• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi under 25

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Sökte lite och hittade ingen tråd med exakt det ämne jag letade efter, så startade en. Admin får röja den utvägen om jag har fel.

Efter att ha läst lite ålderstrådar igår, av tex @egbert . Så slog det mig att det är väldigt många under 25 till och med även under 20.

Så! Jag tänkte att det var lite kul (då jag själv är ung) att få höra vad ni sportar för klockor. Vad ert intresse finns idag, och vad era framtidsförhoppningar är med klockor. Skriv gärna en hint om jobb eller plugg så man får en uppfattning om klocka vs sparande tex.

Tycker det är intressant, eftersom ungas ekonomi inte allt för sällan suger och är nästan obefintlig, men samtidigt kan man se att vissa har väldigt fina klockor. De jag känner i åldern vi talar om hade behövt spara superlänge för att köpa en klocka för knappt 20-30000:-

Kör! Och utveckla gärna om ni kommer på något mer relevant till ämnet.
 

Kasper

Friends of KS
Kul tråd!

Är 20 år, pluggar civil. inom IT i Uppsala för tillfället. Fyra år kvar så det dröjer innan jag måste bli vuxen :D Har för tillfället en Orient Ray Raven och en gammal Seiko Quartz från 77 :). Sommarjobbar hela sommaren för att ha råd att köpa en klocka till hösten/vintern. För tillfället lutar det åt en blå Pelagos, alternativt en ny Rolex 114060 om jag lyckas trolla fram tillräckligt med pengar. Är även lite fundersam över hur smart det är att ha en Rolex som student...
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Kul tråd!

Är 20 år, pluggar civil. inom IT i Uppsala för tillfället. Fyra år kvar så det dröjer innan jag måste bli vuxen :D Har för tillfället en Orient Ray Raven och en gammal Seiko Quartz från 77 :). Sommarjobbar hela sommaren för att ha råd att köpa en klocka till hösten/vintern. För tillfället lutar det åt en blå Pelagos, alternativt en ny Rolex 114060 om jag lyckas trolla fram tillräckligt med pengar. Är även lite fundersam över hur smart det är att ha en Rolex som student...

Kul! Det var det här jag sökte att få läsa om. Jag vet inte varför det skulle vara osmart att ha en rolex som student dock? Hur menar du? :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Intressant tråd!

Själv är jag 17 bast, och har sedan en kort tid tillbaka jobbat på ICA. Annars har jag mest pluggat dem senaste åren men med inslag av jobb i mån av tid. Har en SubC som jag tänkt behålla resten av livet, och som jag ska ha som "basen" i min samling. Just nu sparar jag till bil dock, som också är ett av mina favoritintressen. :)
 

Kasper

Friends of KS
Kul! Det var det här jag sökte att få läsa om. Jag vet inte varför det skulle vara osmart att ha en rolex som student dock? Hur menar du? :)
Mest att många ickeintresserade har en negativ syn på Rolex och bara ser pengar. Och även om de inte har en negativ syn så kanske det ger uppmärksamhet som jag inte vill ha. 114060 kan mycket väl vara min favoritklocka, men jag är inte helt säker på att jag skulle våga använda den hela tiden i studentlivet. Men då har jag ju i och för sig en Orient jag skulle kunna använda när jag är ute och slirar....
 

Rey

Rolex
Är 24 Pluggar och har 4 år kvar i plugget men har jobbat lite från o till mellan resandet efter studenten och har för tilfället en Hublot Big Bang King, Sevenfriday P2, Någon sport quartz Certina och en vintage Omega från 1949 som morfar bar :) Alla funkar i studentsammanhang, inte en människa i mitt plugg har någon koll alls (läser dock Medicin så kanske inte största klockintresset i den sfären) så jag går skönt obemärkt förbi :)

Hubloten och Omegan får mest handledstid men försöker rotera alla efter hur de passar :)
 

Kasper

Friends of KS
Mest att många ickeintresserade har en negativ syn på Rolex och bara ser pengar. Och även om de inte har en negativ syn så kanske det ger uppmärksamhet som jag inte vill ha. 114060 kan mycket väl vara min favoritklocka, men jag är inte helt säker på att jag skulle våga använda den hela tiden i studentlivet. Men då har jag ju i och för sig en Orient jag skulle kunna använda när jag är ute och slirar....
Värt att nämna är att jag (då ointresserad) blev av med min Corniche under valborg i år (nåja, skvalborg.) Om den blev stulen eller om jag helt enkelt tappade den har jag ingen aning om, var på tok för alkoholpåverkad. Hur som helst skyller jag allt på det extremt värdelösa butterflyspännet eller vad det nu heter.
 

