• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi under 25

Davjoh91

Breitling
Passar på att skriva här då jag fyller 25 om ca 5h...
Såååå, alleges strax 25 år gammal . Köpte min första riktiga klocka i slutet av 2015. Det var en seamaster 300 , quartz.

Hade den bara i några veckor i mina ägor innan jag fick inbrott på hotellrummet jag bodde i när jag jobbade hemifrån.

Fick tillbaka hela summan och satte den på sparkonto för nästa köp, men de dröjde ända tills midsommar i år innan nästa klocka trillade in.

Speedmaster pro 005 , efter mycket om och men blev det en ny från en gråhandlare.
Mycket nöjd med klockan ! Men sneglar enda åt rolex sub , får se vad som händer...
I övrigt "pysslar" jag mycket med whisky som är mitt största intresse, lägger många timmar om dagen på diverse forum och hemsidor.

Tack o hej , syns på andra sidan av 25!
20151127_163757.jpg
20160810_192237.jpg
20160810_193305.jpg
 
Tjena alla unga klockenthusiaster! Har inte läst igenom allt men skulle gissa att jag är en av dem yngsta här i tråden. 16 år gammal, fyller i feb.
Lite om mig: Bor i jönköping och har precis börjat plugga ekonomi på erik dahlbergsgymnasiet.
Jag har varit klockintresserad i lite över ett år och får jag säga det själv har jag lärt mig väldigt mycket under vad man för kalla en relativt kort period.

Jag köpte min första "riktiga klocka" (för egna pengar) förra hösten. En Certina ds action automatic (Bild längst ner).
Men som många här nog känner till räcker inte bara en klocka! Går hela tiden runt i tankarna på ett nytt köp!
Samtidigt tror jag att det är viktigt att kunna sansa sig och uppskatta det man har.

Nu har jag dock på riktigt börjat fundera på ett köp. Det lutar just nu åt flygaren Sinn 104 st sa (Bild längst ner). Tänker inte gå in på detaljer men för priset: ca 10tkr, För man extremt mycket klocka för pengarna. Ska till münchen i höst, har kollat upp två adresser till återförsäljare där. Tror nämligen att man kan få den för några hundra billigare där! Samt lite små kul att köpa en tysk klocka i Tyskland!

Några framtia drömköp skulle vara: Rolex submariner hulk/ Tudor pelagos/ Rolex gmt Batman/ AP royal oak/ omega seamster 300 spectre.

Första bilden tagen av mig på min Dykare. Andra bilden tagen från google på en Sinn 104 st sa!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    85.8 KB · Visningar: 194
  • image.jpeg
    image.jpeg
    107.2 KB · Visningar: 189

Xerxes

Breitling
Är 20 och ska börja plugga Ekonomi på Kristianstad Högskola imorgon faktiskt!
Har haft massor av fashionklockor tidigare, just nu väntar jag på en leverans av en Tissot T-one (T038.430.16.037.00)
Tanken var att har en klocka som jag kan använda varje dag samtidigt som jag spara mot en Speedy pro
 

Lasselito

Breitling
18åring som går tredje året på Teknikprogrammet. Köpte min första riktiga klocka i början av augusti, en Speedmaster Pro från AD! En klocka som jag suktat efter länge som äntligen kom i min ägo.
QoQEu6l.jpg

Nu har jag experimenterat lite och satt på ett läderband då jag upptäckt att man får rätt mycket skit för att bära en finare klocka, är det något ni har upplevt också?
iVAtAuR.jpg
 
18åring som går tredje året på Teknikprogrammet. Köpte min första riktiga klocka i början av augusti, en Speedmaster Pro från AD! En klocka som jag suktat efter länge som äntligen kom i min ägo.
QoQEu6l.jpg

Nu har jag experimenterat lite och satt på ett läderband då jag upptäckt att man får rätt mycket skit för att bära en finare klocka, är det något ni har upplevt också?
iVAtAuR.jpg

Mm, förstår vad du menar. Många ifrågasätter ens köp, men skit i dem! The hate us cuz they ain't us;)
 

Obian

Breitling
Hejsan alla! Själv är jag nu 19 år och min första klocka (någonsin, om man räknar bort de jag fick vid 12 års ålder) blev en Certina DS1 DD :). Har aldrig varit särskilt klockintresserad, men efter att ha blivit medlem här på KS och läst runt på olika trådar har intresset ökat mer och mer! Och förhoppningsvis lär fler klockor trilla in, å intresset fortsätta öka :D
 
18åring som går tredje året på Teknikprogrammet. Köpte min första riktiga klocka i början av augusti, en Speedmaster Pro från AD! En klocka som jag suktat efter länge som äntligen kom i min ägo.
QoQEu6l.jpg

