• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi under 25

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Är 23år, och mitt intresse började med att kollegor framför allt skaffade massa klockor. Mest rolex, men även endel annat. I snart 6år har jag knegat, och på något sätt skaffat mig en god ekonomi som jag lärt mig att hantera. Vilket jag inte tycker många i samma åldersgrupp kan, lite där av tråds födsel.

När jag gjorde ett jobb åt en av världens absolut mest kända personer för något årsen, och fick ta del av en bit av den personens klocksamling visste jag att det var något jag ville syssla med. Att få se och peta på helguld Day-dates med megastor diamant bezel var något man inte var jättevanligt vid, och det var så jävla fränt! Jag fattade att jag skulle få börja på en nåååågot lägre nivå. Idag kan till och med jag tycka att personens klockor är rätt osmakliga imo. Men jag vet inte. Sitter man på 2 miljarder kanske man kan spontanköpa lite vad som helst. Hehe!

Hur som helst!
Hade tidigare bara haft parfymklockor, men la dom på hyllan helt, och var klocklös i nästan ett år. Då jag köpte mig en första Rolle. Air-king från sent 60-början 70-tal. Sen var jag fast, och har i år bytt och köpt 4 nya klockor. Just för stunden använder jag nästan uteslutande min helgulds datejust, 1601 som jag är kär i. Och än sålänge har jag bara rolex, där min passion finns.
Efter att ha hittat KS så har intresset öppnats för mycket annat som jag annars aldrig hade kollat på. Framtidsplanen är att skaffa en patek-dressare inom ett år eller två!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Är 22 år och blev intresserad för kanske 4 år sen. Idag har jag Rolex Explorer II 16570. Datejust 1603 och Tudor Black Bay samt lite vintage och quartzare. Jobbar inom IT. Är för tillfället rätt nöjd med det jag har, men har nog tänkt att utöka med DD eller någon vass dressare på läder.
 

sveol

Cartier
Hahaha! Snyggt! Du får berätta om det du hade när du var 25 istället!

Mitt intresse kom sent i livet, vid 25 hade jag precis skaffat en Inex, köpt på Klockmaster(?) i Globen. Köpte en till mig samt en lite större modell till farsan. Finns fortfarande kvar i klocklådan, används inte utan mest kvar pga av sentimentala värden.

IMG_20150805_114111.jpg
 
21 år, fyller 22 snart dock.
För tillfället är jag urmakarstudent, ska alldeles strax påbörja andra året, jobbat med klockor i butik i två år innan skolan och det var så jag trillade in på tanken att plugga till Urmakare.
Intresset kom från gymnasietiden när jag var ungefär 16-17 och satt och kollade klockor på juridiklektionerna med en god vän, sen gick det bara utför!
Utöver mina dagliga beater, Omega Seamaster 120 -69 så är det inte jättemycket intressant för stunden, lite andra gamla mögliga Omega och några äldre Tissot, men är på jakt efter en AP 14790! (Hint hint om du sitter på en du vill bli av med...)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej, Spencer heter jag och är 19 jordsnurr. Nästa år skall jag göra värnplikten och då vill jag köra en tålig klocka vilket innebär min Swatch. Jag drömmer precis som många andra om en tvåfärgad Rolex Datejust men det ligger nog långt fram i tiden :( .
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
24 år gammal. Studerar för närvarande till logistiker. Har en 116718, Omega Cosmic 2000, seiko skx 007 och arvegodset från farfar en omega seamaster i samlingen. En 14060 är påväg in i veckan. Måste nog tyvärr avyttra 116718 då det är dyrt att studera :( det är motvilligt men den bistra sanningen.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Påväg in, årsklocka och keeper:
image.jpg
 

WBergdahl

Panerai
Jag är 21 år, jobbar på XXL i Stockholm, men inte länge till!
Planen är att till våren börja plugga, då är tanken att flytta till Lund och läsa brandingenjör i 3,5 år...
Just nu har jag bara en klocka, en Omega SMP300 som inte får så mycket tid på armen som den borde, utan där bor min jobbklocka, en Garmin Fenix 3 då jag slipper vara lika rädd om den.

