• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi som torskat en auktion pga. snålhet eller annat idioti

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag får väl börja med att hänga ut mitt feta huvud och skämmas, satt precis och bjöd febrilt på en Zodiac som jag bara var tvungen att ha, men vad fan hände, snålheten bedrog mig och nu sitter jag här med huvudet under armen.

Jag kan knappast vara själv så fram med sanningen så kan jag finna tröst i andras misslyckande.

Zodiac med manuellt Valjoux 7734 i almost MINT condition, precis det skick jag sökt efter.. SUCK!

Missade med £10

$(KGrHqV,!n0FIGS!)z!nBSGQ3GTtYw~~60_3.JPG
 

acce1999

Patek
2-Faktor
När det gäller auktioner måste man tänka så här:

1. Vad är prylen faktiskt värd?
2. Hur mycket mer är jag villig att betala för att få den?
3. Vad har jag överhuvudtaget råd att betala?

Om siffrorna som besvarar dessa frågor ökar så ligger man i grundläget rätt till.

Om du är som jag, så blir svaret på ettan alltid för lågt, då jag konsekvent kommer på mig själv med att undervärdera prylar. Det gör att jag - när jag verkligen vill ha något - måste jobba mycket mer med tvåa och trean och helt enkelt skita i hur jag resonerar kring ettan.

Blev det begripligt?

Inte vara nedstämd för länge, dags att börja spana efter nästa "som du alltid har letat efter". ;-)

Kör på! (Jag tänker inte berätta om alla mina missade affärer, särskilt inte när jag tackade nej till att köpa en Rolex 5508 för 25 tkr, eller en så kallad 1675 pointed crown guard med liten 24h-visare för 16 tkr...)

A
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vill man ha något så är man villig att betala för det. Denna hets som råder att man jämt ska göra ett kap börjar bli tröttsamt...

Bara jag som är less på milslånga diskussioner där köparna verkar vara mer intresserad av att göra en bra affär än av själv klockan?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
acce1999
Hänger med i ditt resonemang och du har nog en poäng. Men jag dundrar på utan eftertanke för det mesta :) Men just i detta fall var säkert klockan inte värd mer i pengar, men, den hade suttit överjäkligt bra på min arm och det värdet kändes högre, men av någon idiotisk anledning så hände det som inte fick hända ikväll..

Jag vill inte ens fundera på vad du tänkte som avstod de två rollarna, PUH!!!

På ett igen bara :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vill man ha något så är man villig att betala för det. Denna hets som råder att man jämt ska göra ett kap börjar bli tröttsamt...

Bara jag som är less på milslånga diskussioner där köparna verkar vara mer intresserad av att göra en bra affär än av själv klockan?


På bukten osv slipper man för det mesta diskussionerna så det är väl en fördel dock, det är ju här på forumen man får de flesta frågorna, men personligen anser jag att en del i det hela är att göra en "bra" affär. Allt som oftast postas klockor här för 6000kr för att därefter landa på 5000kr och till sist säljas för 4-4500kr.. Skulle jag bjuda 4000kr skulle personen bli förnärmad men efter 2veckor så är dem där iallafall..

För att få bukt på mycket av det här "prutandet" så kanske man ska försöka att sälja klockan så lågt man kan tänka sig gå eller helt enkelt vara tydlig med att priset som står är det som gäller, prutare fuck off :)

Men jag är med på vad du menar och det kan vara ett problem ibland.

Men just i mitt fall denna gång var bara att jag inte var med på noterna när auktionen gick ut, och det är frustrerande, suck.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
På bukten osv slipper man för det mesta diskussionerna så det är väl en fördel dock, det är ju här på forumen man får de flesta frågorna, men personligen anser jag att en del i det hela är att göra en "bra" affär. Allt som oftast postas klockor här för 6000kr för att därefter landa på 5000kr och till sist säljas för 4-4500kr.. Skulle jag bjuda 4000kr skulle personen bli förnärmad men efter 2veckor så är dem där iallafall..

