krävs en specialskruvmejsel som kostar multi... ?
 

Aron

Omega
Har ju visserligen inte nån Rolex men lämnade in en av mina TH hot en lokal klocksnasare i Kinna för att korta länken en gång, kostade 80:- sen tyckte jag att den blev för kort och stack tillbaka på eftermiddagen och ville sätta tillbaka en av bitarna och det kostade ingenting. Hon kände ju igen mig och tyckte det kunde gå på samma räkning.
 
Prislappen kan man väl alltid diskutera, men varför ville expediten se certet ? Det är ju inget garantiärende hos en AD vi talar om, och om man har certet säger ju ingenting om klockan är stulen eller inte (om det nu var det hon befarade). Har ni någon tanke om detta ? Jag förstår det inte. :|
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Förstår inte varför de ska ta betalt öht... gör knappast till eller från. Tar 2 minuter av deras tid, inte så att de missar någon kund på den tiden. Förutom NK juvelsalong, de verkar jäääääääääääääävligt upptagna varje gång man är där.

Mer på ämnet så betalade jag 20 kr en gång för att fixa ena glaset i mina ray-bans som ramlade ut. Gjorde det hos första bästa optiker (var ute på stan när det hände). De lossade en skruv, tog max 2 min. Hade hellre betalt 100 kr, det kändes bara dumt.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har för mig jag betalade 300:- för förlängning av meshet på min Ploprof. Erikssons urhandel i Sumpan.
 
C

China

Guest
Undersköterskan skrev:
Prislappen kan man väl alltid diskutera, men varför ville expediten se certet ? Det är ju inget garantiärende hos en AD vi talar om, och om man har certet säger ju ingenting om klockan är stulen eller inte (om det nu var det hon befarade). Har ni någon tanke om detta ? Jag förstår det inte. :|

Förmodligen för att kolla att serienumren matchade, vad jag känner till så är nuvarande policy att en AD skall kontrollera om klockan är stulen vid service.
 
Jag har ju ett gäng mycket små skruvmejslar liggande från Clas Ohlson som ser ut ungefär så här.


Uppskattningsvis skulle jag behöva ta bort den minsta lilla länkbiten för att den ska sitta bra.
Om det nu bara handlar om att skruva in och ur utan krångliga stift låter det ju jävligt enkelt.

Kan någon bekräfta det? Alla armband är ju olika.
Någon som sett någon tutorial på nätet?
 

Bilagor

  • 8871293714462.jpg
    8871293714462.jpg
    10 KB · Visningar: 426
San Gennaro skrev:
Jag är ingen moddare öht. Men det ser inte ut att krävas kirurgi för att klämma in nått stift.
Eller är jag ute på hal is?


Exakt så....det är ju hur enkelt som helst att korta en länk om man inte har tummen mitt i handen.
Förstår inte att man betalar flera hundra för en sak som en normalt händig människa gör på några minuter.....
(man måste förstås ha lite små verktyg, pryl eller/och mejsel )
:D :D :D
 
Topp