Fick intresset när min bror fick en klocka i studentpresent, och kom då på att även jag ville ha en klocka...
Har många gånger lagt undan pengar till en klocka och tänkte köpa en ny, men intresset för cykling är idag för stort så pengarna har gått den vägen istället... Men det ska det bli ändring på!

Nästa kloka blir, hoppas jag, en GMT2a, en Explorer2a eller en det Panna!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
24 år gammal. Studerar för närvarande till logistiker. Har en 116718, Omega Cosmic 2000, seiko skx 007 och arvegodset från farfar en omega seamaster i samlingen. En 14060 är påväg in i veckan. Måste nog tyvärr avyttra 116718 då det är dyrt att studera :( det är motvilligt men den bistra sanningen.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Påväg in, årsklocka och keeper:
image.jpg

Alltså, 24 år... och en fet guldklocka! :cigar:
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Kul tråd! Är själv 22 år och har pluggat ekonomi i två år nu! Klockintresset drog igång ganska direkt efter studiestarten första året(tyvärr då det inte riktigt finns ekonomi för det när man pluggar)! Blev då en skx007 som jag var nöjd med någon månad sen började man titta på nytt! Ramlade in en Longines Hq och en Ball engineer då, dessa fick stanna i ungefär 9 månader med tanken att det inte går att lägga mer pengar på klockor under studietiden! Men dessa såldes sedan för att köpa en tudor black bay! Så nu är tudorn och skx kvar! Så får vi se om det stannar här tills man är klar med studierna eller om det kan dyka upp en explorer 2 nästa år :)
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Gillade klockor när jag var 20 men då var det nog bara en accessoar. Hade någon CK, Jacques Lemans, accent och kanske någon gant. Inte så spännande men det kändes ändå tomt utan klocka.
Nu är jag 28 och intresset är betydligt större för vad som sitter på armen.

Lite bilder på vad som hänt genom åren:

Royal Steel Chronograf som tyvärr fått lämna. Dock till en god vän så vi får mysa ibland ändå ;)
image.jpg


Speedmaster Broad Arrow som finns kvar
image.jpg


Skx009 som finns kvar
image.jpg


114060 är tänkt att vara min kompis läänge
image.jpg


En Seamaster jag fått efter svärfars morfar. Den blir garanterat kvar!
image.jpg


En härlig Citizen Bullhead som inte får så mycket handledstid men är så härlig att den ändå får stanna!
image.jpg

Samt lite annat smått och gott som inte finns i telefonen just nu.
 

WBergdahl

Panerai
Gillade klockor när jag var 20 men då var det nog bara en accessoar. Hade någon CK, Jacques Lemans, accent och kanske någon gant. Inte så spännande men det kändes ändå tomt utan klocka.
Nu är jag 28 och intresset är betydligt större för vad som sitter på armen.

Lite bilder på vad som hänt genom åren:

Royal Steel Chronograf som tyvärr fått lämna. Dock till en god vän så vi får mysa ibland ändå ;)
image.jpg


Speedmaster Broad Arrow som finns kvar
image.jpg


Skx009 som finns kvar
image.jpg


114060 är tänkt att vara min kompis läänge
image.jpg


En Seamaster jag fått efter svärfars morfar. Den blir garanterat kvar!
image.jpg


En härlig Citizen Bullhead som inte får så mycket handledstid men är så härlig att den ändå får stanna!
image.jpg

Samt lite annat smått och gott som inte finns i telefonen just nu.
"Under 25" ;)
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Ingen annan som pluggar i Uppsala? :)
Jo för fan! En annan Civ.Ing t.om ;) Börjar T3 på STS i höst!

Bor i Uppsala, nyss fyllda 20 år. Har väl varit intresserad i ett par år, började med en Certina DS Action som jag köpte för ganska exakt tre år sedan som jag rockat som beater från och till. Ärvde en Tissot av min far som jag kör som dressare för det mesta. Nu i år har det blivit två stycken köp dock! En Oysterdate 6694 på länk som är på service för tillfället och en Sinn 358 som är på ingång efter köp här på forumet.