Nu har jag experimenterat lite och satt på ett läderband då jag upptäckt att man får rätt mycket skit för att bära en finare klocka, är det något ni har upplevt också?
iVAtAuR.jpg
Folk som inte är klockintresserade förstår inte grejjen. Antingen tror dem att man bara ha en klocka för att "imponera på andra/ skryta". Eller så ser dem bara "pengerna" och påstår att det finns så mycket bättre saker man kan köpa. Vilket beroende på vilken syn man har på saker och ting samt vad man prioriterar både är sant och falskt.
I vilket fall som helst, njut av din speedy och lägg inte energi på vad andra tycker. :)
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Folk som inte är klockintresserade förstår inte grejjen. Antingen tror dem att man bara ha en klocka för att "imponera på andra/ skryta". Eller så ser dem bara "pengerna" och påstår att det finns så mycket bättre saker man kan köpa. Vilket beroende på vilken syn man har på saker och ting samt vad man prioriterar både är sant och falskt.
I vilket fall som helst, njut av din speedy och lägg inte energi på vad andra tycker. :)
Känner igen mig. Vissa tänker exakt så som ni beskriver. Fråga dom vad dom gör med pengarna de sparar på att inte köpa klockor. Många röker och snusar förmodligen. Dricker mängder varje helg. Bara där är vi uppe i samma summor. Allt handlar om prioriteringar.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Minns inte om jag postat här innan men jag är 21 år, påbörjar tredje året av civilingenjörsstudier imorgon. Det började med en seiko som jag fick av farsan, köpte sen en invicta (oh god) när jag var runt 16. Fortsatte med en longines hydroconquest för att motivera mig själv till att fortsätta plugga direkt efter gymnasiet. Sålde den i våras och köpte en Longines legend diver. Är sugen på allt från panerai till vintage.
Snapchat-5450745193983986696.jpg

Snapchat-8768478373844969610.jpg
 
Senast ändrad:

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
22 åring här, uppvuxen i Borås, bott senaste 4 åren i Göteborg och sen i april i år i Stockholm. Jobbar inom försäkringsbranschen och trivs superbra :)

Min 16570 får all handledstid. Kommer troligtvis bara köra en klocka lång tid framöver, dels av ekonomiska skäl men också för att jag blir så galet fäst vid mina prylar. Nästa projekt lutar åt Panerai eller AP 14790 tack vare dess klockrena storlek.

Hojta till om vi ska köra en "under 25-gtg" dvs en riktig håll-käften-fylla!
image.jpeg
 

Makkanxd

Rolex
22 åring här, uppvuxen i Borås, bott senaste 4 åren i Göteborg och sen i april i år i Stockholm. Jobbar inom försäkringsbranschen och trivs superbra :)

Min 16570 får all handledstid. Kommer troligtvis bara köra en klocka lång tid framöver, dels av ekonomiska skäl men också för att jag blir så galet fäst vid mina prylar. Nästa projekt lutar åt Panerai eller AP 14790 tack vare dess klockrena storlek.

Hojta till om vi ska köra en "under 25-gtg" dvs en riktig håll-käften-fylla!
image.jpeg

Jäklar va härligt det lät med en hållkäftenfylla! Sign me up!
 

Challedeluxe

Cartier
Tjena, 23-årig Lundastudent här. Pluggar finansmastern i Lund och blir klar till sommaren. Mitt klockintresse har funnits en längre tid, men det drog igång på riktigt när jag började hänga på KS.
I dagsläget innehar jag en 116610 sen några år tillbaka och den används flitigt. Jag har också en gammal gulddinka från Zenith som är ganska trevlig. Går i tankarna att köpa en till klocka, det blir förmodligen en datejust av något slag, men man vet aldrig :)

Väl mött
image.jpeg

image.jpeg
 
21 år från Stockholm. Börjar plugga på universitet till hösten. Haft ett klockintresse i ett par år, men inte förens i början på denna sommar som en Breitling Chronomat trillade på armen. Nästa klocka i sikte är en Cartier Tank Solo. Självklart suktar man efter att få gå in i Rolexträsket och stöka men det är nog ett par år kvar dit (varför stressa?). Klockor som finns inom familjen är bland annat farsans PP aquanaut (som man bra gärna lägger beslag på när chansen ges), Morfars day-date som skapade mitt intresse samt min mors datejust. Känns som man var dömd att falla in i denna djungel.

En liten bild på klockan med lumen på högvarv:
image.jpeg

Samt två från påtvingade bilder med förädrarna:
image.jpeg

image.jpeg


Börjar i augusti plugga på HHS. Finns det möjligvis några fler från skolan här på forumet? :)

(Ursäkta de dåliga iphonebilderna)

Fina klockor. Jag går i 3an på Business & Economics :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Har faktiskt aldrig svarat här i min egen tråd tror jag. Och eftersom livsklockan slog 24 förra veckan så ä det väl dags.

Är egenföretagare åt det kreativa hållet. Har vart nyfiken på klockor i ett antal år och köpte min första rolex för ett par årsedan. Mina klockor har verkligen gått i en trappa uppåt, rent ekonomiskt om inte annat.