För att få bukt på mycket av det här "prutandet" så kanske man ska försöka att sälja klockan så lågt man kan tänka sig gå eller helt enkelt vara tydlig med att priset som står är det som gäller, prutare fuck off :)

Men jag är med på vad du menar och det kan vara ett problem ibland.

Men just i mitt fall denna gång var bara att jag inte var med på noterna när auktionen gick ut, och det är frustrerande, suck.
Det känns rimligt att bjuda två tredjedelar på utsatt pris? Jag blir mörkrädd.

Tur jag sällan är tvungen att sälja saker..
 

par

Patek
2-Faktor
Missade en Heuer Montreal för något år sen. Slutade på runt 8000kr vilket jag tyckte var mycket. Inser för varje dag hur billigt det var....

Plus att de är jäkligt ovanliga
 

rzc

Omega
Brukar inte köpa på auktion men jag undrar hur man tex. kan säga att "jag missade med endast 10$"
eller att den slutade "Bara på xxx££" ?
Det går inte att veta vad kalaset slutar på om man inte hänger på själv?
Det kan gå upp 10$ till eller 1000$ till...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Brukar inte köpa på auktion men jag undrar hur man tex. kan säga att "jag missade med endast 10$"
eller att den slutade "Bara på xxx££" ?
Det går inte att veta vad kalaset slutar på om man inte hänger på själv?
Det kan gå upp 10$ till eller 1000$ till...


Sant, men jag var fortf. £10 ifrån där den slutade, men absolut, det kan ticka iväg utan problem!
 

KMS

Rolex
Är man tvåa på bollen så kommar man ju alltid vara 10 efter, ligger ju i auktionens natur så att säga, grejen är ju att man aldrig vet hur långt den andra parten är beredd att gå (om han inte är reggad på KS).

Jag själv skulle buda på en Chronoris på Tradera. Satt och väntade tills det var 2 minuter kvar, går in och lägger ett bud, självklart laggar sidan och budet kommer inte in, springer till vardagsrummet fipplar fram mobilen och lägger ett bud i panik.
Fast naturligtvis har tiden gått ut, grejen var att det var ett riktigt fyndpris som klockan gick för. Helt knäckt står jag och svär åt internet, Tradera å oflyt.

På Tradera kan man ju dock se vem som vinner auktionen, personen i fråga hade samma nick där som på KS och på så sätt fick jag reda på vad han hade som högsta bud och det var högre än mitt bud som jag hade tänkt lägga så hade inte fått den ändå. Då känns det i alla fall lite bättre. Även om suget efter en ChronOris har blivit än starkare.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Trist! Jag vill inte strö salt i såren.. Men du bommade en kultdinka!

Det kommer alltid en ny.. och en ny... och en .....
 
  • Like
Reactions: KMS

Jens

Greedo
Gråtit blod över många förluster. Det jag brukar trösta mig med att jag saknar vetskap om hur mkt vinnaren tänkt att höja innan hen lagt av.

J
 

Emil

Cartier
satt och kollade på blocket efter en breitling superocean och hittade kejsaren, med alla papper/cert och nyservad och i toppskick. ville modda om klockan lite och var i kontakt med breitling i sthlm som förklarade att dem inte "fick" göra detta men att "kunden alltid hade rätt" så det kunde lösas på ett eller annat sätt.
priset var något högt och jag började att jämföra årsmodellen, skicket och priset gentemot vad andra låg på. jag hade haft mejlkontakt med denne herren säkert tio gånger och allt kändes bra, men priset var något högt som jag påpekade och var beredd att köpa klockan om han gick ner 4000kr. fick ett nej och dagarna gick, tillslut låg den längst ner på blocket och senare försvann. tror aldrig att den blev såld, har tvekat flera gånger om man skall chansa och ringa han igen men inte riktigt vågat!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
satt och kollade på blocket efter en breitling superocean och hittade kejsaren, med alla papper/cert och nyservad och i toppskick. ville modda om klockan lite och var i kontakt med breitling i sthlm som förklarade att dem inte "fick" göra detta men att "kunden alltid hade rätt" så det kunde lösas på ett eller annat sätt.
priset var något högt och jag började att jämföra årsmodellen, skicket och priset gentemot vad andra låg på. jag hade haft mejlkontakt med denne herren säkert tio gånger och allt kändes bra, men priset var något högt som jag påpekade och var beredd att köpa klockan om han gick ner 4000kr. fick ett nej och dagarna gick, tillslut låg den längst ner på blocket och senare försvann. tror aldrig att den blev såld, har tvekat flera gånger om man skall chansa och ringa han igen men inte riktigt vågat!