För mig känns det lockande med klockor som är lite lägre prisatta, då jag gärna vill ha tre klockor som roterar på armen. En dykare, en kronograf och en dressare. Klockorna betalar jag mest genom jobb samt genom aktieutdelning :)
 

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Bär en Gant klocka i nuläget, och bestämde mig rätt tidigt för att det skulle bli den enda parfymklockan tills jag har råd men ett ordentligt urverk.

Planerar på att köpa en ny SubC NoDate inom två till tre månader då jag har sparat klart, är lite inne på att köpa en DJ eftersom jag föredrar jubileelänken framför oyster. Men känner att jag kommer få ut mer av en SubC än en DJ, samt att jag är mer öppen för att köpa en DJ på vintage marknaden.
Den helige graal är en gulguld DD med presidentlänk.
 
Senast ändrad:

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Är 22, fyller 23 i höst. jobbar inom streaming men också frilans. Men ska börja studera IT i höst igen i ett par år. Intresset startade nog för 5-6 år sen när jag såg en bild av en sinn556 på brunt läder. Har bara en för tillfället klocka, och det är nog vad som ska vara basen av min samling.
Rolex 16710
image.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Mest att många ickeintresserade har en negativ syn på Rolex och bara ser pengar. Och även om de inte har en negativ syn så kanske det ger uppmärksamhet som jag inte vill ha. 114060 kan mycket väl vara min favoritklocka, men jag är inte helt säker på att jag skulle våga använda den hela tiden i studentlivet. Men då har jag ju i och för sig en Orient jag skulle kunna använda när jag är ute och slirar....

Försäkring :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kul tråd!

Är 20 år, pluggar civil. inom IT i Uppsala för tillfället. Fyra år kvar så det dröjer innan jag måste bli vuxen :D Har för tillfället en Orient Ray Raven och en gammal Seiko Quartz från 77 :). Sommarjobbar hela sommaren för att ha råd att köpa en klocka till hösten/vintern. För tillfället lutar det åt en blå Pelagos, alternativt en ny Rolex 114060 om jag lyckas trolla fram tillräckligt med pengar. Är även lite fundersam över hur smart det är att ha en Rolex som student...

Bild på Seikon tack! :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Mycket kul tråd!
Gillar att höra historier från alla unga här!

Jag är 23 år, pluggade flygtekniker på gymnasiet och efter det helikopter tekniker i ett år.
Efter studierna har jag aldrig jobbat med det utan sedan 21 års ålder har jag varit driftsättare och jobbar utomlands 300+ dagar om året.
Efter lite över 1 år utomlands med bara arbete (rekordet är 7 månader i sträck i Kina) så insåg jag att jag inte ens lever. Jag bara jobbar, har inte en hobby. Inte ens ett spel på mobilen.
Så då fick det bli klockor. Jag köpte min en Tissot PRC200 och fastnade direkt.
Någon månad efter det köpte jag en Seiko SNZH55 moddad till FFF som egentligen skulle ges till min bror, men jag föll pladask för den. Han fick Tissoten (som han gillade mer, tur!) och jag körde Seiko ett tag.
På min 22 års dag köpte jag min Rolex GMT-Master II 16713 "Root Beer" och sedan har det gått utför.

Idag ser min klock låda ut såhär ( i inköps ordning ):
Seiko SNZH55 FFF mod
Rolex GMT-Master II 16713 "Root Beer"
Omega fickur från 1917
Rolex Day Date 1803
Omega De Ville (arvgods)
Audemars Piguet Royal Oak 15300 - på ingång


Som ni ser tydligt, så ballade det ur fullkomligt!
Mer kommer!
 

Chief

Omega
21 årig pojk. Jobbar för tillfället, tänkte börja plugga inom ett år. Inte helt 100 på vad ännu. Men något som intresserar mig.

Äger för tillfället bara en klocka och det är en sprillans 114060 som jag hämtade ut för ungefär 2 veckor sedan.
"Det räcker med en sån" intalade jag mig själv innan jag köpte den. Men nu har jag snöat in mig helt på en DJ two tone. (Inte för att jag kommer göra mig av med 114060:an, den håller jag väldigt kärt.)

Så förhoppningsvis blir det ett återbesök hos rob om någon månad. :)
 
Topp