Galaxy

Rolex
Är 18 och tog studenten för några månader sen, och ska plugga vidare nu i höst. Har en DJ 16200, en Certina DS-1 och en äldre Seamaster Quartz. Fick klockintresset i och med att jag fick Omegan från min farfar 2013, och det har sedan dess gått utför... Tacksam över att man fått intresset så pass tidigt i livet, då det möjliggör att man kommer kunna prova ett gäng roliga dinkor. Nästa steg blir förhoppningsvis något mer vintage, eller en IWC-flygare!
 

meo_swe

Audemars
Får man vara med och leka om man är 25?
Vart inom försvaret i stort sett konstant sedan 2009, även utbildad elektriker/drifttekniker. Jar för tillfället en Longines legend diver, glycine airman, seiko skx007,snkk45 samt en Ocean7.
Men det håller på att ändras lite i lådan;)
Håller på och försöker lura så många jag kan in i klockträsket, har bland annat fått min kulspruteskytt att köpa en omega speedmaster.
Målet med intresset vet jag inte än, graalen är dock en rolex 1655. Coolaste klockan som finns!
 

Rojalisten

Panerai
22 år, studerar juridik. Rockar klockor under 5k men är snart klar med studierna och då blir det och köpa mig en dyr jävla pjäs efter lite sparande :)
Tänkte köpa mig en datejust nu till hösten men blev gevär och ljuddämpare istället. Har för många dyra hobbies...


Livet som ung idag handlar om prioritering:shifty:
 
Senast ändrad:

Lillen

Breitling
Bra tråd!
Jag är 20 år gammal, hängt på KS i ett halvår typ vilket resulterat i en otrolig ökning för mitt klockintresse! (Den här sidan är nog inte bra för någon egentligen) Äger för närvarande en Seiko SKX009 och en Seiko SNKK55. Klock-kontot växer sakta men säkert för varje månad och i sann KS-anda så är siktet nu inställt mot Rolex. Kommer nog upp en paketöppning på en 1601 inom kort. :)
 

Limpas

Cartier
Är 25 och blev klar med Civ.ing. i höstas. Intresset väcktes väl runt tredje-fjärde året när jag pluggade och var förstås begränsat av studentbudgeten, så det fick bli en SKX007 som insteg. Ganska snart därefter fick jag ärva några klockor, bland annat en äldre fin Tissot med mycket affektionsvärde som fick bli dressare. Fick hålla mig till billigare klockor då det var sällan man fyllde på klockkontot och den dyraste under studietiden var en Sumo som inte behölls särskilt länge (av andra anledningar än kapitalbehov dock :p). När jag började jobba köpte jag mig en Sinn 556i som jag spanat på länge. Denna har jag fortfarande kvar, men nu tillåts iallafall klockkontot växa och siktet är nog inställt på en Speedmaster eller en annan Sinn som det ser ut nu. Det ändras ju förstås hela tiden, fråga mig imorgon så är jag på jakt efter något annat :D Visst hade man kunnat köpa en klocka för 20-30k ganska fort när man väl börjat jobba om man ville, men det är ju annat som ska prioriteras också samtidigt som utgifterna har en tendens att växa med den ökade inkomsten :)
 

Eric Fledge

Breitling
Kul tråd!

Fyller 17 år i oktober. Studerar på Falkenbergs gymnasium på ekonomisk linje med inriktning juridik. Klockintresset samt intresset för kläder har växt enormt de senaste 4 åren. Drömmen är att designa en egen klockan inom snar framtid och att kunna försörja mig på ett eget företag inom branschen.