Intresset har via klocksnack utökats från att ha varit strictly Rolex till att vara rätt brett. Har än sålänge mest erfarenhet av rolex, och det är fortfarande det jag gillar mest. Troligen kommer jag skaffa mig en AP härnäst. Men vem fan vet.. Idéerna om vilken klocka man ska ha byts oftare än man går till tvättstugan.

Lite bilder på saker som passerat senaste året måste ju såklart åka med.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png
image.jpeg
 

LI0N

Panerai
Jag är 21 år gammal och studerar allmän pedagogik med inriktning på ledarskap. Rätt så intressant men skulle lätt hellre jobba så man får utöka klocksamlingen :cigar: Har haft tre mellanår varav jag har jobbat två och varit ett år i armén. Alla pengar jag har ihopsparade går tyvärr till hyra och fest men har nyligen skaffat jobb på sidan om så klockkontot kommer äntligen börja växa!
En god vän drog mig ner i klockträsket och känner att skolan och all min fritid lider av det, men det är ju så jävla roligt!
Köpte en skx007 i december och är väldigt nöjd med den. Jag skall förhoppningsvis sommarjobba/prakitk i Sverige så då blir det att hitta antingen en Breitling Aerospace eller en Omega Speedmaster från detta forum.

En under 25-gtg skulle vara guld!
16142206_10208332607021926_6137147141913127439_n.jpg
 

HUGGAN

Breitling
Sitter och lyssnar på något som förmodligen ska efterlikna någon form av säljutbildning.. MEN så såg jag denna tråden i flödet!
Är 20 år och tog studenten för 2,5(?!?!) år sen, har sedan dagen efter studenten jobbat som säljare och trivs kanon.
Är idag ägare av en Breitling Pilot Jupiter och en Rolex GMT-Master II som är det senaste tillskottet till familjen.
Förutom klockintresset har jag under senare år fått upp ögonen för modern street art där Alec Monopoly och Timmy Sneakes är de stora idolerna.
(Gamla bilder då jag är tveksam på hur mycket en klockfotografering skulle uppskattas just nu)
16176495_1183041475078534_987997090_n.jpg
16176448_1183042848411730_168626552_n.jpg
 

LI0N

Panerai
Sitter och lyssnar på något som förmodligen ska efterlikna någon form av säljutbildning.. MEN så såg jag denna tråden i flödet!
Är 20 år och tog studenten för 2,5(?!?!) år sen, har sedan dagen efter studenten jobbat som säljare och trivs kanon.
Är idag ägare av en Breitling Pilot Jupiter och en Rolex GMT-Master II som är det senaste tillskottet till familjen.
Förutom klockintresset har jag under senare år fått upp ögonen för modern street art där Alec Monopoly och Timmy Sneakes är de stora idolerna.
(Gamla bilder då jag är tveksam på hur mycket en klockfotografering skulle uppskattas just nu)
16176495_1183041475078534_987997090_n.jpg
16176448_1183042848411730_168626552_n.jpg

Hur fungerar det i Sverige, räcker det med att man är student för att få bra jobb? Tänkte då ni har inriktade gymnasium?
 

Calfen

Panerai
Sitter och lyssnar på något som förmodligen ska efterlikna någon form av säljutbildning.. MEN så såg jag denna tråden i flödet!
Är 20 år och tog studenten för 2,5(?!?!) år sen, har sedan dagen efter studenten jobbat som säljare och trivs kanon.
Är idag ägare av en Breitling Pilot Jupiter och en Rolex GMT-Master II som är det senaste tillskottet till familjen.
Förutom klockintresset har jag under senare år fått upp ögonen för modern street art där Alec Monopoly och Timmy Sneakes är de stora idolerna.
(Gamla bilder då jag är tveksam på hur mycket en klockfotografering skulle uppskattas just nu)
16176495_1183041475078534_987997090_n.jpg
16176448_1183042848411730_168626552_n.jpg

Grym bratte!!
 

HUGGAN

Breitling
Hur fungerar det i Sverige, räcker det med att man är student för att få bra jobb? Tänkte då ni har inriktade gymnasium?
Beror nog lite på vad du vill jobba med, hade lite flyt och lyckades börja jobba som b2b telesäljare för ett omdiskuterat bolag.
De sket fullständigt i vad jag hade för utbildning och många av de som jobbade där hade inte slutfört gymnasiet.
Byta sedan till det jobbet jag har idag, ett mindre bolag där jag har större arbetsområde och seriösare affärer.
 

LI0N

Panerai
Beror nog lite på vad du vill jobba med, hade lite flyt och lyckades börja jobba som b2b telesäljare för ett omdiskuterat bolag.
De sket fullständigt i vad jag hade för utbildning och många av de som jobbade där hade inte slutfört gymnasiet.
Byta sedan till det jobbet jag har idag, ett mindre bolag där jag har större arbetsområde och seriösare affärer.

Aah, så alltså kan man slippa långt med erfarenhet! Jävlar vad skönt :D
 
Topp