Lyft luren och ring! :)
 

JoakimH

Omega
Jag får väl börja med att hänga ut mitt feta huvud och skämmas, satt precis och bjöd febrilt på en Zodiac som jag bara var tvungen att ha, men vad fan hände, snålheten bedrog mig och nu sitter jag här med huvudet under armen.

Jag kan knappast vara själv så fram med sanningen så kan jag finna tröst i andras misslyckande.

Zodiac med manuellt Valjoux 7734 i almost MINT condition, precis det skick jag sökt efter.. SUCK!

Missade med £10

$(KGrHqV,!n0FIGS!)z!nBSGQ3GTtYw~~60_3.JPG


He he, den bjöd jag oxå på. Var dock mer än 10 pund ifrån....
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det jävligaste är när man faktiskt vet vad man missade med, nämligen när marginalen är mindre än vad man får lägga. Det är i det läget man inte hinner höja och svär över att man inte tog i lite till. Fast min erfarenhet är att har du vunnit så har du antagligen dragits med upp högre än vad du borde.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Som säljare sätter man väl givetvis vilket pris man vill på sitt ur, högt som lågt. Det är de tilltänkta köparna som avgör om säljaren blir av med uret eller inte.

Att man som köpare vill fynda, hur kan man tycka att det är tröttsamt?

Köparen skall tydligen inte fråga så mycket, märklig inställning.

Att man som säljare ibland måste sänka priset, är det märkligt?

Själv är jag nog en bättre säljare än köpare, kan vara för jäkla tröttsam med frågor och prutförsök ;)
 

KMS

Rolex
Jag får väl börja med att hänga ut mitt feta huvud och skämmas, satt precis och bjöd febrilt på en Zodiac som jag bara var tvungen att ha, men vad fan hände, snålheten bedrog mig och nu sitter jag här med huvudet under armen.

Jag kan knappast vara själv så fram med sanningen så kan jag finna tröst i andras misslyckande.

Zodiac med manuellt Valjoux 7734 i almost MINT condition, precis det skick jag sökt efter.. SUCK!

Missade med £10

$%28KGrHqV,%21n0FIGS%21%29z%21nBSGQ3GTtYw%7E%7E60_3.JPG
Antar att du har koll på det, men den ligger ute igen av någon anledning. Eller också sitter säljaren på ett par.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Antar att du har koll på det, men den ligger ute igen av någon anledning. Eller också sitter säljaren på ett par.

Fy fan vad sjukt, precis i samma sekund som din notifiering dök upp här så hade jag precis sett den på bukten.
Vet inte om det är fishy med den eller om köparen inte pröjsade.
 

KMS

Rolex
Fy fan vad sjukt, precis i samma sekund som din notifiering dök upp här så hade jag precis sett den på bukten.
Vet inte om det är fishy med den eller om köparen inte pröjsade.

Svårt att säga, allt han har sålt är i princip antingen NOS eller MINT, så var han hittar alla dessa är ju frågan. Men onekligen bra feedback. Men det kanske mer säger mer om köparna än säljaren, vem vet.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fy fan vad sjukt, precis i samma sekund som din notifiering dök upp här så hade jag precis sett den på bukten.
Vet inte om det är fishy med den eller om köparen inte pröjsade.

Säkert säljaren som bjöd hem den. Har hänt mig många gånger att klockorna kommer ut igen när jag slutat som tvåa på en ebay auktion.
 
Topp