Har jobbat större delen av sommaren på Gekås Ullared för att ha råd med att resa men en stor del går såklart till en ny klocka. Är för tillfället mest sugen på en Seiko SKX007 samt Tissot Visodate men det kan ändras på några timmar... Min dröm är att inom 5 år spara ihop till en Rolex, vilken är för tillfället oklart, kanske en DT eller en fantastisk 114060. Vi får se helt enkelt :)
 
Senast ändrad:
Rockar idag bara en klocka, en seiko skx007. Inget märkvärdigt men gillar den väldigt mycket och känner att den är en trevlig och väldigt allsidig vardagsklocka. Inget som man i första hand hade stoppat under manchetten direkt så skulle gärna vilja ha en lite dressigare klocka. Vet att min bortgångne morfar har klocka som jag troligtvis kommer få, då jag är den ända i familjen med ett klockintresse. Har inte kunnat se på den än men min mamma hade för sig att det är en omega från ca 60-talet med guldboett och vit urtavla. Gissar isf på att det är en omega geneve eller seamaster. Skulle bli superglad ifall så är läget då båda dessa är en helfina klockor jag faktiskt själv har tänkt att köpa :)

Just nu är jag arbetslös men ska börja jobba till hösten. Ska då försöka spara ihop till ett beggat ur för omkring 20-25 . Känner att det är lagom nivå att trappa upp till då man får mycket klocka för pengarna samtidigt som man inte spränger banken. Man vill ju även göra lite roligt på sidan av, även om jobbet jag har inte kommer ges så mycket fritid (militärutbildning). Vill gärna ha en som är olik min nuvarande skx så någon dykare eller "bezelklocka" blir det nog inte. Funderar på en speedmaster men känner att den kanske är lite för vardaglig och att min uppsättning inte blir så mångsidig. Eftersom jag troligtvis kommer plugga om något år vill man ju gärna köpa något man kan ha i ett antal år framåt utan att behöva köpa nytt, även om man komm vilja det såklart ;)

Skulle gärna vilja ha en lite mer diskret dressig vardagsklocka som man främst kan ha under vardagsskjortan sen på middagar med föräldrarna samt till t-shirt och jeans. Gillar utseendet mycket på Longines legend diver, rolex explorer och omega AT men tycker de ser lite för tråkiga och livlösa ut då de bara är svarta och vita. ATn är inte lika tråkig kanske men de andra kanske man kan glada upp med ett färgglatt natoband. Reverso är ett härligt alternativ lika så DJ/DJ II men känner att de kanske är lite för gubbiga.. Får klura vidare då det ännu är lång tid kvar tills inköpet skall ske. Ska bli kul att följa tråden :)
 

meo_swe

Audemars
Döp om tråden till "Bollhavet" ;)
82060_1190731573.jpg


@Slockknack gmu? Var rycker du in och när? Det finns en ypperlig tråd på forumet ang. Klockor som passar soldater;)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Fyller 21 om någon månad. Pluggar tredje året till jurist och arbetar för närvarande på bank. Tidigare har jag jobbat extra på hotell och byggrelaterat jobb.

Mitt intresse startade 2013 tack vare en kursare som är aktiv här :) Jag har för närvarande en 114060 och en PAM000. Jag har jobbat extra sen jag var 15, och sparat pengar i den mån jag kunnat. Min ekonomi är min ensak, men jag har aldrig lagt lånade pengar på klockor, inkluderat studielånet. Långsiktigt sparande och snålande har funkat för mig :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag är född 1994, pluggat mode och jobbar med mode idag. Är mest intresserad av Rolex i dagsläget, men graalen kommer från ett annat märke - Breguet, modell ej bestämd.

Skulle dock kunna tänka mig att samla på olika typer av Datejust. Alla olika varianter... Länkar, lås, tavlor, visare osv...

I dagsläget finns detta i lådan:
Rolex 116200 -15
image.jpg

Rolex 1601 -64
image.jpg

Tissot Heritage Visodate -15, present till nyfödda systersonen när han fyller 18
image.jpg

Ärvd Omega Seamaster Calendar -50-talet
image.jpg

Ärvda Seikos, okänt årtal
image.jpg
image.jpg


Jag använder dock bara 116200, typ. Det är favoriten!
 
Senast ändrad:
Topp